02 مرداد 1404 ساعت 10:48
پهپادهای انتحاری نقش مهمی در جنگ دارند و هم اکنون شاهد توسعه سریعترین پهپاد انتحاری توسط بریتانیا با سرعت 450 کیلومتر بر ساعت هستیم.
شرکت مهندسی بریتانیایی به رهبری مدیر فنی سابق فرمول 1 از یک پلتفرم پهپاد نظامی جدید رونمایی کرده که بر اساس اعلام شرکت، میتواند برگ برنده را در میدان نبرد در دستان بریتانیا قرار دهد. این پهپاد بدون سرنشین برای جمعآوری اطلاعات، حمله و ماموریتهای فریب طراحی شده و میتواند در محیطهای فاقد GPS یا پرخطر مستقر شود. در این بخش خبری از گجت نیوز با هدف مشاهده دستاوردهای جدید نظامی بریتانیا همراه ما باشید.
سریعترین پهپاد کامیکازه جهان
این پهپاد جدید در دو مدل عرضه خواهد شد. یکی از مدلها دارای موتور توربین گازی توسعهیافته توسط Argive Ltd بوده که به عنوان یک شرکت پیشرانه مستقر در بریتانیا شناخته میشود.
مدل دوم توسط یک موتور فن کانالی الکتریکی توسعه یافته به وسیله Greenjets تغذیه میشود که میتواند گزینهای ایدهآل برای ماموریتهای نیازمند پنهانکاری به حساب آید.
بنیانگذار و مدیرعامل شرکت مهندسی MGI اظهار داشت که این پلتفرم نتیجه نوآوری بریتانیایی بوده که با تمام قدرت عمل میکند. در ادامه افزود نیروی محرکه، محموله و هر آن چیزی که پرتاب شده است در خاک خودمان طراحی، تولید و مورد آزمایش قرار گرفته است.
شرکت MGI در طول پرتاب رسمی خود اعلام کرد که اسکای شارک میتواند به سرعت بیشتر از 450 کیلومتر در ساعت برسد و در نهایت به اهدافی در برد 250 کیلومتر با سر جنگی 20 کیلوگرمی حمله کند.
یکی دیگر از ویژگیهای این پهپاد انتحاری را باید مجهز بودن به سیستم ناوبری تطبیق خطوط زمین یا TERCOM دانست که اجازه میدهد بدون تکیه بر سیگنالهای ماهوارهای عمل کند؛ قابلیت مهمی که برای ماموریتها در محیطهای فاقد پشتیبانی از GPS یا دارای پارازیت میتواند حائز اهمیت باشد.
هر دو مدل را باید جمعوجور، ارزان قیمت و مهندسیشده برای تولید در سریعترین زمان ممکن معرفی کرد. بر اساس ادعای مقامها، این نوع پهپادها برای افزایش مقیاس در طول درگیریهای بزرگ ایدهآل خواهند بود.
مدل مجهز به توربین گازی از موتور Argive استفاده میکند؛ این موتور برای ماموریتهای تاکتیکی که نیاز به عملکرد بالا نسبت رانس به وزن دارند، طراحی شدهاند.
آموختههایی از جنگ اوکراین
همکاری با Argive مستقر در آکسفورد تضمین میکند فناوریهای کلیدی پیشرانه در بریتانیا ساخته میشوند. راب جولز، مدیر بازرگانی Argive در بیانیهای اظهار داشت همکاری با MGI نشان میدهد درست زمانی که دو فرهنگ مهندسی با عملکرد بالا با یکدیگر ترکیب شوند، چه اتفاقی خواهد افتاد.
سیستمهای طراحی و تولید شده ما به ارائه یک راهحل موتور مستقل کمک کردهاند که به اسکای شارک یک مزیت تاکتیکی حقیقی خواهد بخشید.
نسخه الکتریکی از سیستم پیشرانه HS125 Greenjets استفاده میکند؛ این پلتفرم برای عملیات با صدای بسیار پایین در محیطهای چالشبرانگیز طراحی شده است.
این پهپاد انتحاری روی پنهانکاری و قیمت ارزان تمرکز داشته که با علاقه روزافزون ارتشها به هواپیماهای الکتریکی برای ماموریتهای بدون سرنشین مطابقت دارد.
مدیر ارشد فناوری Greenjets بیان کرده است این پروژه گامی رو به جلو در آوردن پیشرانه الکتریکی پرسرعت به صنایع دفاعی است. او در ادامه افزود اسکای شارک برقی ثابت میکند توانایی تاکتیکی نمیتواند به قیمت از دست دادن ارزان قیمت بودن یا عملکرد ماموریت تمام شود. این نگاهی مختصر به مسیری است که هوانوردی در میدان نبرد به سمت آن خواهد رفت.
مقامهای دفاعی و نمایندگان در صنعت توانستند هر دو مدل را در مراسم رونمایی به نمایش بگذارند. این شرکت تایید کرده است اسکای شارک در بریتانیا و بدون وابستگی به تامینکنندگان خارجی توسعه یافته است.
با توجه به افزایش علاقه جهانی به پهپادهای قابل حمل و سیستمهای کم هزینه که میتوانند در تعداد بسیار زیادی مستقر شوند و در صورت نیاز به عنوان یک قربانی عمل کنند، MGI امیدوار است اسکای شارک به ارتش بریتانیا در درگیریهای آینده یک مزیت رقابتی بدهد.
مایک گاسکوین به عنوان مدیرعامل MGI اعتقاد دارد در دوران بیثباتی استراتژیک معتقدیم بریتانیا باید سریع عمل کرده و با فکر مستقل خود بتواند شرایط هوشمندانهای را رقم بزند. او در ادامه گفت اسکای شارک پاسخ ما به این شرایط و چالش است.
این پروژه بخشی از تلاشهای بریتانیا برای بهبود فناوریهای مرتبط با پهپاد است. این تلاش با توجه به درسهای گرفته شده در میدان نبرد اوکراین، اهمیت زیادی دارد؛ دقیقا جایی که پهپادها در نبرد مدرن مانند جنگ اوکراین و روسیه توانستهاند نقش کلیدی داشته باشند.
source