15 آذر 1404 ساعت 14:17

طبق ادعای رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، کیفیت بنزین وارداتی یا داخلی تاثیری بر آلودگی هوا در کلان‌شهرها ندارد.

با عنایت به آخرین اخبار داخلی، موسی احمدی، رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در توضیحی درباره‌ نقش کیفیت سوخت در آلودگی هوا تأکید کرد که طبق گزارش‌های رسمی ارائه‌شده از سوی وزارت نفت به کمیسیون انرژی، کیفیت بنزین‌های موجود، چه تولید داخل و چه وارداتی در سطحی نیست که بتوان آن را عامل اصلی شکل‌گیری یا تشدید آلودگی هوا دانست. وی توضیح داد که مولفه‌های متعدد دیگری در بروز آلودگی هوا نقش پررنگ‌تری دارند و نمی‌توان صرفاً کیفیت بنزین را مقصر اصلی این پدیده عنوان کرد.

سهم واقعی کیفیت بنزین در آلودگی هوای ایران

موسی احمدی، رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگویی درباره‌ ادعاهای مطرح‌شده پیرامون تأثیر کیفیت بنزین بر افزایش آلودگی هوا توضیح داد که وزارت نفت از طریق سامانه‌های تخصصی، فرآیند نظارت، بررسی و پایش کیفیت سوخت را به‌صورت مداوم انجام می‌دهد. او گفت بخش قابل توجهی از بنزین مصرفی کشور از پالایشگاه‌های داخلی تأمین و بخشی نیز از ذخایر راهبردی مخازن و میزان محدودی از طریق واردات فراهم می‌شود، اما در هر سه بخش کنترل‌های فنی و استانداردهای زیست‌محیطی لحاظ و ارزیابی می‌گردند.

احمدی با اشاره به جلسات مشترک کمیسیون انرژی و وزارت نفت درباره وضعیت سوخت افزود که بر اساس گزارش‌های ارائه‌شده، وزارت نفت در زمینه تولید و واردات بنزین، سیستم‌های نظارتی متعددی را فعال کرده و اطمینان داده است که موضوع کیفیت بنزین با دقت بالا و جدیت کامل رعایت می‌شود. او تأکید کرد که آزمایش‌های ادواری بر ترکیب بنزین از لحاظ میزان گوگرد، اکتان و انطباق با استانداردهای یورو نشان می‌دهد که کیفیت سوخت در کشور از حداقل معیارهای جهانی پایین‌تر نیست و نمی‌توان آن را عامل اصلی تشدید آلودگی دانست.

همچنین بخوانید

رئیس کمیسیون انرژی در بخش دیگری از سخنان خود درباره منشأ اصلی آلودگی هوا توضیح داد که دلایل بروز این پدیده متنوع و عمدتاً ناشی از بخش حمل‌ونقل است. به گفته‌ او، ناوگان خودروهای فرسوده و موتورسیکلت‌های کاربراتوری که سال‌ها از رده خارج نشده‌اند، سهم عمده‌ای در تولید آلایندگی دارند. همچنین، اتوبوس‌ها و کامیون‌هایی که از سوخت گازوئیل استفاده می‌کنند، با تولید ذرات معلق و آلاینده‌های سنگین موجب افزایش شاخص آلودگی در کلان‌شهرها می‌شوند.

او در پایان خاطرنشان کرد که طبق گزارش‌های تخصصی وزارت نفت به کمیسیون انرژی، کیفیت بنزین‌های تولید داخل و وارداتی در سطحی نیست که بتواند عامل اصلی آلودگی هوا به شمار رود و باید نگاه دقیق‌تری به مسائل زیرساختی همچون نوسازی ناوگان حمل‌ونقل، بهبود مدیریت ترافیک، و توسعه سوخت‌های پاک داشت تا به کاهش پایدار آلودگی هوا دست یافت.

source

توسط expressjs.ir