انواع گپ در بازارهای سهام و سایر بازارهای مالی  به دو دسته کلی گپ‌های صعودی و نزولی تقسیم می‌شوند و زمانی روی می‌دهد که قیمت یک دارایی به‌طور قابل‌توجهی از سطحی به سطح قیمتی بعدی صعود یا نزول می‌کند، بدون اینکه بین دو سطح قیمتی معامله‌ای انجام شود. در نتیجه فضایی خالی روی نمودار قیمت به وجود می‌آید. انواع گپ در تحلیل تکنیکال معمولا پس از اعلام گزارش‌های مالی شرکت‌ها یا شکست‌های تکنیکال در نمودار روی می‌دهد. ترید بر اساس شکاف‌های قیمتی می‌تواند سودهای سریع و قابل‌توجهی به همراه داشته باشد. زیرا این حرکات معمولا با نوسان شدید و نقدینگی پایین همراه است که ریسک بالایی نیز دارند. در این مطلب از مجله فرادرس انواع گپ در نمودار قیمت را بررسی می‌کنیم. برای این منظور پس از معرفی آن‌ها نحوه ترید با هرکدام را شرح می‌دهیم. روش‌های کسب سود از انواع گپ را بررسی می‌کنیم و در پایان نکات مهم ترید انواع گپ در تحلیل تکنیکال را توضیح می‌د‌هیم.

آنچه در این مطلب می‌آموزید:

  • با مفهوم گپ قیمتی آشنا می‌شوید.

  • انواع گپ قیمتی در تحلیل تکنیکال را یاد می‌گیرید.

  • دلایل پر شدن گپ قیمتی را یاد می‌گیرید.

  • استراتژی ترید در جهت پر شدن گپ را می‌آموزید.

  • با روش‌های کسب سود از انواع گپ آشنا می‌شوید.

  • نکات ترید انواع گپ را مرور می‌کنید.

انواع گپ (Gap) در تحلیل تکنیکال چیست؟ – از صفر تا صدانواع گپ (Gap) در تحلیل تکنیکال چیست؟ – از صفر تا صد
فهرست مطالب این نوشته
997696

انواع گپ در تحلیل تکنیکال

انواع گپ در تحلیل تکنیکال را می‌توان در چهار دسته اصلی زیر طبقه‌بندی کرد.

  • «گپ معمولی» (Common Gaps)
  • «گپ شکست» (Breakaway Gaps)
  • «گپ ادامه‌دهنده» (Runaway Gaps)
  • «گپ خستگی» (Exhaustion Gaps)

گپ قیمتی چیست؟

در نمودار قیمت قسمت‌هایی خالی وجود دارند که در آن‌ ناحیه قیمتی هیچ معامله‌ای انجام نشده است. این گپ قیمتی معمولا بین بسته شدن بازار و باز شدن بازار در روز بعد روی می‌دهد. در حالت کلی دو نوع گپ اصلی وجود دارد که آن‌ها را می‌توان به دو دسته زیر تقسیم کرد.

  • گپ‌های صعودی
  • گپ‌های نزولی
گپ‌های قیمتی - انواع گپ در تحلیل تکنیکال
انواع گپ‌های صعودی و نزولی در تحلیل تکنیکال

برای تشکیل گپ‌های صعودی لازم است تا کمترین قیمت در کندل مربوطه از بالاترین قیمت در کندل قبلی بالاتر باشد. گپ‌‌های صعودی معمولا نشانه‌ای از بازار گاوی هستند.

گپ‌‌های نزولی نیز برعکس گپ‌های صعودی هستند. بالاترین قیمت در گپ‌های نزولی، پایین‌تر از کمترین قیمت در کندل قبلی است. گپ‌های نزولی معمولا نشانه‌ای از بازار خرسی هستند.

گپ‌ قیمتی چه زمانی ایجاد می‌شود؟

گپ‌های قیمتی معمولا زمانی به وجود می‌آيند که در خارج از ساعات معاملاتی بازار، تقاضای خرید یا فروش بسیار زیاد و غیرمنتظره‌ای شکل بگیرد. برای مثال، اگر شرکتی زمانی که بازار بسته است، گزارش مالی مثبت و قابل‌توجهی منتشر کند، توجه و تمایل برای خرید سهام شرکت مربوطه در طول شب افزایش پیدا می‌کند.

این موضوع باعث عدم تعادل بین عرضه و تقاضا می‌شود. بنابراین، وقتی بازار صبح روز بعد باز می‌شود، قیمت سهام مربوطه در واکنش به تقاضای بالای خریداران افزایش می‌یابد. در این حالت اگر قیمت سهم در طول روز بالاتر از سقف روز قبل باقی بماند، شکاف صعودی شکل می‌گیرد. شکاف‌های قیمتی نشانه‌ای از وجود محرک‌های بنیادی در بازار مربوطه یا ایجاد تغییر در جو روانی بازار است که باعث حرکت سریع قیمت می‌شود.

گپ قیمتی در کدام تایم‌فریم تشکیل می‌شود؟

انواع گپ‌های قیمتی در تحلیل تکنیکال می‌توانند در تایم‌فریم‌های روزانه، هفتگی و ماهانه تشکیل شوند. این گپ‌های قیمتی زمانی که با حجمی بیشتر از میانگین حجم معاملات در بازار مربوطه همراه شوند، گپ‌های مهمی محسوب می‌‌شوند. با وجود این گپ‌های قیمتی در تایم‌فریم‌های هفتگی و ماهانه بسیار نادرند و شکاف‌های قیمتی معمولا در تایم‌‌فریم‌ روزانه در نمودار قیمت تشکیل می‌شود.

