گزارشگر فناوری بی‌بی‌سی در گزارش خود، تجربه استفاده از مرورگر جدید «چت‌جی‌پی‌تی اطلس» را شرح داده و آن را با مرورگر «گوگل کروم» مقایسه کرده است.

به گزارش ایسنا، «عمران رحمان جونز»(Imran Rahman-Jones)، گزارشگر فناوری بی‌بی‌سی معتقد است که مرورگر «چت‌جی‌پی‌تی اطلس»(ChatGPT Atlas) شرکت «اوپن‌ای‌آی»(OpenAI) پتانسیل بالایی دارد، اما نیازمند پرداخت هزینه است.

به نقل از بی‌بی‌سی، جونز گزارشی را درباره تجربه خود از استفاده از مرورگر جدید «چت‌جی‌پی‌تی اطلس» نوشت که در ادامه آن را می‌خوانیم.

چند دقیقه‌ای از استفاده از مرورگر چت‌جی‌پی‌تی اطلس نگذشته بود که به یک مانع نسبتاً بزرگ برخوردم. این مرورگر مانند مرورگر «گوگل کروم»(Google Chrome) نیست که تقریباً ۶۰ درصد مردم از آن استفاده می‌کنند. همه چیز پیرامون یک چت‌بات ساخته شده که قرار است برای گشتن در وب با او صحبت کنید.

در یکی از یادداشت‌ها آمده بود: «تعداد پیام‌ها به حد نصاب رسید.» در دیگری نوشته شده بود: «هیچ مدلی از گزینه‌های مورد استفاده پشتیبانی نمی‌کند.» و سپس این پیام آمد: «شما به سقف طرح رایگان GPT-5 رسیده‌اید.»

اوپن‌ای‌آی می‌گوید که استفاده از اینترنت را آسان‌تر و کارآمدتر خواهد کرد و یک گام نزدیک‌تر به ارائه یک دستیار فوق‌العاده واقعی نزدیک شده است، اما دستیارهای صوتی خواه فوق‌العاده باشند و خواه نباشند، رایگان نیستند و این شرکت باید از ۸۰۰ میلیون کاربر خود درآمد بیشتری را به دست بیاورد. پس مرورگر جدید چگونه می‌تواند کارآمد باشد؟

به گفته اوپن‌ای‌آی، اطلس به کاربر فرصت می‌دهد تا درباره معنای استفاده از وب تجدید نظر کند. اطلس از نظر ظاهری تا حدودی به کروم یا «سافاری»(Safari) شرکت «اپل» شباهت دارد؛ البته به غیر از از تفاوت بزرگش که یک چت‌بات در نوار کناری است.

در یک وب‌سایت رزرو قطار، اطلس سرویس برجسته کردن پیشنهادهای ویژه یا مقایسه قیمت‌ها با سایر سایت‌ها را ارائه می‌داد. من از اطلس خواستم برایم قطار رزرو کند، اما به من گفت این امکان فقط برای مشتریان چت‌جی‌پی‌تی که هزینه پرداخت می‌کنند، در دسترس است.

هنوز روزهای اول است، اما پتانسیل تغییرات بزرگی در نحوه استفاده ما از اینترنت وجود دارد. موضوع مشخص این است که اطلس یک محصول ممتاز خواهد بود و تنها در صورت پرداخت هزینه اشتراک، با همه ظرفیت خود کار خواهد کرد. با توجه به این که ما به جستجوی رایگان در اینترنت عادت کرده‌ایم، این امر مستلزم آن است که بسیاری از افراد عادت‌های خود را به طور چشمگیری تغییر دهند.

پول، داده، رقابت

ماموریت اصلی اوپن‌ای‌آی، رسیدن به هوش مصنوعی جامع بود؛ یعنی نوعی هوش مصنوعی که بتواند با هوش انسانی برابری کند. یک مرورگر چگونه به این ماموریت کمک می‌کند؟

در واقع مرورگر نمی‌تواند این کار را انجام دهد، اما می‌تواند مقداری درآمد ایجاد کند. اوپن‌ای‌آی، سرمایه‌گذاران ریسک‌پذیر و سرمایه‌گذاران عادی را متقاعد کرده است که با میلیاردها دلار از آن حمایت کنند تا در مقطعی، بازگشت سرمایه را نشان دهد.

