گرامر انگلیسی دوازدهم از مباحثی تشکیل شده که مناسب سطوح متوسط و بالاتر است. جملات شرطی، جملات مجهول و تگ کوئسشن نمونه‌ای از این مباحث گرامری هستند. برای یادگیری آن‌ها، علاوه بر این‌که باید نکات آموزشی را یاد بگیریم، لازم است تمرین‌های مرتبط را نیز انجام دهیم و به کمک مثال و در قالب جملات کاربردی و روزمره نحوه استفاده از آن‌ها را به خوبی درک کنیم. در این آموزش گرامر انگلیسی دوازدهم را به صورت مجزا برای هر یک از درس‌های این کتاب یاد می‌گیریم و از مثال‌های متنوع نیز استفاده می‌کنیم. همچنین برای هر درس تمرینی هم آماده کرده‌ایم که با پاسخ در اختیار شما قرار داده شده است.

آنچه در این مطلب می‌آموزید:

  • با ساختار و نکات کلیدی گرامر انگلیسی پایه دوازدهم آشنا خواهید شد.

  • جمله‌واره‌های موصولی و کاربرد آن‌ها را به‌ زبان ساده و کاربردی فرا می‌گیرید.

  • ساختار جملات شرطی نوع دوم را یاد می‌گیرید و با تمرین‌های هدفمند آن را تثبیت می‌کنید.

  • با مبحث مجهول مدال و نحوه به‌کارگیری آن در جمله‌ها آشنا می‌شوید.

  • به کمک تمرین و مثال، عملکرد خود را از هر درس ارزیابی خواهید کرد.

گرامر انگلیسی دوازدهم در یک نگاه – به زبان ساده + تمرین و مثالگرامر انگلیسی دوازدهم در یک نگاه – به زبان ساده + تمرین و مثال
فهرست مطالب این نوشته
997696

گرامر انگلیسی دوازدهم در یک نگاه

کتاب زبان دوازدهم از سه درس تشکیل شده است و مهارت‌های چهارگانه زبان را پوشش می‌دهد. در این آموزش قصد داریم مباحث گرامری آن را به زبان ساده و با مثال توضیح بدهیم تا فهم آن برای زبان‌آموزان ساده‌تر شود. گرامر انگلیسی دوازدهم در یک نگاه شامل مباحث زیر است:

  • جملات مجهول (Passive Voice)
  • تگ کوئسشن (Tag Question)
  • فرق And و But
  • کالوکیشن‌ها (Collocations)
  • جمله‌واره‌های موصولی (Relative Clauses)
  • جمله‌واره‌های شرطی نوع دوم (Conditional Sentences Type II)
  • مجهول افعال مُدال (Perfect Modals)
  • گذشته کامل (Past perfect)

گرامر انگلیسی دوازدهم در یک نگاه
گرامر انگلیسی دوازدهم در یک نگاه

گرامر انگلیسی دوازدهم درس اول

درس اول یک مبحث گرامری مهم است که یادگیری آن به نظر ساده می‌رسد، چون فقط چند فرمول است که به راحتی می‌توان به کمک آن‌ها جمله سخت. اما استفاده از آن‌ها در جملات روزمره و موقعیت‌های مختلف به تمرین نیاز دارد. این مبحث گرامری «جملات مجهول» نام دارد که پیش‌تر هم در مجله فرادرس به آن پرداختیم.

جمله مجهول به جمله‌ای گفته می‌شود که مفعول به ابتدای جمله می‌آید و فاعل به انتهای جمله منتقل یا حذف می‌شود. بیشترین کاربرد جملات مجهول در موقعیت‌های رسمی و نوشتاری است، اما در مکالمه و انگلیسی روزمره هم کاربرد دارد.

دلیل این‌که جمله‌ای را از حالت معلوم به مجهول تبدیل می‌کنیم، در سه مورد زیر خلاصه می‌شود:

  • فاعل را نمی‌شناسیم.
  • مهم نیست که چه کسی کار را انجام داده است.
  • فاعل برای همه شناخته‌شده است و نیازی به آوردن آن نیست.

برای این‌که این سه دلیل و همین‌طور ساختار جملات مجهول را بهتر درک کنید، در ادامه سه مثال برای شما ارائه کرده‌ایم که این موارد را نشان می‌دهد.

The window was broken last night.

پنجره دیشب شکسته شد.

(فاعل را نمی‌شناسیم.)

The room has been cleaned.

اتاق تمیز شده است.

(مهم نیست که چه کسی کار را انجام داده است.)

همان‌طور که مشاهده می‌کنید، در تمام مثال‌ها، مفعول در ابتدای جمله قرار گرفته و فعل هم با ساختار مجهول به کار رفته است. فعل جمله زمان‌های متفاوتی دارد؛ می‌تواند گذشته، حال یا آینده باشد. در این درس، با سه زمان حال ساده، گذشته ساده و حال کامل مجهول آشنا می‌شویم.

