تحقیقات جدید نشان می‌دهد انتخاب خودروهای الکتریکی می‌تواند به شکل قابل‌توجهی میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای را در سراسر ایالات متحده کاهش دهد. این تأثیر مثبت در تمام مناطق آمریکا دیده می‌شود، حتی در مناطقی که شبکه برق وابستگی بیشتری به سوخت‌های فسیلی دارد. نتایج این مطالعه حاکی از آن است که خودروهای تمام‌برقی (BEV) کمترین میزان انتشار کربن را در طول چرخه عمر خود دارند و پس از آن خودروهای هیبریدی (HEV) و هیبریدی قابل شارژ (PHEV) در رتبه‌های بعدی قرار می‌گیرند.

مزایای خودروهای الکتریکی

مطالعه‌ای از دانشگاه میشیگان

پژوهشگران دانشگاه میشیگان (U-M) انتشار گازهای گلخانه‌ای ۳۵ ترکیب مختلف از کلاس‌های خودرو و سیستم‌های محرکه را از ابتدای تولید تا پایان عمر محاسبه و با یکدیگر مقایسه کردند. این تحلیل به‌صورت منطقه‌به‌منطقه در سراسر ایالات متحده انجام شد تا تفاوت‌های جغرافیایی در تأثیرات زیست‌محیطی بهتر شناسایی شود.

علاوه بر این، تیم تحقیقاتی یک ماشین‌حساب آنلاین رایگان طراحی کرده است که رانندگان می‌توانند با وارد کردن نوع خودرو، نحوه رانندگی و محل زندگی خود، میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای را دقیق‌تر محاسبه کنند.

اهمیت این مطالعه

پروفسور گرگ کیولیان، سرپرست تیم تحقیق و استاد دانشکده محیط‌زیست و پایداری دانشگاه میشیگان، می‌گوید:

“برقـی‌سازی خودروها یکی از راهبردهای کلیدی برای مقابله با تغییرات اقلیمی است. بخش حمل‌ونقل مسئول حدود ۲۸ درصد از انتشار گازهای گلخانه‌ای است و کاهش این رقم برای جلوگیری از پیامدهای اقلیمی مانند سیلاب، آتش‌سوزی‌های گسترده و خشکسالی که روزبه‌روز شدیدتر می‌شوند، ضروری است.”

انتشار آلاینده‌ها از خودروهای الکتریکی

در این مطالعه، محققان سه مرحله اصلی را برای محاسبه انتشار در نظر گرفتند:

  1. مرحله تولید
  2. مرحله استفاده (مصرف انرژی و سوخت)
  3. مرحله پایان عمر و بازیافت

چهار نوع سیستم محرکه مورد بررسی قرار گرفتند:

  • موتور احتراق داخلی (ICEV)
  • هیبریدی (HEV)
  • هیبریدی قابل شارژ (PHEV)
  • تمام‌برقی (BEV)

بررسی کلاس‌های خودرو

برای دقت بیشتر، سه کلاس اصلی خودرو انتخاب شد:

  • وانت (Pickup)
  • شاسی‌بلند (SUV)
  • سدان (Sedan)

در این مدل‌سازی، خودروهای نسل ۲۰۲۵ در نظر گرفته شدند که ویژگی‌های واقعی مدل‌های آینده بازار را شبیه‌سازی می‌کنند. عواملی مانند سبک رانندگی، رانندگی در شهر یا بزرگراه و میزان استفاده از باتری یا بنزین در PHEV نیز در محاسبات لحاظ شدند.

تأثیر موقعیت جغرافیایی

  • در مناطق سردسیر، راندمان باتری کاهش می‌یابد و برد خودرو کمتر می‌شود.
  • شدت کربن شبکه برق در ایالت‌ها و شهرستان‌های مختلف متفاوت است. در نتیجه، یک خودروی برقی در مناطقی با انرژی پاک انتشار کمتری نسبت به مناطق وابسته به زغال‌سنگ خواهد داشت.

با این حال، حتی با در نظر گرفتن این تفاوت‌ها، خودروهای تمام‌برقی همچنان بهترین عملکرد را در سراسر آمریکا دارند.

یافته‌های کلیدی مطالعه

مقایسه انتشار آلاینده‌ها

  • وانت‌های بنزینی بیشترین انتشار را داشتند؛ به‌طور متوسط ۴۸۶ گرم CO₂ به‌ازای هر مایل.
  • تغییر به وانت هیبریدی این میزان را ۲۳٪ کاهش می‌دهد.
  • انتخاب وانت برقی، این عدد را ۷۵٪ کمتر می‌کند.

حتی در حالتی که وانت برقی با ظرفیت بار ۱۱۳۰ کیلوگرم (۲۵۰۰ پوند) حرکت می‌کرد، باز هم انتشار آن کمتر از ۳۰٪ یک وانت بنزینی بدون بار بود.

