پلتفرمهای انتشار بازی Split Fiction: تحلیل فنی و مکانیزم کوآپ
بازی «اسپلیت فیکشن» (Split Fiction)، جدیدترین عنوان از استودیوی Hazelight به کارگردانی جوزف فارس (Josef Fares)، یک بازی اکشن-ماجراجویی انحصاری کوآپ (Co-op) است که داستان دو نویسنده متضاد به نامهای میو (Mio) و زو (Zoe) را روایت میکند که هر کدام در ژانر مورد علاقه خود (علمی-تخیلی و فانتزی) گرفتار میشوند. این شکاف ژانری مستقیماً در گیمپلی دو صفحهنمایش (Split-Screen) منعکس میشود و هر پلتفرمی باید بتواند این دو جهان موازی را به صورت همزمان رندر کند.
سلب مسئولیت: بخش تحریریهی چیکاو در تهیه این محتوای تبلیغاتی نقش نداشته و هیچگونه مسئولیتی در قبال صحت آن ندارد.
استودیوی Hazelight با ساخت بازیهایی چون It Takes Two، شهرت خود را با ساخت بازیهایی که تجربه کوآپ را به یک عنصر روایی و گیمپلی جداییناپذیر تبدیل میکنند، به دست آورده است. Split Fiction این سنت را با داستانی عمیقتر ادامه میدهد و به همین دلیل، تمرکز بر ارائه یک تجربه فنی یکسان و پایدار در تمامی پلتفرمها برای تیم توسعه، بسیار حیاتی بود. این بازی در ابتدا در تاریخ ۶ مارس ۲۰۲۵ منتشر شد.
در اینجا مروری گسترده بر پلتفرمهایی که میزبان این تجربه کوآپ بودند، خواهید داشت:
۱. پلتفرمهای نسل نهم (عرضه اولیه)
Split Fiction به طور همزمان برای کنسولهای نسل نهم مایکروسافت و سونی، و همچنین کامپیوترهای شخصی، منتشر شد تا طیف وسیعی از بازیکنان را هدف قرار دهد.
الف. پلیاستیشن ۵ (PlayStation 5)
- اهمیت: PS5 یکی از پلتفرمهای اصلی بازی بود و برای ارائه عملکرد فنی پایدار و ویژگیهای پیشرفته کنترلر DualSense مورد توجه قرار گرفت. این نسخه توانست بالاترین امتیاز منتقدان را در میان نسخههای کنسولی به دست آورد.
- کیفیت فنی و بهینهسازی: بازی روی PS5 با رزولوشن ۱۸۰۰p (با استفاده از بازسازی فضایی) و نرخ فریم ۶۰ فریم بر ثانیه به صورت بسیار پایدار اجرا میشود. نسخه PS5 Pro نیز قابلیت اجرا با رزولوشن Native 4K (رزولوشن بومی) و نرخ فریم ثابت ۶۰ فریم بر ثانیه را دارا است و از قابلیتهای افزایشدهنده کیفیت گرافیکی این کنسول بهره برد.
- ویژگیهای اختصاصی DualSense: یکی از نقاط قوت نسخه پلیاستیشن ۵، استفاده کامل از ویژگیهای پیشرفته کنترلر DualSense است. بازخورد لمسی (Haptic Feedback) برای تمایز قائل شدن بین احساسات موجود در دنیای علمی-تخیلی (مانند صدای رباتیک و لرزش سلاحهای لیزری) و دنیای فانتزی (مانند احساس برخورد شمشیر یا جادوی باستانی) به کار گرفته شده است. همچنین، تریگرهای تطبیقی (Adaptive Triggers) مقاومت متفاوتی را هنگام استفاده از ابزارهای خاص یا پرتاب جادو ایجاد میکنند، که لایه جدیدی از غوطهوری فیزیکی را به تجربه کوآپ اضافه مینماید.
برای خرید اکانت قانونی Split Fiction میتوانید به سایت گیم سنتر مراجعه نمایید
ب. ایکسباکس سری ایکس/اس (Xbox Series X/S)
- اهمیت: این کنسولها، بهویژه سری X، توانایی ارائه یک تجربه بصری و عملکردی مشابه PS5 را داشتند و تیم توسعهدهنده در بهینهسازی بازی برای معماری Xbox Series X/S عملکرد فوقالعادهای داشت.
- کیفیت فنی و پایداری: ثبات نرخ فریم ۶۰ فریم بر ثانیه در هر دو کنسول، حتی در مدل کمتر قدرتمند سری S، نشاندهنده یکپارچگی و بهینهسازی دقیق با موتور Unreal Engine 5 است.
- Xbox Series X: اجرای بازی با رزولوشن ۱۸۰۰p و نرخ فریم ۶۰ فریم بر ثانیه به صورت پایدار.
- Xbox Series S: اجرای بازی با رزولوشن ۱۰۸۰p و نرخ فریم ۶۰ فریم بر ثانیه. تیم Hazelight اطمینان حاصل کرد که نسخه سری S هیچ ویژگی بصری یا افکتهای مهمی را در مقایسه با نسخههای قدرتمندتر از دست ندهد و تجربه کوآپ بدون افت فریم و لگ، کاملاً روان باقی بماند.
- ویژگیهای کوآپ: این نسخهها نیز از سیستم “Friend’s Pass” و پشتیبانی از قابلیت کراسپلی (Cross-Platform Play) پشتیبانی کردند و امکان همکاری آسان با بازیکنان PC و PS5 را فراهم ساختند.
