واحد خبر mobile.ir : شرکت آلفابت در روز چهارشنبه 23 جولای سال جاری میلادی (1 مرداد 1404) گزارش مالی خود را از سه‌ماهه دوم 2025 منتشر کرد. بر اساس این گزارش، درآمد ابرشرکت آمریکایی در فصل گذشته از افزایش پیش‌بینی‌شده 10.9 درصدی تحلیل‌گران وال استریت فراتر رفته و با 14 درصد رشد سالانه به 96.4 میلیارد دلار رسیده است. سود خالص این هلدینگ نیز در این بازه زمانی نزدیک به 28.2 میلیارد دلار (معادل 2.31 دلار به ازای هر سهم) گزارش شده که نسبت به دوره مشابه سال گذشته حدود 19 درصد رشد را نشان می‌دهد. سود عملیاتی آلفابت نیز در سه‌ماهه اخیر 31.27 میلیارد دلار بوده که از افزایش سالانه 14 درصدی حکایت دارد.

سوندار پیچای (Sundar Pichai)، مدیر عامل آلفابت، ضمن اشاره به عملکرد درخشان و رشد خیره‌کننده شرکت در سه‌ماهه اخیر می‌گوید: «ما در AI و عرضه محصولات با سرعتی باورنکردنی پیشرو هستیم. هوش مصنوعی امروزه بر همه بخش‌های کسب‌وکار تأثیر مثبتی بر جای می‌گذارد و به شتاب فزاینده می‌انجامد. در بخش جست‌وجو (Search) رشد دورقمی درآمد محقق شده است و قابلیت‌های جدید ما همچون AI Overviews و AI Mode عملکرد مطلوبی داشته‌اند. [به علاوه] ما همچنان شاهد عملکرد قویYouTube و ارائه اشتراک هستیم.»

پیچای در ادامه به رشد چشمگیر بخش ابری (Cloud) از نظر درآمدزایی و سودآوری اشاره کرده که تخمین درآمد سالانه آن را به بیش از ۵۰ میلیارد دلار رسانده است. به گفته او، آلفابت با تکیه بر تقاضای قوی و روبه‌رشد برای محصولات و سرویس‌های ابری، سرمایه‌گذاری برای هزینه‌های سرمایه‌ای سال ۲۰۲۵ را به حدود ۸۵ میلیارد دلار افزایش داده است و از فرصت پیشِ رو بهره خواهد گرفت؛ اگر چه این افزایش برنامه‌ریزی‌شده در هزینه‌های سرمایه‌ای سرمایه‌گذاران آلفابت را غافلگیر کرده است.

Sundar Pichai مدیر عامل آلفابت

گفتنی است آلفابت پیش‌تر از هزینه سرمایه‌ای ۷۵ میلیارد دلاری خبر داده بود که خود بخشی از بیش از ۳۲۰ میلیارد دلاری است که انتظار می‌رود شرکت‌های موسوم به Big Tech یعنی اپل، آمازون، فیس‌بوک و آلفابت به ایجاد قابلیت‌های هوش مصنوعی اختصاص دهند.

به گفته آنات اشکنازی (Anat Ashkenazi)، مدیر مالی ارشد آلفابت کل هزینه‌های عملیاتی شرکت ۲۰ درصد افزایش یافته و به ۲۶.۱ میلیارد دلار رسیده است. او در ادامه به هزینه‌های مربوط به امور حقوقی و سایر موارد آلفابت اشاره کرده که بخشی از آن‌ها به هزینه ۱.۴ میلیارد دلاری مربوط به یکی از توافقات شرکت مرتبط بوده است. ژنرال کن پکستون (Ken Paxton)، دادستان کل تگزاس، در ماه می امسال از توافق ۱.۳۷ میلیارد دلاری گوگل در رابطه با دادخواستی مربوط به حقوق حریم خصوصی داده‌ها خبر داد که در سال ۲۰۲۲ علیه این شرکت مطرح شده بود.

مدیر مالی ارشد آلفابت همچنین از افزایش هزینه‌های سرمایه‌ای این شرکت در سال 2026 به دلیل تقاضای قوی و روبه‌رشد برای سرویس‌ها و محصولات ابری خبر داده است. به گفته او، در حالی که سرعت استقرار سرورها بهبود یافته، آلفابت همچنان با تقاضای بیشتری از سوی مشتریان برای خدمات ابری نسبت به توان کنونی خود مواجه است.

در ادامه به عملکرد و درآمد بخش‌های مختلف هلدینگ آلفابت به تفکیک اشاره می‌شود:

کسب‌وکار تبلیغات

کسب‌وکار تبلیغات که به‌طور معمول حدود سه‌چهارم درآمد غول جست‌وجوی آمریکایی را به خود اختصاص می‌دهد، فصل موفقی را پشت سر گذاشته و با ثبت درآمد 71.34 میلیارد دلاری در دومین فصل 2025، رشد 10.4 درصدی را نسبت به دوره مشابه سال گذشته تجربه کرده است. درآمد حاصل از تبلیغات YouTube نیز از پیش‌بینی 9.56 میلیارد دلاری تحلیل‌گران بیشتر بوده و به حدود 9.8 میلیارد دلار رسیده است.

