18 شهریور 1404 ساعت 18:04

با آزاد شدن واردات خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی‌سی، گمانه‌زنی‌ها درباره قیمت خودروهای بالای 2500 سی سی در ایران اوج گرفته است. آیا این تصمیم به کاهش هیجان قیمت‌ها در بازار خودروهای لوکس منجر خواهد شد؟

ممنوعیت ۱۳ ساله واردات خودروهای پرحجم سرانجام شکسته شد و انتظار می‌رود موجی از شاسی‌بلندهای مدرن وارد کشور شوند. این تحول می‌تواند بازاری را که سال‌ها در انحصار مدل‌های قدیمی و گران‌قیمت بود، دگرگون کند. کارشناسان معتقدند این رویداد فرصتی است برای تعدیل قیمت‌ها و دسترسی مصرف‌کنندگان به گزینه‌های به‌روزتر. همچنین، ابعاد جدیدی از تعریف خودروهای لوکس در ایران مطرح می‌شود که با استانداردهای جهانی فاصله زیادی دارد.

بازگشت غول‌ها به بازار ایران: چه خودروهایی و با چه قیمتی؟

با شکسته شدن طلسم واردات خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی‌سی، این پرسش مطرح می‌شود که کدام خودروهای روز دنیا با چه قیمتی می‌توانند وارد بازار ایران شوند. برای مثال، تویوتا لندکروزر سری ۳۰۰ (مدل‌های ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۵) با قیمت جهانی حدود ۷۰ هزار دلار، با احتساب تعرفه وارداتی ۱۴۵ درصد و دلار آزاد ۱۰۲ هزار تومانی، تقریبا ۱۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان قیمت خواهد داشت.

همچنین، تویوتا پرادو سری ۲۵۰ (مدل‌های ۲۰۲۴ تا ۲۰۲۵) با قیمت جهانی نزدیک به ۵۵ هزار دلار، در بازار ایران حدود ۱۳ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان و نیسان پاترول Y62 (مدل‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۵) با قیمت جهانی ۶۰ هزار دلار، حدود ۱۵ میلیارد تومان قیمت‌گذاری می‌شوند. این در حالی است که مدل‌های کارکرده و قدیمی‌تر همین خودروها با عمری بیش از ۱۰ سال، اکنون با قیمت‌های بسیار بالاتری در ایران معامله می‌شوند که قطعاتشان به سختی پیدا شده و در دنیا نیز تقریباً از رده خارج شده‌اند.

بیشتر بخوانید

عمادالدین جعفری، کارشناس خودرو، تأکید می‌کند که خودرو با حجم موتور بالای ۲۵۰۰ سی‌سی لزوما لوکس نیست. او می‌گوید: «بسیاری از این خودروها اساسا در بازار جهانی به‌عنوان خودروهای اقتصادی شناخته می‌شوند نه لوکس! برای مثال، تویوتا لندکروزر یا هیوندای سوناتا خودروهایی هستند که در کشورهای مختلف حتی به‌صورت اقساطی و با شرایط آسان خرید عرضه می‌شوند. اما در ایران به دلیل تعرفه‌های سنگین، این خودروها برچسب لوکس خورده‌اند.» این در حالی است که تعریف خودروی لوکس در دنیا معمولا به برندهایی مانند بنز، پورشه، بنتلی و کادیلاک با قیمتی بالای ۱۰۰ هزار دلار اطلاق می‌شود، نه خودروهای ۲۵ تا ۳۵ هزار دلاری.

حسین رحیمی‌نژاد، کارشناس صنعت خودرو، نیز ریشه محدودیت‌های ۱۳ ساله واردات را در قانونی می‌داند که تعرفه را بر اساس حجم موتور تعیین می‌کرد؛ قانونی که با هدف کاهش ارزبری تدوین شده بود اما در اجرا با اشکالات جدی همراه بود و حتی منجر به واردات خودروهایی با ابعاد بزرگ اما موتورهای کوچک و ضعیف توربوشارژ شده برای دور زدن قانون شد.

دولت چهاردهم و وزارت صمت از ابتدا به کاهش تعرفه‌های واردات خودرو اعتقاد داشتند و با وجود موانع حقوقی و مقاومت ذی‌نفعان، روند کلی به سمت شکستن انحصار و افزایش واردات خودروهای پرحجم پیش می‌رود.

شوک قیمتی در انتظار بازار خودروهای وارداتی

کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند با باز شدن واردات خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی‌سی، قیمت‌های نجومی فعلی این خودروها شکسته خواهد شد. جعفری با اشاره به کاهش قیمت برخی وارداتی‌ها پس از باز شدن سامانه واردات، مثال می‌زند:

قبل از باز شدن واردات خودرو، فولکس تیگوان تا ۷ میلیارد تومان قیمت داشت، اما امروز ۴ میلیارد تومان هم مشتری ندارد، چون مردم می‌دانند واردات ادامه دارد. با باز شدن واردات خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی‌سی، دیگر کسی لندکروزر ۲۰۱۲ را ۱۵ میلیارد تومان نمی‌خرد.

رحیمی‌نژاد نیز هشدار می‌دهد که بازار خودروهای وارداتی سال‌ها در انحصار چند برند و واردکننده خاص بوده است و دست‌های قدرتمندی در بازار وجود دارند که نفعشان در ادامه انحصار است و ممکن است با این تصمیم مخالفت کرده یا اجرای آن را به تأخیر بیندازند. با این حال، او معتقد است حتی ورود ۲۰ تا ۳۰ هزار دستگاه خودروی بالای ۲۵۰۰ سی‌سی، شوک قابل‌توجهی به بازار وارد خواهد کرد و تناقض گران‌تر بودن مدل‌های ۱۰ سال پیش نسبت به مدل‌های جدید همان برندها در بازار جهانی از بین خواهد رفت. آزادسازی واردات می‌تواند قیمت لندکروزر و پرادوهای مدل ۲۰۱۳ را به شدت تعدیل کند و شرایط منطقی‌تری در بازار ایجاد خواهد شد.

source

توسط expressjs.ir