1
بامو سرانجام از پلتفرم الکتریکی Neue Klasse رونمایی کرد؛ اینبار با نسخهای تازه از محبوبترین شاسیبلند خود، یعنی iX3.
بازگشت افسانه «Neue Klasse»
دهههای ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ نقطه عطف تاریخ بامو بودند. هرچند بامو از اواخر دهه ۱۹۲۰ خودرو تولید میکرد، اما با معرفی مدل 1500 در سال ۱۹۶۲ و سپس مدل نمادین 2002 در سال ۱۹۶۹ بود که بامو به برند امروزی تبدیل شد.
حالا که این خودروساز باواریایی دوباره نام «Neue Klasse» را احیا کرده، میدانیم که با پروژهای بزرگ مواجه هستیم. این خانواده تازه در نمایشگاه خودروی مونیخ با مدل iX3 به صورت رسمی معرفی شد؛ خودرویی که شاید مهمترین محصول بامو در چند دهه اخیر باشد.
پلتفرم EV اختصاصی برای نسل جدید
iX3 اولین خودرو از سری جدیدی است که روی پلتفرم الکتریکی Neue Klasse ساخته میشود. این پلتفرم گسستی است از استراتژی فعلی بامو که خودروهای احتراق داخلی و الکتریکی را روی یک شاسی مشترک تولید میکند (مانند سریهای ۴، ۵ و ۷).
نسخه جدید iX3 در کنار مدل بنزینی X3 فعلی عرضه خواهد شد.
مشخصات فنی و عملکرد خیرهکننده
- برد حرکتی: حدود ۴۰۰ مایل (۶۴۳ کیلومتر)
- قدرت: ۴۶۳ اسب بخار
- گشتاور: ۴۷۳ پوند-فوت
- قیمت پایه: حدود ۶۰ هزار دلار (۱۰ هزار دلار گرانتر از X3 چهارسیلندر، اما ۵ هزار دلار ارزانتر از X3 M50 ششسیلندر)
- شتاب ۰ تا ۶۰ مایل بر ساعت: ۴٫۷ ثانیه
- حداکثر سرعت: ۱۳۰ مایل بر ساعت
- سایز رینگ: ۲۰ اینچی استاندارد، قابل ارتقا به ۲۱ و ۲۲ اینچی در پکیج M Sport
iX3 از معماری ۸۰۰ ولتی بهره میبرد که امکان شارژ سریع تا ۴۰۰ کیلووات را فراهم میکند. این یعنی میتوان تنها در ۱۰ دقیقه حدود ۲۳۰ مایل برد شارژ کرد.
طراحی خارجی و داخلی
از نظر ابعاد، iX3 کمی کشیدهتر از X3 است اما در دیگر ابعاد کوچکتر به نظر میرسد. طراحی آن ترکیبی است از کانسپتهای Neue Klasse و مدلهای کلاسیک دهه ۶۰ میلادی.
- چراغهای چهارگانه و جلوپنجره کلیوی باریک یادآور طراحی اصیل بامو هستند.
- نمای جانبی تفاوت زیادی با X3 ندارد، اما شانههای عقب حالتی خمیدهتر دارند.
- چراغهای عقب پهن هستند اما مانند بسیاری از رقبا به سبک نوار سرتاسری طراحی نشدهاند.
- جلوپنجرهها در صورت انتخاب پکیج M Sport Professional روشن میشوند.
کابین
تغییرات در داخل کابین بسیار چشمگیرتر است:
- به جای صفحه کیلومتر سنتی، یک نمایشگر باریک و عریض در پایین شیشه جلو قرار دارد.
- نمایشگر لمسی مرکزی ششضلعی است و از BMW Operating System X استفاده میکند.
- دسته کنترل سنتی iDrive حذف شده است.
مغزهای فوقهوشمند: خودرو نرمافزارمحور
iX3 اولین خودروی Software Defined Vehicle (SDV) بامو است. به جای صدها ECU جداگانه، تنها چهار «سوپربرین» تمام خودرو را کنترل میکنند.
- Heart of Joy: تمام سیستمهای دینامیکی مثل پیشرانه، ترمز، فرمان و تعلیق را یکپارچه مدیریت میکند تا کنترل دقیقتری بر راحتی، هندلینگ و بهرهوری داشته باشد.
- سیستمهای کمکراننده: کروزکنترل تطبیقی و کمکنگهدارنده خط در استاندارد وجود دارد. سیستم رانندگی بدون دخالت دست در بزرگراهها به صورت آپشن ارائه میشود و انتقال کنترل بین انسان و ماشین روانتر انجام میگیرد.
فناوریهای پیشرفته
- موتورهای الکتریکی جدید بدون آهنربای دائمی و ساخت داخل بامو
- ۴۰٪ بازدهی بیشتر، ۱۰٪ وزن کمتر، ۲۰٪ هزینه تولید کمتر
- باتریها با چگالی انرژی ۲۰٪ بیشتر
- اینورترهای طراحیشده توسط بامو
- پورت شارژ NACS مشابه تسلا + پشتیبانی از شارژ دوطرفه (قابلیت تغذیه لوازم برقی)
- آداپتور CCS به صورت استاندارد
تولید و عرضه
iX3 در کارخانه جدید بامو در دبرسن، مجارستان تولید خواهد شد. تولید در آمریکا از سهماهه اول ۲۰۲۶ آغاز میشود و اولین تحویلها تابستان آینده انجام خواهد شد.
چرا این خودرو مهم است؟
از بین تمام خودروسازان آلمانی، بامو موفقترین مسیر را در الکتریکیسازی طی کرده است. اما استفاده از پلتفرم مشترک برای خودروهای بنزینی و برقی محدودیتهایی دارد. بامو با معرفی Neue Klasse یک گام انقلابی برداشته است. همانطور که نسل اول Neue Klasse بامو را متحول کرد، اکنون iX3 مأموریت دارد نسل جدیدی از تحول را آغاز کند.
آیا آمادهاید آینده بامو را تجربه کنید؟ درباره iX3 جدید بیشتر بخوانید و نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید.
source