«GEO» یا «بهینه‌سازی وب‌سایت برای موتور مولد» به تولید و بهینه‌سازی محتوا با هدف دیده شدن در پاسخ‌‌های تولید شده توسط مدل‌های هوش مصنوعی مولد مانند ChatGPT گفته می‌شود. GEO را در فضای دیجیتال امروز می‌توان مکمل «SEO» یا «بهینه‌سازی وب‌سایت برای موتورهای جستجو» دانست با این تفاوت که سئو روی بهبود رتبه وب‌سایت در نتایج موتورهای جستجوی سنتی مانند گوگل تمرکز دارد ولی GEO به افزایش شانس حضور محتوا در پاسخ‌‌های ابزار‌های هوش مصنوعی کمک می‌کند. GEO از جدیدترین استراتژی‌های دیجیتال مارکتینگ است که نحوه جستجو و تعامل کاربران با اطلاعات آنلاین را متحول کرده است. به همین دلیل، در این مطلب از مجله فرادرس قصد داریم ببینیم GEO چیست و چه تفاوتی با SEO دارد. در گام بعدی، با مهم‌ترین اصول GEO و دلایل اهمیت آن آشنا می‌شویم.

فهرست مطالب این نوشته
997696

GEO چیست؟

«بهینه‌سازی وب‌سایت برای موتور مولد» (Generative Engine Optimization | GEO) به روش‌هایی گفته می‌شود که به کمک آن‌ها، محتوای وب‌سایت را برای نمایش در پاسخ‌های موتورهای جستجوی مبتنی بر AI مانند چت‌جی‌پی‌تی، پرپلکسیتی، جمنای، کوپایلت و «مرور‌های هوش مصنوعی گوگل» (Google AI Overviews) بهینه می‌کنیم. فرآیند بهینه‌سازی محتوا برای GEO را می‌توان شامل موارد زیر دانست:

  • «تحقیق کلمات کلیدی» (Keyword Research): شناسایی کلمات و عباراتی که کاربران برای جستجوی موضوعات از آن‌ها استفاده می‌کنند و استفاده از آن‌ها در محتوا.
  • «تولید محتوا» (Content Creation): تولید محتوایی که دقیق و کامل باشد و به سوالات کاربران به شکلی واضح و جذاب پاسخ دهد.
  • «استفاده از زبان طبیعی» (Natural Language): استفاده از زبانی روان، انسانی و لحن گفتگو‌محور برای درک بهتر محتوا توسط ابزار‌های هوش مصنوعی.
  • «سئو معنایی» (Semantic SEO): تمرکز بر مفاهیم و ارتباط بین موضوعات مرتبط با موضوع اصلی محتوا و تکرار کلیدواژه اصلی به اندازه کافی.
  • «استفاده از قالب‌بندی سازگار با AI» یا (AI-friendly Formatting): استفاده از ساختار‌هایی مانند تیتر‌های واضح، پاراگراف‌‌های کوتاه، فهرست‌ها و جدول‌ها.
  • «استفاده از اسکیما مارک‌اپ» (Schema Markup): استفاده از اسکیما برای درک بهتر موضوع صفحه توسط موتورهای جستجو.

برخلاف موتورهای جستجوی سنتی مانند گوگل یا بینگ که صفحات وب را در فهرست خود ذخیره و رتبه‌بندی می‌کنند، موتورهای جستجوی مبتنی بر هوش مصنوعی، این توانایی را دارند که بدون ذخیره کردن صفحات وب، در لحظه پاسخ‌های جامع و خلاقانه‌ای را بر اساس کوئری کاربر از چند منبع مختلف به اون نشان دهند، زیرا از قبل آموزش‌های لازم را برای این کار دریافت کرده‌اند. 

