یوتیوب ابزار جدیدی برای تشخیص شباهت چهره معرفی کرده که به سازندگان امکان می‌دهد با بارگذاری تصویر چهره و مدارک هویتی، استفاده غیرمجاز از شباهت خود در ویدیوها – از جمله دیپ‌فیک‌ها – را شناسایی و درخواست حذف کنند. این سیستم که به‌زودی در اختیار تمام شرکای یوتیوب قرار می‌گیرد، با استفاده از فناوری پیشرفته تشخیص موجودیت گوگل عمل می‌کند، اگرچه همچنان محدودیت‌هایی در شناسایی کامل تمام موارد دارد.

یوتیوب اطلاعات بیشتری درباره ابزار جدید تشخیص شباهت چهره خود ارائه کرده است که به سازندگان محتوا امکان می‌دهد تصویر چهره خود را بارگذاری کنند تا یوتیوب بتواند سایر ویدیوهایی را که شامل شباهت با آن چهره هستند شناسایی کند.

این ابزار می‌تواند شامل بازنشر محتوای خود سازنده یا حتی دیپ‌فیک‌های تولیدشده توسط هوش مصنوعی باشد و به سازندگان اجازه می‌دهد در صورت استفاده بدون مجوز، درخواست حذف آن‌ها را ثبت کنند.

تمرکز بر شناسایی چهره

یوتیوب این گزینه را به‌طور رسمی در رویداد Made On ماه گذشته اعلام کرد، هرچند طی یک سال گذشته روی ابزارهای مختلف تشخیص هویت کار می‌کرده است، از جمله تشخیص تصویری و صوتی که به موسیقی‌دانان در حفاظت از حقوق مالکیت معنوی کمک می‌کند.
اما تمرکز اصلی این به‌روزرسانی، تشخیص چهره و جلوگیری از استفاده غیرمجاز از شباهت شما است.

نحوه عملکرد ابزار

ابزار جدید یوتیوب از اسکن چهره و مدارک هویتی رسمی برای شناسایی و مطابقت بین ویدیوها استفاده خواهد کرد. این فرآیند از طریق YouTube Studio انجام می‌شود و نیازمند بارگذاری مدرک شناسایی رسمی و اسکن چهره توسط سازنده است.

اگرچه اسکن چهره ممکن است بحث‌برانگیز و نگرانی‌هایی درباره حریم خصوصی ایجاد کند، این اطلاعات برای پردازش روی سرورهای گوگل بارگذاری شده و باید با مدارک هویتی مطابقت داده شود تا در آینده ویدیوهای مشابه شناسایی شوند.

بررسی و درخواست حذف

پس از ثبت اسکن چهره، یوتیوب می‌تواند مواردی را که شباهت شما در آن‌ها استفاده شده، لیست کند تا سازنده بررسی کند. اگر موردی غیرمجاز بود، می‌توانید درخواست حذف آن را ثبت کنید.

سیستم تشخیص یوتیوب بر پایه فناوری تشخیص موجودیت پیشرفته گوگل است و ویدیوهای مشابه در میان میلیون‌ها ویدیوی آپلودشده هر روز شناسایی می‌شوند. با این حال، ممکن است برخی موارد تشخیص داده نشوند یا نتایج مثبت کاذب ایجاد شود. همچنین کاربران می‌توانند با استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی، محتوای شما را تغییر دهند تا از شناسایی عبور کند.

وضعیت فعلی و آینده

یوتیوب اعلام کرده است که این ابزار طی چند ماه گذشته با گروهی محدود از سازندگان آزمایش شده و به‌زودی در دسترس تمام اعضای برنامه شریک یوتیوب (YPP) قرار خواهد گرفت. این اقدام، گام مهمی برای مدیریت بهتر استفاده غیرمجاز از محتوا و تصویر شخصی سازندگان محسوب می‌شود، هرچند تضمینی ۱۰۰٪ برای شناسایی همه موارد نیست.




source

توسط expressjs.ir