برای پیدا کردن گپ‌های قیمتی در تایم‌فریم هفتگی لازم است تا قیمت بسته شدن کندل را روز جمعه که بازارها تعطیل می‌شوند با قیمت کندل روز دوشنبه یعنی زمان بازگشایی بازارها مقایسه کنید. اگر در تایم‌فریم ماهانه به دنبال پیدا کردن گپ‌های قیمتی هستید، لازم است تا قیمت بسته شدن کندل روزانه در آخرین روز ماه را با قیمت باز شدن کندل در اولین روز ماه بعدی مقایسه کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره انواع تایم‌فریم‌ها در تحلیل تکنیکال می‌توانید مطلب تایم فریم چیست از مجله فرادرس را مطالعه کنید.

نمودارهایی که در آن‌ها هر روز شکاف قیمتی ایجاد می‌شود، مربوط به دارایی‌‌ها یا سهام‌هایی است که حجم معاملاتی کمی دارند و باید از ترید در این بازارها اجتناب کنید. این گپ‌های قیمتی تا پایان روز دوام نمی‌آورند و این نوع گپ‌های قیمتی اهمیت زیادی ندارند و تنها نوسانات بازار را نشان می‌دهند.

تا به اینجای مطلب مفهوم انواع گپ در تحلیل تکنیکال را یاد گرفتید، در ادامه، می‌توانید با هر کدام از انواع گپ‌های قیمتی در نمودار آشنا شوید و نحوه ترید با آن‌ها را یاد بگیرید. برای مطالعه بیشتر این نوع مطالب و دسترسی همیشگی به آن‌ها در موبایل خود، پیشنهاد می‌کنیم که اپلیکیشن رایگان مجله فرادرس را نصب کنید. 

برای نصب اپلیکیشن رایگان مجله فرادرس، کلیک کنید.

یادگیری ترید گپ در کریپتو با فرادرس

یادگیری ترید انواع گپ در بازار ارزهای دیجیتال نیازمند درکی دقیق از رفتار قیمت و روان‌شناسی بازار است. گپ‌ها معمولا در بازارهای سنتی مانند سهام رایج‌ترند، اما در بازار کریپتو نیز به‌ویژه در قراردادهای آتی بیت‌کوین در بورس CME مشاهده می‌شوند. این شکاف‌ها زمانی شکل می‌گیرند که قیمت در شروع معاملات با فاصله‌ای از قیمت بسته‌شدن قبلی باز شود، که گپ قیمتی اغلب در نتیجه اخبار مهم، تغییرات احساسات بازار یا نوسانات شدید قیمت در بازار مربوطه ایجاد می‌شود.

برای یادگیری ترید گپ‌ها در ابتدا باید انواع آن‌ها را بشناسید، زیرا هر کدام از گپ‌های قیمتی سیگنال متفاوتی درباره جهت و قدرت روند دارند. بنابراین توصیه می‌شود در ابتدا رفتار گذشته قیمت در نمودار موردنظر را بررسی کنید تا ببینید هر نوع گپ در گذشته چه واکنشی در بازار ایجاد کرده است.

مجموعه آموزش ارز دیجیتال و رمز ارز – مقدماتی تا پیشرفته
برای مشاهده مجموعه فیلم‌های آموزش ارزهای دیجیتال فرادرس، روی تصویر کلیک کنید.

در کنار این بررسی لازم است تا عوامل تاثیرگذار بر روی نوسانات قیمت دارایی‌های دیجیتال را نیز در نظر بگیرید. برای این منظور فیلم‌های آموزشی متنوعی در حوزه ارزهای دیجیتال و ترید در این بازار در فرادرس تهیه شده است که در فهرست زیر برخی از آن‌ها را مشاهده می‌کنید.

برای مشاهده فیلم‌های آموزشی بیشتر درباره بازار ارزهای دیجیتال می‌توانید از لینک زیر استفاده کنید.

انواع گپ معمولی در تحلیل تکنیکال

گپ معمولی یکی از انواع گپ در تحلیل تکنیکال است که گاهی با نام گپ معاملاتی یا گپ ناحیه‌ای هم شناخته می‌شود. این نوع گپ معمولا اهمیت خاصی ندارد و اغلب در شرایطی ایجاد می‌شود که حجم معاملات پایین است. بنابراین همان‌طور که از نام این گپ می‌توانیم متوجه شویم، گپ معمولی اتفاقی رایج است و معمولا خیلی زود پر می‌شود.

منظور از پر شدن گپ این است که بعد از چند روز یا چند هفته، قیمت دوباره به سطح قیمتی قبل از گپ بازمی‌گردد. به این حالت بسته شدن گپ هم گفته می‌شود. در نمودار زیر گپ معمولی همگی بعدا پر شده‌اند. همان‌طور که می‌بینید، پس از هر گپ، قیمت توانسته شکاف قیمتی را پر کند. در این تصویر به این نکته دقت کنید که پس از ایجاد گپ در نمودار، قیمت به‌گونه‌ای در ادامه رفتار می‌کند که به سطح قیمتی مربوط به گپ می‌رسد.

