09 مرداد 1404 ساعت 19:28
بسیاری از بلاگرها، در حال تبلیغ فیک و تقلبی گوشی هوشمند به مخاطبان خود هستند؛ گوشیهایی که ظاهر شیکی دارند اما در واقعیت عملکرد جالبی از خود نشان نمیدهند. پس چگونه میتوانیم اینگونه تبلیغات را بشناسیم؟
شرکتهای سازنده گوشیهای هوشمند برای جذاب کردن محصولاتشان از روشهای بازاریابی فریبنده استفاده میکنند. البته بسیاری از گوشیها در نوع خود عالی هستند. اما همانطور که میدانید بعضی از ادعاهای این شرکتها اغراقآمیز و گمراهکننده است. در این مطلب به 8 فریب بزرگ بلاگرها برای تبلیغ فیک گوشی های هوشمند میپردازیم. با گجت نیوز همراه باشید!
1- اندازهگیری ضخامت و وزن گوشیهای تاشو
در دنیای گوشیهای تاشو، دو روش متفاوت برای محاسبه ضخامت آنها به کار میرود. متداولترین روش این اشت که ضخامت دستگاه در حالت بسته را از صفحه جلویی تا پشت بدون برآمدگی دوربین حساب میکنند.
اما برخی شرکتها از جمله آنر و اوپوو، ضخامت لایه محافظ داخلی صفحه را که قابل حذف توسط کاربر نیست، در این مقدار قرار نمیدهند.
در نتیجه با این روش، گوشی ظاهری باریکتر از واقعیت پیدا میکند. همچنین در اندازهگیری وزن نیز همین روش را به کار میگیرند. به همین دلیل این ادعاهای مربوط به سبکترین یا باریکترین گوشیهای تاشو را نمیتوانیم با دقت بالا قبول کنیم!
2- اغراق در زوم اپتیکال برای تبلیغ فیک گوشی
معمولا مشخصات زوم دوربین برای بسیاری از افراد اغراقآمیز به نظر میرسد. به عنوان مثال، گوشی هوآوی Pura 80 اولترا ادعا میکند زوم اپتیکال 3.7 تا 9.4 برابر دارد. از سوی دیگر در واقعیت از زوم دیجیتال و کراپ کردن تصاویر استفاده میکند. گوگل و سامسونگ هم اصطلاح «زوم با کیفیت اپتیکال» را برای زوم کراپ شده 2 برابری به کار میبرند که در واقع زوم اپتیکال واقعی نیست.
حتی اپل در آیفون 16، زوم کراپ شده 2 برابر را «تلهفوتو» معرفی میکند. این در حالیست که این گوشی، دوربین تلهفوتو ندارد. به طور کلی، اصطلاح «کیفیت اپتیکال» معمولا به معنی زوم واقعی نیست. در واقع برای گمراهی خریداران و تبلیغ فیک گوشی استفاده میشود.
3- نمایش ویژگیهای هوش مصنوعی با سرعتی غیرواقعی
در حال حاضر شرکتهای تولید کننده گوشی هوشمند، نمایشهای کوتاه و شبیهسازی شده از قابلیتهای هوش مصنوعی مانند «Circle to Search» در صفحات معرفی محصولات خود منتشر میکنند.
این تبلیغات ویژگیها را سریع و جذاب نشان میدهند. اما این قابلیتها در واقعیت برای کاربران پاسخگویی کندتر دارند. همچنین ابزارهایی مانند جمینی و Magic Compose گوگل نیز موضوعاتی را فقط برای تبلیغات ارائه میدهند. در نتیجه عملکرد واقعی آنها ممکن است متفاوت باشد.
4- مقایسه نامناسب شیشههای محافظ با شیشههای تمپرد
امروزه برخی شرکتها شیشه محافظ گوشی خود را با شیشههای ضعیفی مثل شیشههای معمولی (تمپرد) مقایسه میکنند تا نشان دهند شیشه آنها خیلی محکم است. اما شیشههای تمپرد از نوع ضعیفترین شیشهها هستند و این مقایسه اصلا مناسب نیست.
بطور کلی بهتر است شیشههای محافظ با شیشههای معروف و قوی مثل گوریلا گلس که استاندارد بازار است مقایسه شود.
برای مثال شرکت آنر اعلام میکند که شیشه مخصوص خودش که از جنس سرامیک است. این شیشه از بعضی مدلهای گوریلا گلس مقاومتر است، ولی در کل باید مقایسهها بهصورت درست و منصفانه انجام شود تا خریداران فریب تبلیغ فیک گوشی را نخورند.
