جاسوسان چینی به تازگی تصاویر عجیبی از اولین خودرو کراس اور سه ردیفه شرکت Xiaomi که احتمالا با نام شیائومی YU9 عرضه خواهد شد را ثبت کردند که در ادامه با جزئیات این خودرو همراه شما هستیم.
شیائومی، غول دنیای الکترونیک که با عرضه سدان SU7 و کراس اور تمام برقی YU7 طوفانی در بازار خودرو به پا کرده، هیچ قصدی برای کم کردن سرعت خود ندارد. به تازگی، تصاویر جاسوسی از یک پروتوتایپ کاملا استتار شده در حال آزمایش در جادههای چین منتشر شده که به نظر میرسد سومین محصول خودرویی این شرکت باشد. این خودرو که با کد Kunlun در حال توسعه است و به احتمال زیاد با نام شیائومی وای یو 9 به بازار خواهد آمد، یک کراس اور فول سایز لوکس است که با یک تفاوت بزرگ نسبت به برادران خود، قواعد بازی را تغییر میدهد. این اولین محصول شیائومی خواهد بود که به جای قوای محرکه تمام الکتریکی، از یک سیستم هیبریدی برد افزا بهره میبرد و مستقیما قدرتمندترین رقبای چینی مانند لی اتو L9 و آیتو M9 را هدف قرار داده است.
مشخصات فنی شیائومی YU9
بزرگترین شگفتی در مورد شیائومی YU9، رویکرد متفاوت آن در قوای محرکه است. این خودرو یک وسیله نقلیه الکتریکی برد افزا یا همان برد بلند (Extended-Range Electric Vehicle) خواهد بود. در این سیستم، یک موتور 1.5 لیتری توربو شارژ که احتمالا ساخت شرکت Dong’an Power است، نه برای به حرکت درآوردن چرخها، بلکه صرفا به عنوان یک ژنراتور برای شارژ کردن بسته باتری در حین حرکت عمل میکند. وظیفه اصلی حرکت خودرو بر عهده یک سیستم دو موتوره الکتریکی با آرایش تمام چرخ محرک (AWD) است. این ساختار، تجربه رانندگی کاملا مشابه یک خودروی برقی را ارائه میدهد، با این تفاوت که با قابلیت سوخت گیری در پمپ بنزین، مشکل اضطراب ناشی از تمام شدن شارژ باتری را به طور کامل از بین میبرد.
بر اساس گمانهزنیها، مجموع قدرت خروجی این سیستم هیبریدی بیش از 400 اسب بخار خواهد بود و شتاب صفر تا 100 کیلومتر بر ساعت آن در حدود 5 ثانیه تخمین زده میشود. اما برگ برنده اصلی شیائومی YU9 در زمینه پیمایش است. انتظار میرود این خودرو بتواند با یک بار شارژ کامل باتری، مسافتی بیش از 200 کیلومتر را به صورت تمام الکتریکی طی کند و با کمک موتور بنزینی به عنوان ژنراتور، برد پیمایش ترکیبی آن به عدد فوقالعاده 1500 کیلومتر طبق استاندارد CLTC چین برسد. همچنین پیش بینی میشود این خودرو از معماری 800 ولتی برای پشتیبانی از شارژ سریع DC بهره ببرد. برای بهبود مانور پذیری این کراس اور بزرگ، شایعاتی مبنی بر تجهیز آن به سیستم فرمان پذیری چرخهای عقب نیز به گوش میرسد.
طراحی ظاهری و ابعاد
تصاویر جاسوسی نشان میدهند که طراحی شیائومی YU9 تفاوت قابل توجهی با خطوط روان و اسپرت مدلهای SU7 و YU7 دارد. این خودرو با طول تخمینی حدود 5.3 متر، دارای یک ظاهر کاملا سنتی و شبیه به کراس اورهای فول سایز لوکس است، یعنی بلند، جعبهای و با ابهت. خط شانه بالا، لبههای تیز و طراحی استوار، آن را از برادرانش متمایز میکند و حتی برخی به دلیل ابهت و تناسبات کلی، آن را به صورت غیررسمی با رولز رویس کولینان مقایسه کردهاند. اگرچه جزئیات طراحی به دلیل استتار سنگین مشخص نیست، اما انتظار میرود نمای جلو شباهتهایی با YU7 داشته باشد، با این تفاوت که خط کاپوت بالاتر قرار گرفته است.
همچنین طول این خودرو در حدود 5.3 متر تخمین زده شده است که آن را در دسته کراس اورهای فول سایز و بزرگ قرار میدهد. وجود یک ماژول لیدار روی سقف که در تصاویر جاسوسی کاملا واضح است، نشاندهنده عزم شیائومی برای تجهیز این پرچمدار به پیشرفتهترین سیستمهای کمک راننده هوشمند سطح 2.5 و بالاتر است.
طراحی داخلی، کابین و داشبورد
شیائومی YU9 اولین محصول این شرکت خواهد بود که با چیدمان صندلیهای شش نفره به صورت 2+2+2 با صندلیهای خلبانی یا هفت نفره به صورت 2+3+2 عرضه میشود و به این ترتیب، نیاز خانوادههای بزرگ و مشتریان بازار خودروهای لوکس را برآورده میکند. اگرچه هنوز به صورت رسمی هیچ تصویری از فضای داخلی منتشر نشده، اما انتظار میرود که کابین از همان الگوی فناورانه و دیجیتال مدلهای قبلی پیروی کند. این به معنای حضور یک نمایشگر لمسی مرکزی بسیار بزرگ، یک مجموعه پشت آمپر دیجیتال احتمالا با قابلیت چرخش و سیستم عامل اختصاصی HyperOS است. این سیستم عامل، یکپارچگی بینظیری را بین خودرو و اکوسیستم گسترده محصولات هوشمند شیائومی مانند گوشیها و لوازم خانگی هوشمند فراهم میکند که یکی از نقاط قوت اصلی این برند محسوب میشود.
قیمت شیائومی YU9
اولین خودرو پلاگین هیبریدی برد افزا شیائومی مستقیما وارد رقابت با غولهای بازار کراس اورهای هیبریدی لوکس در چین، یعنی لی اتو L9 با قیمت پایه 55 هزار دلار و آیتو M9 تحت حمایت هواوی با قیمت پایه 65 هزار دلار خواهد شد. با توجه به استراتژی قیمتگذاری تهاجمی شیائومی در مدلهای قبلی، کارشناسان پیش بینی میکنند که قیمت پایه شیائومی YU9 از حدود 50 هزار دلار آغاز شود و قیمت بالاترین نسخه آن نیز زیر 69 هزار دلار باقی بماند. اگرچه شیائومی در زمینه قیمت گذاری و ارائه مشخصات بالا در ازای قیمت پایین بسیار موفق عمل کرده، اما رقابت در این سگمنت لوکس به دلیل نیاز به شبکه خدمات پس از فروش گسترده و قدرت برند، چالشهای جدیدی را پیش روی این شرکت قرار خواهد داد. با توجه به اینکه پروتوتایپ خودرو کاملا آماده به نظر میرسد، انتظار میرود شیائومی وای یو 9 در سال 2026 به صورت رسمی معرفی و روانه بازار شود.
گالری عکس
source