20 خرداد 1404 ساعت 21:03
در اینجا به پر سروصداترین خودروهایی که تا به حال ساخته شدهاند میپردازیم. این خودروها هرچند صدای گوشخراشی دارند اما برای خیلیها خوشایند هستند.
بسته به اینکه در یک خودرو به دنبال چه نوع تجربهای باشید، سروصدا میتواند یک ویژگی مثبت یا منفی تلقی شود. برخی ترجیح میدهند وسیلهای بیصدا برای رفتوآمد روزمره داشته باشند که هنگام حرکت صبحگاهی مزاحم همسایگان نشود. عدهای دیگر خواهان خودرویی اسپرت و سرزنده هستند که هنگام فشردن پدال گاز، صدایی خوشآهنگ تولید کند. و گروهی نیز شیفتهی سوپراسپرتهایی هستند که با غرشی گوشخراش، حضور خود را پیش از رسیدن به دور نهایی، در چندین بلوک شهری اعلام میکنند. اغلب خودروهایی که روزانه با آنها مواجه میشویم، در گروه اول قرار دارند، اما آن معدود نمونههایی که به دستهی سوم تعلق دارند، ارزش بررسی را دارند.
نگاهی به پر سروصداترین خودروهایی که تا به حال ساخته شدهاند
برای داشتن یک مرجع صوتی جهت مقایسه، خودروی تویوتا کرولا (Toyota Corolla) مدل 2019 که نماد یک خودروی معمولی است، در سرعت ثابت 110 کیلومتربرساعت، صدایی معادل 69 دسیبل (dB) تولید میکند. این میزان برای اکثر افراد قابلقبول است، اما اگر سرمایهی اضافه و تمایل به هیجان داشته باشید، گزینههای پرسروصداتری نیز وجود دارد. در ادامه با 10 نمونه از پر سروصداترین خودروهای تاریخ آشنا میشویم.
2021 Mercedes AMG GT Roadster (86 دسیبل)
با اینکه خودروهای عضلانی آمریکایی نخستین گزینههایی هستند که در بحث سروصدا به ذهن خطور میکنند، اما مرسدس AMG GT Roadster مدل 2021، نمایندهای آلمانی در این میدان رقابت محسوب میشود. این خودرو با تکیه بر پیشرانهی V8 توئینتوربوی 4.0 لیتری خود، صدایی خشن و بم به حجم 86 دسیبل تولید میکند. آمار آن نیز روح اسپرت این خودرو را بهخوبی نشان میدهد؛ صفر تا 100 کیلومتربرساعت را در 3.4 ثانیه میپیماید.
برای دستیابی به 469 اسببخار، این موتور نیازمند هوادهی گسترده است. بههمین دلیل، در قسمت جلو از جلوپنجرهی بزرگ Panamericana استفاده شده که ظاهری تهاجمی به خودرو بخشیده است. گلگیرهای عقب حجیم و عضلانی هستند و کابین در پشت کاپوتی کشیده قرار گرفته که یادآور مدل وحشی SLS AMG است. اما ویژگی کلیدی Roadster حذف سقف آن است که اجازه میدهد راننده تمامی صداها را بهطور کامل بشنود.
2017 BMW M3 Competition (88 دسیبل)
در مقایسه با AMG GT Roadster، مدل 2017 BMW M3 Competition دو در اضافه دارد و صدایش نیز دو دسیبل بلندتر است. نسخههای Competition از سری M قدرت را به مرزهای بالاتری میرسانند و غالباً صدایی مهیب تولید میکنند. در زیر کاپوت آن، موتور ششسیلندر خطی توربوشارژ 3.0 لیتری قرار دارد که 444 اسببخار نیرو تولید میکند. موتور تا 7,000 دور در دقیقه میچرخد و شتاب صفر تا 100 کیلومتربرساعت در 4 ثانیه دارد.
برای هماهنگی با افزایش قدرت، سیستم تعلیق نیز سفتتر و متمرکز بر عملکرد طراحی شده که باعث میشود شتاب خودرو حتی در فرم چهار در، محسوس نباشد. صدای اگزوز نیز تندتر از نسخهی پایه M3 است و هنگام فشار کامل روی پدال گاز، به 88 دسیبل میرسد.
2023 Porsche 718 Spyder RS (96 دسیبل)
اگرچه بسیاری مدل 911 GT3 RS را افراطیترین خودروی پورشه میدانند، اما از سال 2023، 718 Spyder RS رقیب جدی برای آن محسوب میشود. این نخستین پورشهای خارج از خانوادهی 911 است که نشان RS را دریافت کرده است. مدلهای RS که مخفف RennSport هستند، با بهروزرسانیهای کامل عملکردی ارائه میشوند: وزن کمتر، شتاب بیشتر و البته صدای بلندتر.