5- تبلیغات اغراقآمیز در روشنایی نمایشگر برای تبلیغ فیک گوشی
بسیاری از شرکتها عدد بسیار بزرگی را برای روشنایی صفحه نمایش گوشی مورد نظر خود اعلام میکنند. در همین راستا نیز تبلیغ میکنند که مثلا صفحه نمایش گوشی در برخی شرایط میتواند خیلی روشن شود. در واقع این روشنایی خیلی زیاد فقط در قسمتهای کوچکی از صفحه و وقتی فیلم یا تصویر خاصی نمایش داده میشود فعال است.
این عدد مربوط به حداکثر روشنایی خودکار نمایشگر در شرایطی مثل نور مستقیم خورشید است. این روشنایی بالا معمولا فقط چند دقیقه فعال میماند و بعد برای صرفهجویی در باتری کاهش پیدا میکند، اما همچنان در فضای باز کاربردی است.
موردی که بسیار اهمیت دارد، روشنایی کل صفحه هنگام استفاده روزانه است. این مورد زمانی بیشتر اهمیت پیدا میکند که وقتی بیرون در آفتاب در حال استفاده از گوشی خود هستید.
در نتیجه بعضی شرکتها فقط عدد روشنایی بسیار زیادی را اعلام میکنند که این اعداد فقط روی کاغذ جذاب است اما در واقعیت تبلیغ فیک و تقلبی برای گوشی است تا مردم را گمراه کند.
6- زمانهای غیر واقعی برای شارژدهی
شرکتها وقتی درباره فناوری «شارژ سریع» صحبت میکنند، همیشه همه واقعیت را به کاربران نمیگویند. برای مثال ممکن است اعلام کنند که گوشی در کمتر از 30 دقیقه تا 100 درصد شارژ میشود. در واقعیت چنین نیست و وقتی نشانگر گوشی عدد 100 درصد را نشان میدهد، هنوز شارژ کامل نیست و چند دقیقه دیگر هم بهآرامی شارژ میشود تا باتری بطور کامل پر شود. به همین دلیل این زمان اضافه را در تبلیغات خود حساب نمیکنند.
همچنین برخی شرکتها زمان شارژ را از 1 درصد شروع میکنند نه صفر. دلیل آن هم اینست که زمان اعلام شده کوتاهتر به نظر برسد. این تکنیکها باعث میشود زمان واقعی شارژ طولانیتر از ادعاهای شرکتها باشد.
7- تبلیغ ویژگیهایی که هنوز آماده نیستند
یکی دیگر از ترفندها، معرفی زودهنگام قابلیتها قبل از آمادهشدن واقعی آنها است. مثلا اپل در سال 2024 درباره دستیار صوتی جدیدش صحبت کرد، اما این ویژگی تا سال 2026 آماده و قابل استفاده نبود. گوگل هم ویژگی Zoom Enhance را در سال 2023 برای گوشی پیکسل پرو 8 معرفی کرد اما این ویژگ با گوشی بعدی پیکسل 9 در سال 2024 قابل استفاده بود.
در نتیجه این کار باعث میشود مردم اول هیجانزده شوند ولی بعدا ناراضی و ناامید باشند، زیرا باید مدت زیادی منتظر بمانند.
8- مقاومت در برابر آب… اما بدون ضمانت!
یکی از ماندگارترین ترفندهای بازاریابی، تبلیغ گوشیهای مقاوم در برابر آب است. گوشیهای هوشمندی که از استانداردهای خاصی مثل IP67 یا IP68 استفاده میکنند. اما اگر به نوشتههای ریز تبلیغات نگاه کنید، میبینید که ضمانت گوشی شامل آسیبهای ناشی از آب نمیشود.
دلیل آن هم این است که مقاومت گوشی در برابر آب با گذشت زمان کمتر میشود و اگر گوشی ضربه بخورد، این مقاومت ممکن است باعث ترک بر روی گوشی شود و بطور کامل از بین برود.
در همین راستا شرکتهایی مثل سونی باعث اعتراض کاربران شده بودند، زیرا گوشیها را ضد آب معرفی میکردند اما خسارت ناشی از آب را قبول نمیکردند.
نتیجهگیری
بازاریابی گوشیهای هوشمند همیشه پر از تکنیکهای جذاب و البته گاهی فریبنده است. در این تبلیغات شاهد اغراق در اندازه و وزن هستیم تا تبلیغ قابلیتهایی که هنوز آماده نیستند. همچنین شرکتها تلاش میکنند محصولشان را بهتر از واقعیت نشان دهند. پس به عنوان مصرفکننده، بهتر است دقت کنید. در قدم اول پیشنهاد میکنیم نقدهای منتخب را مطالعه کنید و بعد از آن به ادعاهای بیش از حد خوشبینانه اعتماد نکنید.
source