۱. مجهول حال ساده در انگلیسی

حال ساده برای توصیف عملی به کار می‌رود که به صورت تکراری یا از روی عادت آن را انجام می‌دهیم. برای مثال، تمام کارهایی که روزانه انجام می‌دهیم، می‌تواند جمله‌های حال ساده باشد، مانند مثال‌های زیر:

I make breakfast every morning.

من هر روز صبح صبحانه درست می‌کنم.

She cleans her room on the weekend.

او آخر هفته اتاقش را تمیز می‌کند.

این جملات در حالت معلوم نوشته شده‌اند. اما اگر بخواهیم تأکید را از روی فاعل برداریم و به این اشاره کنیم که چه عملی انجام شده است، آن را از معلوم به مجهول تبدیل می‌کنیم. بنابراین خواهیم داشت:

Breakfast is made by me.

صبحانه هر روز صبح توسط من درست می‌شود.

Her room is cleaned on the weekend.

اتاقش آخر هفته تمیز می‌شود.

فرمول جملات مجهول حال ساده را به صورت زیر می‌نویسیم:

Object + am / is / are + p.p + (by + subject)​

حالا برای درک بهتر، جمله معلوم و مجهول را کنار هم قرار می‌دهیم:

Active: I make breakfast every morning. 

Passive: Breakfast is made by me.

معلوم: من هر روز صبح صبحانه درست می‌کنم.

مجهول: صبحانه هر روز صبح توسط من درست می‌شود.

Active: She cleans her room on the weekend.

Passive: Her room is cleaned on the weekend.

معلوم: او آخر هفته اتاقش را تمیز می‌کند.

مجهول: اتاقش آخر هفته تمیز می‌شود.

مثال با گرامر دوازدهم (درس‌های اول، دوم و سوم)
مثال با گرامر دوازدهم (درس‌های اول، دوم و سوم)

۲. مجهول گذشته ساده در انگلیسی

فرمول جملات مجهول گذشته ساده هم مثل حال ساده است، با این تفاوت که فعل to be به دو شکل «was» و «were» به کار می‌رود. بنابراین خواهیم داشت:

Object + was / were + p.p + (by + subject)

برای درک بهتر به مثال‌های زیر دقت کنید.

Active: The chef cooked a delicious meal.

Passive: A delicious meal was cooked by the chef.

معلوم: آشپز غذای خوشمزه‌ای پخت.

مجهول:‌ غذای خوشمزه‌ای توسط آشپز پخته شد.

Active: The children built a sand castle.

Passive: A sand castle was built by the children.

معلوم: بچه‌ها قلعه شنی ساختند.

مجهول: قلعه شنی توسط بچه‌ها ساخته شد.

۳. مجهول حال کامل در انگلیسی

«حال کامل» برای توصیف عملی به کار می‌رود که در زمان گذشته شروع شده و اثر آن در زمان حال دیده می‌شود. برای ساختن جمله حال کامل، فعل با ساختار «have» و «has» و قسمت سوم فعل «p.p» به کار می‌رود. اگر می‌خواهید درباره زمان حال کامل بیشتر بدانید، مطالعه مطلب «حال کامل در انگلیسی» را از مجله فرادرس به شما پیشنهاد می‌کنیم.

همچنین می‌توانید فیلم زمان حال کامل در انگلیسی را از فرادرس مشاهده کنید که لینک آن در ادامه آورده شده است.

برای تبدیل معلوم به مجهول حال کامل، مفعول را به ابتدای جمله می‌آوریم. سپس ساختار فعل را به شکل «have / has + bee + p.p» می‌نویسم. فرمول جملات معلوم و مجهول حال کامل را در ادامه مشاهده می‌کنید.

Subject + have / has + p.p + object

Object + have / has + been + p.p + (by + subject)

برای درک بهتر به چند مثال زیر دقت کنید.

Active: They have fixed the car.

Passive: The cars have been fixed.

معلوم: آن‌ها ماشین را تعمیر کرده‌اند.

مجهول: ماشین تعمیر شده است.

Active: Doctors have made a new medicine to cure cancer.

Passive: A new medicine has been made by doctors to cure cancer.

معلوم: پزشکان داروی جدیدی برای درمان سرطان ساخته‌اند.

مجهول: داروی جدیدی توسط پزشکان برای درمان سرطان تهیه شده است.