گپ معمولی در تحلیل تکنیکال - انواع گپ در تحلیل تکنیکال
گپ‌های معمولی در نمودار قیمت

گپ معمولی معمولا در روندهای خنثی یا محدوده‌های تراکمی شکل می‌گیرد، یعنی جایی که قیمت بین دو سطح حمایت و مقاومت در نوسان است. دلیل اصلی تشکیل گپ معمولی در بازار، کاهش حجم معاملات و وجود بی‌علاقگی در بازار است. به‌طور کلی، گپ‌های معمولی به‌ندرت فرصت معاملاتی قابل توجهی ایجاد می‌کنند و بیشتر نشان‌دهنده نبود روند قوی در بازار هستند.

مفهوم پر شدن انواع گپ در تحلیل تکنیکال

در تحلیل تکنیکال زمانی می‌گوییم گپ قیمت پر شده است که قیمت دوباره به سطح قبل از ایجاد گپ بازگردد. پر شدن انواع گپ قیمت در تحلیل تکنیکال روندی رایج است. در ادامه سعی می‌کنیم دلایل پر شدن گپ قیمت در نمودار قیمت را شرح دهیم.

دلایل پر شدن گپ قیمت

دلایل پر شدن گپ قیمت را می‌توانیم در موارد زیر خلاصه کنیم.

  • هیجان یا ترس غیرمنطقی: جهش اولیه قیمت ممکن است به‌دلیل خوش‌بینی یا بدبینی بیش از حد معامله‌گران باشد. در نتیجه، پس از مدتی بازار با یک اصلاح قیمتی تعادل خود را بازیابی می‌کند.
  • نبود حمایت یا مقاومت تکنیکال: زمانی که قیمت به‌صورت ناگهانی و شدید بالا یا پایین می‌رود، در مسیر خود هیچ سطح حمایتی یا مقاومتی مشخصی بر جای نمی‌گذارد. همین امر باعث می‌شود در ادامه، قیمت تمایل داشته باشد به سطح قبلی بازگردد.
  • وجود الگوهای قیمتی: الگوهای قیمتی برای تشخیص انواع گپ‌ها در تحلیل تکنیکال به کار می‌روند و می‌توانند نشان‌ دهند که آیا گپ پر می‌شود یا نه.
دلایل پر شدن گپ قیمت
دلایل مهم پر شدن گپ قیمت در نمودار

فید شدن گپ چیست؟

اگر گپ در همان روز معاملاتی پر شود، به آن فید شدن می‌گویند. برای مثال فرض کنید شرکتی گزارش سود خوبی منتشر کند و قیمت سهم آن در زمان باز شدن بازار با گپ صعودی بالا رود، اما در ادامه روز سرمایه‌گذاران متوجه ضعف در صورت جریان نقدی شوند و شروع به فروش کنند. در نهایت قیمت به سطح بسته شدن روز قبل باز می‌گردد و گپ پر می‌شود.

انواع گپ شکست در تحلیل تکنیکال

گپ شکست در تحلیل تکنیکال یکی از انواع گپ قیمتی در نمودار است که در زمان خروج قیمت از ناحیه‌ای خنثی یا تراکمی در نمودار قیمت ایجاد می‌شود. برای درک درست گپ شکست باید بتوانیم ساختار تراکم قیمت را در نمودار مربوطه بررسی کنیم.

نواحی تراکمی محدوده‌های قیمتی در نمودار هستند که قیمت در آن‌ها برای مدت زمانی مثلا چند هفته نوسان می‌کند. قسمت بالای این ناحیه تراکمی، زمانی که قیمت از پایین به آن نزدیک می‌شود، ناحیه‌ای مقاومتی است. در حالتی برعکس قسمت پایین این ناحیه تراکمی نیز زمانی که قیمت از بالا به سمت آن نزدیک می‌شود، ناحیه‌ای حمایتی در نمودار مربوطه است.

برای شکست و خروج از این ناحیه تراکمی در نمودار قیمت به وجود انگیزه بالایی در بازار مربوطه نیاز است. بنابراین برای اینکه قیمت بتواند مقاومت ناحیه تراکمی را به سمت بالا بشکند و از آن خارج شود به قدرت زیاد خریداران و برای شکست ناحیه تراکمی به سمت پایین به قدرت بالای فروشندگان نیاز دارد.

وقتی گپ شکست در بازار ایجاد می‌شود، معمولا حجم معاملات به‌طور قابل‌توجهی افزایش پیدا می‌کند. زیرا هیجان و تمایل خریداران بیشتر می‌شود و در عین حال، کسانی که در سمت اشتباه بازار قرار دارند، مثلا فروشنده هستند، مجبور می‌شوند پوزیشن‌های معاملاتی خود را ببندند. بهتر است این افزایش حجم پس از شکل‌گیری گپ اتفاق بیفتد، چون نشان‌دهنده احتمال تداوم بیشتر جهت جدید در بازار است.

در این حالت سطحی که شکست در آن روی داده، به عنوان حمایت جدید در شکست‌های صعودی یا مقاومت جدید در شکست‌های نزولی عمل می‌کند. نباید تصور کرد که چنین گپی، مخصوصا وقتی با حجم بالا همراه است، به‌زودی پر می‌شود، بلکه ممکن است مدت زمان زیادی طول بکشد تا قیمت بتواند دوباره به آن سطح برگردد. بنابراین در چنین حالاتی بهتر است فرض کنید روند جدیدی آغاز شده و بر اساس همان جهت معامله کنید.

