08 آبان 1404 ساعت 10:54
مزدا از سوپرمینی جدید خود با نام ویژن ایکس کامپکت -Vision X Compact رونمایی کرد. این خودرو جذاب هم روح سری 2 را در خود دارد و هم ترکیب عجیبی از هوش مصنوعی را ارائه میدهد.
مزدا از یک خودرو مفهومی هاچبک با نام ویژن ایکس کامپکت پردهبرداری کرده است. بسیاری بر این باور هستند که این خودرو میتواند جایگزینی برای مدل سوپرمینی ۲ باشد. جالب اینکه برخلاف اکثر خودروهای مفهومی که هرگز به تولید نمیرسند، مزدا میخواهد این خودرو را روانه بازار کند.
مزدا ویژن ایکس کامپکت؛ وقتی خودرو به دوست واقعی شما تبدیل میشود
مزدا Vision X Compact برای اولینبار در نمایشگاه خودرو توکیو در برابر انظار علاقهمندان ظاهر شد. این خودرو ۳.۸ مترو طول، ۱.۸ متر عرض و ۱.۵ متر ارتفاع دارد. با این ابعاد ویژن ایکس نسبت به مزدا ۲ قدیمی که چندی پیش از خط تولید خارج شد کمی کوچکتر است. از آنجایی که شرکت ژاپنی فقط نسخه هیبریدی مزدا ۲ را آن هم بر پایه تویوتا یاریس عرضه میکند، مدل جدید میتواند مورد استقبال قرار گیرد.
شرکت سازنده هنوز مشخصات فنی کامل این مدل هاچبک را منتشر نکرده است. هرچند جزئیات منتشر شده نیز برای به هیجان آوردن علاقهمندان به مزدا کافی هستند. ظاهرا ویژن ایکس کامپکت قرار است نشاندهنده نگاه مزدا به آینده حملونقل هوشمند باشد. 
سوپرمینی جدید در ابتدا بهعنوان یک پروژه طراحی داخلی آغاز شد. هرچند کمی بعد تغییر ماهیت داد. تمرکز مزدا در این خودرو بر ارائه یک تجربه کاملا متفاوت است. آنها میخواهند از هوش مصنوعی احساسی و مدل دیجیتالی حواس انسان برای تعمیق ارتباط بین راننده و ماشین استفاده کنند.
تلفیق عجیب هوش مصنوعی و انسان در Vision X Compact
توجه داشته باشید که هوش مصنوعی مورد اشاره فقط برای اجرای فرامین شما نیست. این سیستم میتواند حالتهای روحی راننده را درک کرده و تنظیمات مربوطه را متناسب با آن تغییر دهد. همچنین قادر است در رابطه با موضوعات مختلف با راننده و سرنشینان گفتوگوهای کاملا طبیعی و انسانگونه داشته باشد. علاوه بر اینها، گاهی سیستم هوش مصنوعی مزدا ویژن ایکس کامپکت پیشنهاد مقصدهای جدید را میدهد.
مزدا تاکید دارد که در آینده رابطه بین افراد و خودروها تغییر خواهد کرد. آنها یک رابطه احساسی با هم برقرار میکنند و ماشین به دوست واقعی شما تبدیل میشود. مدیر فنی مزدا از اصطلاح عجیب Jinba Ittai برای توصیف شرایط خوردوهای هوشمند این شرکت در آينده استفاده میکند. این اصطلاح در دنیای سوارکاری شرق آسیا کاربرد دارد و به حالتی گفته میشود که اسب و سوار از نظر احساسی و ذهنی کاملا با هم هماهنگ هستند و بهترین حرکات را بهنمایش میگذارند.

آنها تاکید کردهاند که نمیخواهند صرفا در لیست سریعترین خودروهای جهان حضور داشته باشند یا مجموعهای از مشخصات فنی را در بروشورها چاپ کنند، بلکه هدف اصلی تغییر واقعی حس رانندگی است. به همین خاطر مزدا چند سال را صرف پژوهش روی نحوه تعامل احساسی و فکری بین راننده و ماشین کرده است.
بخش ترسناک ماجرا اینجاست که مزدا ویژن ایکس کامپکت باید بتواند افکار و احساسات شما را خوانده و متناسب با آنها واکنش نشان دهد. بهعنوان مثال اگر حوصله شما سر رفته باشد یا اگر مسیر سخت باشد، خودرو پیشنهاداتی را ارائه خواهد داد. مدیران مزدا متوجه هستند که شاید این ایده چندان با استقبال افراد میانسال یا پیر مواجه نشود. هرچند آنها به نسل جوان امیدوار هستند. چراکه بخش زیادی از وقت خود را صرف فعالیتهای مجازی میکنند.
قیمت مناسب مزدا ویژن ایکس کامپکت برای نسل جوان
مزدا پیشنهاد میکند جوانان به جای ماندن در خانه و حضور در محیطهای مجازی، با دوست جدید خود به خارج از شهر رفته و دنیای واقعی و مجازی را با هم کاوش کنند. آنها ایده جدید خود را در مزدا ویژن ایکس کامپکت پیاده خواهند کرد. یک ماشین کوچک با داشبورد ساده و استند گوشی بهجای نمایشگر بزرگ اینفوتیمنت که میتواند از نظر اقتصادی بسیار بهصرفه باشد. همچنین این خودرو از نظر ابعاد با سوزوکی سوئیفت و تویوتا Aygo X رقابت میکند.
طراحی بیرونی سوپرمینی جدید مزدا تا حد زیادی از زبان طراحی Kodo الهام گرفته است و تفاوت چندانی با مدلهای فعلی این شرکت ندارد. هرچند طراحی کابین داخلی کاملا متفاوت است. آنها از فرمان سهشاخه کلاسیک و نمایشگر دیجیتال ساده برای نشان دادن سرعت و مصرف سوخت استفاده کردهاند. در واقع خبری از نمایشگر بزرگ لمسی یا آپشنهای دیجیتالی خاص نیست. همچنین داشبورد تزیین خاصی ندارد و حتی دسته دنده نیز طوری طراحی شده که حس خودروهای با دنده دستی را منتقل کند.
مزدا 2 و مزدا 3 از موتور بنزینی طبیعی استفاده میکردند. هرچند به احتمال زیاد در مزدا ویژن ایکس کامپکت از موتور الکتریکی استفاده شود. مزدا تاکید کرده است در صورت استقبال از این ایده حتما تولید آن را در دستور کار قرار خواهد داد.
source