۴. تگ کوئسشن در انگلیسی

از دیگر مواردی که در درس اول به آن اشاره شده است، «تگ کوئسشن» (Tag Question) است که آن را «Question Tag» هم می‌گویند و پیش‌تر در مجله فرادرس به طور کامل آن را بررسی کردیم. این نوع سوال‌ها به شکل یک جمله پرسشی کوتاه به انتهای یک جمله خبری اضافه می‌شوند و برای دو هدف زیر مطرح می‌شوند:

  • برای پرسیدن برای گرفتن تأیید مخاطب
  • برای کسب اطلاعات بیشتر

در نظر داشته باشید که تلفظ درست «Question» به صورت «کوئسچن» /kwestʃən’/ است، اما به شکل «کوئسشن» رایج است. این جملات سوالی از دو بخش تشکیل شده‌اند که عبارتند از:

  • فعل کمکی (با یا بدون منفی‌کننده «n’t»)
  • ضمیر فاعلی

در انتهای جمله هم علامت سوال گذاشته می‌شود. برای درک بهتر به مثال‌‌های زیر دقت کنید که از کتاب گرامر انگلیسی دوازدهم انتخاب شده است.

She likes chocolate, doesn’t she?

او شکلات دوست دارد، مگر نه؟

They went to the park, didn’t they?

آن‌ها به پارک رفتند، مگر نه؟

He will call you tomorrow, won’t he?

او فردا با شما تماس می‌گیرد، مگر نه؟

You have finished your homework, haven’t you?

شما تکالیف‌تان را تمام کرده‌اید، مگر نه؟

نکته: برای ساختن تگ کوئسشن دو نکته زیر را مدنظر داشته باشید:

  • همیشه از ضمیر فاعلی استفاده کنید، نه از اسم.
  • از فعل کمکی استفاده کنید نه از فعل اصلی.

She has learned a new language, hasn’t she learned? (نادرست)

She has learned a new language, hasn’t she? (درست)

او زبان جدیدی یاد گرفته است، مگر نه؟

***

Marya moved to a new town, didn’t Marya? (نادرست)

Marya moved to a new town, didn’t she? (درست)

«ماریا» به شهر جدیدی نقل‌مکان کرد، مکر نه؟

مکالمه درس اول با تگ کوئسشن

در درس اول برای درک بهتر تگ کوئسشن، مکالمه‌ای در نظر گرفته شده که در ادامه آن را با ترجمه فارسی و تلفظ صوتی مشاهده می‌کنید.

A: Lisa doesn’t like spicy food, does she?

B: No, she prefers milder dishes.

A: She hasn’t tried the new Thai restaurant, has she?

B: Not yet, but she’s planning to go this weekend.

A: It won’t be too crowded, will it?

B: I don’t think so.

ترجمه مکالمه​

A: «لیسا» غذای تند دوست ندارد، این‌طور نیست؟

B: نه، او غذاهایی با طعم ملایم‌تر را ترجیح می‌دهد.

A: او هنوز رستوران جدید تایلندی را امتحان نکرده، این‌طور نیست؟

B: هنوز نه، اما برنامه دارد که آخر هفته برود.

A: خیلی شلوغ نخواهد بود، این‌طور نیست؟

B: فکر نمی‌کنم.

۵. کاربرد And و But​

And برای وصل کردن دو جمله، عبارت یا کلمه‌ای با معنی مشابه یا مرتبط استفاده می‌شود. به عبارت ساده‌تر، وقتی می‌خواهیم دو ایده را با هم اضافه کنیم، از And استفاده می‌کنیم، مانند مثال‌های زیر:

She is smart and hardworking.

او باهوش و سخت‌کوش است.

I went to the park, and I met my friend there.

من به پارک رفتم و آنجا با دوستم ملاقات کردم.

But برای بیان تضاد یا خلاف چیزی که انتظار داریم استفاده می‌شود. یعنی وقتی دو جمله یا عبارت با هم در تضاد یا متضاد هستند، از But استفاده می‌کنیم، مانند مثال‌های زیر:

I like coffee, but I don’t like tea.

من قهوه دوست دارم، اما چای دوست ندارم.

She is smart, but lazy.

او باهوش است، اما تنبل هم هست.

۶. کالوکیشن‌های انگلیسی

«کالوکیشن» (Collocations) به​ کلماتی گفته می‌شود که در کنار هم قرار می‌گیرند و به کمک آن‌ها یک عبارت معنی‌دار می‌سازند. اگر می‌خواهید درباره انواع کالوکیشن‌ها بدانید، مطالعه مطلب کالوکیشن در انگلیسی از مجله فرادرس را پیشنهاد می‌کنیم. همچنین می‌توانید فیلم آموزش کالوکیشن‌های انگلیسی سطح مقدماتی را از فرادرس مشاهده کنید که لینک آن در ادامه آورده شده است.

بخشی از درس اول گرامر انگلیسی دوازدهم به کالوکیشن‌ها اختصاص یافته است. مهم‌ترین آن‌ها که در این درس اشاره شده است را در ادامه با معنی فارسی و مثال آورده‌ایم.

