شرکت لکسوس به مناسبت خداحافظی با آخرین نمونههای تولیدی از پیشرانه 8 سیلندر خورجینی تنفس طبیعی افسانهای خود، شاهکاری به نام IS500 Climax Edition از سری ال اس را خلق کرده است که در ادامه بیشتر راجع به آن میخوانیم.
به تازگی شرکت لکسوس رسما از نسخهی نهایی سدان اسپرت محبوب خود یعنی IS500 Climax Edition پرده برداشت. این خودرو که بر پایهی مدل ال اس 500 F SPORT Performance توسعه یافته، با حفظ پیشرانهی افسانهای ۸ سیلندر تنفس طبیعی، بهعنوان آخرین نسخه V8 ال اس افسانهای به بازار معرفی میشود. نسخهی Climax تنها به تعداد ۵۰۰ دستگاه در بازار ژاپن عرضه خواهد شد و قیمت و به همین دلیل، قیمت فضایی و دور از انتظاری دارد که در بخش اخبار خودرو گجت نیوز بیشتر راجع به آن خواهیم خواند.
مشخصات فنی لکسوس IS500 Climax Edition
قلب تپندهی لکسوس ال اس 500 Climax ادیشن همان پیشرانه افسانهای 2UR-GSE V8 تنفس طبیعی است. این موتور 5 لیتری با زاویه ۹۰ درجه بین سیلندرها، دارای قطر سیلندر 94 میلی متر و کورس 89.5 میلی متر است و حداکثر توان خروجی ۴۷۸ اسب بخار قدرت و گشتاور ۵۳۵ نیوتن متر را دارد که این توان از طریق یک گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک با امکان تعویض دستی به چرخهای عقب منتقل میشود.
شتاب صفر تا صد کیلومتر بر ساعت این خودرو تنها ۴.۶ ثانیه است که برای یک سدان دیفرانسیل عقب با پیشرانهی تنفس طبیعی، عددی کاملا رقابتی به حساب میآید. کیت کنترل دینامیکی استاندارد شامل سیستم تعلیق تطبیقی (Adaptive Suspension)، دیفرانسیل لغزش محدود (LSD) و میله تعادل عملکرد بالا ساخت یاماها در محور عقب نیز از دیگر ویژگیهای فنی این خودرو هستند.
امکانات و آپشنها
در بخش تجهیزات رفاهی و فناوری، این نسخه از امکاناتی مانند حافظه صندلی، تهویه صندلیها، فرمان اسپرت دو رنگ سه پره با پدال شیفتر و پنل دیجیتال ۸ اینچی TFT بهره میبرد. در هنگام روشن کردن خودرو، نمایشگر گرافیک اختصاصی Climax Edition را نمایش میدهد که تاکیدی بر خاص بودن این نسخه است. همچنین، امکان سفارش سیستم صوتی Mark Levinson بههمراه کف پوشهای ویژه با لوگوی Climax Edition نیز برای خریداران در دسترس خواهد بود.
طراحی ظاهری
از نظر طراحی بیرونی، لکسوس IS 500 Climax Edition تفاوت عمدهای با نسخهی F SPORT Performance ندارد. جلو پنجره ایکس نمادین، چراغهای ال ای دی بهسبک رعد و برق و فرم عضلانی بدنه، همگی حفظ شدهاند. با این حال، رنگ آمیزی ویژهی بدنه با نام خاکستری نوترینو (Neutrino Gray)، جلوهای خاص و منحصربهفرد به این نسخه بخشیده است. این رنگ در کنار ۸ رنگ دیگر قابل سفارش است.
مهمترین تفاوت در بخش خارجی، به رینگهای ۱۹ اینچی جدید BBS با طراحی دوبل پنج پره و رنگآمیزی مشکی مات بازمیگردد. همچنین ترمزهای جلو از نوع شش پیستونه ثابت برمبو با دیسکهای خنک شونده با قطر ۳۸۰ میلی متر هستند که مشابه سیستم ترمز مدل RC F لکسوس است. تمام این موارد در کنار نشان نسخهی نهایی، حس خاص بودن این خودرو را دوچندان کردهاند
طراحی داخلی
فضای داخلی و کابین و اتاق لکسوس ال اس 500 Climax Edition ترکیبی چشم نواز از رنگهای مشکی و قرمز دارد و بخشهای گستردهای از کابین با جنس میکروفایبر باکیفیت پوشانده شدهاند. دسته دنده با چرم مرغوب پوشیده شده و ساعت آنالوگ خاصی با طراحی سهبعدی لیزرکات در کنسول مرکزی نصب شده که جزئیاتی لوکس به کابین افزوده است. از دیگر ویژگیهای خاص کابین میتوان به پلاک اختصاصی نسخهی Climax روی تونل وسط، کمربندهای ایمنی قرمز رنگ، و طرح صندلیهایی اشاره کرد که بیاختیار ذهن را به ترکیب رنگی مدل افسانهای Lexus LFA میبرد.
قیمت لکسوس IS500 Climax Edition
لکسوس IS500 Climax Edition تنها به تعداد ۵۰۰ دستگاه در بازار ژاپن عرضه خواهد شد و با توجه به جایگاه آن به عنوان نسخهی پایانی پیشرانهی V8 تنفس طبیعی، قیمتی در خور یک مدل کلکسیونی دارد. قیمت این خودرو در بازه 65 هزار دلار خواهد بود و زمان عرضهی رسمی این خودرو برای بازار ژاپن، ماه آگوست سال جاری یعنی جایی در اواسط تابستان تعیین شده و به دلیل تیراژ محدود و ویژگیهای خاص آن، انتظار میرود به سرعت به فروش برسد و به یکی از گرانترین و کمیابترین مدلهای IS در بازار آینده تبدیل شود.
در نهایت باید گفت که لکسوس IS 500 Climax Edition نهتنها نماد پایان تولید پیشرانههای V8 تنفس طبیعی برای سری IS است، بلکه یک ادای احترام شایسته به سالها میراث مهندسی دقیق لکسوس محسوب میشود. طراحی خاص، تجهیزات رفاهی کامل، عملکرد فنی مثال زدنی و تیراژ محدود ۵۰۰ دستگاهی، این خودرو را به یک کلکسیونی تمامعیار برای عاشقان اصالت مکانیکی تبدیل میکند. در دورانی که موتورهای درونسوز جای خود را به نسخههای هیبریدی و الکتریکی میدهند، ال اس 500 Climax Edition آخرین نفسهای یک عصر باشکوه را با غرشی جذاب به گوش علاقهمندان میرساند.
گالری عکس
source