بررسی عملکرد بازرگانی این شرکت در فصل پاییز 1404 نشان میدهد نرخ فروش پتروشیمی پردیس در معاملات صادراتی، تنها حدود 5 دلار با نرخ مرجع منطقهای – خاورمیانه در گزارشهای آرگوس (Argus) فاصله داشته است؛ سطحی از قیمتگذاری که بنا بر گزارش ارائهشده، برای نخستینبار در دوره فعالیت شرکت محقق شده و از افزایش قدرت رقابتی و ارتقای جایگاه پردیس در بازار جهانی اوره حکایت دارد.
سیاست فروش و تغییر در میانگین قیمتها
دیگران چه می خوانند:
در حوزه سیاستگذاری قیمت، میانگین قیمت کارگروه اوره در پاییز 1404 به 372.54 دلار رسیده که در مقایسه با پاییز 1403 (311.08 دلار) افزایش معناداری را نشان میدهد. همچنین مقایسه عملکرد 9 ماهه 1404 با مدت مشابه سال قبل بیانگر آن است که فروش بخشی از تناژ صادراتی با قیمتهای بالاتر از مبنا، منجر به سودآوری نزدیک به 3 میلیون دلار شده است.
همزمان با این دستاورد قیمتی، فروش صادراتی پاییز 1404 به 590 هزار و 838 تن رسیده که بالاترین تناژ صادراتی پاییز طی سالهای اخیر به شمار میرود؛ رقمی که نسبت به پاییز 1403 (515 هزار تن) حدود 15 درصد رشد نشان میدهد.
ثبت رکورد بارگیری صادراتی
بر اساس جزئیات فروش ماهانه پاییز 1404، بیشترین حجم فروش صادراتی در آبانماه محقق شده و مهرماه نیز سهم قابل توجهی در ثبت این رکورد داشته است. در مقابل، کاهش فروش در آذرماه عمدتاً متأثر از هشدارهای هواشناسی و محدودیتهای ناشی از باد و بارندگی بوده است؛ بهگونهای که در صورت نبود این محدودیتها، امکان بارگیری و صادرات حدود 85 هزار تن اوره دیگر فراهم میشد و رکورد تناژ صادراتی میتوانست به بیش از 675 هزار تن برسد.
ثبت رکورد بارگیری دریایی با احتساب سوآپ و خدمات حمایتی
همچنین در پاییز 1404، تناژ بارگیری دریایی (با احتساب صادرات، سوآپ و خدمات حمایتی) به 764 هزار و 966 تن رسیده که نسبت به پاییز 1403 (حدود 654 هزار تن) افزایش 111 هزار تنی و معادل 17 درصد رشد را نشان میدهد. این عملکرد در شرایطی ثبت شده که بخشی از عملیات بارگیری به دلیل شرایط جوی، با توقفهای مقطعی همراه بوده است.
رشد مشتریان جدید فعال و تنوعبخشی به مسیر فروش
طی سالهای گذشته، با از دست رفتن یکی از بازارهای هدف و تمرکز بخش عمده صادرات بر یک مسیر محدود، ریسک وابستگی افزایش یافته بود. در بازنگری انجامشده، پتروشیمی پردیس با تنوعبخشی به شرکای تجاری و استفاده از چند تریدر مستقل، ضمن تقویت جریان فروش، امکان انعقاد قراردادهایی با مفاد بهتر و قیمت فروش مناسبتر را فراهم کرد.
در پایان 9 ماهه منتهی به آذر، تعداد مشتریان رجیسترشده در سال 1404 به 46 شرکت رسیده و 10 شرکت جدید برای نخستینبار خرید خود را ثبت و نهایی کردهاند. این در حالی است که در مدت مشابه سال قبل، از 27 شرکت جدید رجیسترشده تنها دو شرکت به خرید محصول اقدام کرده بودند. بر این اساس، سهم «مشتریان جدید فعال» در سال 1404 به 21.7 درصد رسیده که بیانگر بهبود قابل توجه نسبت به سال گذشته است.
مجموع این شاخصها نشان میدهد پتروشیمی پردیس در پاییز 1404، با مدیریت چالشهایی از جمله تحریم، ریسکهای محیطی، محدودیتهای لجستیکی و شرایط جوی و همچنین فشار رقابتی بازار جهانی، توانسته است با تقویت بازارهای هدف، بهبود سیاستهای فروش و تثبیت جایگاه خود در رصدهای بینالمللی، رکوردهای تازهای در فروش و بارگیری صادراتی به ثبت برساند.
برای نخستینبار فاصله نرخ فروش با نرخ آرگوس(خاورمیانه) به ۵ دلار رسید و بارگیری پاییز ركورد زد
source