  • Burst into tears به معنی زدن زیر گریه
  • Go abroad به معنی به خارج رفتن
  • By the way به معنی راستی
  • Not surprisingly به معنی جای تعجب ندارد
  • Spare no pains به معنی از هیچ تلاشی دریغ نکردن

به چند مثال با کالوکیشن‌های فوق دقت کنید تا کاربرد آن‌ها را در جمله بهتر یاد بگیرید.

I want to go abroad next year to study English.

می‌خواهم سال آینده برای یادگیری زبان انگلیسی به خارج از کشور بروم.

She spared no pains to help her children succeed.

او از هیچ تلاشی برای موفقیت فرزندانش دریغ نکرد.

Not surprisingly, he passed the exam because he studied hard.

تعجب ندارد که او در امتحان قبول شد، چون خیلی درس خواند.

By the way, did you finish your homework?

راستی، تکالیفت را انجام دادی؟

When she heard the bad news, she burst into tears.

وقتی خبر بد را شنید، زد زیر گریه.

اگر تا به اینجای مطلب را مطالعه کرده‌اید و با گرامر درس اول انگلیسی دوازدهم آشنا شدید، برای این‌که درباره نکات گرامری درس‌های بعدی نیز بدانید، ادامه این مطلب را با ما همراه باشید.

برای مطالعه بیشتر این نوع مطالب و دسترسی دائمی به آن‌ها در موبایل خود، توصیه می‌کنیم اپلیکیشن رایگان مجله فرادرس را نصب کنید.

برای نصب اپلیکیشن رایگان مجله فرادرس، کلیک کنید.

یادگیری گرامر با کتاب های Grammar in Use در فرادرس

مجموعه کتاب‌های Grammar in Use یکی از بهترین‌ها برای یادگیری گرامر انگلیسی هستند. این کتاب‌ها که برای سطوح مختلف در نظر گرفته شده است، انواع مباحث گرامری را به شکل ساده و کاربردی آموزش می‌دهد و برای هر درس و هر مبحث، مثال‌ها و تمرین‌های متنوعی هم دارد.

اگر ترجیح می‌دهید دستور زبان انگلیسی را در قالب فیلم‌های آموزشی یاد بگیرید، فرادرس این مجموعه کتاب‌ها را در دسته‌بندی جداگانه و در قالب فیلم‌های آموزشی ارائه کرده است. لینک مجموعه فیلم‌های آموزش کتاب Grammar in Use در فرادرس را در ادامه مشاهده می‌کنید.

تصویر کتاب‌های Grammar in Use در فرادرس
برای مشاهده فیلم‌های کتاب Grammar in Use در فرادرس روی تصویر کلیک کنید.

تمرین درس اول

برای درک بهتر سه مبحث گرامری مجهول، تگ کوئسشن و کاربرد and و but، سه تمرین در ادامه ارائه کرده‌ایم که همراه با پاسخ در اختیار شما قرار گرفته است. با زدن روی گزینه «جواب» می‌توانید به پاسخ سوالات نیز دسترسی پیدا کنید.

تمرین اول

متن زیر را بخوانید و فعل مناسب را انتخاب کنید. سپس با زدن روی گزینه «جواب» پاسخ‌‌های خود را بررسی کنید.

Question:

Many famous buildings around the world (are built / built) to show architectural skill. The Eiffel Tower (was designed / designed) by Gustave Eiffel and (was completed / completed) in 1889. Skyscrapers like the Burj Khalifa (are constructed / constructed) using advanced technology. But not all famous structures (are built / built) by professional architects. Some, like Stonehenge, (were made / made) by ancient people with simple tools. The first printing press (was invented / invented) by Johannes Gutenberg in the 15th century. Interestingly, some modern inventions, like Post-it notes, (were discovered / are discovered) by mistake during a chemical experiment. Many toys, games, and apps (are developed / developed) by teams of designers, programmers, and engineers.

Answer:

Many famous buildings around the world are built to show architectural skill. The Eiffel Tower was designed by Gustave Eiffel and was completed in 1889. Skyscrapers like the Burj Khalifa are constructed using advanced technology. But not all famous structures are built by professional architects. Some, like Stonehenge, were made by ancient people with simple tools. The first printing press was invented by Johannes Gutenberg in the 15th century. Interestingly, some modern inventions, like Post-it notes, were discovered by mistake during a chemical experiment. Many toys, games, and apps are developed by teams of designers, programmers, and engineers.

​تمرین دوم

سوالات زیر را با تگ کوئسشن مناسب کامل کنید.

Q1: You like learning English, _________?

Answer: You like learning English, don’t you?

Q2: She can play the piano, _________?

