1
مهمانداران ممکن است هنگام تیکآف و فرود از شما بخواهند پرده پنجره را بالا بزنید، و این تنها برای ایمنی مسافران است. پنجرههای باز این امکان را میدهند که مسافران و خدمه بهسرعت خطرات بیرونی را ببینند و تیمهای امدادی شرایط را ارزیابی کنند. همچنین نور طبیعی کمک میکند چشمهای مسافران قبل از ترک هواپیما به محیط بیرون عادت کند.
من شخصاً دو دلیل دارم که دوست دارم بلافاصله بعد از نشستن روی صندلی کنار پنجره پرده را پایین بکشم: اول، معمولاً کابین گرم است و پایین کشیدن پرده کمک میکند گرما وارد نشود. دوم، چون دوست دارم زود بخوابم، تاریکی برایم بهتر است. اما هیچیک از این دلایل، مهمانداران را متقاعد نمیکند که اجازه دهند پرده پایین بماند. اگر دقت کرده باشید، مهمانداران همیشه برای تیکآف و فرود از مسافران میخواهند پرده پنجره را بالا ببرند و دلیلش این است:
تیکآف و فرود پرخطرترین مراحل پرواز هستند
هرچند سقوط هواپیما بسیار نادر است، اما بیشترین احتمال وقوع حوادث در هنگام تیکآف و فرود وجود دارد. بر اساس آمار بوئینگ در سال 2024، «در حالیکه پرواز در ارتفاع کروز بیشترین زمان پرواز را شامل میشود، این مرحله تنها 10 درصد از حوادث مرگبار را به خود اختصاص داده است. در مقابل، مرحله فرود تنها یک درصد از زمان پرواز را تشکیل میدهد، اما 37 درصد از کل حوادث مرگبار را شامل میشود.»
دلیل این امر چیست؟ در این مراحل هواپیما نزدیک سطح زمین است و زمان واکنش خلبان بسیار کم است. علاوه بر این، موانع بیشتری مانند ساختمانها، هواپیماهای دیگر، خودروها و حتی حیوانات روی باند وجود دارد. همچنین در این زمانها خلبانان حجم بیشتری از کار را انجام میدهند و نمیتوانند صرفاً به خلبان خودکار تکیه کنند. شرایط آبوهوایی نیز مؤثر است، زیرا هواپیماها معمولاً بین 30 تا 40 هزار پا پرواز میکنند تا از ابرها و طوفانها دور بمانند.
باید بتوانید ببینید و دیده شوید
راک سدی، خلبان و مشاور خدمات هوانوردی سیروس میگوید:
«پردهها هنگام تیکآف و فرود که دو مرحله حیاتی پرواز هستند، باید بالا باشند تا هم مسافران و هم خدمه از شرایط آگاه باشند. در مواقع اضطراری، نور طبیعی به چشمان شما کمک میکند سریعتر با نور بیرون تطبیق یابند و امکان ارزیابی شرایط بیرون، مثل آتش، آوار یا آب قبل از باز کردن خروجیها فراهم میشود.»
جالب است بدانید که گاهی ماندن در هواپیما امنتر از تخلیه است. اگر پردهها پایین باشند، ارزیابی وضعیت بیرون تقریباً غیرممکن میشود. همچنین نیروهای امدادی بیرون نمیتوانند شرایط داخل را ببینند تا بهترین تصمیم را بگیرند.
راحتی سایر مسافران
به گفته آدام کوهن، کاپیتان شرکت SkyWest Airlines، بالا بودن پردهها هنگام فرود باعث میشود چشمان مسافران قبل از خروج به نور بیرون عادت کند. هرچند چشم انسان سریعتر به روشنایی عادت میکند تا تاریکی، این فرایند فوری نیست. به همین دلیل، در پروازهای شب یا صبح زود، نور کابین هنگام تیکآف و فرود کم میشود تا چشمها با تاریکی سازگار شوند.
تصمیم نهایی با مهمانداران است
برخی پرسشها پاسخ مشخصی دارند، مثلاً چرا پنجره هواپیما سوراخ کوچک دارد؟ برای تنظیم فشار و جلوگیری از بخار گرفتن. اما این سؤال که چه کسی حق دارد در طول پرواز پرده را بالا یا پایین کند، به نظر نسبی میرسد.
واقعیت این است که کنترل پرده نه متعلق به فرد کنار پنجره است و نه به ردیف. اگرچه عرف این است که فرد کنار پنجره اختیار دارد، اما یک استثنا وجود دارد: مسافران همیشه باید به دستور مهمانداران گوش دهند. عدم رعایت این دستور میتواند جریمه سنگینی داشته باشد. طبق مقررات وزارت حملونقل ایالات متحده، «سرپیچی از دستور خدمه میتواند نقض قوانین FAA باشد و جریمهای تا 13,910 دلار در پی داشته باشد.»
منبع travelandleisuresource