اصول geo

چرا باید محتوای وب‌سایت خود را برای GEO بهینه کنیم؟

با پیدایش چت‌بات‌های هوش مصنوعی مانند ChatGPT و جمنای در سال‌های اخیر، بسیاری از کاربران ترجیح می‌دهند از این ابزار‌ها برای جستجوی سریع اطلاعات و پاسخ سوالات خود استفاده کنند. از طرف دیگر، موتورهای جستجوی مبتنی بر AI، مانند گوگل و بینگ از الگوریتم‌های بسیار پیشرفته‌ای برای درک قصد جستجوی کاربر استفاده می‌کنند و توجه آن‌ها مثل گذشته فقط روی استفاده از کلمات کلیدی معطوف نیست. این تغییرات، باعث شده بهینه‌سازی محتوا با روش‌های جدید به‌نحوی‌که ابزار‌های هوش مصنوعی نیز بتوانند درک درستی از آن پیدا کنند، به یک ضرورت تبدیل شود. تمرکز روی GEO مزایای زیر را برای وب‌سایت‌ها به همراه دارد:

  • بهبود رتبه‌بندی صفحات: بهینه‌سازی محتوا برای هوش مصنوعی، به بهبود رتبه آن کمک کرده و ترافیک بیشتری را وارد وب‌سایت می‌کند.
  • بهبود تجربه کاربری: بهینه‌سازی محتوا در GEO، با کمک به ارائهه محتوای مفید و کاربردی بر اساس نیاز کاربر، تجربه کاربری بهتری در ذهن کاربران ایجاد می‌کند.
  • کمک به بیشتر دیده شدن برند: بهبود رتبه وب‌سایت در نتایج جستجو، به بیشتر دیده شدن برند و جذب مشتریان بیشتر کمک می‌کند.
  • بازاریابی مقرون‌به‌صرفه: همانند سئو، GEO نیز روش بسیار مقرون‌به‌صرفه‌ای برای هدایت ترافیک و تولید مخاطب راغب (لید) برای کسب و کار است زیرا تمرکز آن روی ترافیک طبیعی (ارگانیک) و نه تبلیغات پولی معطوف است.

به این ترتیب، کسب و کارها می‌توانند از قدرت AI برای رشد بیشتر وب‌سایت و افزایش تعداد مشتریان خود استفاده کنند و با یادگیری دقیق اینکه GEO چیست، اثرگذاری استراتژی‌های تولید محتوای خود را ارتقا ببخشند.

دستی در حال کار با یک نوار جستجوی دیجیتالی

تفاوت GEO و SEO چیست؟

در فهرست زیر در مورد این تفاوت‌ها توضیح داده‌ایم تا درک اینکه GEO چیست و چه اهمیتی دارد، آسان‌تر شود:

  • تفاوت در هدف کلی: سئو روی بهبود رتبه‌بندی محتوای وب‌سایت‌های مختلف در موتورهای جستجوی سنتی مانند گوگل یا بینگ تمرکز دارد ولی GEO برای بهبود محتوا در پاسخ‌های تولید شده توسط ابزارهای هوش مصنوعی راهکارهایی را ارائه می‌‌کند.
  • تفاوت در نحوه نمایش محتوا: موتورهای جستجو صفحات وب را بر اساس میزان ارتباط با عبارت مورد جستجوی کاربر و کیفیت محتوا رتبه‌بندی کرده و در صفحه نتایج به کاربران نشان می‌‌دهند درحالی‌که در GEO، ابزار‌های هوش مصنوعی پاسخ کوئری‌های کاربران را در همان لحظه و با خلاصه کردن اطلاعات موجود در منابع مختلف فراهم می‌کنند.
  • تفاوت از نظر تعامل کاربر: SEO و GEO از نظر نحوه تعامل کاربر با پاسخ‌های ارائه شده نیز با هم تفاوت دارند. در سئو، کاربران باید روی لینک وب‌سایت‌های مختلف کلیک کنند تا به تمام محتوای آن‌ها دسترسی داشته باشند. در GEO، کاربران پاسخ کوئری خود را در کنار منبع آن مشاهده می‌کنند و نیازی به کلیک روی نتایج برای مشاهده محتوا ندارند.
  • تفاوت از نظر ساختار محتوا: در سئو، محتوای با استفاده از کلمات کلیدی و اصول سئوی داخلی و فنی بهینه‌سازی می‌شود ولی در GEO پاسخ‌‌ها از منابع مختلف استخراج شده و در ساختار مورد نیاز کاربر به او ارائه می‌شوند.
  • تفاوت از نظر شاخص‌های عملکردی: عملکرد و اثرگذاری تکنیک‌های سئو بر اساس میزان ترافیک ورودی به وب‌سایت و نرخ تبدیل آن اندازه‌‌گیری می‌شوند ولی در GEO، نتایج بر اساس میزان استفاده یا ارجاع‌دهی در نتایج تولید شده توسط AI به کاربران ارزیابی می‌شوند.