البته سبکوزن بودن بدون قدرت کافی بیمعنی است. خوشبختانه، Spyder RS از این نظر چیزی کم ندارد. موتور 6 سیلندر تخت با حجم 4.0 لیتر، قدرتی معادل 493 اسببخار تولید میکند و صفر تا 100 کیلومتربرساعت را تنها در 2.8 ثانیه طی میکند. مهمتر از همه، این پیشرانه از مدل 911 GT3 نسل 992 گرفته شده و تا 9,000 دور در دقیقه میچرخد. نبود سقف، همراه با این موتور، به راننده اجازه میدهد صدای خالص و خام 96 دسیبلی آن را بهطور کامل بشنود.
2014 Koenigsegg One:1 (103 دسیبل)
اگر هدف شما عبور از مرز 100 دسیبل و البته صرف چند میلیون دلار است، Koenigsegg One:1 گزینهای مناسب خواهد بود. کریستین فون کوئنیگزگ و تیم مهندسی او، انگار از دنیای دیگری آمدهاند، چرا که محصولاتشان خلاف قواعد رایج بهنظر میرسند. حتی در زمان معرفی این خودرو در سال 2014، همین روایت تکرار شد. برند سوئدی خودرویی معرفی کرد که نسبت اسببخار به وزن آن تقریباً یک به یک بود و توانست به لطف خروجی خارقالعادهی 1,341 اسببخاری، به حداکثر سرعت 440 کیلومتربرساعت دست یابد.
در سال 2015، پس از معرفی One:1، کوئنیگزگ قصد داشت رکورد جدیدی را در پیست Spa-Francorchamps ثبت کند. همهچیز برای ثبت دورهای سریع آماده بود، اما موتور V8 توئینتوربوی 5.0 لیتری آن تا دور نهایی 8,250 رسید و صدای خروجی از مرز مجاز 103 دسیبل در پیست عبور کرد.
1995 Ferrari F50 (104 دسیبل)
قدیمیترین خودروی این فهرست، فراری F50 مدل 1995 است که در بسیاری زمینهها جلوتر از زمان خود بود؛ از جمله در تولید صدا. بهعنوان وارث افسانهای F40، مدل F50 پرچمدار سوپراسپرتهای دههی 90 فراری بود که بر اساس اصول طراحی و مهندسی تیم فرمول یک این شرکت ساخته شده بود. آنقدر به DNA مسابقهای وفادار بود که بدون فرمان هیدرولیک و سیستم ترمز ضد قفل عرضه شد، اما موتور V12 تنفس طبیعی آن در 8,500 دور در دقیقه به اوج قدرت میرسید.
قدرت خروجی آن 512 اسببخار بود و رسیدن به 100 کیلومتربرساعت را در 3.8 ثانیه انجام میداد. طراحی آن را شرکت پینینفارینا بر عهده داشت که با حفظ زبان زیباییشناسی فراری، عناصر آیرودینامیک را نیز برای پایداری در سرعت بالا لحاظ کرد. همهی مدلها بهصورت تارگا عرضه شدند؛ یعنی با سقف جداشدنی که اجازه میداد راننده مستقیماً صدای 104 دسیبلی موتور را بشنود.
Dodge Challenger Hellcat (105 دسیبل)
دوج چلنجر هلکت اگرچه ممکن است پر سروصداترین خودروها نباشد، اما بهتر از هر مدل دیگری تجسم آشوب و صدا را در تکتک اجزا و اتصالات خود به نمایش میگذارد. نمای بیرونی چلنجر هلکت خشمگین به نظر میرسد؛ چهار چراغ جلو در دو طرف چهره جلویی قرار دارند که دو عدد از آنها به صورت توخالی طراحی شدهاند و هوای مورد نیاز موتور همیشه گرسنه را تأمین میکنند.
موتور این خودرو همان چیزی است که نام آن را بر خود دارد: هلکت V8. این موتور پرهیاهو با حجم 6.2 لیتر، 707 اسببخار قدرت تولید میکند و تمامی این قدرت در 6,000 دور در دقیقه در دسترس است. با این حال، صدای معروف این خودرو نتیجه دور موتور بالا نیست. مهمترین بخش صوتی در هلکت، سوپرشارژر آن است. ترکیب غرش بم موتور V8 با صدای تیز سوپرشارژر، حاصل آن، صدایی 105 دسیبل است که بهشدت گوشنواز و ترسناک است.