در مقابل، سدان‌های برقی کوچک بهترین عملکرد را داشتند؛ تنها ۸۱ گرم CO₂ به‌ازای هر مایل، یعنی کمتر از ۲۰٪ میزان انتشار یک وانت بنزینی.

تأثیر ظرفیت باتری بر انتشار

مدل‌های برقی کوچک با برد ۲۰۰ مایلی کمترین میزان انتشار در کل چرخه عمر را داشتند. اما هرچه ظرفیت باتری بیشتر شود، انتشار ناشی از مرحله تولید افزایش می‌یابد، هرچند مزیت مصرف انرژی در طول استفاده همچنان حفظ می‌شود.

روند بازار خودروهای الکتریکی

با وجود تغییر سیاست‌های فدرال درباره مشوق‌های خرید خودروهای برقی، خودروسازان همچنان در مسیر برقـی‌سازی حرکت می‌کنند.

به‌عنوان مثال، شرکت فورد اخیراً از یک پلتفرم جدید و اقتصادی برای خودروهای برقی رونمایی کرده که آن را یک “لحظه مدل T” برای آینده صنعت خودرو توصیف می‌کند.

پروفسور کیولیان در این باره می‌گوید:

“دولت ممکن است برخی مشوق‌های مالیاتی خودروهای برقی را کاهش دهد، اما خودروسازان سرمایه‌گذاری‌های کلانی در این فناوری انجام داده‌اند و آینده را در این مسیر می‌بینند.”

به گفته او، روند جهانی نشان می‌دهد که خودروهای الکتریکی به‌سرعت در حال تبدیل شدن به نیروی محرکه اصلی صنعت خودرو هستند و این تحول برای آمریکا اجتناب‌ناپذیر است.

نقش مکان و رفتار راننده در انتشار

حتی دو راننده با مدل مشابه می‌توانند میزان آلایندگی متفاوتی داشته باشند. این اختلاف به عوامل زیر بستگی دارد:

  • دما و اقلیم منطقه → مناطق سرد نیازمند انرژی بیشتر برای گرمایش هستند.
  • ترکیب انرژی شبکه برق → هرچه انرژی پاک‌تر باشد، انتشار کمتر می‌شود.
  • سبک رانندگی → رانندگی پرشتاب و سرعت‌های بالا، مصرف انرژی را افزایش می‌دهد.
  • نحوه استفاده از PHEV → اگر به‌طور منظم شارژ نشود، مزیت زیست‌محیطی آن کاهش می‌یابد.

ماشین‌حساب آنلاین این تحقیق، تمامی این فاکتورها را برای ارائه تخمین دقیق در نظر می‌گیرد.

چگونه می‌توان انتشار آلاینده‌ها را کاهش داد؟

انتخاب‌های هوشمندانه

  • برای رفت‌وآمدهای روزانه، سدان‌های برقی کوچک بهترین گزینه هستند.
  • برای مشاغلی که به وانت نیاز دارند، انتخاب یک وانت برقی یا هیبریدی تأثیر بسیار زیادی بر کاهش آلایندگی خواهد داشت.

به گفته پروفسور کیولیان:

“کلید کاهش آلودگی این است که خودروی خود را با نیازتان تطبیق دهید. اگر شغلتان به وانت نیاز دارد، یک وانت برقی انتخاب کنید. اگر فقط برای رفت‌وآمد به محل کارتان رانندگی می‌کنید، یک سدان برقی بهترین گزینه است.”

ابزار آنلاین برای ردیابی ردپای کربن

ماشین‌حساب طراحی‌شده توسط دانشگاه میشیگان به رانندگان کمک می‌کند تا با وارد کردن مدل خودرو، سبک رانندگی و محل زندگی خود، تخمینی دقیق از انتشار گازهای گلخانه‌ای در کل چرخه عمر و به‌ازای هر مایل به دست آورند.

نتیجه‌گیری نهایی این است که تغییر به خودروهای برقی یا هیبریدی می‌تواند تأثیر چشمگیری بر کاهش آلاینده‌های کربنی داشته باشد.

جمع‌بندی

تحقیقات دانشگاه میشیگان نشان می‌دهد که آینده حمل‌ونقل به سمت برقی‌سازی گسترده حرکت می‌کند. انتخاب یک خودروی برقی یا حتی هیبریدی، مهم‌ترین اقدام فردی برای کاهش ردپای کربنی و مقابله با تغییرات اقلیمی است.

اگر به دنبال کاهش اثرات مخرب زیست‌محیطی رانندگی هستید، راه‌حل روی زمین فروشگاه‌ها آماده است.

source

توسط expressjs.ir