Answer: She can play the piano, can’t she?

Q3: They weren’t at school yesterday, _________?

Answer: They weren’t at school yesterday, were they?

Q4: It’s going to rain soon, _________?

Answer: It’s going to rain soon, isn’t it?

Q5: We should start our homework now, _________?

Answer: We should start our homework now, shouldn’t we?

تمرین سوم​

جاهای خالی را با and یا but کامل کنید.

Q1: We went to the park yesterday, ________ we had a wonderful time.

Answer: We went to the park yesterday, and we had a wonderful time.

Q2: Behnam’s family went to the zoo last week, ________ they did not enjoy it.

Answer: Behnam’s family went to the zoo last week, but they did not enjoy it.

Q3: Susan has a pink dress, ________ she never wears it.

Answer: Susan has a pink dress, but she never wears it.

Q4: Kate saw Sofia, ________ she didn’t speak to her.

Answer: Kate saw Sofia, but she didn’t speak to her.

Q5: My English class is really enjoyable, ________ I have a lot of homework.

Answer: My English class is really enjoyable, but I have a lot of homework.

گرامر انگلیسی دوازدهم درس دوم

گرامر انگلیسی دوازدهم به دو مبحث گرامری مهم می‌پردازد که عبارتند از:

  • «جمله‌واره‌های موصولی» (Relative Clauses)
  • «جملات شرطی نوع دوم» (Conditional Sentences Type II)

پیش‌تر درباره هر دو مبحث گرامری صحبت کرده بودیم. در ادامه مرور مختصری بر هر یک خواهیم داشت.

۱. جمله واره های موصولی

بخش اول گرامر انگلیسی دوازدهم درس دوم درباره «جمله‌واره‌های موصولی» (Relative Clauses) است. در مطالب قبلی یاد گرفتیم که عبارت‌های موصولی چه کاربردی دارند و انواع آن‌ها را یاد گرفتیم. این جمله‌واره‌ها برای توصیف اسم به کار می‌روند و نقش صفت را در جمله دارند. به جمله زیر دقت کنید.

The girl who plays golf lives in my neighborhood.

دختری که گلف بازی می‌کند، در محله من زندگی می‌کند.

در مثال فوق، «who plays golf» یک جمله‌واره موصولی است که برای دادن اطلاعات بیشتر درباره دختر (اسم) به کار رفته است. در واقع، عبارت موصولی از نظر نقش فرقی با صفت‌های تک‌کلمه‌ای ندارد، فقط به شکل عبارت مطرح می‌شود.

جمله‌واره‌های موصولی اغلب با «ضمایر موصولی» (Relative Pronouns) شروع می‌شوند. نحوه استفاده از آن‌ها به صورت زیر است:

  • اگر برای شخص به کار بروند، از «who» یا «whom» استفاده می‌کنیم.
  • اگر برای مکان به کار بروند، از «where» استفاده می‌کنیم.
  • اگر برای زمان به کار بروند، از «when» استفاده می‌کنیم.
  • اگر برای اشیا و حیوانات به کار بروند، از «which» استفاده می‌کنیم.
  • از «that» هم می‌توانیم به عنوان ضمیر موصولی برای انواع اسم‌ها و ضمایر فاعلی استفاده کنیم.

در مطالب قبلی مجله فرادرس درباره ضمایر موصولی نیز به طور کامل توضیح دادیم، اما برای مرور، به چند مثال زیر دقت کنید که کاربرد ضمایر موصولی را در جمله نشان می‌دهد.

They’re the people who bought our house.

آن‌ها افرادی هستند که خانه ما را خریدند.

Here are some cells which/that show abnormality.

این‌ چند سلول را ببینید که ناهنجاری دارند.

Clare, whom I work with, is doing the London Marathon this year.

«کلر»، کسی که با او کار می‌کنم، برای ماراتون امسال لندن آماده می‌شود.

Her car, which was very old, broke down after just five miles.

ماشینش، که خیلی قدیمی بود، فقط بعد از ۵ مایل خراب شد.

Summer is the time when a lot of people go on a trip.

تابستان زمانی است که بسیاری از مردم به سفر می‌روند.

نکته: برخی از جمله‌واره‌های موصولی از نوع «Non-essential» هستند، یعنی بودن آن‌ها در جمله صرفاً برای دادن اطلاعات بیشتر است وگرنه ضروری نیست. به همین دلیل داخل دو گیومه قرار داده می‌شوند و اغلب وسط جمله می‌آیند. در نظر داشته باشید که در این نوع جملات نمی‌توانیم از «that» به‌عنوان ضمیر موصولی استفاده کنیم. به مثال زیر دقت کنید.

His brother, that works at the supermarket, is a friend of mine. (نادرست)

His brother, who works at the supermarket, is a friend of mine. (درست)

برادرش که در سوپرمارکت کار می‌کند، دوست من است.

