پیکاپ برقی تویوتا با نام هایلوکس EV، سرانجام به طور رسمی معرفی شد. اما بررسی جزئیات فنی آن، پرسشهایی جدی را درباره رقابتپذیری این خودرو ایجاد کرده است.
تویوتا هایلوکس برقی، اولین تلاش این شرکت در زمینه پیکاپهای تمامالکتریکی، با وجود اهمیت استراتژیک، با چالشهایی روبروست. این خودرو قرار نیست در بازارهای بزرگی مانند ایالات متحده عرضه شود. از سوی دیگر، مشخصات فنی اعلام شده برای آن، فاصله قابل توجهی با انتظارات روزافزون بازار جهانی و قدرت رقبا دارد. این موضوع، بحثهای جدی را پیرامون رویکرد تویوتا به آینده حملونقل برقی ایجاد کرده است.
مشخصات ناامیدکننده اولین پیکاپ برقی تویوتا
- برد: تویوتا هایلوکس EV با تقریب ۲۴۰ کیلومتر در مقابل ریویان R1T با ۶۷۵ کیلومتر
- قدرت: تویوتا هایلوکس EV: ۱۹۳ اسببخار در مقابل ریویان R1T: تا ۱۰۲۵ اسببخار
- گشتاور: تویوتا هایلوکس EV: ۴۷۳ نیوتنمتر در مقابل ریویان R1T: تا ۱۶۲۴ نیوتنمتر
- ظرفیت یدککشی: تویوتا هایلوکس EV: ۱۶۰۰ کیلوگرم در مقابل ریویان R1T: تا ۴۹۹۰ کیلوگرم
- ظرفیت حمل بار: تویوتا هایلوکس EV: ۷۱۲ کیلوگرم در مقابل ریویان R1T: تا ۸۰۰ کیلوگرم
با توجه به مشخصات فنی فعلی، به نظر میرسد تویوتا هنوز در مراحل اولیه توسعه پیکاپهای تمامبرقی خود است و در حال حاضر بیشتر بر فناوریهای هیبریدی و هیدروژنی تمرکز دارد. این رویکرد ممکن است برای برخی بازارهای هدف تویوتا مناسب باشد، اما در بازارهایی که رقبای برقی قدرتمندی حضور دارند، هایلوکس EV با چالشهای جدی مواجه خواهد شد و این تفاوتها نشان میدهد که تویوتا فعلاً به جای تمرکز کامل بر خودروهای تمامبرقی، ترجیح میدهد بر توسعه موتورهای هیبریدی و سوخت هیدروژنی متمرکز بماند.

