نجفزاده امروز ۱۰ خرداد در این رابطه گفت: این کتاب در پنج فصل به بررسی قابلیت ۱۰ مدل قدرتمند هوش مصنوعی (AI) برای پیشبینی عمق آبشستگی موضعی در پایههای پل میپردازد، در حالی که سازگاری فیزیکی نتایج مدلهای AI را نیز در نظر میگیرد.
به گفته وی مدلهای هوش مصنوعی مورد استفاده در این کتاب شامل برنامهنویسی ژنبیان (GEP)، رگرسیون چندجملهای تکاملی (EPR)، درخت مدل (MT)، اسپلاین رگرسیون تطبیقی چندمتغیره (MARS)، ماشین بردار پشتیبان (SVM)، نزدیکترین همسایگان (KNN)، و مدلهای یادگیری تجمیعی (Ensemble Learning) هستند.
نجفزاده با بیان اینکه انواع مختلفی از مدلهای جعبهسیاه هوش مصنوعی (مانند شبکههای عصبی مصنوعی[ANNs] ) به طور گسترده برای پیشبینی دقیق عمق آبشستگی موضعی در اطراف پایههای پل در شرایط مختلف (یعنی جریان بالادست، وضعیت حرکت رسوبات بستر، و هندسه پایهها) مورد استفاده قرار گرفتهاند، یادآور شد: این مدلهای جعبهسیاه از ضعف در تفسیرپذیری در کاربردهای عملی رنج میبرند.
به گزارش ایسنا و به نقل از روابط عمومی دانشگاه هایتک کرمان، این کتاب دیدگاههای نوینی درمورد کاربرد معادلات تجربی و مدلهای هوش مصنوعی برای دستیابی به برآوردهای دقیق از عمق آبشستگی موضعی پایههای پل با کارایی عملی ارائه میدهد. از این رو، کتاب میتواند مخاطبان گستردهای بهویژه فعالان در حوزه تحقیقات میدانی و مهندسی مشاور (مانند مهندسی هیدرولیک، حملونقل و طراحی پل) را جذب کند. همچنین، اساتید دانشگاه و دانشجویان تحصیلات تکمیلی نیز میتوانند از محتوای علمی کتاب برای تدریس، ارائه سخنرانی، نگارش گزارشهای فنی و مقالات پژوهشی استفاده نمایند.
نجفزاده این کتاب را به عنوان منبعی نوآورانه برای طراحان پل و متخصصان فعال در تحقیقات میدانی و مهندسی مشاور، از جمله مهندسان هیدرولیک و حملونقل، همچنین اساتید دانشگاه و دانشجویان تحصیلات تکمیلی که به دنبال کشف ظرفیتهای جدید در زمینه فرسایش پایههای پل با بهرهگیری از معادلات تجربی و مدلهای هوش مصنوعی برای دستیابی به برآوردهای دقیق از عمق آبشستگی هستند، گردآوری کرده است.
انتهای پیام