23 خرداد 1404 ساعت 17:35

اگر می‌خواهید بدانید چگونه می‌توان تصاویر ساخت هوش مصنوعی را از عکس‌های واقعی تشخیص داد، در ادامه با ما همراه باشید تا با روش‌های آن آشنا شویم.

با پیشرفت روزافزون هوش مصنوعی، تشخیص تصاویر ساخته‌شده توسط آن دشوارتر شده است. گوگل با ابزارهای Gemini، Imagen، Veo و Lyria سخت مشغول توسعه روش‌هایی برای تولید متن، تصویر، ویدئو و موسیقی با هوش مصنوعی است. این شرکت زمان زیادی را نیز صرف ابداع راه‌هایی کرده تا ما بتوانیم محتوای تولیدشده با هوش مصنوعی را تشخیص دهیم.

نحوه تشخیص تصاویر ساخت هوش مصنوعی

گوگل به‌تازگی فاز آزمایشی ردیاب جدید خود، SynthID را آغاز کرد. این ابزار به کاربران امکان می‌دهد مشخص کنند آیا یک محتوا با هوش مصنوعی تولید شده است یا خیر. SynthID از واترمارک‌هایی استفاده می‌کند که اولین بار در سال 2023 توسعه یافتند؛ این‌ها نشانگرهای دیجیتالی هستند که مستقیماً در پیکسل‌های محتوای تولیدشده با هوش مصنوعی تعبیه می‌شوند. این واترمارک‌ها کیفیت عکس را تحت تأثیر قرار نمی‌دهند و توسط انسان قابل مشاهده نیستند. اینجا است که ردیاب SynthID وارد عمل می‌شود. پس از بارگذاری یک فایل، این ابزار در صورت یافتن واترمارک، به شما هشدار می‌دهد. در حال حاضر یک لیست انتظار برای امتحان این ابزار وجود دارد.

با این حال، برای استفاده از این ابزار محدودیت‌هایی وجود دارد. بزرگترین محدودیت این است که SynthID تنها در صورتی کار می‌کند که محتوای هوش مصنوعی با استفاده از ابزارهای ساخته شده توسط گوگل یا یکی از شرکای آن، مانند انویدیا، تولید شده باشد. فناوری تعبیه واترمارک‌های SynthID به عنوان نرم‌افزار متن‌باز نیز در دسترس قرار دارد، اما بعید است که همه پلتفرم‌های تولید هوش مصنوعی، واترمارک‌های شناسایی هوش مصنوعی را بپذیرند. از آنجایی که ردیاب SynthID هنوز در دسترس نیست، به برخی از ابزارهای موجود گوگل خواهیم پرداخت که ممکن است به شما در شناسایی تصاویر تولیدشده با هوش مصنوعی کمک کنند.

می‌توانید منبع یک عکس را با استفاده از Fact Check Explorer یا About This Image بررسی کنید

اگر در مورد منبع تصویری که آنلاین پیدا کرده‌اید تردید دارید، Fact Check Explorer گوگل به شما کمک می‌کند تا دریابید آیا سازمان‌های راستی‌آزمایی معتبر قبلاً آن را بررسی کرده‌اند یا خیر. برای استفاده از آن، صفحه وب Fact Check Explorer گوگل را باز کنید و یک تصویر را بارگذاری یا URL آن را جای‌گذاری کنید. سپس این ابزار نتایج را از سراسر جهان گردآوری می‌کند و بینش‌هایی در مورد نحوه استفاده و تفسیر تصویر در منابع و دوره‌های زمانی مختلف ارائه می‌دهد. این می‌تواند در رویدادهای خبری فوری مفید باشد، زمانی که تصاویر قدیمی یا بی‌ارتباط دوباره ظاهر شده و با ادعاهای گمراه‌کننده، پربازدید می‌شوند. به راحتی می‌توانید دریابید که آیا یک تصویر تولیدشده با هوش مصنوعی، مانند پاپ فرانسیس در یک ژاکت پف‌دار، قبلاً توسط منابع خبری معتبر رد شده است یا خیر.

اگر در Google Images یا Google Lens به دنبال تصاویر هستید، می‌توانید از گزینه About This Image برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد آن استفاده کنید. برای دسترسی به این قابلیت، روی سه‌نقطه در یک تصویر در نتایج جستجوی گوگل کلیک کنید. همچنین می‌توانید با استفاده از قابلیت Circle to Search گوگل، با کشیدن دایره روی یک تصویر در هر برنامه‌ای، به گزینه About This Image دسترسی پیدا کنید. نتایج لینک‌هایی به وب‌سایت‌های دیگر با همان تصویر ارائه می‌دهند و می‌توانید روی سه نقطه کنار یکی از نتایج کلیک کنید تا گزینه About This Image را ببینید. تمام این‌ها فقط می‌توانند به شما بگویند که این تصویر خاص چه مدت در اینترنت در حال گردش است، بنابراین ابزاری نسبتاً ابتدایی برای تعیین اینکه آیا چیزی توسط هوش مصنوعی تولید شده است یا خیر. حداقل می‌دانید که اگر بیش از 5 سال قدمت داشته باشد، احتمالاً توسط یک ربات ساخته نشده است.

بیشتر بخوانید

فراداده عکس شما نشان می‌دهد که آیا یک تصویر با هوش مصنوعی ویرایش شده است یا خیر

یکی دیگر از ابزارهای موجودی که می‌توانید از آن استفاده کنید، متادیتا یا فراداده Google Photos است. اگرچه اطلاعات قبلاً در پس‌زمینه ثبت می‌شدند، گوگل سال گذشته تغییری ایجاد کرد تا این اطلاعات بسیار آسان‌تر پیدا شوند. اکنون همراه با نام فایل، مکان و وضعیت پشتیبان‌گیری در برنامه Photos نمایش داده می‌شود. اگر عکسی را در گوشی خود با استفاده از یکی از قابلیت‌های عکس با هوش مصنوعی گوگل، مانند Zoom Enhance، Magic Edit یا Magic Erase ویرایش کنید، فراداده، عکس را به عنوان ویرایش‌شده توسط هوش مصنوعی علامت‌گذاری می‌کند. همچنین نشان می‌دهد که آیا عکس با استفاده از قابلیت Reimagine پیکسل 9 ویرایش شده است یا خیر.

برای مشاهده این اطلاعات، یک عکس را در گوشی خود باز کرده و روی سه نقطه در سمت راست بالا ضربه بزنید. این جزئیات عکس، از جمله نام فایل، وضوح تصویر و ابعاد را نشان می‌دهد. بخشی به نام AI Info وجود دارد که در عکس‌های ویرایش‌شده، متن Edited using generative AI را نمایش می‌دهد. این بخش فقط در صورتی ظاهر می‌شود که تصویر با هوش مصنوعی ویرایش شده باشد. در غیر این صورت، این بخش وجود نخواهد داشت.

این ابزار محدودیت‌هایی دارد. شما به راحتی می‌توانید این اطلاعات را در گوشی خود با عکس‌هایی که خودتان ویرایش کرده‌اید، تأیید کنید. با این حال، این اطلاعات هنگام اشتراک‌گذاری عکس‌ها یا ارسال آن‌ها در رسانه‌های اجتماعی از بین می‌رود. کسانی که قصد پنهان کردن کامل فراداده را دارند، هنوز هم می‌توانند راه‌هایی برای این کار پیدا کنند. به زودی خواهیم فهمید که آیا SynthID جایگزین قوی‌تری نسبت به مجموعه فعلی ابزارهای شناسایی هوش مصنوعی گوگل ارائه می‌دهد یا خیر.

source

توسط expressjs.ir