تغییرات ظاهری بازیگران در پروژههای طولانی مثل سریال تاریخی « مختارنامه »، چالشهای زیادی برای تیم تولید به همراه دارد. نویسنده کتاب «پرونده مختارنامه» در این باره توضیح میدهد که گاهی به دلیل طولانی بودن زمان فیلمبرداری، بازیگران بخشی از نقش خود را در یک سال مشخص بازی میکنند و ادامه آن به سالهای بعد موکول میشود. به همین دلیل هر گونه تغییر در چهره بازیگران، بهویژه بازیگران زن، دردسرهای زیادی برای حفظ یکنواختی چهرهها در طول داستان ایجاد میکند. این چالش بهویژه در سریال مختارنامه بارها تکرار شد و تغییرات زیادی در فرآیند کارگردانی و تدوین به وجود آورد.
جراحیهای زیبایی؛ تداخل در روند فیلمبرداری
یکی از نمونههای برجسته، تغییرات ظاهری الهام حمیدی (در نقش همسر کیان) و حدیث فولادوند (در نقش همسر ابراهیم اشتر) بود. این دو بازیگر با جراحیهای زیبایی خود، کار را برای سازندگان سریال سخت کردند. الهام حمیدی در دو بازه زمانی مختلف برای بازی در نقش خود حاضر شد و در این میان جراحی بینی انجام داد. حدیث فولادوند هم طی فیلمبرداری عمل رینوپلاستی داشت که تغییراتش در برخی صحنهها کاملاً مشهود بود. این موضوع باعث شد تا بسیاری از کلوزآپهای حدیث فولادوند در مرحله تدوین حذف شوند. چنین اتفاقاتی باعث کاهش حضور این دو بازیگر در برخی سکانسها شد.
اثرات گذر زمان بر تغییر چهره بازیگران
گذشت زمان نیز یکی دیگر از عواملی بود که تغییراتی در چهره بازیگران ایجاد کرد و بهویژه در بازیگران زن مشکلآفرین شد. برای مردان سریال، استفاده از ریش و گریم نقش مؤثری در پنهان کردن تغییرات داشت. اما در مورد بازیگران زن، حل این مشکل به سادگی ممکن نبود. برای مثال گونههای فریبا کوثری در ادامه فیلمبرداری چاق شد و چهره ماهچهره خلیلی نیز به دلیل تغییرات وزن و گذر زمان، تغییراتی داشت. البته، این موارد بهاندازه تغییرات چهره الهام حمیدی و حدیث فولادوند دردسرساز نبود.
حذف محمد حاتمی به دلیل عمل زیبایی
مسئله جراحی زیبایی تنها محدود به بازیگران زن نبود. در یکی از موارد، محمد حاتمی که از گزینههای بازی در سریال محسوب میشد، به دلیل عمل بینی انجام شده از لیست بازیگران حذف شد. این اقدام نشاندهنده حساسیت سازندگان سریال به تغییرات چهره بازیگران برای حفظ یکپارچگی داستان بود.
مشکلات بازیگری به دلیل بالا رفتن سن
برخی بازیگران مطرح سریال همچون داوود رشیدی نیز به دلیل بالا رفتن سن، با مشکلاتی مواجه بودند. مثلاً داوود رشیدی نتوانست دیالوگهای طولانی خود را حفظ کند، بنابراین این دیالوگها بر روی کاغذ نوشته و در برابر او قرار داده میشد. همین موضوع باعث شد در برخی از صحنهها، فیلمبرداری سکانسهای دونفره به صورت جداگانه انجام شود. همچنین جمشید شاهمحمدی به دلیل توانایی محدود در اجرای صحنههای جنگی مجبور به تغییر نقش خود و بازی در نقشی متناسبتر شد.
روایتی جذاب از پشتصحنه مختارنامه
کتاب «پرونده مختارنامه» به قلم رضا استادی، مسئول روابط عمومی این سریال، اطلاعات و جزئیات جالبی از روند تولید این مجموعه ارائه میدهد. این کتاب از سال ۱۳۸۱ و قبل از آماده شدن فیلمنامه تا ماجراهای بعد از پخش آخرین قسمت سریال را به شیوهای کرونولوژیک پوشش میدهد. خوانندگان با مطالعه این کتاب میتوانند از رازهای موفقیت و ماندگاری «مختارنامه» مطلع شوند.
source