مراحل یادگیری زبان انگلیسی دوازدهم
مراحل یادگیری زبان انگلیسی دوازدهم​

۲. جملات شرطی نوع دوم

​از جملات شرطی نوع دوم برای بیان موقعیتی فرضی یا غیرواقعی در زمان حال یا آینده استفاده می‌کنیم. برای مثال، شما ممکن است دکتر نباشید، اما به این فکر کنید که اگر دکتر می‌شدید، چه کارهایی برای مردم انجام می‌دادید. احتمال این‌که این اتفاق بیفتد، خیلی کم است. به همین دلیل از جمله شرطی نوع دوم استفاده می‌کنیم و به شکل زیر می‌نویسیم:

If I were a doctor, I would help people who cannot afford good medical care.

اگر پزشک می‌شدم، به مردمی کمک می‌کردم که توانایی پرداخت هزینه‌های مراقبت‌های پزشکی خوب را ندارند.

فرمول جملات شرطی نوع دوم به شکل زیر نوشته می‌شود:

If + subject + simple past, subject + would / could / might + base for of thew verb

در این فرمول دو جمله‌واره وجود دارد، جمله‌واره با if و جمله‌واره نتیجه. می‌توانیم جای دو جمله‌واره را نیز عوض کنیم. در این حالت، برخلاف فرمول اول دیگر نیازی به ویرگول نیست. بنابراین، خواهیم داشت:

Subject + would / could / might + base form of the verb + if + subject + past simple

در نظر داشته باشید که در جمله‌واره‌ای که با if شروع می‌شود، باید از فعل گذشته ساده استفاده کنیم و در جمله‌واره دوم از would کمک می‌گیریم. به چند مثال زیر دقت کنید تا با ساختار جمله‌واره شرطی نوع دوم بیشتر آشنا شوید.

If I had more free time, I would learn another language.

اگر وقت آزاد بیشتری داشتم، زبان دیگری یاد می‌گرفتم.

(در حال حاضر وقت آزاد ندارم و این امکان برای من فراهم نیست.)

I would travel around the world if I had enough money.

اگر پول کافی داشتم، به دور دنیا سفر می‌کردم.

(پول کافی ندارم، به همین دلیل در حال حاضر این شرایط برای من فراهم نیست که به دور دنیا سفر کنم.)

برای سوالی کردن جملات شرطی نوع دوم، فقط باید جمله‌واره نتیجه را سوالی کنیم و به if clause کاری نداریم. یعنی در جمله‌واره نتیجه جای «would» و فاعل را عوض می‌کنیم و آن را به سوال تبدیل می‌کنیم. همچنین می‌توانیم از کلمه پرسشی برای سوال ساختن کمک بگیریم. به مثال‌‌های زیر دقت کنید.

Would you move to another country if you found a better job?

اگر شغل بهتری پیدا کنی، به کشور دیگری سفر می‌کنی؟

Would she help you if you asked her politely?

اگر مؤدبانه از او خواهش کنی، کمکت می‌کند؟

What would you do if you won a lottery?

اگر برنده بلیت بخت‌آزمایی شوید، چه کار می‌کنید؟

Where could she go if she had more free time?

اگر وقت آزاد بیشتری داشته باشد، کجا می‌رود؟

نکته: در جملات شرطی نوع دوم که از فعل to be به عنوان فعل اصلی در if clause استفاده شده است، از «were» برای تمام ضمایر فاعلی استفاده می‌کنیم، حتی برای «he/she/it». به دو مثال زیر دقت کنید.

If I were a president, I would make the world a better place to live.

اگر رئیس‌جمهور بودم، دنیا را به جای بهتری برای زندگی تبدیل می‌کردم.

***

If you were rich enough to buy a house, you would buy it.

اگر به اندازه کافی پول داشتی تا خانه بخری، این کار را می‌کردی.

تمرین درس دوم

برای درک بهتر دو مبحث گرامری جمله‌واره‌های موصلی و جملات شرطی نوع دوم، دو تمرین در ادامه ارائه کرده‌ایم که همراه با پاسخ در اختیار شما قرار گرفته است. با زدن روی گزینه «جواب» می‌توانید به پاسخ سوالات نیز دسترسی پیدا کنید.

تمرین اول

متن زیر را بخوانید و هر جا که لازم است، از ضمیر موصولی مناسب استفاده کنید.

Question:

Mr. Brown is a teacher ______ lives in a small town. He teaches in a school ______ is near a big river. Every day, he drives to school in his old car ______ he bought many years ago. The road ______ he takes is quiet and clean. There are some students ______ walk to school along the same road. Mr. Brown always greets them with a smile.

