05 مرداد 1404 ساعت 13:41
بررسی سود طرح جدید فروش محصولات ایران خودرو نشان میدهد که خریداران با اختلاف قیمت قابل توجهی روبرو نیستند. این حاشیه سود برای کدام خودرو بیشتر است؟
با آغاز هفتمین دوره اولویتبندی سامانه یکپارچه، بررسی سود طرح جدید فروش محصولات ایران خودرو ویژه مرداد ماه ۱۴۰۴ نشان میدهد که خریداران همچنان میتوانند از اختلاف قیمت چشمگیر بین کارخانه و بازار آزاد بهرهمند شوند. این تفاوت قیمت برای برخی مدلها به بیش از ۱۶۰ میلیون تومان میرسد و انگیزه اصلی بسیاری از متقاضیان برای شرکت در این طرحها است. اما کدام خودروها بیشترین حاشیه سود را برای خریداران به ارمغان میآورند؟
در گجت نیوز بخوانید:
قیمت جدید کارخانه ای محصولات ایران خودرو در مرداد ۱۴۰۴ اعلام شد
ایران خودرو در جدیدترین طرح فروش خود، محصولات متنوعی را بهصورت فوری و فوقالعاده عرضه کرده است. مقایسه قیمت مصوب کارخانه با نرخ همان خودروها در بازار آزاد، تصویر روشنی از سود بالقوه این معامله را به نمایش میگذارد. این اختلاف قیمت برای خودروهای مختلف، متفاوت است و به عواملی مانند میزان تقاضا و کلاس خودرو بستگی دارد.
حاشیه سود طرح جدید فروش محصولات ایران خودرو چقدر است؟
بررسیها نشان میدهد که در این دوره، خودروی هایما 7X با اختلاف قیمت ۱۶۰ میلیون تومانی، پرسودترین گزینه برای ثبتنامکنندگان است. پس از آن، هایما S5 پرو با سود ۹۵ میلیون تومانی و هایما S7 پرو با سود ۸۰ میلیون تومانی در ردههای بعدی قرار دارند. این ارقام از نزدیک شدن قیمت کارخانه با بازار خبر میدهند که بهلطف افزایش قیمت توسط سازندگان بهوجود آمده است. هرچند که بعد از این افزایش قیمت، بازار خودرو ایران رکورد بیسابقهای را تجربه میکند!
- هایما 7X
در میان سایر محصولات، سود طرح جدید فروش محصولات ایران خودرو برای تارا دستی نیز قابل توجه است. این خودرو با اختلاف قیمت ۶۵ میلیون تومانی، گزینه جذابی برای خریداران محسوب نمیشود. سورن پلاس دوگانهسوز با سود ۴۶ میلیون تومانی و دنا پلاس اتوماتیک با سود ۴۵ میلیون تومانی، دیگر گزینههایی هستند که حاشیه سود پایینتری را ارائه میدهند. در نهایت، پژو ۲۰۷ با موتور TU3 کمترین اختلاف قیمت را با ۲۰ میلیون تومان دارد.
- هایما 7X: اختلاف قیمت ۱۶۰ میلیون تومان
- هایما S5 پرو: اختلاف قیمت ۹۵ میلیون تومان
- هایما S7 پرو: اختلاف قیمت ۸۰ میلیون تومان
- تارا دستی: اختلاف قیمت ۶۵ میلیون تومان
- سورن پلاس دوگانهسوز: اختلاف قیمت ۴۶ میلیون تومان
- دنا پلاس اتوماتیک: اختلاف قیمت ۴۵ میلیون تومان
- پژو 207 با موتور TU3: اختلاف قیمت ۲۰ میلیون تومان
تحلیل بازار و چشمانداز آینده
در دورههای گذشته، وجود اختلاف قیمت قابل توجه بین کارخانه و بازار، دلیل اصلی تقاضای بالا برای شرکت در این طرحها بود. بسیاری با هدف کسب سود و فروش خودرو در بازار آزاد ثبتنام میکردند. اما اکنون شرایط تغییر کرده است. با افزایش شدید قیمتهای کارخانه و نزدیک شدن آن به نرخ بازار، حاشیه سودها بهشدت کاهش یافته است.
در نتیجه، تقاضا برای خرید خودرو از این طریق بسیار کمتر شده و جذابیت گذشته را برای سرمایهگذاری و دلالی از دست داده است. به نظر میرسد سود طرح جدید فروش محصولات ایران خودرو دیگر عامل محرک قدرتمندی برای بازار نیست و این طرحها بیشتر برای مصرفکنندگان واقعی مناسب خواهد بود تا دلالان. باید دید سیاستهای آینده وزارت صمت و خودروسازان چه تأثیری بر این روند خواهد گذاشت.
source