03 آبان 1404 ساعت 11:57

در دنیای خودروهای میلیون دلاری، قیمت جزئی‌ترین قطعات هم حیرت‌انگیز است. چراغ‌های جلوی بوگاتی شیرون آن‌قدر گران‌اند که می‌توان با هزینه آن‌ها یک پورشه 911 نو خرید.

در دنیای خودروهای فوق‌لوکس، اسپرت و گران‌قیمت تصور مالکیت یک هایپرکار ۴ میلیون دلاری مانند بوگاتی شیرون پور اسپرت، تجربه‌ای بسیار خاص و رویایی محسوب می‌شود. اما همین رویا در زمان یک تصادف جزئی می‌تواند به کابوس تمام‌عیار بدل شود. در چنین شرایطی اگر حتی یکی از چراغ‌های جلو آسیب ببیند، صورت‌حساب تعمیر آن سنگینی چنین جایگاهی را به‌خوبی نشان می‌دهد. رقم پرداختی برای جایگزینی یا تعمیر فقط چراغ‌های جلو این خودرو از قیمت کامل یک پورشه ۹۱۱ کاررا صفر کیلومتر نیز فراتر می‌رود.

این هزینه نه‌تنها نتیجه پیچیدگی طراحی بوگاتی است، بلکه حاصل به‌کارگیری مواد بسیار گران‌قیمت، سیستم‌های نوری هوشمند با چندین ماژول LED مستقل، و فرآیند مونتاژ دقیق و دستی در کارخانه مولشایم فرانسه است؛ جایی که برای هر شیرون، ساعت‌ها کار انسانی صرف هماهنگی هر بخش می‌شود.

هزینه‌ نیم‌میلیون دلاری بوگاتی شیرون برای چند قطعه جزئی

در دنیای خودروهای لوکس، گاهی یک تصادف ساده می‌تواند به یک پشیمانی بزرگ تبدیل شود. ماجرا از آن‌جا آغاز شد که مت آرمسترانگ، یوتیوبر شناخته‌شده در حوزه بازسازی خودروهای خاص، در بررسی یک بوگاتی شیرون پور اسپرت تصادفی به حقیقتی شوکه‌کننده رسید؛ زیرا قیمت چراغ‌های جلو این شیرون با یک پورشه 911 صفر کیلومتر برابر است. این نسخه پور اسپرت از کمیاب‌ترین مدل‌های شیرون است، چرا که تنها ۶۰ دستگاه از آن در سراسر جهان ساخته شده است.

در تصادفی عجیب، این هایپرکار چهار میلیون دلاری با یک وانت کوچک ژاپنی برخورد می‌کند و بخشی از دماغه خودرو به‌طور جدی آسیب می‌بیند. آرمسترانگ که برای ارزیابی خسارت پروژه بازسازی به میامی رفته بود، با فهرستی از قیمت قطعات روبه‌رو شد که خود او نیز به‌سختی باور می‌کرد. هر جفت چراغ جلو این شیرون پور اسپرت، ۱۵۰ هزار یورو قیمت دارد. هر چراغ شامل ده‌ها ماژول LED با بالاترین دقت در زاویه‌پرتاب، سیستم هوشمند تنظیم نور در سرعت‌های بالا و ساخت حجمی از فیبرکربن سبک‌وزن است که در کارخانه مولشایم فرانسه با مونتاژ دستی انجام می‌شود.

بیشتر بخوانید

گلگیرهای جلو نیز از جنس فیبرکربن یکپارچه هستند و هر کدام ۱۵۰ هزار یورو قیمت دارند. ساخت این گلگیرها به‌صورت چند‌لایه با رزین‌های خاصی صورت می‌گیرد تا در عین استحکام، انحنای دقیق بدنه حفظ شود. بخشی از کاپوت فیبرکربنی خودرو نیز حدود ۵۰ هزار یورو هزینه دارد و همین‌طور قاب نعل اسبی‌شکل جلوپنجره نمادین بوگاتی، به‌تنهایی ۸۰ هزار یورو ارزش‌گذاری شده است.

جمع‌بندی این ارقام، حتی برای یک بازساز حرفه‌ای مانند آرمسترانگ حیرت‌انگیز بود، زیرا فقط برای بخش‌های ظاهری و نمای جلوی خودرو، برآوردی بیش از نیم میلیون دلار ثبت شد. این مبلغ معادل قیمت یک فراری SF90 استراداله توربوهیبریدی با قدرت نزدیک به هزار اسب بخار است.

پایان تلخ برای هایپرکار چهار میلیون‌ دلاری

در ماجرای بوگاتی شیرون پور اسپرت آسیب‌دیده، نکته‌ شوکه‌کننده تنها برچسب قیمتی قطعات نیست، بلکه سد اصلی در مسیر بازسازی، سیاست سخت‌گیرانه و انحصارطلبانه‌ خود بوگاتی است. پس از بررسی دقیق خودرو، شرکت اعلام کرده که هیچ‌یک از قطعات اصلی را نه به افراد خصوصی و نه به تعمیرگاه‌های مستقل واگذار نخواهد کرد. این تصمیم به ظاهر برای حفظ اصالت، هماهنگی کامل سازه و یکپارچگی فنی خودرو اتخاذ شده، اما در واقع سازوکاری است که هر گونه تلاش شخصی برای احیا و بازسازی را از پایه ناممکن می‌کند.

هدف این رویکرد حفظ شأن و یکدستی مکانیکی خودروهایی است که هرکدام اثر هنری محسوب می‌شوند. حتی فرایند تأیید تعمیرات شامل بررسی کدهای شناسایی قطعات، ثبت پروتکل‌های مونتاژ و به‌روزرسانی نرم‌افزارهای داخلی خودرو در سیستم انحصاری کارخانه است. بوگاتی باور دارد که هرگونه دخالت خارج از این چرخه ممکن است کوچک‌ترین جزئیات عملکردی، از آیرودینامیک تا سیستم انتقال نیرو را مختل کند و ارزش کل خودرو را از حالت اصیل خارج سازد.

همچنین بخوانید

اما برای مالک این شیرون پور اسپرت خاص، این سیاست پیامد بسیار تلخی دارد. او که ماهانه حدود ۷۰ هزار دلار اقساط پرداخت می‌کرد، اکنون با تصمیم شرکت بیمه مواجه است که خودرو را رسماً اوراقی تشخیص داده؛ یعنی از دید تجاری و ساختاری، بازسازی آن در شرایط فعلی غیرممکن است. به همین دلیل قرار است این هایپرکار میلیون دلاری از مسیر حراجی فروخته شود.

بدین ترتیب آینده‌ این شاهکار ۱۶ سیلندر در هاله‌ای از ابهام فرو رفته است. اگر خریدار جدید بتواند با بوگاتی وارد مذاکره شود، شاید خودرو دوباره به فرانسه بازگردانده شود تا با صرف افزون بر چند صد هزار یورو احیا گردد. اما در صورت بی‌نتیجه ماندن این مذاکرات، سرنوشت این شیرون چیزی جز سکون در انبار یا تبدیل شدن به منبع قطعات برای مدل‌های دیگر نخواهد بود.

source

توسط expressjs.ir