شکل‌گیری گپ شکست - انواع گپ در تحلیل تکنیکال
تشکیل گپ شکست در نمودار قیمت

همان‌طور که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید، قیمت گپی صعودی در نمودار ایجاد کرده است. این گپ شکست با حجم معاملاتی بالایی همراه شده است. همراه شدن حجم معاملاتی بالا با گپ شکست در نمودار زیر این موضوع را نشان می‌دهد که جو بازار سیگنالی صعودی می‌دهد و احتمال ایجاد روند صعودی جدید در این شرایط بیشتر شده است.

حجم معاملات
حجم معاملات بالا در زمان ایجاد گپ قیمتی

توجه به این نکته در زمان ترید ضروری است که در زمان تشکیل گپ شکست، هم‌زمانی آن با ایجاد انواع الگوهای قیمتی در تحلیل تکنیکال می‌تواند احتمال ترید‌های موفق را افزایش دهد. برای مثال زمانی که پس از تشکیل الگوی مثلث صعودی در نمودار قیمت، شاهد ایجاد گپ شکست باشیم، احتمال موفقیت در پیش‌بینی روندهای آتی قیمت افزایش پیدا می‌کند.

ترید انواع گپ شکست در تحلیل تکنیکال

ترید گپ شکست یکی از انواع استراتژی‌های مبتنی بر شکاف قیمتی در تحلیل تکنیکال است که تریدرها با استفاده از این استراتژی سعی می‌کنند با پیدا کردن گپ شکست در ابتدای روندهای جدید در زمان مناسبی به معامله ورود کنند. در این استراتژی گپ‌های شکست نشانه‌ای از تغییر جو حاکم بر بازار مربوطه است و سیگنالی برای شروع روندی جدید محسوب می‌شود. تریدرها با استفاده از این استراتژی سعی می‌کنند فرصت‌های مناسبی را برای باز کردن پوزیشن معاملاتی در راستای گپ شکست در نمودار قیمت پیدا کنند.

در این استراتژی تریدرها سعی می‌کنند با توجه به مومنتوم ایجاد شده در گپ شکست از روند جدید قیمت کسب سود کنند. برای مدیریت ریسک بهینه در زمان ترید با استفاده از گپ شکست در نمودار قیمت، تریدرها قیمتی را برای قرار دادن حد ضرر در نمودار قیمت انتخاب می‌کنند تا در صورت حرکت بازار در خلاف جهت پیش‌بینی‌‌شده با ضرری محدود از معامله خارج شوند.

برای این منظور تریدرها می‌توانند حد ضرر را کمی پایین‌تر از گپ قیمتی یا پایین‌تر از آخرین کمینه نسبی در نمودار مربوطه قرار دهند.

کپ شکست در نمودار - انواع گپ در تحلیل تکنیکال
عبور قیمت از خط روند و تشکیل گپ قیمتی بالای آن

انواع گپ ادامه‌دهنده در تحلیل تکنیکال

گپ ادامه‌دهنده در نمودار قیمت بیشتر در زمانی روی می‌دهد که توجه زیادی بر روی یک سهام ایجاد شود. برای مثال گپ قیمتی ادامه‌دهنده صعودی در تحلیل تکنیکال معمولا نشانه‌ای از افزایش توجه به دارایی مورد‌نظر است. گپ ادامه‌دهنده صعودی این موضوع را نشان می‌دهد که خریدارانی که در ابتدای روند صعودی نتوانسته‌اند به بازار مربوطه ورود کنند و از پولبک قیمت به نواحی پایین‌تر ناامید شده‌اند، نسبت به خرید دارایی مربوطه یا باز کردن پوزیشن معاملاتی لانگ اقدام می‌کنند. برای آشنایی بیشتر با تحلیل تکنیکال می‌توانید فیلم آموزش تحلیل تکنیکال در سرمایه‌گذاری بازارهای مالی فرادرس را مشاهده کنید.

در این حالت جو روانی مثبت نسبت به خرید دارایی مربوطه باعث ایجاد گپ صعودی ادامه‌دهنده در نمودار مربوطه می‌شود. اینگونه گپ‌های قیمتی ادامه‌دهنده نشانه‌ ترس از دست دادن فرصت خرید در بازار است که معمولا بعد از انتشار اخباری مثبت درباره دارایی مربوطه یا شرایط بنیادی مساعد برای رشد قیمت در بازار ایجاد می‌شود. همان‌طور که در نمودار زیر مشاهده می‌کنید. در زمان ایجاد گپ ادامه‌دهنده و پس از آن حجم معاملاتی به‌طور قابل‌توجهی در بازار مربوطه افزایش پیدا کرده است.

انواع گپ ادامه‌دهنده در تحلیل تکنیکال
ایجاد گپ ادامه‌دهنده در نمودار قیمت

گپ ادامه‌دهنده که به آن گپ فرار نیز می‌گویند یکی از مهم‌ترین انواع گپ در تحلیل تکنیکال است که می‌تواند هم در روندهای صعودی و هم در روندهای نزولی ایجاد شود. در روند نزولی، این نوع گپ معمولا نشانه افزایش فشار فروش و ترس در بازار است.

