
به گفته ساتیا نادلا (Satya Nadella)، مدیرعامل مایکروسافت، «[رایانش] ابری و هوش مصنوعی نیروی محرکه تحول کسبوکار در تمام صنایع و بخشها هستند.» وی با اشاره به اینکه درآمد سرویس ابری Azure در سال مالی 2025 با رشد 34 درصدی از 75 میلیارد دلار فراتر رفته، یادآور شد که مایکروسافت با اقدامات نوآورانه در سرتاسر پشته فناوری، به کمک مشتریان آمده تا بتوانند خود را با این عصر جدید تطبیق داده و رشد کنند.
ایمی هود (Amy Hood)، معاون اجرایی و مدیر ارشد مالی مایکروسافت، نیز اظهار داشت که مایکروسافت سال مالی را با سهماهه قدرتمندی به اتمام رسانده است. درآمد 46.7 میلیارد دلاری بخش Microsoft Cloud – که با رشد سالانه 27 درصدی همراه بوده – گواهیست بر عملکرد قدرتمند مایکروسافت در فصل اخیر.

با توجه به رویکرد شرکت در جهت افزایش ظرفیت برای اجرای مدلهای هوش مصنوعی، کمپانی مایکروسافت از لحاظ زیرساخت مرکز داده با کمبود مواجه است. البته مجموع هزینههای سرمایهای مایکروسافت و داراییهای خریداریشده از طریق لیزینگهای مالی (finance leases) توسط این شرکت طی فصل اخیر بالغ بر 24.2 میلیارد دلار گزارش شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 27 درصد رشد داشته است.
در ادامه نگاهی داریم به عملکرد بخشهای مختلف کمپانی مایکروسافت طی سهماهه منتهی به ژوئن 2025:
فرآیندهای کسبوکار و بهرهوری (productivity)
بخش موسوم به فرآیندهای کسبوکار و بهرهوری – که مواردی همچون سرویسهای آفیس، Dynamics و LinkedIn را شامل میشود – در فصلی که گذشت 33.1 میلیارد دلار برای مایکروسافت درآمدزایی داشته که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 16 درصد افزایش یافته است. درآمد سرویسهای ابری و محصولات شاخه تجاری آفیس در این مدت 16 درصد رشد داشته که عمده آن حاصل رشد 18 درصدی درآمد ابری Microsoft 365 Commercial بوده است. همچنین، درآمد محصولات و سرویسهای ابری بخش مصرفی آفیس با رشد 21 درصدی همراه بوده که بخش قابلتوجهی از آن مدیون رشد 20 درصدی سرویس ابری Microsoft 365 Consumer گزارش شده است.

تلاشهای مایکروسافت در حوزه هوش مصنوعی – که سرمایهگذاری در OpenAI و تراشههای انویدیا (به ارزش میلیاردها دلار) را شامل میشود – میزان فروش نرمافزارهای کسبوکار مایکروسافت را بالاتر میبرد. به گفته مایکروسافت، استقبال مشتریان از Microsoft 365 Copilot (ابزار هوش مصنوعی آفیس) منجر به افزایش درآمد به ازای هر کاربر در محصولات ابری Microsoft 365 شده است. بد نیست بدانید، به گفته ساتیا نادلا، تعداد کاربران فعال ماهانه محصولات Copilot – اعم از Microsoft 365 Copilot برای مشتریان بخش تجاری و همچنین دستیار مصرفی Copilot برای ویندوز – در حال حاضر به 100 میلیون نفر رسیده است.
ابر هوشمند
طی سهماهه منتهی به ژوئن 2025، درآمد مایکروسافت در بخش ابر هوشمند برابر با 29.9 میلیارد دلار گزارش شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 26 درصد رشد داشته و حتی از پیشبینی کارشناسان StreetAccount (یعنی 28.9 میلیارد دلار) هم فراتر رفته است. به گفته مایکروسافت، به لطف رشد 39 درصدی درآمد Azure و دیگر سرویسهای ابری شرکت، درآمد حاصل از محصولات سرور و سرویسهای ابری در سهماهه اخیر به رشد سالانه 27 درصدی دست یافته است.