He works with teachers ______ are very friendly and helpful. They often share ideas ______ make their lessons more interesting. During lunch, they eat in a small cafeteria ______ serves delicious food.

After school, Mr. Brown visits a bookstore ______ sells many English books. He likes reading stories ______ help his students learn better. He is a man ______ loves his job and cares about his students.

Answer:

Mr. Brown is a teacher who lives in a small town. He teaches in a school that is near a big river. Every day, he drives to school in his old car which he bought many years ago. The road that he takes is quiet and clean. There are some students who walk to school along the same road. Mr. Brown always greets them with a smile.

He works with teachers who are very friendly and helpful. They often share ideas that make their lessons more interesting. During lunch, they eat in a small cafeteria which serves delicious food.

After school, Mr. Brown visits a bookstore which sells many English books. He likes reading stories that help his students learn better. He is a man who loves his job and cares about his students.

تمرین دوم

​متن زیر را بخوانید.

Last summer, I stayed in a small town near the mountains. The weather was perfect, and the sky was always clear. If I had more free time, I would have hiked to the top of the highest hill. I spent my days reading books and walking along the river.

The town had a small café where I met friendly people. I tried many local dishes and learned a lot about the town’s culture. If my best friend had been with me, we would have explored more places together. In the evenings, I watched the sunset and listened to the birds singing.

Before leaving, I promised myself I would return next year. Traveling there made me feel relaxed and happy.

اکنون با توجه به متن به سوالات زیر پاسخ کامل دهید.​

Questions:

  1. What would you have done if you had more free time?
  2. Who would you have explored more places with if your friend had been there?
  3. What did you do in the evenings?
  4. How did traveling to the town make you feel?

Answer:

  1. I would have hiked to the top of the highest hill.
  2. I would have explored more places with my best friend.
  3. I watched the sunset and listened to the birds singing.
  4. It made me feel relaxed and happy.
ساختار گرامر دوازدهم
ساختار گرامر دوازدهم

گرامر انگلیسی دوازدهم درس سوم

گرامر انگلیسی دوازدهم در درس سوم به موارد زیر می‌پردازد:

  • مجهول افعال مُدال (Passive Modals)
  • گذشته کامل (Past Perfect)

۱. مجهول مدال

در درس اول درباره گرامر مجهول صحبت کردیم و انواع آن را برای زمان‌های حال ساده، گذشته ساده و گذشته کامل توضیح دادیم. در درس سوم، نوع دیگری از جملات مجهول را بررسی می‌کنیم که در رابطه با افعال مُدال است. مجهول افعال مدال می‌تواند با انواع فعل مُدال ساخته شود. برای ساختن جملات مجهول مُدال، فرمول معلوم و مجهول را در کنار هم قرار می‌دهیم تا بهتر بتوانید درک کنید.

Subject + modal + verb + object

Object + modal + be + p.p + (by + subject)

همان‌طور که مشاهده می‌کنید، ساختار فعل جمله مجهول به شکل «modal +be + p.p» نوشته می‌شود. برای درک بهتر به مثال‌های زیر دقت کنید.

The homework must be finished before tomorrow.

تکالیف باید تا قبل از فردا انجام شود.

The windows should be cleaned every week.

پنجره‌ها باید هر هفته تمیز شود.

The report could be submitted online instead of on paper.

گزارش باید به‌‌جای کتبی به صورت آنلاین تحویل داده شود.

برای منفی کردن هم می‌توانیم از «not» استفاده کنیم و آن را به فعل مُدال اضافه کنیم، مانند مثال زیر:

The documents on the desk must not be forgotten.

اسناد و مدارک روی میز نباید فراموش شوند.

The car should not be parked in front of the gate.

ماشین نباید جلوی دروازه پارک شود.

۲. گذشته کامل

از دیگر مباحث گرامر انگلیسی دوازدهم «گذشته کامل» (Past Perfect) است که برای توصیف عملی قبل از عمل دیگر در گذشته به کار می‌رود. برای مثال، سارا دو سال پیش شروع به یادگیری زبان انگلیسی کرد و بعد از آن به لندن نقل‌مکان کرد. پس اول زبان یاد گرفت، سپس به لندن رفت. جمله اول را با گذشته کامل می‌نویسیم و جمله دوم را با گذشته ساده. بنابراین، خواهیم داشت:

Sarah had learned English before she moved to London.

«سارا» قبل از این‌که به لندن برود، زبان انگلیسی یاد گرفته بود.

همان‌طور که در مثال فوق مشاهده می‌کنید، بین دو جمله با قید زمان «before» از هم جدا شده است. می‌توانیم از قید زمان «after» نیز استفاده کنیم، مانند مثال زیر:

Sarah moved to London after she had learned English.

«سارا» بعد از یاد گرفتن زبان انگلیسی به لندن نقل‌مکان کرد.