در چنین شرایطی معامله‌گران شروع به فروش‌های سنگین می‌کنند و مقدار خریداران بسیار کمی در بازار وجود دارد. در نهایت افرادی که هنوز سهام یا دارایی مربوطه را در اختیار دارند، دچار ترس از سقوط بیشتر قیمت می‌شوند و برای فروش بیشتر اقدام می‌کنند. اما در این شرایط خریدار زیادی در بازار نیست، بنابراین قیمت برای جذب خریداران باید بیشتر سقوط کند و با گپ نزولی جدید باز شود.

به گپ ادامه‌دهنده در مواردی «گپ تخمین» (Measuring Gap) نیز گفته می‌شود، زیرا تحلیل‌گران معتقدند این گپ معمولا در میانه مسیر روند روی می‌‌دهد و می‌تواند نشانه‌ای برای تخمین ادامه مسیر قیمت باشد. هر چند یافتن نمونه‌های دقیق آن همیشه آسان نیست، اما می‌تواند برای تحلیل طول روند مفید باشد.

گپ ادامه‌دهنده در بازار فیوچرز

در بازار فیوچرز نیز ممکن است گپ فرار رخ دهد، به‌ویژه زمانی که محدودیت‌های معاملاتی صرافی‌ها باعث توقف یا جهش ناگهانی قیمت می‌شوند. در این مواقع، اگر معامله‌گر پیش‌بینی اشتباهی از روند قیمت داشته باشد، زیان قابل‌توجهی را متحمل می‌شود. اما در صورتی که بتواند روند قیمتی را به‌درستی پیش‌بینی کند، سود چشم‌گیری به‌دست می‌آورد. البته این نوع گپ‌ها در بازار آتی چندان رایج نیستند و گاهی درباره آن‌ها اطلاعات نادرست یا اغراق‌شده‌ای منتشر می‌‌شود.

استراتژی ترید گپ ادامه دهنده

استراتژی ترید با گپ ادامه‌دهنده بر روی ترید در شکاف‌های قیمتی ایجاد شده در روندهای موجود در بازار تمرکز دارد. در این استراتژی تریدرها به‌دنبال وقفه‌هایی در روندهای شناسایی شده در نمودار هستند که در آن‌ها گپ قیمتی ایجاد می‌شود. گپ‌های ادامه‌دهنده که به آن‌ها گپ‌های ارزیابی نیز می‌گویند به تریدرها این امکان را می‌دهند تا بتوانند میزان قدرت روند موردنظر را شناسایی کنند. این ارزیابی به آن‌ها کمک می‌کند تا پیش‌بینی بهتری از قیمت‌های آتی در روند مربوطه ارائه کنند.

معامله‌گران می‌توانند در راستای جهت روند وارد معامله شوند. در این حالت تریدرها در جهت شکاف قیمتی ادامه‌دهنده در فرصت مناسبی به معامله ورود می‌کنند. برای مدیریت بهینه ریسک نیز معامله‌گران می‌توانند از تریلینگ استاپ استفاده کنند تا بتوانند در صورت ادامه‌دار بودن روند با تغییر خودکار قیمت فعال شدن حد ضرر، بیشترین سود را از پوزیشن مربوطه به‌دست آورند. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره حد ضرر متحرک و کاربرد آن در مدیریت ریسک می‌توانید مطلب تریلینگ استاپ چیست از مجله فرادرس را مطالعه کنید.

گپ ادامه‌دهنده در نمودار قیمت
تشکیل گپ ادامه‌دهنده در بالای میانگین متحرک

انواع گپ خستگی در تحلیل تکنیکال

انواع گپ خستگی در تحلیل تکنیکال در نزدیکی پایان حرکات قیمتی صعودی و نزولی در نمودار قیمت ایجاد می‌شوند. گپ خستگی می‌تواند نشانه‌ برگشت روند مربوطه نیز در نظر گرفته شود. این نوع گپ با حجم بالای معاملات و اختلاف زیاد بین آخرین قیمت کندل قبلی و قیمت باز شدن کندل جدید در گپ قیمتی در نمودار شناسایی می‌شود.

در زمان استفاده از این نوع گپ لازم است به این نکته دقت کنیم که گپ خستگی ممکن است با گپ ادامه‌دهنده اشتباه شود. برای آشنایی بیشتر با انواع گپ و یادگیری نحوه تحلیل آن‌ها در بازارهای مالی می‌توانید فیلم آموزش انواع گپ و اوردر بلاک در پرایس اکشن فرادرس را مشاهده کنید.

گپ قیمت خستگی در انتهای روند نزولی

زمانی که گپ قیمت خستگی در انتهای روندهای نزولی یعنی زمانی که بازار در شرایط بدبینانه‌ای نسبت به قیمت قرار دارد، در نمودار ظاهر می‌‌شود، می‌تواند موجی از ترس را در جو بازار ایجاد کند. در این شرایط ممکن است بسیاری از تریدرها پوزیشن‌های خود را در ضرر ببندند. یکی از خصوصیاتی که گپ‌های قیمتی خستگی دارند این است که به‌زودی پر می‌شوند. این موضوع به‌دلیل تغییر جهت قیمت پس از تشکیل این نوع گپ در نمودار قیمت است.