به عبارت دیگر، مرورگر باید پول دربیاورد، اما جمع‌آوری پول به روش سنتی اینترنت یعنی تبلیغات ممکن است یک ریسک باشد.

«استفانی لیو»(Stephanie Liu)، تحلیلگر ارشد شرکت فناوری اطلاعات آمریکایی «فارستر»(Forrester) گفت: اوپن‌ای‌آی ممکن است وسوسه شود که برای جبران هزینه‌ها و کسب سود، تبلیغات نشان دهد، اما برای این که در بازار رقابتی باقی بماند، باید یک تجربه کاربری خوب را نیز ارائه دهد.

اوپن‌ای‌آی امیدوار است کاربرانش اطلس را آن قدر خوب بدانند که حاضر به پرداخت هزینه شوند، اما براساس گزارش فایننشال تایمز، تنها حدود پنج درصد از کاربران هزینه اشتراک را پرداخت می‌کنند.

کار دیگری که اطلس می‌تواند انجام دهد، این است که امکان دسترسی به حجم بزرگی از داده‌های کاربران را به شرکت بدهد. این نوع فناوری‌های هوش مصنوعی در نهایت به مقیاس‌پذیری مربوط می‌شوند؛ یعنی تفکر رایج این است که هر چه داده‌های بیشتری به آنها بدهید، بهتر خواهند شد.

وب برای استفاده انسان‌ها طراحی شده است. بنابراین اگر اطلس بتواند کاربر را زیر نظر داشته باشد و برای مثال، نحوه رزرو بلیط قطار را در نظر داشته باشد، می‌تواند یاد بگیرد که چگونه این نوع فرآیندها را بهتر هدایت کند.

لیو گفت: هنوز مشخص نیست که اوپن‌ای‌آی چگونه از داده‌های کاربران اطلس استفاده خواهد کرد، اما برای کاربرانی که ناشناس بودن و حفظ حریم خصوصی را ترجیح می‌دهند، این مرورگر ممکن است ریسک بزرگی باشد.

قاتل گوگل

در مرحله بعد به رقابت می‌رسیم.

گوگل کروم آن قدر مسلط است که مقامات سراسر جهان را به شگفتی واداشته و کلماتی مانند انحصار به گوش می‌رسد. هوش مصنوعی «جمینای»(Gemini) گوگل اکنون بخشی از موتور جستجوی آن به شمار می‌رود؛ در حالی که شرکت «مایکروسافت»، هوش مصنوعی «کوپایلت»(Copilot) را به مرورگر «اج»(Edge) خود اضافه کرده است.

در روزهای اولیه‌ چت‌جی‌پی‌تی، برخی آن را «قاتل گوگل» لقب دادند و آن را یک محصول متحول‌کننده دانستند که جستجوی آنلاین را به شکلی که ما می‌شناسیم، غیر ضروری خواهد ‌کرد.

این اتفاق هنوز رخ نداده، اما «اریک گوینز»(Erik Goins) بنیانگذار شرکت «فلایویل استودیوز»(Flywheel Studios) معتقد است که این اتفاق می‌تواند رخ دهد.

به گفته گوینز، گوگل کسب‌وکار خود را براساس واسطه بودن بین کاربران و وب‌سایت‌ها بنا کرده است؛ در حالی که چت‌جی‌پی‌تی واسطه را به طور کامل حذف می‌کند. گوینز گفت: دیگر لازم نیست عبارت «هتل‌های میامی» را جستجو کنید و روی نتایج گوگل کلیک کنید. فقط از چت‌جی‌پی‌تی می‌پرسید تا مستقیماً شما را به هم متصل کند.

این که آیا تعداد کافی از افراد حاضر هستند برای کمی راحتی بیشتر هزینه کنند یا خیر، هنوز مشخص نیست و راه طولانی تا سرنگونی گوگل در پیش است.

انتهای پیام

source

توسط expressjs.ir