همان طور که پیشتر هم گفته شد، درآمد Azure در سال مالی 2025 مایکروسافت با رشد سالانه 34 درصدی به بیش از 75 میلیارد دلار رسید. جالب است بدانید، این نخستین باریست که مایکروسافت رقم درآمد Azure را به دلار اعلام میکند. همچنین، طی فصلی که گذشت، درآمد Azure به رشد 39 درصدی دست یافت. این در حالیست که تحلیلگران StreetAccount و CNBC بهترتیب رشد 34.4 درصدی و 35.3 درصدی را برای این سرویس برآورد کرده بودند.
رایانش شخصیتر
در بخش رایانش شخصیتر – که مواردی همچون ویندوز، تبلیغات مرتبط با جستوجو، دیوایسها و بازیهای ویدئویی را شامل میشود – مایکروسافت درآمد 13.5 میلیاردی را به ثبت رساند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته از رشد 9 درصدی حکایت میکند. طبق گزارش اخیر، درآمد حاصل از فروش دیوایسها و ویندوز OEM (ویندوزی که به سازندگان PC و لپتاپ فروخته میشود) در سهماهه منتهی به ژوئن نسبت به مدت مشابه سال گذشته 3 درصد افزایش داشته است.
بازار PC هنوز تحت تأثیر اعمال تعرفههای جدید ترامپ قرار دارد. البته صاحبان کسبوکار به دنبال آن هستند تا پیش از اتمام پشتیبانی مایکروسافت از ویندوز 10 (در ماه اکتبر) اقدام به بهروزرسانی PCهای خود کنند. لذا میتوان رشد 3 درصدی درآمد یادشده را به همین موضوع نسبت داد. بد نیست بدانید، طبق دادههای مؤسسه گارتنر، به لطف چرخه بهروزرسانی ویندوز 11 برای کامپیوترهای شخصی، میزان عرضه PC در فصل اخیر بیش از 4 درصد رشد داشته است.

متأسفانه مایکروسافت اطلاعاتی درباره فروش تبلتهای Surface طی سهماهه منتهی به ژوئن منتشر نکرده است. البته ایمی هود همزمان با انتشار این گزارش از احتمال افت درآمد حاصل از فروش دیوایسهای مایکروسافت در سهماهه بعد خبر داده بود. در هر حال، مایکروسافت در فصلی که گذشت از تبلت 12 اینچی Surface Pro و لپتاپ 13 اینچی Surface Laptop رونمایی کرد. البته این دو دیوایس در اواسط فصل رونمایی شدند و تأثیر کامل فروش آنها بر درآمد این بخش تا سهماهه بعدی احساس نخواهد شد.
درآمد محتوا و سرویسهای Xbox – از جمله سرویس Xbox Game Pass – نیز با رشد سالانه 13 درصدی همراه بوده است. مایکروسافت در این گزارش آمار جدیدی از تعداد دقیق مشترکین سرویس Game Pass منتشر نکرده، اما آخرین بار در فوریه 2024، تعداد مشترکین این سرویس 34 میلیون نفر عنوان شده بود.

طی یک سال اخیر، مایکروسافت در یک استراتژی جالب سعی کرد برخی بازیهای انحصاری Xbox را به پلیاستیشن و نینتندو سویچ بیاورد. شاید این حرکت برخی هواداران را خشمگین کرده باشد، اما ظاهراً این استراتژی جواب داده است، زیرا در فصل اخیر 6 عنوان از 10 بازی پرفروش پلیاستیشن به مایکروسافت تعلق داشته است. همچنین، پیشسفارش برای خرید بازیهای Indiana Jones and the Great Circle و Forza Horizon 5 چندی پیش در صدر جدول فروش پلیاستیشن استور سونی قرار گرفت.
ناگفته نماند، درآمد مایکروسافت از تبلیغات مرتبط با اخبار و جستوجو (به استثنای هزینههای خرید ترافیک) 21 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشته است.
در پایان گفتنیست، به دنبال انتشار گزارش مالی اخیر و درآمدی که فراتر از انتظار تحلیلگران بود، ارزش سهام مایکروسافت پس از ساعات اداری روز چهارشنبه 30 جولای (8 مرداد) تا 9 درصد افزایش یافت. این نتایج مالی قدرتمند در حالی رقم میخورد که همین چند هفته پیش، مایکروسافت حدود 9 هزار نفر از کارکنان خود را تعدیل کرد. در حال حاضر، تعداد کارکنان تماموقت مایکروسافت برابر با 228 هزار نفر اعلام شده است؛ همان تعداد کارکنان سال 2024 پیش از تعدیل نیروی اخیر.
source