فعل کمکی «had» برای همه ضمایر فاعلی به یک شکل صرف می‌شود. مثال زیر را بخوانید.

ساختار جملات گذشته کامل را به شکل زیر می‌نویسیم:

Subject + had + p.p + object

برای منفی کردن هم از «not» استفاده می‌کنیم. برای درک بهتر به چند مثال زیر دقت کنید که هم در حالت مثبت و هم در حالت منفی نوشته شده است.

She had finished her homework before dinner.

او قبل از شام تکالیفش را تمام کرده بود.

They had visited Paris twice before 2020.

آن‌ها قبل از ۲۰۲۰ از پاریس دیدن کرده بودند.

I had already seen that movie when my friends suggested it.

وقتی دوستانم فیلم را به من پیشنهاد دادند، من قبلاً آن را دیده بودم.

He had not received the letter before he left.

قبل از این‌که بروند، نامه را دریافت نکرده بودند.

We had not eaten lunch when the guests arrived.

وقتی مهمان‌ها رسیدند، ناهار نخورده بودیم.

یادگیری گرامر انگلیسی با فرادرس

یادگیری دستور زبان انگلیسی به زمان نیاز دارد و برای پیشرفت باید مرحله به مرحله جلو رفت. برای یادگیری گرامر در آموزشگاه‌ها اغلب هم‌زمان با سایر مهارت‌های زبانی، در هر درس به نکات گرامری نیز اشاره می‌کنند. این نکات گرامری شامل انواع زمان‌های انگلیسی، یادگیری اجزای کلام و سایر مباحث است که از سطوح مقدماتی تا پیشرفته آموزش داده می‌شود.

در فرادرس نیز می‌توانید این مباحث گرامری را به صورت جداگانه و در قالب فیلم‌های آموزشی یاد بگیرید. برای مشاهده مجموعه فیلم‌های آموزش گرامر انگلیسی در فرادرس، روی لینک زیر کلیک کنید.

تصویر گرامر زبان انگلیسی در فرادرس
برای مشاهده فیلم‌های آموزش گرامر زبان انگلیسی در فرادرس روی تصویر کلیک کنید.

تمرین درس سوم

در ادامه دو تمرین با مجهول مدال و گذشته کامل مشاهده می‌کنید که با جواب در اختیار شما قرار گرفته است.

تمرین اول

جملات زیر را از معلوم به مجهول تبدیل کنید.

Q1: Our English teacher may give an exam today.

Answer: An exam may be given by our English teacher today.

Q2: Thomas has written many books.

Answer: Many books have been written by Thomas.

Q3: Do you have to pay the bill before leaving the restaurant?

Answer: Does the bill have to be paid before leaving the restaurant?

Q4: Juan can give them some information about the job.

Answer: Some information can be given about the job by Juan.

or: They can be given some information about the JOB by Juan.

Q5: You must obey the traffic rules.

Answer: The traffic rules must be obeyed.

تمرین دوم

گزینه درست را انتخاب کنید.

1. First, I wrote a letter. Second, I showed him the letter.
I showed him the letter that I _______.

2.First, I wrote a letter. Second, I showed it to him days later.
I wrote a letter and a few days later I _______ it to him.

3. First, I looked through the window. Second, it started raining.
When I looked through the window, it ______ raining.

4. First, it rained. Second, I looked through the window.
When I looked through the window, it _______.

5. First, I had dinner. Second, you called.
When you called, I ______ dinner.

6. First, she left the house. Second, the phone rang.
When the phone rang, she ______ the house.

7. First, he finished the report. Second, he emailed it.
He emailed the report after he ______ it.

8. First, we met. Second, we became friends.
We became friends after we ______.

9. First, they arrived. Second, the movie started.
The movie started after they ______.

10. First, I finished my homework. Second, I watched TV.
I watched TV after I ______ my homework.

جمع‌بندی

در این آموزش، گرامر انگلیسی دوازدهم را به طور کامل و برای هر درس توضیح دادیم. همچنین از مثال‌های کتاب و نمونه تمرین‌های آن استفاده کردیم تا زبان‌آموزان بتوانند در کنار مثال‌های دیگر، با ترجمه و تلفظ صوتی مثال‌های کتاب نیز آشنا شوند و البته پاسخ تمرین‌ها را نیز داشته باشند. یادگیری گرامر به تمرین زیاد نیاز دارد و باید هر مبحث را دقیق و کامل مرور کرد تا همیشه در ذهن بماند.

مطلبی که در بالا مطالعه کردید بخشی از مجموعه مطالب «آموزش گرامر زبان انگلیسی – به زبان ساده» است. در ادامه، می‌توانید فهرست این مطالب را ببینید:

source

توسط expressjs.ir