شرکت آمریکایی Lucid Motors سرانجام قصد دارد خودرویی برای افرادی تولید کند که بودجه آنها کمتر از ششرقمی است. این خودروساز لوکس که با مدلهای گرانقیمت خود مانند Air و Gravity شناخته میشود، در حال توسعه یک کراساوور میانرده جدید با نام موقت «Project Midsize» است. اما نکته مهمتر این است که لوسید برای ساخت این خودرو تنها به کاهش قیمت فکر نکرده، بلکه با همکاری غول فناوری NVIDIA در تلاش است تا پیشرفتهترین فناوریهای خودران جهان را وارد خودروهای خود کند.
به گفته لوسید، این همکاری راه را برای عرضه قابلیتهای رانندگی خودکار سطح بالا در خودروهای آینده این برند هموار میسازد. طبق اعلام رسمی شرکت، در سال آینده سیستم رانندگی نیمهخودکار L2++ در شاسیبلند Lucid Gravity فعال خواهد شد و لوسید قصد دارد یکی از نخستین خودروهای شخصی با سطح خودران واقعی L4 (رانندگی بدون نیاز به نگاه و دخالت انسان) را روانه بازار کند.

قیمت پایه خودروی جدید کمتر از ۵۰ هزار دلار خواهد بود؛ کاهشی چشمگیر نسبت به قیمت مدلهای فعلی Lucid. برای دستیابی به این هدف، لوسید از پلتفرم هوش مصنوعی صنعتی NVIDIA بهره میگیرد تا فرایند تولید را هوشمندتر و مقرونبهصرفهتر کند. این فناوری علاوه بر کاهش هزینهها، کنترل کیفیت را نیز بهبود میبخشد و به سودآوری در بازار خودروهای برقی ارزانتر کمک میکند.
اما مهمترین ویژگی این خودرو، مغز هوشمند آن است. Lucid قصد دارد از پلتفرم NVIDIA DRIVE AV برای دستیابی به رانندگی خودکار سطح ۴ استفاده کند. این سیستم با ترکیبی از دوربینها، رادار و حسگر LiDAR کار میکند و قدرت پردازش آن از طریق دو تراشه NVIDIA Drive AGX Thor تأمین میشود.
همچنین، همکاری Lucid و NVIDIA باعث میشود قابلیتهای جدید رانندگی خودکار از طریق بهروزرسانی نرمافزاری OTA برای خودروهای فعلی مانند Lucid Gravity نیز فعال شود. این مدل هماکنون از سیستم نیمهخودران داخلی شرکت موسوم به DreamDrive Pro با سطح ۲ رانندگی خودکار بهره میبرد.
تصاویر اولیه منتشرشده از کراساوور جدید، طراحی مدرن و اسپرتی را نشان میدهد. این خودرو از نظر اندازه کوچکتر از Gravity است و با سقفی شیبدار و طراحی جمعوجور، شباهتهایی به تسلا مدل Y و Polestar 4 دارد. چراغهای عقب باریک و افقی و دستگیرههای همسطح با بدنه نیز از نشانههای طراحی اقتصادیتر آن هستند. برخی گمانهزنیها حاکی از آن است که نسخه نهایی این خودرو با نام Lucid Earth وارد بازار خواهد شد؛ نامی که شرکت از پیش آن را به ثبت رسانده است.

این پروژه بر پایه یک پلتفرم میانرده جدید توسعه یافته که در آینده میزبان چند مدل دیگر نیز خواهد بود. قرار است تولید آن پیش از پایان سال ۲۰۲۶ در کارخانه جدید AMP-2 در عربستان سعودی آغاز شود.
با این حال، بازار خودروهای برقی زیر ۵۰ هزار دلار رقابتی شدید دارد. Lucid باید در برابر رقبایی چون Ford Mustang Mach-E، Hyundai Ioniq 5 و Rivian R2 (با قیمت هدف ۴۵ هزار دلار) رقابت کند. لوسید امیدوار است اعتبار بالای خود در زمینه بازده باتری، قدرت موتور و فناوری خودران سطح ۴ بتواند مشتریان جدیدی را به سمت این برند جذب کند — موضوعی که در صورت تحقق، میتواند مسیر جدیدی برای این خودروساز آمریکایی رقم بزند.
source