04 مرداد 1404 ساعت 15:49

یک شرکت چینی با دریافت مجوز پرواز برای نخستین پرنده عمود پرواز دو تنی جهان، گامی بزرگ در صنعت حمل و نقل هوایی شهری برداشته است.

یک شرکت فناوری چینی به نام AutoFlight موفق به دریافت مجوز پرواز برای نخستین پرنده عمود پرواز (eVTOL) دو تنی جهان با نام CarryAll V2000CG شده است. این دستاورد نقطه عطفی در صنعت حمل و نقل هوایی و گامی مهم به سوی تجاری‌سازی پروازهای ارتفاع پایین محسوب می‌شود.

این هواپیمای برقی که تمام گواهینامه‌های اصلی صلاحیت پروازی را دریافت کرده، یک موفقیت بزرگ برای صنعت هوانوردی چین است. این مجوزها شامل گواهی نوع، گواهی تولید و گواهی صلاحیت پروازی می‌شوند که مسیر را برای استفاده تجاری از این فناوری هموار می‌کنند.

مشخصات فنی این پرنده عمود پرواز غول‌پیکر

هواپیمای CarryAll V2000CG که به طور کامل توسط AutoFlight توسعه یافته، یک هواپیمای بدون سرنشین و تمام الکتریکی است. حداکثر وزن برخاست آن دو تن متریک (حدود ۲۰۰۰ کیلوگرم) است که آن را در کلاس خود بی‌رقیب می‌کند. این پرنده عمود پرواز ظرفیت حمل بار تا ۴۰۰ کیلوگرم را دارد.

سرعت کروز یا پیمایشی آن حدود ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت و حداکثر برد پروازی آن نیز ۲۰۰ کیلومتر است. طراحی این هواپیما به گونه‌ای است که قابلیت برخاست عمودی یک هلیکوپتر را با پرواز بهینه یک هواپیمای بال ثابت ترکیب می‌کند. این ویژگی به آن اجازه می‌دهد تا در فضاهای محدود به راحتی عملیات انجام دهد.

بیشتر بخوانید:

کاربردها و آینده اقتصاد ارتفاع پست

به گفته شرکت سازنده، این هواپیما برای حمل بار، انتقال تجهیزات اضطراری و ماموریت‌های امداد و نجات بسیار مناسب است. سیستم پیشرانه الکتریکی آن نیز عملکردی کم‌صداتر و پاک‌تر از هواپیماهای سنتی را تضمین می‌کند. این دستاورد در راستای تلاش چین برای توسعه اقتصاد ارتفاع پست و تجاری‌سازی خدمات حمل و نقل هوایی است.

در حال حاضر شهرهایی مانند شنژن در جنوب چین، حدود ۳۰۰ مسیر لجستیک با پهپاد راه‌اندازی کرده‌اند. موفقیت این پرنده عمود پرواز دو تنی و دریافت مجوزهای لازم، نشان‌دهنده علاقه روزافزون بین‌المللی به پلتفرم‌های eVTOL ساخت چین است. انتظار می‌رود این فناوری‌ها نقش مهمی در آینده حمل و نقل شهری و لجستیک ایفا کنند.

source

توسط expressjs.ir