1
شاسیبلندهای کوپه برای برخی تنها یک مُد گذرا به نظر میرسیدند، اما واقعیت چیز دیگری است. آئودی با معرفی نسل تازه Q3 اسپرتبک نشان میدهد که این دسته از خودروها همچنان جایگاه ویژهای در بازار دارند.
تاریخچهای کوتاه از شاسیبلندهای کوپه
در سال ۲۰۰۷، بیامو با معرفی X6 سبکی تازه در طراحی شاسیبلندها به وجود آورد. بسیاری گمان میکردند این سبک دیری نمیپاید، اما اکنون پس از ۱۸ سال همچنان این روند ادامه دارد.
آئودی نیز با تکیه بر همین تقاضا، مجموعهای از مدلهای «کوپه-شاسیبلند» ارائه میدهد. پس از Q4 اسپرتبک ای-ترون تمامبرقی، Q5 اسپرتبک بنزینی، و Q8، حالا نوبت به Q3 اسپرتبک رسیده تا کوچکترین کراساوور این برند را به ظاهری شبهکوپه مجهز کند.
طراحی و تفاوتها با مدل استاندارد Q3
سقف کوتاهتر، سبکتر اما کمتر کاربردی
در مقایسه با Q3 معمولی، سقف Q3 اسپرتبک حدود ۲۸ میلیمتر (۱.۱ اینچ) پایینتر است. البته این تغییر آن را به یک کوپه واقعی تبدیل نمیکند، زیرا همچنان با درهای زیاد و ساختار یک شاسیبلند همراه است.
این طراحی زیبا، هزینهای هم دارد:
- فضای بار حداکثری با صندلیهای خوابیده اکنون ۴۵.۵ فوت مکعب است، یعنی ۳.۴ فوت مکعب کمتر از Q3 استاندارد.
- کاهش شیشههای جانبی باعث محدود شدن دید بیرونی راننده میشود.
تشابه کامل با Q3 استاندارد
جز طراحی بدنه، بیشتر اجزای این خودرو همان چیزی است که در Q3 دیدهایم:
- دستهدنده ستونی سمت راست فرمان
- اهرم یکپارچه برفپاککن و راهنما در سمت چپ
- رینگهای ۱۸ اینچی استاندارد (در مقابل ۱۷ اینچ در Q3)
- امکان سفارش رینگهای اسپرت تا ۲۰ اینچ در تریمهای بالاتر
موتور و سیستم محرکه
گزینههای متنوع پیشرانه
آئودی Q3 اسپرتبک با ترکیبی از موتورهای بنزینی، دیزلی و هیبریدی عرضه میشود:
- موتورهای ۱.۵ و ۲.۰ لیتری TFSI بنزینی
- موتور ۲.۰ لیتری TDI دیزلی
- نسخه هیبرید پلاگین مبتنی بر موتور کوچکتر بنزینی
فقط قویترین نسخه ۲.۰ TFSI به سیستم Quattro مجهز است، سایر مدلها تنها دیفرانسیل جلو هستند. پیشبینی میشود نسخههای S و RS در آینده با Quattro استاندارد عرضه شوند.
کابین و امکانات رفاهی
آرامش و کیفیت صدا
برای نخستین بار در یک کراساوور کامپکت آئودی، امکان سفارش شیشههای آکوستیک در پنجرههای جلو وجود دارد که صدای کابین را بهطور محسوسی کاهش میدهد. این ویژگی بهخوبی با سیستم صوتی Sonos با ۱۲ بلندگو و توان ۴۲۰ وات هماهنگ است.
فناوریهای بهروز
- پنل دیجیتال ۱۱.۹ اینچی
- نمایشگر لمسی ۱۲.۸ اینچی برای سیستم اطلاعات سرگرمی
- حذف بخشی از کلیدهای فیزیکی و انتقال کنترل تهویه به نمایشگر
نکات منفی
- استفاده از پلاستیک مشکی براق
- دکمههای لمسی خازنی
- طراحی بیرونزده نمایشگر شبیه تبلت روی داشبورد
حتی خود آئودی نیز اذعان کرده که کیفیت داخلی به اندازه گذشته نیست، هرچند وعده بهبود در نسلهای بعدی داده شده است.
قیمت و عرضه
در آلمان، قیمت پایه Q3 اسپرتبک ۴۶,۴۵۰ یورو است، یعنی حدود ۱۸۵۰ یورو گرانتر از Q3 معمولی. هنوز مشخص نیست که این مدل به بازار ایالات متحده عرضه شود، زیرا نسل قبلی آن هرگز به آن بازار راه نیافت.
جمعبندی
Q3 اسپرتبک نشان میدهد که ترکیب «شاسیبلند + کوپه» همچنان جذابیت خود را حفظ کرده است. شاید کارایی کمتری نسبت به نسخه استاندارد داشته باشد، اما برای کسانی که سبک طراحی اولویت بالاتری نسبت به فضای بار دارند، یک گزینه متمایز محسوب میشود.
اگر شما هم به خودروهای شاسیبلند کوپه علاقه دارید، تجربه یا نظر خود را درباره ترکیب «سبک + کارایی» در کامنتها به اشتراک بگذارید.
source