05 مرداد 1404 ساعت 21:03
آیا میدانستید ضد یخ فقط برای زمستان نیست و نقش حیاتی در تابستان هم دارد؟ عدم استفاده از ضد یخ در فصل گرما میتواند به موتور خودرو آسیب جدی وارد کند. در این مقاله، به اهمیت ضد یخ در تابستان و نحوهی صحیح استفاده از آن میپردازیم.
ضد یخ، مایعی است که نقطهی انجماد مایع خنککنندهی موتور را کاهش میدهد. برخلاف تصور رایج، ضد یخ و مایع خنککننده یکسان نیستند. ضد یخ باید با آب مخلوط شود و ترکیب حاصل، «مایع خنککننده» نامیده میشود. انواع مختلفی ضد یخ وجود دارد و استفاده از فرمول صحیح اهمیت دارد. اگر از نوع مناسب برای خودروی خود مطمئن نیستید، با یک مکانیک مشورت کنید یا به دفترچه راهنمای خودرو مراجعه کنید.
اهمیت ضد یخ در تابستان
نقطه جوش آب ۱۰۰ درجه سانتیگراد است و موتور در حین کار عادی، به راحتی به این دما میرسد. این امر به ویژه در رانندگی با توقف و حرکت زیاد، که جریان هوا کم است، صادق است. تبخیر مایع خنککننده باعث گرم شدن سریع موتور میشود و میتواند منجر به آسیبهای جدی و دائمی گردد. برای مثال، واشر سرسیلندر ممکن است در اثر داغ شدن بیش از حد موتور و تبخیر مایع خنککننده، از کار بیفتد.
اضافه کردن ضد یخ به آب با نسبت ۱:۱، نقطه جوش را از ۱۰۰ درجه سانتیگراد به حدود ۱۰۷ درجه سانتیگراد افزایش میدهد. وقتی مخلوط مایع خنککننده در سیستم قرار میگیرد و با در رادیاتور تحت فشار بسته میشود، نقطه جوش به حدود ۱۱۸ درجه سانتیگراد میرسد. وجود ضد یخ در موتور خودرو در طول تابستان به موتور کمک میکند تا با دماهای بالا مقابله کند و شما را از مراجعه به تعمیرگاه بینیاز میکند.
طول عمر و تعویض ضد یخ
ضد یخ به مرور زمان اثر خود را از دست میدهد و منقضی میشود. اکثر فرمولها برای دو تا پنج سال یا ۷۷ هزار تا ۱۶۰ هزار کیلومتر موثر هستند. بهتر است مایع خنککننده را سالیانه تعویض کنید تا از سطح مناسب آن اطمینان حاصل کنید. رانندگان همچنین باید مرتباً سطح آن را بررسی کنند و اگر به زیر حداقل رسید، آن را پر کنند. کاهش سطح مایع خنککننده به زیر این مقدار، حتی با وجود ضد یخ، میتواند به راحتی منجر به گرمای بیش از حد موتور شود.
نحوه اضافه کردن ضد یخ به سیستم خنککننده
اگر سیستم خنککننده را بررسی کردهاید و متوجه شدهاید که سطح آن پایین است، مراحل ساده زیر را برای اضافه کردن ضد یخ به سیستم دنبال کنید. قبل از اضافه کردن، حتماً ضد یخ را با آب مخلوط کنید تا غلظت آن در سیستم مشخص باشد. برخی از ضد یخها از قبل مخلوط شدهاند، بنابراین قبل از اضافه کردن آب، این مورد را بررسی کنید.
اولاً، هرگز زمانی که موتور داغ است، ضد یخ اضافه نکنید. اطمینان حاصل کنید که موتور قبل از شروع کار، خنک است. خودرو حداقل باید ۳۰ دقیقه خاموش مانده باشد. اگر موتور داغ باشد، خطر سوختگی وجود دارد. همچنین، مطمئن شوید که خودرو روی سطح صاف پارک شده است، زیرا در غیر این صورت، خواندن سطح مخزن خنککننده نادرست خواهد بود.
برای شروع، مخزن انبساط را پیدا کنید و سطح مایع خنککننده را با استفاده از اندازهگیریهای روی مخزن بخوانید. سپس درپوش را بردارید و مخلوط ضد یخ را تا زمانی که اندازهگیری به خط «حداکثر» روی مخزن انبساط برسد، اضافه کنید. یک موتور داغ، خوانش نادرستی ارائه میدهد، بنابراین دوباره مطمئن شوید که موتور خنک است. پس از پر کردن، درپوش را ببندید و کار تمام است. توجه به این نکته مهم است که سطح مایع خنککننده نباید کاهش یابد، بنابراین اگر سطح آن مرتباً پایین میآید، بهتر است با یک مکانیک تماس بگیرید تا سیستم بررسی شود.
source