ج. ویندوز (PC)
- اهمیت: پلتفرم PC بالاترین انعطافپذیری گرافیکی، نرخ فریم نامحدود و پشتیبانی از رزولوشنهای بسیار بالا را ارائه میدهد. بازی از طریق پلتفرمهایی مانند Steam، Epic Games Store و EA app در دسترس است.
- کیفیت فنی و انعطافپذیری: نسخه ویندوز Split Fiction، بیشترین انعطافپذیری گرافیکی را به بازیکنان ارائه میدهد. بازی به خوبی برای پشتیبانی از نرخ فریمهای بسیار بالا (High Refresh Rate) و رزولوشنهای 4K و بالاتر بهینه شده است و از DirectX 12 استفاده میکند. امکان تنظیم جزئیات گرافیکی مختلف (مانند سایهها، تراکم بافتها و Anti-aliasing) به بازیکنان اجازه میدهد تا تعادل دقیقی بین وفاداری بصری و عملکرد (Performance) بر روی سختافزارهای متنوع ایجاد کنند.
- حداقل و سیستم پیشنهادی (خلاصه):
- حداقل: پردازندههایی مانند Intel Core i5-6600K یا AMD Ryzen 5 2600X، کارت گرافیک NVIDIA GeForce GTX 970 و ۱۶ گیگابایت رم.
- فضای ذخیرهسازی: نیاز به ۸۵ گیگابایت فضای موجود داشت.
- پشتیبانی از کراسپلی: نسخه PC بهطور کامل از کراسپلی با تمامی کنسولها (PS5، Xbox Series X/S و Nintendo Switch 2) پشتیبانی میکند.
۲. پلتفرمهای ثانویه و خدمات ابری
این پلتفرمها در زمان عرضه اولیه بازی در دسترس نبودند یا ماهیت متفاوتی داشتند.
د. نینتندو سوییچ ۲ (Nintendo Switch 2)
- اهمیت: این پلتفرم بهعنوان یک کنسول هیبریدی (ترکیبی از کنسول خانگی و دستی)، در تاریخ ۵ ژوئن ۲۰۲۵ (با یک تأخیر چندماهه نسبت به عرضه اولیه) منتشر شد و Split Fiction را به یکی از عناوین کلیدی (Launch Titles) در کنار عرضه خود کنسول تبدیل کرد.
- چالشهای فنی و بهینهسازی: چالش اصلی تیم Hazelight، حفظ تجربه دو صفحهنمایش و کوآپ Split-Screen در حالت دستی کنسول بود. به دلیل محدودیتهای سختافزاری، رزولوشن و جزئیات بافتها در مقایسه با کنسولهای قدرتمندتر نسل نهم تا حدی کاهش یافت، اما تیم توسعه موفق شد هسته اصلی گیمپلی را با نرخ فریم قابل قبول برای تجربه روان حفظ کند. موفقیت در پورت کردن این بازی با موتور Unreal Engine 5 بر روی یک دستگاه هیبریدی، نشاندهنده تعهد استودیو به دسترسی حداکثری بازیکنان بود.
ه. انویدیا جیفورس ناو (NVIDIA GeForce Now)
- اهمیت: Split Fiction از سرویسهای بازی ابری نیز پشتیبانی میکند. پشتیبانی از سرویسهایی مانند GeForce Now، اهمیت دسترسی برای استودیوی Hazelight را تقویت میکند.
- مزیت دسترسی: این امر به بازیکنانی که دارای PCهای قدیمی یا ضعیف هستند، اجازه میدهد تا با استفاده از قدرت رایانش ابری، Split Fiction را در بالاترین تنظیمات گرافیکی و نرخ فریم بالا تجربه کنند. این ویژگی همچنین برای بازیکنانی که تمایل دارند از طریق دستگاههای موبایل یا تبلتهای خود (با اتصال کنترلر) بازی کنند، یک مزیت بزرگ محسوب میشود و دامنه مخاطبان بازی کوآپ را گستردهتر میسازد.
۳. Friend’s Pass و کراسپلی: مدل کوآپ فراگیر
فلسفه اصلی استودیوی Hazelight این است که بازیهای کوآپ باید تجربهای بدون مانع باشند. از این رو، ویژگی «Friend’s Pass» که در بازیهای قبلی نیز وجود داشت، در Split Fiction نیز پیادهسازی شده است.
- مکانیزم Friend’s Pass: این سیستم به خریدار اصلی بازی اجازه میدهد تا یک دوست را به صورت رایگان و تنها با دانلود “Friend’s Pass” به تجربه کامل بازی (به صورت آنلاین) دعوت کند. این امر نیاز به خرید دو نسخه مجزا را از بین میبرد و بار مالی را برای بازیکنان کوآپ کاهش میدهد.
- کراسپلی کامل: مهمتر از آن، Split Fiction اولین بازی استودیوی Hazelight است که از کراسپلی کامل (Full Crossplay) پشتیبانی میکند. این بدان معناست که یک بازیکن PS5 میتواند به راحتی با یک بازیکن PC یا Xbox سری X/S بازی کند و این قابلیت حتی در زمان عرضه نینتندو سوییچ ۲ نیز گسترش یافت. این اقدام یکپارچه در سطح پلتفرمها، Split Fiction را به یکی از بهترین نمونههای بازیهای کوآپ نسل جدید تبدیل میکند که موانع بین پلتفرمی را به کلی از میان برداشته است و بر مفهوم اصلی بازی، یعنی همکاری، تأکید میورزد.
source