گپ خستگی در انتهای روند صعودی

گپ خستگی می‌تواند در انتهای روندهای صعودی نیز تشکیل شود. در این حالت هیجان و خوش‌بینی بیش از حد خریداران در بازار این گپ را ایجاد می‌کند. در این مرحله تقاضا برای سهم به‌طور ناگهانی افزایش می‌یابد و قیمت با حجم معاملات بالا به‌صورت جهشی و با گپ صعودی رشد می‌کند. اما بلافاصله پس از آن، بسیاری از معامله‌گران برای تیک پروفیت اقدام می‌کنند و به‌تدریج تقاضا کاهش پیدا می‌کند. در نتیجه قیمت شروع به افت می‌کند و معمولا تغییر روندی مهم در بازار شکل می‌گیرد.

گپ خستگی در نمودار - انواع گپ در تحلیل تکنیکال
تشکیل گپ خستگی در نمودار قیمت

ترید انواع گپ خستگی در تحلیل تکنیکال

ترید انواع گپ خستگی در نمودار قیمت بر این اساس انجام می‌شود که این گپ در انتهای روندهای جاری در نمودار تشکیل شده است. بنابراین تریدرها تشکیل گپ خستگی را نشانه‌ای از احتمال برگشت روند در بازار مربوطه در نظر می‌گیرند. به عبارت دیگر ایجاد گپ خستگی سیگنالی مبنی بر آخرین کوشش بازار در جهت روند قبلی است و بعد از آن مومنتوم حرکت قیمت کاهش پیدا می‌کند و بازار مستعد تغییر روند می‌شود.

بنابراین تریدرها در استراتژی ترید با گپ خستگی سعی می‌کنند پوزیشن‌هایی برخلاف جهت روند فعلی باز کنند تا بتوانند در موقعیت مناسبی از احتمال برگشت روند استفاده کنند. برای این منظور معامله‌گران ممکن است برخلاف جهت گپ قیمتی وارد معامله شوند تا بتوانند از احتمال اصلاح قیمت یا تغییر جهت روند کسب سود کنند. با توجه به ریسک بالا در این استراتژی معامله‌گران باید حد ضرر را در فاصله مناسبی نسبت به نقطه ورود به معامله قرار دهند تا در صورت حرکت قیمت برخلاف جهت پیش‌بینی آن‌ها، بتوانند به‌سرعت از معامله خارج شوند.

گپ‌های خستگی در نمودار
تشکیل دو گپ خستگی در نمودار قیمت

استراتژی ترید در جهت پر شدن گپ

استراتژی ترید با پیش‌بینی پر شدن سریع گپ قیمتی بر این اصل استوار است که گپ قیمتی ایجاد شده در مدت زمان کوتاهی پس از تشکیل آن، پر می‌شود. برای این منظور تریدرها در خلاف جهت باز شدن شکاف قیمتی در نمودار نسبت به باز کردن پوزیشن معاملاتی اقدام می‌کنند. در این حالت تریدرها روند بازار را اینگونه پیش‌بینی می‌کنند که احتمال اصلاح قیمت یا برگشت روند و پر کردن گپ قیمتی زیاد است. بنابراین در جهتی ترید می‌کنند که گپ قیمتی پر شود.

در استراتژی ترید در راستای پر شدن گپ معامله‌گران با توجه به پیش‌بینی تغییرات احتمالی جو بازار، روند بازار را به‌گونه‌ای پیش‌بینی می‌کنند که در راستای پر شدن گپ قیمتی است. هم‌زمان با باز کردن پوزیشن معاملاتی نیز لازم است تا نسبت به قرار دادن استاپ لاس کمی بالاتر یا پایین‌تر از گپ قیمتی اقدام کنند.

پر شدن گپ قیمتی
تشکیل گپ قیمتی و پر شدن آن در نمودار قیمت

مثال واقعی ترید گپ قیمتی

نمودار زیر مربوط به سهام شرکت اپل است. در نمودار روزانه سهام این شرکت می‌توان گپ‌های زیادی مشاهده کرد. این موضوع کاملا طبیعی است. زیرا در بازار سهام، معمولا زمانی که بازار بسته است اما اخبار جدیدی منتشر می‌شود، قمیت ها در روز بعد با گپ صعودی یا نزولی نسبت به روز قبل باز می‌شوند. این اتفاق به‌‌ویژه در سهم‌هایی با حجم اخبار بالا مانند اپل بسیار رایج است.

کندل اینگالف و گپ صعودی
تشکیل گپ صعودی و کندل اینگالف در نمودار قیمت

در ابتدای نمودار، یک الگوی کندلی پوشای صعودی دیده می‌شود که طبق تحلیل بر اساس الگوهای شمعی، نشان‌دهنده احتمال پایان روند نزولی و شروع بازگشت قیمت است. پس از آن، یک گپ صعودی ایجاد شده است که سیگنال ذکر شده را تایید می‌کند و نشان می‌دهد احتمالا کف قیمت شکل گرفته است. سپس تلاش دیگری برای کاهش قیمت در نمودار دیده می‌شود، اما دوباره یک کندل پوشای صعودی بزرگ‌تر ظاهر می‌شود و این فرض را تقویت می‌کند که کف اصلی بازار ثبت شده است.