در مطلب زیر از مجله فرادرس به‌طور کامل در مورد اصول سئوی وب‌سایت توضیح داده شده است که برای درک بهتر این تفاوت‌ها، پیشنهاد می‌کنیم حتما آن‌ها را مطالعه کنید:

آشنایی با سئو و ابزار‌های هوش مصنوعی مولد با فرادرس

بهینه‌سازی برای موتور‌های هوش مصنوعی مولد که به اختصار به آن GEO می‌گوییم، در حقیقت آینده سئوی وب‌سایت است. با پیشرفت چت‌بات‌های هوش مصنوعی و ابزار‌های AI مولد، روزانه کاربران بیشتری جستجوهای خود را از طریق موتور جستجوی تعبیه شده در این ابزار‌‌ها انجام می‌دهند. این موضوع نشان می‌دهد محتوایی که برای فهم و استفاده موثر‌تر این مدل‌ها بهینه شده باشد، شانس دیده شدن و ارجاع بیشتری از طرف کاربران و وب‌سایت‌های دیگر خواهد داشت.

با توجه به اهمیت بسیار بالای این موضوع، به نظر می‌رسد که یادگیری اصول سئو و GEO در کنار هم می‌تواند کمک زیادی به رشد وب‌سایت کند. به این منظور، در فهرست زیر به چند آموزش کلیدی در حوزه بهینه‌سازی وب‌سایت برای موتور‌های جستجو و هوش مصنوعی مولد اشاره کرده‌‌ایم:

برای دسترسی به آموزش‌های بیشتر، پیشنهاد می‌کنیم به صفحات زیر مراجعه کنید:

مجموعه آموزش هوش مصنوعی فرادرس
برای مشاهده مجموعه فیلم آموزش هوش مصنوعی از دروس دانشگاهی تا کاربردی فرادرس، روی عکس کلیک کنید.

استراتژی‌های کلیدی و عملی GEO چیست؟

هدف از GEO این است که احتمال حاصل کنیم محتوای وب‌سایت توسط ابزار‌های هوش مصنوعی به‌طور کامل درک و تفسیر شده و در نتایج جستجوهای کاربران به آن‌ها نمایش داده می‌شود. بنابراین در نگاهی کلی، استراتژی‌های GEO را می‌توان شامل موارد زیر دانست:

  • کیفیت محتوا و ارتباط آن با جستجوی کاربر
  • رعایت اصول سئوی فنی
  • دریافت بک‌لینک‌های باکیفیت

در ادامه در مورد عناصر کلیدی هر بخش توضیح می‌دهیم تا پاسخ کامل‌تری به سوال GEO چیست ارائه کرده باشیم. پیش از شروع، پیشنهاد می‌کنیم برای آشنایی با اصول سئوی سایت، فیلم آموزش سئو یا بهینه‌ سازی سایت با توضیح تکنیک‌‌های کاربردی از فرادرس را مشاهده کنید.

کیفیت و ارتباط محتوا

اولین و مهم‌ترین استراتژی GEO به کیفیت و ارتباط محتوا با نیاز و سوال کاربر مربوط است. به بیان دیگر، ابزار‌های جستجوی AI در هنگام پاسخ به سوال کاربر، میزان ارتباط آن را با کوئری کاربر به‌طور دقیق بررسی می‌کنند تا مرتبط‌ترین نتیجه را به او نمایش دهند. مهم‌‌ترین اقداماتی که لازم است در این بخش انجام شوند، عبارت‌اند از:

