13 مرداد 1404 ساعت 08:00
چین با ثبت رکورد آزمایش پیمایش 24.41 میلیون کیلومتر توسط ناوگان 508 دستگاه خودرو خودران، به بزرگترین آزمایشگاه سیستم دستیار رانندگی ADAS جهان تبدیل شده است، اما چرا این موضوع مهم است و میتواند بر جهان تاثیر بگذارد؟
در حالی که رانندگی کاملا خودران برای بسیاری از مردم جهان هنوز شبیه به یک فیلم علمی تخیلی به نظر میرسد، یکی از بزرگترین شهرهای چین در سکوت خبری در حال تبدیل کردن این رویا به یک واقعیت روزمره است. مقامات شهر گوانگجو به تازگی اعلام کردند که به عنوان بخشی از یک پروژه عظیم و پیشگام در سطح شهری، ناوگان خودروهای خودران فعال در این شهر به رکورد پیمایش تجمعی خیرهکننده 24.41 میلیون کیلومتر دست یافتهاند. این دستاورد عظیم که با مشارکت 17 شرکت مختلف در حوزههای حمل و نقل عمومی، لجستیک و خدمات شهری به دست آمده، تنها یک عدد و رقم نیست، بلکه نتیجه یک استراتژی جامع و چندلایه است که شامل سرمایهگذاری سنگین بر روی زیرساختهای فناورانه، چارچوبهای قانونی و همکاریهای صنعتی میشود و یک نقشه راه قدرتمند برای آینده حمل و نقل هوشمند در سراسر جهان ارائه میدهد.
بزرگترین آزمایش سیستم دستیار رانندگی خودروهای خودران در چین
پروژه رانندگی خودران گوانگجو نه یک آزمایش کوچک، بلکه یک اکوسیستم گسترده و فعال است که ابعاد آن مقیاس واقعی این فناوری را نشان میدهد. در این پروژه، بیش از 2600 کیلومتر از جادههای عمومی در 8 منطقه شهری برای تردد خودروهای خودران مجاز شدهاند. این ناوگان شامل 508 دستگاه خودروی خودران است که تا ماه جولای 2025، بیش از 1.3 میلیون ساعت کارکرد را به ثبت رساندهاند. نکته قابل توجه این است که 93.17 درصد از کل مسافت پیموده شده در سال 2024، به صورت کاملا خودکار و بدون دخالت راننده انجام شده که بیانگر بلوغ و قابلیت اطمینان این سیستم است. این پروژه کاربردهای عملی مختلفی نیز دارد؛ از جمله 50 دستگاه اتوبوس خودران، 75 دستگاه تاکسی خودران از شرکتهایی مانند Pony.ai و WeRide و حتی 50 دستگاه خودروی رفتگر خودران که در حال خدمترسانی به شهروندان هستند.
زیرساخت فناورانه؛ راز موفقیت 24 میلیون کیلومتری
موفقیت چشمگیر رانندگی خودران در گوانگجو نتیجه یک زیرساخت فناورانه جامع و پیشرفته است که بر دو پایه اصلی استوار است. نخست باید گفت که شبکه 5G فراگیر با بیش از 78 هزار ایستگاه پایه تا مارس 2025، گوانگجو یکی از متراکمترین شبکههای 5G جهان را در اختیار دارد. این شبکه، ارتباطی فوق سریع و با تاخیر بسیار کم را برای خودروهای خودران فراهم میکند.
دوم، ادغام خودرو مبتنی بر جاده ابر (V2X) یا به اصطلاح Vehicle Road Cloud که این اکوسیستم جامع، خودروها، زیرساختهای جادهای و یک سیستم ابری را به هم متصل میکند. بیش از 10.4 هزار خودرو به ماژولهای ارتباطی و سیستم موقعیت یاب ماهوارهای بیدو مجهز شدهاند. در بخش جاده نیز، 530 واحد ارتباطی، 897 سنسور و 419 ایستگاه پردازش لبه نصب شده و 205 چراغ راهنمایی هوشمندسازی شدهاند. در نهایت، یک سیستم کنترل مبتنی بر ابر، تمامی این اجزا را به صورت یکپارچه مدیریت میکند. این زیرساخت پیشرفته، کلید اصلی عملکرد موفق و مقیاسپذیر این پروژه است.
چارچوب قانونی، صنعتی و حمایتی همه جانبه برای پیشرفت
موفقیت این پروژه تنها به فناوری محدود نمیشود. دولت محلی با ایجاد یک چارچوب قانونی و صنعتی قدرتمند، مسیر را برای پیشرفت هموار کرده است. در فوریه 2025، فرمان توسعه نوآورانه برای وسایل نقلیه هوشمند متصل به تصویب رسید که یک چارچوب قانونی مشخص برای تست، بهرهبرداری و استقرار این خودروها فراهم میکند. علاوه بر این، گوانگجو به عنوان یک قطب اصلی در زنجیره صنعت خودروهای هوشمند چین، با محوریت غول خودروسازی محلی یعنی گروه GAC، از بیش از 40 پروژه سرمایهگذاری بزرگ از سوی شرکتهایی مانند GAC Honda، دانگ فنگ نیسان و ایکس پنگ از سال 2024 حمایت کرده است.
در نهایت باید گفت که دستیابی به رکورد 24 میلیون کیلومتر پیمایش موفق خودروهای خودران در گوانگجو، بیش از هر چیز نشان میدهد که آینده حمل و نقل هوشمند دیگر یک رویای دوردست نیست. این دستاورد عظیم، حاصل یک استراتژی جامع و سرمایهگذاری هوشمندانه بر روی اکوسیستمی کامل از فناوری، قانونگذاری و همکاری صنعتی است. موفقیت چین در این زمینه، میتواند الهامبخش برنامههای آینده برای هوشمندسازی حمل و نقل در کشورمان باشد و چشمانداز ورود این فناوریهای پیشرفته به ایران را روشنتر از همیشه میکند.
source