پر شدن انواع گپ خستگی در تحلیل تکنیکال

در تصویر زیر، یک گپ خستگی نزولی دیده می‌شود که نشان می‌دهد روند صعودی قبلی در حال از دست دادن قدرت است و احتمال بازگشت قیمت وجود دارد. این گپ به‌سرعت پر می‌شود، اما در ادامه به‌عنوان مقاومتی قوی در نمودار عمل می‌کند. این موضوع در نمودار با پیکان زرد افقی نشان داده شده است و بیانگر این است که احتمال ادامه حرکت نزولی همچنان وجود دارد.

پر شدن گپ در نمودار
گپ‌های خستگی و ادامه‌دهنده در نمودار قیمت

گپ ادامه‌دهنده صعودی

در انتهای نمودار بالا، یک گپ فرار صعودی دیده می‌شود که نشانه‌ای از قدرت بالای خریداران و احتمال ادامه روند صعودی است. این گپ معمولا در میانه یک روند قوی روی می‌دهد و نشان‌دهنده تسریع حرکت قیمت به سمت بالا است.

بنابراین همان‌طور که در این مثال مشاهده می‌شود، انواع گپ قیمتی در تحلیل تکنیکال نقش مهمی در تحلیل قیمت دارند. آن‌ها می‌توانند برخی معامله‌گران را دچار زیان کنند و در عین حال برای دیگران فرصت‌های سودآور مناسبی را در زمانی کوتاه فراهم کنند. گپ‌ها یکی از اجزای کلیدی رفتار قیمت در نمودار هستند و باید با دقت آن‌ها را مورد بررسی قرار دهیم تا بتوانیم از آن‌ها برای تشخیص فرصت‌های معاملاتی استفاده کنیم.

کسب سود از انواع گپ در تحلیل تکنیکال

تریدرها می‌توانند به روش‌های گوناگونی از گپ‌های قیمتی ایجاد شده در نمودار قیمت کسب سود کنند. که برخی از این روش‌ها از سایر راهکارها متداول‌تر هستند.

خرید پیش از گپ قیمت

برخی معامله‌گران زمانی اقدام به خرید می‌کنند که عوامل بنیادی یا تکنیکال نشان‌دهنده احتمال ایجاد گپ در روز معاملاتی بعد باشد. برای مثال آن‌ها ممکن است پس از ساعات رسمی بازار، درست زمانی که شرکت گزارش سود مثبتی منتشر کرده است، سهم را خریداری کنند. با این امید که در روز بعد، قیمت با گپ صعودی باز شود.

خرید در شروع ایجاد گپ

بعضی معامله‌گران وقتی احساس می‌کنند حرکت جدیدی در قیمت در حال شکل‌گیری است، با سرعت عمل بالایی وارد معامله می‌شوند. در این روش تریدرها ممکن است در شروع روندی صعودی یا نزولی، اقدام به خرید یا فروش کنند تا از ادامه حرکت قیمت سود ببرند. برای مثال اگر ببینند قیمت سهم به‌سرعت با گپ صعودی بالا می‌رود و در مسیر قیمت مقاومت مهمی وجود ندارد، سهم را زودتر می‌خرند تا بیشتر بتوانند از رشد سهم مربوطه استفاده کنند.

فید کردن گپ در تحلیل تکنیکال

با استفاده از روش فید کردن گپ در تحلیل تکنیکال تریدرها در ابتدا با استفاده از ابزارهای موجود در تحلیل تکنیکال سقف یا کف‌های قیمتی را در نمودار شناسایی می‌کنند. سپس با توجه به سیگنال‌های دریافتی از آن‌ها تصمیم می‌گیرند در جهت مخالف گپ قیمتی معامله کنند.

برای مثال اگر قیمت یک سهم به دلیل خبر یا شایعه‌‌ای با گپ صعودی باز شود، معامله‌گران حرفه‌ای ممکن است با پوزیشن فروش وارد معامله شوند و از برگشت قیمت سود ببرند. در مواردی نیز تریدرها زمانی اقدام به خرید می‌کنند که قیمت پس از پر شدن گپ، دوباره به سطح حمایتی قبلی برسد، زیرا سطح حمایتی قبلی معمولا ناحیه مناسبی برای ورود به بازار محسوب می‌شود.

نکات ترید انواع گپ در تحلیل تکنیکال

در ادامه نکاتی را شرح می‌دهیم که در زمان ترید با استفاده از انواع گپ در تحلیل تکنیکال لازم است به آن‌ها توجه داشته باشید.

  • پر شدن کامل گپ: وقتی قیمت شروع به پر کردن گپ می‌کند، معمولا متوقف نمی‌شود و با توجه به اینکه در آن محدوده حمایت یا مقاومت مشخصی وجود ندارد، پر شدن گپ معمولا تا انتها ادامه پیدا می‌کند.
  • تشخیص صحیح انواع گپ: انواع گپ‌های خستگی و ادامه‌دهنده در تحلیل تکنیکال هر کدام رفتار قیمتی متفاوتی دارند، پس در ابتدا نوع گپ را شناسایی کنید تا بتوانید تصمیم درستی بگیرید.
  • کنترل هیجانات در ترید: معمولا سرمایه‌گذاران خرید دچار هیجان یا ترس بیش از حد می‌شوند، اما سرمایه‌گذاران نهادی و سیستم‌های الگوریتمی از این هیجانات برای کسب سود استفاده می‌کنند.
  • توجه به حجم معاملات: برای انجام تریدهای موفق با گپ همواره به حجم معاملات دقت کنید. برای مثال در گپ‌های شکست باید حجم معاملات بالا باشد، اما در گپ‌های خستگی معمولا حجم پایین در معاملات مشاهده می‌شود.