  • تولید محتوای باکیفیت و آموزنده: محتوا باید با کیفیت بالایی نوشته شده باشد، آموزنده باشد و علاوه بر سرگرم کردن کاربر، برای او ارزش‌آفرینی کرده باشد.
  • بهینه‌سازی محتوا با استفاده از کلمه کلیدی: مانند اصول سئو، محتوا لازم است با استفاده از کلمات کلیدی اصلی و فرعی در بخش‌هایی مهمی مانند عنوان‌های H1 و H2 و H3، بخش ۱۰۰ کلمه ابتدا و انتهای متن، توضیحات متا، URL و سایر بخش‌های مهم متن به‌طور طبیعی استفاده شده باشد.
  • توجه به تکرار نکردن بیش از حد کلمه کلیدی: استفاده افراطی از کلمه کلیدی در محتوا باعث «اشباع متن توسط کلیدواژه» (Keyword Stuffing) می‌شود. برای جلوگیری از این مشکل باید روی استفاده مناسب از کلمه کلیدی در متن و طبیعی بودن زبان و لحن محتوا توجه زیادی داشته باشیم.
  • سئوی معنایی: با تمرکز روی موضوع محتوا و قصد کاربر از جستجو، لازم است محتوایی تولید شود که علاوه بر کلمه کلیدی اصلی، به سایر کوئری‌های مرتبط با موضوع نیز پاسخ می‌دهد و لایه‌های عمیق‌تری از مفهوم را بررسی می‌کند. این امر با استفاده از کلمات هم‌معنا، مرتبط و کلمات کلیدی طولانی امکان‌پذیر است.
مغز با شبکه نورون ها و نورهای زرد

برای آشنایی با اصول تولید محتوای سئو شده، می‌توانید از فیلم آموزش تولید محتوا برای سئوی سایت و بازاریابی دیجیتال از فرادرس استفاده کنید که تمامی به‌طور کامل در آن بیان شده‌اند. این راهنما در درک بهتر اینکه GEO چیست کمک زیادی به شما خواهد کرد.

رعایت اصول سئوی فنی

دومین استراتژی اصلی GEO، به ویژگی‌ها و قابلیت‌های فنی وب‌‌سایت مرتبط است که آن‌ها را در سئوی تکنیکال یا فنی نیز مدنظر قرار می‌دهیم. مهم‌ترین اصول سئوی فنی که لازم است برای GEO هم به آن‌ها توجه داشته باشیم، در فهرست زیر آورده‌ایم:

  • سرعت بارگذاری وب‌سایت و سازگاری آن با دستگاه‌های موبایل: هم نسخه دسکتاپ و هم نسخه موبایل وب‌سایت شما باید در سریع‌ترین زمان ممکن بارگذاری شود. سرعت بارگذاری وب‌سایت یکی از اصول سئو و تجربه کاربری است که گوگل در چند سال اخیر اهمیت بسیار زیادی برای آن قائل شده است.
  • استفاده از نشانه‌گذاری اسکیما و داده‌های ساختاریافته: اسکیما مارک‌اپ به توضیحات اضافه‌ای گفته می‌شود که موتورهای جستجو از آن‌ها برای درک بهتر موضوع و اطلاعات درون صفحه استفاده می‌‌کنند. همچنین، اسکیما نقش بسیار مهمی در نمایش وب‌سایت در بخش نتایج غنی دارد.
  • استفاده از HTTPS: فعالسازی پروتکل امن https برای رمز‌گذاری ترافیک وب‌سایت نقش بسیار مهمی در امنیت آن دارد و روی سئوی وب‌سایت شما نیز اثر بسیار خوبی خواهد داشت.
دست یک ربات در حال تایپ کردن روی کیبورد

در مطلب زیر از مجله فرادرس، به‌طور کامل در مورد اصول سئوی فنی توضیح داده شده است که اصول و قواعد آن برای GEO نیز کاربرد دارند.