کسب‌وکار ابری

در فصل اخیر درآمد آلفابت در کسب‌وکار رایانش ابری با رشد سالانه چشمگیر 32 درصدی، از پیش‌بینی 26.5 درصدی تحلیل‌گران پیشی گرفته و 13.62 میلیارد دلار گزارش شده است. بر اساس این گزارش، رشد پلتفرم ابری گوگل موسوم به Google Cloud Platform در کنار محصولات اصلی این پلتفرم، زیرساخت‌های هوش مصنوعی و راهکارهای هوش مصنوعی مولد از جمله عوامل افزایش درآمد این بخش به شمار می‌روند.

همچنین OpenAI چندی پیش اعلام کرده بود که که قصد دارد از زیرساخت‌های ابری گوگل برای سرویس محبوب ChatGPT استفاده کند و به‌تازگی از افزودن گوگل کلاد به فهرست تأمین‌کنندگان ظرفیت ابری خود خبر داده است. این همکاری قابل توجه بین دو شرکتی صورت می‌گیرد که در هوش مصنوعی با هم رقابت می‌کنند و آخرین اقدام OpenAI برای تنوع‌بخشی به حامیان خود فراتر از مایکروسافت محسوب می‌شود.

از سوی دیگر، گوگل به منظور جذب استعدادهای حاضر در عرصه هوش مصنوعی اوایل ماه جولای سال جاری میلادی اعلام کرد وارون موهان (Varun Mohan) مدیرعاملWindsurf و دیگر پژوهشگران برتر این استارتاپ در زمینه کدنویسی هوش مصنوعی را به عنوان بخشی از یک قرارداد ۲.۴ میلیارد دلاری به کار خواهد گرفت که شامل مجوز استفاده از فناوری‌های این شرکت نیز می‌شود.

اگر چه کسب‌وکار ابری گوگل هنوز از نظر فروش کل به سرویس‌های وب آمازون موسوم به AWS و Azure مایکروسافت نرسیده است، اما به دنبال آن است که با ارائه محصولاتی از جمله تراشه‌های TPU (کوتاه‌شده Tensor Processing Unit) که با پردازنده‌های گرافیکی Nvidia رقابت می‌کنند، جایگاه خود را در صنعت ارتقا دهد.

کسب‌وکار جست‌وجو

کسب‌وکار جست‌وجوی آلفابت نیز در سه‌ماهه دوم 2025، علی‌رغم بالا گرفتن رقابت در حوزه هوش مصنوعی به درآمدزایی خود ادامه داده است. بر اساس این گزارش مالی، درآمد این بخش شرکت در فصلی که گذشت، 54.19 میلیارد دلار بوده است که در مقایسه با درآمد 48.51 میلیارد دلاری سه‌ماهه دوم سال گذشته نزدیک به 12 درصد رشد را نشان می‌دهد.

به گفته مدیر عامل آلفابت، ابزار هوش مصنوعی گوگل موسوم به AI Overviews که نتایج جست‌وجو را به‌طور خلاصه در بالای صفحه نشان می‌دهد، حالا بیش از 2 میلیارد کاربر ماهانه در حدود 200 کشور دارد و تعداد این کاربران در مقایسه با 1.5 میلیارد کاربر ماهانه در سه‌ماهه نخست امسال، بیش از 33 درصد افزایش را نشان می‌دهد. او در ادامه از 450 میلیون کاربر فعال ماهانه اپلیکیشن Gemini هم خبر داده است که چت‌بات هوش مصنوعی گوگل محسوب می‌شود. همچنین مطابق خبرها، قابلیت AI Mode تنها دو ماه پس از اعلام گوگل مبنی بر آغاز عرضه‌ گسترده‌ آن در کنفرانس سالانه‌ی توسعه‌دهندگان این شرکت به ۱۰۰ میلیون کاربر فعال ماهانه رسیده است.

کسب‌وکار اشتراک‌ها، پلتفرم‌ها و دستگاه‌ها

این بخش از گوگل که فروشگاه Play Store، درآمدهای غیر تبلیغاتی YouTube و درآمد حاصل از فروش محصولات سخت‌افزاری مانند دستگاه‌های Pixel را در بر می‌گیرد، نیز در دوره زمانی آوریل تا ژوئن 2025 با رشد سالانه 20 درصدی به 11.2 میلیارد دلار رسیده است.

Google Pixel 9a

Other Bets

درآمد بخش Other Bets آلفابت شامل واحد اتومبیل‌های خودران Waymo و فناوری سلامت Verily در سه‌ماهه اخیر 373 میلیون دلار گزارش شده است. این بخش همچون گذشته سوددهی نداشته و ضرر عملیاتی آن از 1.13 میلیارد دلار سال گذشته به 1.25 میلیارد دلار افزایش یافته است.

در پایان ذکر این نکته خالی از لطف نیست که آلفابت و دیگر ابرشرکت‌های حوزه فناوری در بحبوحه افزایش رقابت از سوی رقبای چینی و ناامیدی سرمایه‌گذاران از بازده کمتر از انتظار، افزایش هزینه‌های سرمایه‌گذاری در بخش هوش مصنوعی را در دستور کار قرار داده‌اند و اعلام کرده‌اند که این سرمایه‌گذاری‌های عظیم برای تقویت رشد و بهبود محصولاتشان ضرورت دارد.

source

توسط expressjs.ir