واحد خبر mobile.ir : کمپانی سامسونگ حدود یک ماه پیش هدست واقعیت گسترده Galaxy XR را به نمایش گذاشته که با همکاری گوگل و کوالکام طراحی شده است و خبرهای تأییدنشده متعددی در مورد عرضه قریب‌الوقوع یک عینک XR نیز از سوی شرکت کره‌ای به گوش می‌رسد. در همین راستا، اداره ثبت اختراع و علایم تجاری ایالات متحده آمریکای (USPTO) به‌تازگی درخواست پتنت جدیدی از این کمپانی را برای یک دستگاه پوشیدنی واقعیت افزوده (AR) منتشر کرده است که می‌تواند زمینه‌ساز تولید نسل جدیدی از عینک‌های هوشمند با طراحی بهبودیافته باشد. این درخواست پتنت با شماره US 2025/0347929 A1 در تاریخ 18 جولای 2025 (27 تیر) ثبت و در روز پنج‌شنبه 13 نوامبر 2025 (22 آبان 1404) منتشر شده است.

در درخواست ثبت اختراع جدید سامسونگ سیستم فریم و لولای جدیدی توصیف شده است که از سازوکار موسوم به قرقره-کابل (pulley-and-cable) بهره می‌گیرد و با هدف سازگاری بیشتر با شکل و اندازه سر کاربران مختلف و قابلیت استفاده طولانی‌مدت طراحی شده است. عینک هوشمند AR/VR توصیف‌شده در این درخواست پتنت از سه بخش اصلی شامل فریم، دسته و لولا تشکیل شده است که از آن‌ها به ترتیب با عنوان «temple member» ،«glass mounting part» و «hinge» یاد می‌شود. این سه بخش از طریق ساختار لولای چرخان به یکدیگر متصل می‌شوند که به منظور افزایش انعطاف‌پذیری عینک در هنگام استفاده طراحی شده است.

بر اساس تصاویر منتشرشده از درخواست پتنت جدید سامسونگ، ماژول لولا به‌عنوان کلیدی‌ترین بخش طراحی این عینک هوشمند از دو محور (shaft) بهره می‌برد که محور اول به فریم و دومی به دسته‌ عینک متصل می‌شود. این طراحی چرخش کنترل‌شده میان بخش‌های مختلف عینک را امکان‌پذیر می‌سازد و به این ترتیب ضمن سازگاری با اندازه‌ها و شکل‌های مختلف سر کاربران بدون اِعمال فشار اضافه، می‌تواند یکی از مشکلات رایج هنگام استفاده از دستگاه‌های واقعیت مجازی و افزوده را حل کند.

این سیستم لولا یک سازوکار مبتنی بر قرقره شامل یک قرقره در بخش فریم و یک قرقره در قسمت دسته عینک را هم در خود جای داده است و یک سیم انعطاف‌پذیر با عبور از میان این دو قرقره حرکت هماهنگ و روان را در دو طرف عینک امکان‌پذیر می‌سازد. در نتیجه زمانی که یکی از دسته‌های عینک حرکت می‌کند، دسته دیگر نیز به صورت هم‌زمان تنظیم می‌شود. به‌گفته سامسونگ، این هم‌زمان‌سازی مکانیکی سبب می‌شود که هر دو طرف عینک به‌طور یکنواخت باز و بسته شوند و به این ترتیب ضمن بهبود پایداری، به حفظ هم‌راستایی صحیح دو طرف دستگاه در زمان استفاده کمک می‌کند. هدف اصلی این سبک طراحی کاهش لغزش دستگاه و افزایش تعادل، به‌ویژه در تعاملات واقعیت افزوده از جمله حرکات سنگین یا ژست‌های حرکتی عنوان شده است.

راحتی کاربر و دوام دستگاه از عناصر محوری این درخواست پتنت محسوب می‌شود. ساختار لولای ارائه‌شده از سوی سامسونگ نه تنها آن را برای کاربران با اندازه و شکل متفاوت سر قابل تنظیم می‌سازد، بلکه از حرکات چرخشی پی در پی، بدون کاهش استحکام دستگاه، هم پشتیبانی می‌کند. سازوکار قرقره-سیم نیز با توزیع موثرتر فشار مکانیکی می‌تواند عمر مفید عینک را افزایش دهد و در عین حال وزن دستگاه را به‌صورت یکنواخت حتی در راستای دسته‌ها نیز توزیع کند.

سامسونگ هنوز تأیید نکرده که آیا از طرح ارائه‌شده در این درخواست پتنت برای ساخت عینک AR آینده خود استفاده خواهد کرد یا نه، اما شنیده‌ها حاکی از آن است که نخستین عینک XR ابرشرکت کره‌ای با شماره مدل SM-O200P در آینده نزدیک معرفی خواهد شد. به گفته منابع آگاه، این محصول احتمالاً به عینک‌های Meta Ray-Ban شباهت خواهد داشت و نسخه بدون نمایشگر آن در سال 2026 و مدل مجهز به نمایشگر در سال 2027 میلادی عرضه می‌شود. همچنین پیش‌بینی می‌شود که این عینک هوشمند از لنزهای فتوکرومیک از نوع Transition برخوردار باشد و مانند عینک‌های Meta Ray-Ban به دوربین، وای‌فای و بلوتوث مجهز خواهد بود و در عین حال از اتصال سلولار موبایل نیز بهره می‌برد که عینک‌های متا فاقد آن هستند.

Meta Ray-Ban Display

گفتنی است که سامسونگ پیش از این نشان تجاری Galaxy Glasses را به ثبت رسانده و انتظار می‌رود عینک جدید با این نام در ایالات متحده و دیگر بازارها عرضه شود. همچنین همکاری سامسونگ با برندهای معتبر عینک‌سازی مانند Gentle Monster و Warby Parker از برنامه این شرکت برای ایجاد تعادل میان زیبایی‌شناختی و کاربری عملی در محصول نهایی حکایت دارد.

مانند همیشه باید به خاطر داشت که طرح سامسونگ تنها یک درخواست پتنت به حساب می‌آید و تضمینی برای تجاری شدن آن وجود ندارد. با این حال، تمرکز بر جنبه‌های مهندسی در این طرح نشان می‌دهد غول کره‌ای در پی آماده‌سازی زیرساخت‌های سخت‌افزاری برای ارائه نسل جدید عینک‌های واقعیت مجازی و افزوده است که سبک‌تر، سازگارتر و برای استفاده طولانی‌مدت راحت‌تر خواهند بود؛ رویکردی هم‌راستا با روند گسترده صنعت که در آن هدست‌های واقعیت ترکیبی بیشتر مشابه عینک‌های معمولی طراحی می‌شوند تا ابزارهای بزرگ پوشیدنی.

source

توسط expressjs.ir