پرواز بین‌قاره‌ای ۲۹ ساعته هواپیمایی شرقی چین یا چین ایسترن، طولانی‌ترین پرواز جهان در حال حاضر، رکورد جدیدی ثبت کرد. البته لازم به ذکر است که این مسیر با توقف کوتاه دو ساعته در اوکلند انجام می‌شود.

اولین پرواز این مسیر در تاریخ ۴ دسامبر از فرودگاه بین‌المللی پودونگ شانگهای آغاز شد. مسیر جنوب به شمال حدود ۲۵ ساعت طول می‌کشد، در حالی که بازگشت به چین در شرایط باد غالب نزدیک به ۲۹ ساعت به طول می‌انجامد.

این پرواز با هواپیمای بوئینگ ۷۷۷-۳۰۰ER مجهز به ۳۱۶ صندلی انجام می‌شود و به صورت دو بار در هفته بین شانگهای و فرودگاه بین‌المللی اسیزا در حومه پایتخت آرژانتین پرواز دارد. طول مسیر تقریبی این پرواز ۲۰,۷۰۰ کیلومتر است.

مسیر جنوب به شمال، پلی بین سه قاره

چین ایسترن پرواز جدید خود را گامی به سوی ایجاد «جاده ابریشم هوایی» می‌داند که آسیا، اقیانوسیه و آمریکای جنوبی را به هم متصل می‌کند. حدود ۵۵ هزار شهروند چینی در آرژانتین زندگی می‌کنند که این کشور را به بازار مهمی برای این شرکت هواپیمایی تبدیل می‌کند.

قیمت بلیت‌ها بین ۱۳۲۰ تا ۱۹۵۰ یورو برای کلاس اقتصادی و حدود ۴۲۰۰ یورو برای کلاس بیزینس متغیر است. این مسیر، گزینه‌های سفر بین سه قاره را گسترش می‌دهد و شرق و غرب اقیانوس آرام را به هم متصل می‌کند.

رکوردهای جهانی پروازهای فوق طولانی

پرواز شانگهای-بوئنوس آیرس نمونه‌ای از رشد سریع سفرهای فوق طولانی است. با هواپیماهای سبک‌تر و مصرف سوخت بهتر، خطوط هوایی به دنبال ایجاد ارتباط مستقیم بین مناطق دورافتاده هستند، حتی بین مقاصد کاملاً متضاد زمین.

در حال حاضر، خطوط هواپیمایی کمی این نوع مسیرها را ارائه می‌دهند. برای مثال، سنگاپور ایرلاینز طولانی‌ترین پرواز بدون توقف جهان را بین سنگاپور و فرودگاه JFK نیویورک انجام می‌دهد که حدود ۱۸ ساعت طول می‌کشد و از هواپیمای Airbus A350 استفاده می‌کند. قطر ایر ویز نیز مسیر دوحه-اوکلند و کنتاس پروازهای طولانی دیگری دارند. تمام این پروازها در دسته‌بندی «فوق طولانی» قرار می‌گیرند که حداقل ۱۶ ساعت طول می‌کشد.

آینده پروازهای فوق طولانی

خطوط هوایی بیشتری قصد دارند پروازهای طولانی‌تر ارائه دهند. کنتاس برنامه دارد مسیرهای «Project Sunrise» را در اواخر ۲۰۲۶ یا ۲۰۲۷ آغاز کند. این مسیرها با Airbus A350-1000 ویژه و مخازن سوخت اضافه، پروازهای مستقیم سیدنی-لندن و سیدنی-نیویورک را ارائه خواهند داد که حدود ۱۹ تا ۲۲ ساعت طول می‌کشند.

شرکت‌های دیگری مانند اتحاد ایر و دلتا نیز پروازهای جدید بین ابوظبی و شارلوت و آتلانتا و ریاض را در سال ۲۰۲۶ اضافه خواهند کرد. ایر لینگوس مسیر دابلین-رالی دورهام و بریتیش ایرویز پروازهای بیشتری به میامی و بانکوک ارائه خواهند داد.

اثرات زیست‌محیطی پروازهای طولانی

اگرچه تجربه پرواز طولانی برای مسافران جذاب است، اما برای محیط زیست چندان خوشایند نیست. یک پرواز طولانی می‌تواند انتشار کربن بیشتری نسبت به آنچه بسیاری از مردم در یک سال تولید می‌کنند، ایجاد کند. گروه‌های محیط زیستی توصیه می‌کنند استفاده از قطار به جای پرواز، به‌ویژه در سفرهای کوتاه و منطقه‌ای، راه‌حل بهتری برای کاهش آلاینده‌هاست.

منبع euronews

source

توسط expressjs.ir