سوزوکی جیمنی سه درب راسا موتور که با نام تیپ GLX شناخته میشود، یک خودرو شاسی بلند با سیستم تعلیق آفرودی صلب است که در ادامه با مشخصات فنی، قیمت و جزئیات آن از نزدیک آشنا خواهیم شد.
بازار کراس اورها، شاسی بلندها و سدانهای چینی و وارداتی در ایران و طی چند سال اخیر، حسابی شلوغ شده است اما شاید جیمنی سه درب، تنها خودرویی باشد که با هر متر و معیاری، تک و خاص محسوب میشود. شرکت راسا موتور خاورمیانه که مسئولیت واردات محصولات سوزوکی را بر عهده گرفته، در اسفند ماه سال 1402 برای اولین بار از سوزوکی جیمنی سه درب راسا موتور رونمایی کرد و فکر آفرود با این شاسی بلند جمع و جور را در ذهن بیراهه نوردان انداخت. این خودرو که به عنوان کوچکترین آفرودر ایران شناخته میشود، با طراحی رترو و جعبهای شکل خود که یادآور اسطورههایی چون مرسدس بنز G کلاس و تویوتا لندکروز کالسکهای است، در کنار تواناییهای فنی بینظیر برای بیراهه نوردی، خود را به عنوان یک گزینه کاملا منحصربهفرد و متمایز در بازار تشنه ایران مطرح کرده است.
مشخصات فنی سوزوکی جیمنی سه درب راسا موتور
قلب تپنده سوزوکی جیمنی سه درب راسا موتور یک پیشرانه 1.5 لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی با کد K15B است. این موتور ساده و بادوام، حداکثر قدرت 101 اسب بخار و حداکثر گشتاور 130 نیوتن متر را تولید میکند. نیروی موتور در نسخههای وارداتی راسا موتور از طریق یک گیربکس 4 سرعته اتوماتیک که به قابلیت اوردرایو برای کاهش دور موتور در سرعتهای بالا مجهز شده، به سیستم چهار چرخ محرک منتقل میشود.
سیستم چهار چرخ محرک جیمنی از نوع نیمه وقت یا همان پارت تایم است و با نام AllGrip Pro شناخته میشود که دارای سه حالت 2H (تک دیفرانسیل عقب)، 4H (دو دیفرانسیل سبک) و 4L (دو دیفرانسیل سنگین) است. این سیستم در کنار شاسی مستقل نردبانی و سیستم تعلیق سه اتصالی صلب با فنر لول در هر دو محور، ساختاری ایدهآل و بسیار مستحکم را برای آفرودهای سنگین فراهم میکند. مصرف سوخت ترکیبی این خودرو نیز به طور میانگین 6.8 لیتر در هر صد کیلومتر اعلام شده است.
امکانات و آپشنها
نسخه وارداتی سوزوکی جیمنی سه درب راسا موتور که در تیپ GLX عرضه میشود، لیست قابل قبولی از امکانات رفاهی و ایمنی را ارائه میدهد که برخی از آنها حتی فراتر از انتظار از یک آفرودر در این کلاس است:
- مجموعا 6 کیسه هوا
- سیستم کنترل پایداری الکترونیکی (ESP)
- ترمزهای ضد قفل (ABS) و توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD)
- سیستم کمکی حرکت در سربالایی (HHC) و سیستم کنترل حرکت در سراشیبی (HDC)
- سیستم پایش فشار باد تایرها (TPMS)
- کروز کنترل
- نمایشگر لمسی 9 اینچی با قابلیت اتصال به بلوتوث و USB
- دوربین دید عقب
- سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک
- سنسور دی لایت
- گرمکن صندلیهای جلو
- فرمان با روکش چرمی
- آینههای جانبی با تنظیم برقی و چراغ شوی جلو
تفاوت جیمنی سه درب و پنج درب
سوزوکی جیمنی در تمام تاریخ خود یک خودروی سه درب بوده و این نسخه، هویت اصلی و کلاسیک آن را نمایندگی میکند. نسخه پنج درب که به تازگی به خط تولید اضافه شده، پاسخی به نیاز بازار برای فضای بیشتر و کاربردیتر بوده است. تفاوت کلیدی این دو مدل در طول و فاصله محوری خلاصه میشود؛ نسخه پنج درب حدود 340 میلیمتر کشیدهتر است که این افزایش طول، فضای پای بسیار بهتری را برای سرنشینان عقب و صندوق بار کمی بزرگتر را فراهم میکند. اما این تفاوتها، یک تعادلی از مزیت و معایب را به همراه خود خواهد داشت. سوزوکی جیمنی سه درب به دلیل طول کمتر و اوورهنگهای کوتاهتر، دارای زوایای ورود، شکست و خروج به مراتب بهتری است که آن را به گزینهای تواناتر و چابکتر در مسیرهای آفرود سنگین تبدیل میکند اما از نظر فضای کابین و صندوق عقب، کاربر را به دردسر میاندازد.