دریافت بک‌لینک‌های باکیفیت

تعداد و کیفیت بک‌لینک‌ها یکی دیگر از معیار‌های بسیار مهم در بهبود رتبه وب‌سایت و از اصول GEO است. «بک‌لینک» (Backlink) یا لینک ورودی به لینکی گفته می‌شود که از طرف وب‌سایت‌‌های دیگر به وب‌سایت شما داده می‌شود و در حقیقت مهر تاییدی به کیفیت و اعتبار محتوای وب‌سایت شما است. اصول ساخت بک‌لینک را در فهرست زیر آورده‌ایم:

  • کیفیت بالای بک‌لینک‌ها: بک‌لینک‌‌ها باید از طرف وب‌سایت‌های معتبر و مرتبط به حوزه کاری وب‌‌سایت شما ایجاد شده باشند.
  • طبیعی بودن بک‌لینک‌ها: بهتر بک‌لینک‌ها به‌صورت طبیعی و بدون تکنیک‌های سئو کلاه سیاه ساخته شوند.
  • استفاده از استراتژی‌های لینک‌سازی: با روش‌هایی مانند نگارش پست‌‌های مهمان در وب‌سایت‌های معتبر، تولید محتوای باکیفیت برای جذب بک‌لینک، فعالیت در انجمن‌های آنلاین و تالارهای گفتگو، می‌توان بک‌لینک‌‌های باکیفیتی ساخت.

لینک‌سازی خارجی یکی از چالش‌برانگیز‌ترین مباحث در سئوی خارجی وب‌سایت است که روش‌های متعددی برای انجام آن بیان شده‌اند. برای آشنایی با تمامی این روش‌ها، پیشنهاد می‌کنیم از فیلم آموزش مبانی بک لینک برای بهبود سئوی سایت در فرادرس استفاده کنید.

استراتژی‌های سه گانه geo

GEO چگونه کار می‌کند؟

برای درک بهتر تفاوت GEO با سئو، شاید بهتر باشد با نحوه کار GEO هم آشنایی بیشتری پیدا کنیم. «هوش مصنوعی مولد» (Generative AI) که تکنولوژی پشت GEO است، نوعی از فناوری هوش مصنوعی است که می‌تواند محتوای جدید مانند متن، تصاویر و محتوای صوتی تولید کند. اما این سیستم چطور کار می‌کند؟ در ادامه، به‌صورت مختصر و به زبان ساده، در این مورد توضیح داده‌ایم.

در گام اول، مدل‌های هوش مصنوعی با حجم بزرگی از داده‌‌ها آموزش داده می‌شوند. سپس، این مدل یاد می‌گیرد که الگو‌های موجود در داده‌ها را مانند قواعد دستوری، نحوی و روابط بین کلمات را شناسایی کند. در مرحله بعدی، زمانی‌که کاربران، پرامپت یا کوئری خاصی را در ابزار هوش مصنوعی وارد می‌کنند، مدل زبانی آن را تحلیل کرده و خروجی را بر  اساس الگو‌هایی که از قبل در مورد آن‌ها آموزش دیده است، به کاربر ارائه می‌دهد.

در مرحله آخر، مدل تلاش می‌کند با پیش‌بینی کردن کلمات موجود در جملات به‌ترتیب و در لحظه، پاسخ کاملی به سوال کاربر ارائه کند. این فرآیند را مانند قابلیت خودکار هوشمندانه‌ای ببینید که همزمان با آموزش بهتر مدل زمانی و نوشتن پرامپت‌های دقیق‌تر توسط کاربران، می‌توان کیفیت آن را ارتقا داد.

نمای بصری کارخانه هوش مصنوعی

جمع‌بندی

در این مطلب از مجله فرادرس یاد گرفتیم GEO چیست و چه اصول و استراتژی‌هایی دارد. در گام بعدی، با نحوه کار GEO و ارتباط آن با سئوی وب‌سایت آشنا شدیم. با توجه به اهمیت و استفاده روزافزون استفاده از ابزار‌های هوش مصنوعی مولد توسط کاربران برای جستجوی اطلاعات، به نظر می‌رسد برنامه‌ریزی و تهیه استراتژی بهینه‌سازی محتوا از نظر معیار‌های بیان شده، گام مهمی در

دانلود PDF مقاله

فهیمه سکوتی
فهیمه سکوتی (+)

فهیمه سکوتی دانش‌آموخته رشته مترجمی زبان انگلیسی است. فعالیت او در زمینه بازاریابی محتوایی و تکنولوژی بوده و در حال حاضر آموزش‌های حوزه‌های متنوعی از مجله فرادرس را می‌نویسد.


source

توسط expressjs.ir