ایلان ماسک ادعا کرده است که به زودی، رانندگان خودرو تسلا با سیستم خودران کامل (FSD) میتوانند پشت فرمان پیامک بفرستند.
ادعاهای جدید ایلان ماسک درباره قابلیت پیامکدادن حین رانندگی با سیستم خودران، نگرانیهای جدی در مورد امنیت و الزامات قانونی این فناوری پیشرفته ایجاد کرده است. در حال حاضر، سیستم خودران تسلا تنها در سطح ۲ قرار دارد که نیازمند نظارت کامل و مداوم راننده است. هیچ راهکار مشخصی برای ارتقای سریع آن به سطوح بالاتر، که اجازه رها کردن فرمان را بدهد، ارائه نشده است.
چالشهای قانونی و سطح فعلی سیستم خودران تسلا
سیستم خودران تسلا در حال حاضر در دسته سیستمهای خودران سطح ۲ انجمن مهندسان خودرو (SAE) قرار میگیرد. این سطح از فناوری نیازمند آن است که راننده دستهایش را روی فرمان و چشمهایش را روی جاده نگه دارد و همواره آماده به دست گرفتن کنترل خودرو باشد.

در حالی که ایلان ماسک از قابلیت «خودران بدون نظارت» (Unsupervised Full Self-Driving) در یک یا دو ماه آینده سخن گفته، هیچ توضیحی درباره چگونگی جهش از سطح ۲ به سطوح ۳ یا ۴ SAE ارائه نکرده است.
تا به امروز، تنها مرسدس بنز و بیامو توانستهاند به صورت قانونی سیستمهای خودران سطح ۳ را ارائه دهند که به رانندگان اجازه میدهد در شرایط بسیار خاص، مانند ترافیک سنگین در بزرگراههای مشخص و با سرعت حداکثر ۳۸ مایل بر ساعت (حدود ۶۱ کیلومتر بر ساعت)، دستها را از فرمان و چشمها را از جاده بردارند.
حتی در این موارد نیز تعامل راننده فقط با سیستم سرگرمی خودرو مجاز است، نه دستگاههای شخصی. همچنین، پیامکدادن هنگام رانندگی در بسیاری از حوزههای قضایی، از جمله ایالات متحده، غیرقانونی است و تسلا باید موانع نظارتی بزرگی را برای قانونیکردن سیستمهای خودران «بدون نظارت» خود برطرف کند. در حال حاضر، هیچ مدرکی دال بر پیشرفت تسلا در این زمینه وجود ندارد.
ابهامات پیرامون وعدههای تسلا و ایلان ماسک
با توجه به بررسیهای دقیق و حوادث متعددی که سیستم خودران کامل تسلا درگیر آن بوده، بسیار بعید به نظر میرسد که این شرکت ناگهان سیستمی را ارائه دهد که در ماههای آینده امکان رها کردن فرمان و چشم برداشتن از جاده برای انجام کارهای جانبی را به صورت قانونی فراهم کند. ایلان ماسک حتی به ساخت FSD V14.3 اشاره کرده که آن را «نسخه برای خوابیدن و بیدار شدن در مقصد» نامیده است.
بسیاری بر این باورند که این اظهارات ممکن است به بستهی پاداش یک تریلیون دلاری ایلان ماسک مرتبط باشد که شامل اهدافی چون تولید ۲۰ میلیون خودرو و بهرهبرداری از یک میلیون روبوتاکسی است. چنین اهداف بلندپروازانهای، تمرکز بر هوش مصنوعی و رانندگی خودران را برای ماسک بسیار حیاتی ساخته و این امر ممکن است او را به بیان هرگونه اظهاراتی برای جلب نظر سهامداران ترغیب کند.
source