30 مرداد 1404 ساعت 11:27
در یک نگاه کلی، ایمنی شاسی بلندهای برقی بهتر است یا مدل های بنزینی؟ در این مطلب به این پرسش مهم پاسخ خواهیم داد.
در یک دهه اخیر، صنعت خودروهای برقی به لطف مشوقهای متعددی که بعضی از دولتها به خودروسازان دادهاند، رشد کرده است. هم اکنون رهبر خودروهای برقی جهان، چشم بادامیهای چینی هستند و اروپاییها و آمریکاییها در صحنه رقابت حرفی برای گفتن ندارند. پرسش مهمی که مطرح میشود این است: آیا واقعا خودروهای برقی به اندازه تبلیغاتی که برایشان میشود، ایمن هستند و عملکرد بهتری در مقایسه با مدلهای بنزینی و درون سوز دارند؟
مقایسه ایمنی شاسی بلندهای برقی با مدلهای بنزینی
انقلاب خودروهای الکتریکی قطع به یقین برجسته و نقطه عطف بزرگی در دنیای خودروسازی به حساب میآید، اما آیا واقعا میتوان در همه زمینهها روی آنها حساب باز کرد؟ آیا اینکه خودروهای برقی وعده انتشار آلایندههای کمتر و قابلیتهای فناورانه پیشرفته میدهند، به این معناست که از نظر ایمنی هم نسبت به نسخههای بنزینی برتری کامل دارند؟
پاسخ به این پرسش چندان ساده نیست. به اعتقاد و باور کارشناسان سازمان Plug In America، خودروهای برقی حداقل به اندازه همتایان بنزینی خود ایمن هستند. در برخی موارد، مثل ارزیابی مؤسسه IIHS در سال 2021، شاسیبلندهای برقی حتی محافظت بهتری در برابر تصادف ارائه میدهند. با این حال، باید ملاحظات به خصوصی را در این باره مدنظر قرار داد: خودروهای برقی سنگین هستند و سروصدای زیادی تولید نمیکنند و همین باعث میشود که بررسی کامل و دقیق آنها به لحاظ ملاحظات ایمنی، سالها طول بکشد.
شواهد و قرائن موجود به وضوح نشان میدهد که داستان ایمنی شاسیبلندهای برقی آن طور که به نظر میرسد سیاه و سفید نیست، بلکه بیشتر به تعادلی عملی میان مزایای آشکار و نگرانیهای موجود مربوط میشود. در مقایسه با شاسیبلندهای بنزینی، نهادهای قانونگذار، مؤسسات ایمنی و خودروسازان هنوز دادههای کافی برای انجام یک مقایسه قطعی و بلندمدت در اختیار ندارند. بیایید نگاهی دقیقتر داشته باشیم به آنچه تاکنون درباره ایمنی جادهای خودروهای برقی میدانیم و آنچه هنوز نیازمند اثبات است.
وزن بالای شاسی بلندهای برقی و مشکل ترمزگیری
به گفته جیم فارلی، مدیرعامل کمپانی فورد، شاسی بلندهای برقی چالشهای اساسی و ذاتی دارند. او معتقد است که این گروه از خودروها آیرودینامیک ضعیفی دارند و وزن آنها یک امتیاز منفی است، چرا که به باتریهای بزرگ و پرهزینه نیاز دارند. آنچه فارلی گفته، بیانگر نگرانیهای تازهای راجع به ماشینهای برقی است.
بر اساس مطالعهای که توسط The Midwest Roadside Safety Facility در دانشگاه نبراسکا–لینکلن انجام شده، خودروهای برقی به طور متوسط 20 تا 50 درصد سنگینتر از همتایان بنزینی خود هستند. آنها همچنین بسیار بیصدا عمل میکنند و این ویژگی منفی محدودیتهای زیرساختهای جادهای موجود را آزمایش کرده و خطرات جانبی برای عابران پیاده، دوچرخه سواران و خودروهای سبکتر ایجاد میکند. برای مثال، خودرو جدید هامر EV وزنی برابر با 4535 کیلوگرم دارد و هرچه خودرو سنگینتر باشد، نیروی بیشتری در سناریوهای تصادف وارد میکند.
هر چه وزن خودرو بیشتر باشد، به این معناست که باید زمان بیشتری صرف ترمز گرفتن برای متوقف کردن آن شود و این موضوع در مواقع اضطراری میتواند یک چالش اساسی و جدی برای خودرو ایجاد کند. این موضوع همچنین به این معناست که خودرو به اندازه یک خودرو سبکتر قابل مانور نیست. برای مقایسه، سنگینترین خودرو بنزینی هامر H2 است که تقریبا 1360 کیلوگرم کمتر از هامر EV وزن دارد.
چرا شاسی بلندهای برقی در جاده ایمنتر هستند؟
ایراد رایجی که به خودروهای برقی وارد میشود، این است که احتمال آتش سوزی در آنها بیشتر خواهد بود، اما این موضوع الزاما درست نیست. به گفته کولین واکر، رئیس بخش حمل و نقل بریتانیا معتقد است تمام دادهها نشان میدهد که خودروهای برقی بسیار کمتر از رقبای بنزینی خودشان درگیر آتش سوزی میشوند و ایراد رایجی که تبدیل به باور عموم مردم شده را قاطعانه رد میکند.
علاوه بر این، خودروهای برقی مجهز به فناوریهای مدرن بوده و سیستمهای کمک راننده پیشرفته (ADAS) ارائه میدهند و به دلیل مرکز ثقل پایینتر، خطر واژگونی آنها کاهش یافته است. این موضوع به ویژه برای شاسیبلندها اهمیت دارد، زیرا به طور طبیعی بیشتر در معرض تصادفات واژگونی قرار دارند، چون ارتفاع آنها از سطح زمین بیشتر است. خودروهای برقی همچنین به دلیل عدم وجود موتورهای بزرگ بنزینی در جلو، فضای بیشتری برای منطقههای جذب ضربه مؤثر فراهم میکنند که نیروهای برخورد را بهتر مهار میکنند.
گیربکسها در خودروهای برقی عملکرد متفاوتی نسبت به مدلهای درون سوز یا بنزینی دارند. آنها میتوانند گشتاور را به سرعت به چرخها انتقال دهند و در نتیجه به راننده اجازه میدهند سریعتر به موقعیتهای غیرمنتظره در ترافیک واکنش نشان دهد. این ویژگیها با سیستمهای پیشرفته کنترل کشش، قطعات متحرک کمتر و ترمز بازیابی انرژی ترکیب میشوند که همگی به ایمنی کلی شاسیبلندهای برقی کمک خواهند کرد.
شاسیبلندهای برقی در بسیاری از جنبههای ایمنی جادهای، به ویژه برای سرنشینان، پتانسیل بالایی دارند. در نهایت، چیزی که یک شاسی بلند برقی را واقعا ایمن میکند، رانندهای آگاه است که محدودیتهای ذاتی پلتفرم EV را میشناسد و میتواند پیشبینی کند این محدودیتها چگونه بر رانندگی واقعی تأثیر میگذارند. تجربه شما از ایمنی خودروهای الکتریکی چیست؟
source