سوالات متداول انواع گپ در تحلیل تکنیکال

در ادامه برخی از سوالات پرتکرار درباره انواع گپ در تحلیل تکنیکال را مطرح می‌کنیم و به آن‌ها پاسخ می‌‌دهیم.

دلیل ایجاد انواع گپ چیست؟

عوامل متنوعی می‌توانند در شکل‌گیری انوع گپ در نمودار قیمت دخیل باشند ولی معمولا گپ‌های قیمتی حاصل انتشار اخبار غیرمنتظره یا شکست نواحی مهم حمایت و مقاومتی در تحلیل تکنیکال هستند. برای مثال ممکن است شرکتی سودی بسیار بیشتر از پیش‌بینی‌ها اعلام کند، یا سخنرانی یکی از مقامات فدرال رزرو باعث تغییر انتظارات بازار نسبت به نرخ بهره شود. علاوه بر این شکاف‌های قیمتی ممکن است پس از عبور قیمت از سقف یا کف قبلی، یا شکست سایر سطوح تکنیکال مهم مانند خط روند اصلی ایجاد شوند.

چگونه از گپ قیمتی استفاده کنیم؟

گپ‌های قیمتی بدون اعلام قبلی و به‌طور ناگهانی در بازار ایجاد می‌‌شوند، بنابراین برای اینکه بتوانید از شکاف‌های قیمتی استفاده کنید، باید از قبل در راستای آن گپ قیمتی پوزیشن معاملاتی باز داشته باشید. برای مثال ممکن است تریدری پوزیشن معاملاتی لانگ باز کرده باشد و گپ قیمتی صعودی ایجاد شود و سود بیشتری را برای تریدر حاصل کند. در حالتی دیگر با توجه به شناسایی روند اصلی بازار و نوع گپ می‌توان در ناحیه مناسبی که قیمت گپ را پر می‌کند، در جهت روند اصلی به معامله ورود کنیم.

یادگیری تحلیل تکنیکال با فرادرس

شناسایی انواع گپ‌های قیمتی و بررسی نحوه ترید با آن‌ها در تحلیل تکنیکال مطرح می‌شود. یادگیری تحلیل تکنیکال یکی از مهم‌‌ترین مهارت‌ها برای موفقیت در بازارهای مالی مانند ارز دیجیتال، سهام و فارکس است. تحلیل تکنیکال برپایه بررسی نمودار قیمت و حجم معاملات بنا شده و هدف آن، پیش‌بینی حرکات آینده قیمت از طریق الگوها و روندهای گذشته است.

برای شروع یادگیری تحلیل تکنیکال باید با مفاهیم پایه مانند کندل‌ها، سطوح حمایت و مقاومت، روندها و الگوهای قیمتی آشنا شوید. گام بعدی یادگیری اندیکاتورها و اسیلاتورها در تحلیل تکنیکال است.

مجموعه آموزش تحلیل تکنیکال – مقدماتی تا پیشرفته
برای مشاهده مجموعه فیلم‌های آموزش تحلیل تکنیکال فرادرس، روی تصویر کلیک کنید.

میانگین‌های متحرک، شاخص قدرت نسبی و اندیکاتور مکدی نمونه‌هایی از ابزارهای موجود در تحلیل تکنیکال برای بررسی قیمت هستند. برای آشنایی با تحلیل تکنیکال و یادگیری مهارت‌های مربوطه فیلم‌های آموزشی متنوعی در  فرادرس تهیه شده است که برخی از آن‌ها را در فهرست زیر مشاهده می‌کنید.

برای مشاهده فیلم‌های آموزشی بیشتر در حوزه تحلیل تکنیکال می‌توانید از لینک زیر استفاده کنید.

جمع‌بندی

در ابتدای این مطلب از مجله فرادرس فهرستی از انواع گپ در تحلیل تکنیکال را ارائه کردیم و در ادامه هر کدام را با تصویر توضیح دادیم. بنابراین با انواع گپ‌های معمولی در تحلیل تکنیکال شروع کردیم و مفهوم پر شدن گپ قیمت و دلایل آن را توضیح دادیم. فید شدن گپ را شرح دادیم. سپس انواع گپ شکست در تحلیل تکنیکال را بیان کردیم و نحوه ترید با استفاده از گپ شکست در نمودار را توضیح دادیم.

انواع گپ ادامه‌دهنده در تحلیل تکنیکال را شرح دادیم. برای این منظور گپ ادامه‌دهنده در بازار فیوچرز و استراتژی ترید گپ ادامه‌دهنده را بیان کردیم. در ادامه انواع گپ خستگی در تحلیل تکنیکال را شرح دادیم. بنابراین گپ قیمت خستگی در انتهای روند نزولی، گپ خستگی در انتهای روند صعودی و ترید با گپ خستگی را توضیح دادیم.

استراتژی ترید در جهت پر شدن گپ را بیان کردیم. سپس با مثالی واقعی ترید گپ قیمتی را توضیح دادیم. روش‌های کسب سود از انواع گپ در تحلیل تکنیکال را شرح دادیم و در پایان نکات ترید انواع شکاف قیمتی را بیان کردیم.

source

توسط expressjs.ir