مزایا و معایب خرید سوزوکی جیمنی سه درب راسا موتور
در ادامه سعی میکنیم تا به صورت خلاصه، با مزایا و معایب خرید و نقاط ضعف و قوت سوزوکی جیمنی سه درب راسا موتور خاورمیانه کمی بیشتر آشنا شویم:
مزایا
- طراحی منحصربهفرد و بدون رقیب در بازار ایران
- تعادل وزن و توان پیشرانه
- سیستم تعلیق صلب
- ساخت کشور ژاپن
- رنگبندی متنوع
معایب
- فضای کم صندلیهای ردیف دوم و صندوق عقب
- کمبود آپشن به نسبت کراس اورهای هم قیمت چینی
- واردات محدود
طراحی ظاهری و ابعاد
طراحی نسل چهارم جیمنی یک بازگشت تمام عیار به ریشههاست. خطوط صاف و زوایای تیز بدنه، چراغهای جلوی گرد و جلوپنجره با شیارهای عمودی، همگی ادای احترامی به نسلهای اولیه این خودرو هستند. این طراحی جعبهای و با ابهت، ناخودآگاه شباهتهایی را با آفرودرهای بزرگی چون مرسدس بنز G کلاس، جیپ رانگلر و لندرور دیفندر در ذهن تداعی میکند.
سوزوکی جیمنی سه درب راسا موتور با طول 3645 میلیمتر، عرض 1645 میلیمتر و ارتفاع 1725 میلیمتر، ابعاد بسیار کوچکی دارد که آن را برای رانندگی در شهرهای شلوغ نیز مناسب میسازد. اما اجازه ندهید این ابعاد شما را فریب دهد. فاصله 210 میلیمتری از سطح زمین و مهمتر از آن، زوایای حمله، شکست و فرار فوقالعاده به ترتیب 37، 28 و 49 درجه، این خودرو را به یک غول واقعی در بیراههنوردی تبدیل کرده است. گلگیرهای برجسته و عضلانی، سپرهای مشکی مقاوم و لاستیک زاپاس نصب شده بر روی درب صندوق که از کنار باز میشود، شخصیت آفرودی و سرسخت آن را تکمیل میکنند.
طراحی داخلی، کابین و داشبورد
تم جعبهای و کاربردی نمای بیرونی به داخل کابین نیز راه یافته است. داشبورد با خطوط صاف و استفاده از پلاستیکهای خشک اما بادوام، دقیقا همان چیزی است که از یک آفرودر واقعی انتظار میرود. یعنی تمرکز بر دوام و کارایی به جای تجمل. طراحی داخلی شاید در مقایسه با کراس اورهای مدرن چینی چندان بهروز به نظر نرسد، اما همه چیز در دسترس راننده قرار دارد و کیفیت مونتاژ قابل قبول است.
نکته شگفت انگیز در مورد کابین، فضای مناسب آن برای چهار سرنشین بزرگسال است. فضای سر و پا در ردیف جلو و عقب برای افرادی با قد 180 سانتی متر نیز کافی و راحت است. اما سوزوکی برای فراهم کردن این فضای مناسب برای سرنشینان، فضای صندوق بار را قربانی کرده است. در حالت عادی، صندوق عقب تنها 85 لیتر حجم دارد که فقط برای یک کولهپشتی کوچک کافی است. با خواباندن صندلیهای عقب، این فضا به 377 لیتر افزایش مییابد که همچنان در حد یک هاچ بک شهری است.
قیمت سوزوکی جیمنی سه درب راسا موتور
آخرین قیمت سوزوکی جیمنی سه درب GLX که از سوی شرکت راسا موتور خاورمیانه اعلام شده، عددی حدود 2.5 میلیارد تومان است. این قیمت، آن را در جایگاهی خاص و در رقابت با کراس اورهای مونتاژی چینی و حتی پیکاپهای آفرودی قرار میدهد، هرچند که جیمنی از نظر کلاس و کاربری، ظاهری و ابعادی، رقیب مستقیمی در بازار ایران ندارد.
گالری عکس
source