2016 Porsche 911 GT3 RS (108 دسیبل)
این خودرو که سومین نسل از سری GT3 RS محسوب میشود، همانقدر که در ثبت زمانهای درخشان در پیست مهارت دارد، جزو پر سروصداترین خودروها محسوب میشود. مشابه مدل Spyder RS، نسخه GT3 RS نیز تمامی امکانات رفاهی را حذف کرده و به یک ماشین مسابقهای خالص بدل شده است. بیشتر پنلهای بدنه از موادی سبک مانند فیبر کربن و منیزیم ساخته شدهاند و در کنار کاهش وزن، بهینهسازیهای آیرودینامیکی و افزایش قدرت نیز لحاظ شدهاند.
موتور تخت شش سیلندر آن، 500 اسببخار نیرو به چرخهای عقب منتقل میکند و در عرض سه ثانیه به سرعت 100 کیلومتربرساعت میرسد. دور موتور آن تا 8,800 دور در دقیقه بالا میرود و در میانه این محدوده، دریچههای اگزوز بهطور کامل باز میشوند تا GT3 RS صدای جنگطلبانه 108 دسیبلی خود را فریاد بزند.
2018 Lamborghini Huracán Performante (109 دسیبل)
در حالی که همه مدلهای لامبورگینی به شدت مهیج هستند، اوراکان پرفورمانته مدل 2018 فراتر از این نیز میرود. به منظور افزایش تواناییهای فنی، این خودرو نسبت به نسخه خیابانی خود سبکتر شده و برای این کار از فیبر کربن بهره گرفته شده است. مهندسان لامبورگینی آن را به آیرودینامیک فعال و ترمزهای سرامیکی-کربنی مجهز کردهاند. موتور 5.2 لیتری V10 این خودرو، 631 اسببخار قدرت دارد و تا 8,500 دور در دقیقه غرش میکند.
پرفورمانته در برخی از حالتهای رانندگی اسپرت، خودرو گرایش به محور عقب دارد، اما سیستم چهار چرخ متحرک در مواقع بحرانی میتواند شرایط را تحت کنترل بگیرد. با این حال، در هر وضعیتی، موتور V10 با صدایی جسورانه خودنمایی میکند. صدایی با حجم 109 دسیبل که با شکوهی اپرایی، حضوری هیولایی را به سرنشینان القا میکند.
2021 Pagani Huayra R (110 دسیبل)
پاگانی هوایرا R مدل 2021 نیز همانند اوراکان پرفورمانته، نسخهای مسابقهای و تقویتشده از خودرویی است که در حالت عادی نیز غیرمعمول به نظر میرسد. این خودرو از موادی ترکیبی و فوقسبک ساخته شده که گویی از فناوریهای فضایی به دست آمدهاند. بدنه یکپارچه آن توازن کاملی میان فرم و عملکرد ایجاد میکند.
موتور نیز بیپروا طراحی شده است. موتور V12 با حجم 6.0 لیتر، 850 اسببخار قدرت تولید میکند و نیرو را فقط به چرخهای عقب منتقل میسازد. دور موتور آن تا 9,000 دور در دقیقه افزایش مییابد و پاگانی برای آن سیستم اگزوزی طراحی کرده که تمامی صداها را به شکل خالص بیرون میکشد. در حالت بدون محدودیت، هوایرا R صدایی برابر با 140 دسیبل تولید میکند، چون هوایرا R تنها برای پیست طراحی شده، در اکثر پیستها باید با محدودیت صدای 110 دسیبل مطابق باشد.
2021 Aston Martin Valkyrie (126 دسیبل)
در نهایت، به قدرتمندترین مدل در فهرست پر سروصداترین خودروها میرسیم: استون مارتین والکری مدل 2021. فرم بدنه آن از جریان هوا الهام گرفته و از زاویه جانبی شبیه به قطره آبی است که افقی افتاده باشد. حتی کاهش وزن در این خودرو به شکل وسواسگونهای انجام شده؛ لوگوی استون مارتین تنها 40 میکرون ضخامت دارد، نازکتر از یک تار موی انسان، و چراغ ترمزها تنها به اندازه یکچهارم قطر چشم انسان هستند.
موتور این خودرو، یک V12 به حجم 6.5 لیتر است که با موتور الکتریکی کوچکی همراه شده تا در مجموع 1,139 اسببخار نیرو تولید کند و به دور موتور حیرتانگیز 11,000 دور در دقیقه برسد. برخلاف هوایرا R، هیچ نوع صداگیر یا اگزوز جداشوندهای برای کاهش صدا وجود ندارد و والکری میتواند آزادانه تا 126 دسیبل فریاد بزند. به دلیل عدم وجود هرگونه عایق صوتی در کابین، یک جفت هدفون مخصوص همراه خودرو ارائه میشود تا سرنشینان هم محافظت شنوایی داشته باشند.
source