1
استون مارتین Vantage Roadster با تنها ۱۳۲ پوند وزن اضافه، سقف خود را از دست میدهد، بدون آنکه فدای عملکرد شود. این مدل جدید، ترکیبی از زیبایی، قدرت و مهندسی دقیق است که تجربه رانندگی بینظیری را بدون سقف ارائه میدهد.
شباهت زیاد به نسخه کوپه، حتی در نبود سقف
استون مارتین Vantage؛ خودرویی برای عاشقان رانندگی
ما طرفداران پر و پا قرص Vantage جدید هستیم. این خودرو تا مرحله نهایی رقابت «Cool Car Cup» سال گذشته پیش رفت و تنها توسط هیولای ۱۰۰۱ اسببخاری لامبورگینی Revuelto شکست خورد.
Vantage خودرویی اسپرت، رانندهمحور و با قابلیت دریفت لحظهای است که در عین حال توانایی برش دقیق پیچهای کوهستانی را دارد. ترکیبی از قدرت خشن، طراحی زیبا و تنظیمات دقیق.
از کوپه به رودستر، بدون سازش
اکنون پس از گذشت یک سال از شروع تولید، استون مارتین سقف فلزی Vantage را حذف کرده و نسخه رودستر را معرفی کرده است. این مدل برخلاف مدلهای «Volante» که به خودروهای GT لوکس مثل DB12 و Vanquish اختصاص دارند، فقط یک Roadster است.
مشخصات فنی نسخه رودستر کاملاً مشابه کوپه است:
- موتور ۸ سیلندر V شکل با دو توربوشارژر، با منشأ AMG
- توان ۶۵۶ اسببخار و گشتاور ۵۹۰ پوند-فوت
- جعبهدنده اتوماتیک ۸ سرعته ZF نصبشده در عقب
- شاسی آلومینیومی یکتکه
تنها تفاوت واقعی در شتابگیری است: رسیدن به سرعت ۰ تا ۹۶ کیلومتر در ساعت تنها ۰.۱ ثانیه کندتر از نسخه کوپه، با ۱۳۲ پوند وزن بیشتر.
چالش حذف سقف؛ مهندسی مقاومت پیچشی
اهمیت مقاومت ساختاری
بزرگترین مشکل در حذف سقف خودروها، از دست دادن سختی پیچشی است؛ یعنی مقاومت خودرو در برابر خمشدن در جهات مختلف. اگر ساختار مناسب نباشد، تأثیر مستقیم روی کیفیت سواری و هندلینگ میگذارد.
راهکارهای مهندسی استون مارتین
سایمون نیوتون، مهندس نسخه کوپه، پروژه رودستر را نیز هدایت کرده است. او بهجای تمرکز روی اعداد کلی سختی، روی تقویت جزئیات ساختاری مانند دیواره آتش جلو تمرکز کرده که موجب بهبود پاسخ فرمان و چسبندگی محور جلو شده است.
شاسی آلومینیومی یکتکه و تقویت ساختار تعلیق عقب باعث شده سختی پیچشی رودستر «تا حد زیادی مشابه نسخه کوپه» باقی بماند.
فناوریهای خاص نسخه رودستر
تفاوتهای دقیق اما مؤثر
تیم Vantage برای نسخه رودستر، پایههای گیربکس متفاوتی نسبت به کوپه انتخاب کردهاند که باعث بهبود پاسخ سیستم انتقال قدرت و کیفیت سواری شده است.
آنچه ثابت مانده، نشانهای از مهندسی دقیق
فنرها، کمکفنرها، تنظیمات سیستم تعلیق تطبیقی، و حسگرهای سیستم Bosch 6D-IMU بدون تغییر باقی ماندهاند؛ چرا که طبق گفته نیوتون، این سیستمها به کوچکترین تغییرات حساساند و این نشانهای است از سختی بالای شاسی رودستر.
تجربه رانندگی: هیجان بدون سقف، سکوت با سقف
مزایا:
- عملکردی مشابه نسخه کوپه
- سقف پارچهای سریع و هوشمند
- سکوت کامل با سقف بسته
داشبورد و سیستم سرگرمی نیز با طراحی بهبودیافته و آیکونهای واضحتر بهروزرسانی شده است. یک دکمه برای خاموشکردن تمام سیستمهای کمکی راننده نیز در نظر گرفته شده.
سقف پارچهای ۸ لایه با مکانیسم Z-fold در کمتر از ۷ ثانیه باز و بسته میشود.
تجربه در جادههای باز
در جادههای بیابانی کالیفرنیا، رودستر حس نسخه کوپه را دارد، فقط بدون سقف. کیفیت سواری اسپرت اما قابل قبول است.
در دستاندازهای ترکیبی، تعلیق عقب کمی سفت است، اما بهخوبی خود را تنظیم میکند. هیچگونه لرزش یا تکان اضافی بدنه حس نمیشود.
صدای اگزوز، متفاوت از سایر AMGهای ۸ سیلندر، با حذف سقف حتی زیباتر و هیجانانگیزتر شده است.
معایب: کمی سروصدا، احتمالاً قیمت بالا
مشکلات جزئی
در سرعتهای بزرگراهی، بدون بادگیر، وزش باد زیاد و گفتوگو با سرنشین سخت میشود. هوا بهدرستی از روی خودرو عبور نمیکند، اما در سرعتهای پایین جادهای، این مشکل به چشم نمیآید.
در شرایط رانندگی واقعی، رفتار دینامیکی رودستر کاملاً مشابه کوپه است. تنها در برخورد با تندترین ناهمواریها در پیچها، لرزش جزئی و لحظهای حس میشود که تأثیر منفی خاصی روی کنترل ندارد.
قیمت نامشخص اما قطعاً بالا
تنها مشکل واقعی قیمت بالای خودرو است. هنوز قیمت رسمی اعلام نشده، اما با توجه به تعرفهها و وضعیت تجارت جهانی، احتمالاً رودستر از نسخه کوپه که بیش از ۲۰۰ هزار دلار قیمت دارد، گرانتر خواهد بود.
نتیجهگیری نهایی
استون مارتین با Vantage Roadster یک شاهکار مهندسی خلق کرده که بهسختی میتوان ایرادی از آن گرفت. این خودرو همان حس رانندگی نسخه کوپه را منتقل میکند، فقط با لذت اضافهی آسمان باز.
مثل تفاوت بین Boxster و Cayman؛ فقط کافی است مزه موردعلاقهتان را انتخاب کنید.
source