20 اردیبهشت 1404 ساعت 06:30
کامیون خودران ریلی جاده ای گلاید – Glid یک وسیله حمل و نقل عجیب و غریب است که علاوه بر حرکت روی مسیرهای جادهای، میتواند روی ریل قطار نیز رانندگی کند و در ادامه با نکات جالب آن بیشتر آشنا خواهیم شد.
در اقدامی پیشگامانه که میتواند آینده حمل و نقل بار در مسیرهای ریلی کوتاه و مناطق کمتر توسعه یافته را متحول کند، شرکت نوآور گلاید (Glid)، پیشگام در زمینه حمل و نقل ریلی پایدار، با همکاری مِندوسینو رِیلوی (Mendocino Railway)، از راهاندازی اولین پروژه آزمایشی حمل بار با استفاده از کامیون خودران ریلی جاده ای Glid و همچنین نسخه هیبریدی آن خبر دادند. این پروژه جاه طلبانه که قرار است اواخر سال جاری میلادی در مسیر ریلی ایالت کالیفرنیا آغاز شود، نقطه عطفی در ترکیب فناوریهای خودران پیشرفته با زیرساختهای ریلی موجود برای دستیابی به لجستیکی هوشمند، پاک و کارآمدتر محسوب میشود که در آخرین مطلب از سری اخبار خودرو گجت نیوز به سراغ جزئیات آن خواهیم رفت.
معرفی کامل کامیون خودران ریلی جاده ای گلاید
این پروژه حاصل همکاری دو شرکت با پیشینههای متفاوت اما اهداف مشترک است. از یک سو، شرکت Glid قرار دارد که بر توسعه راه حلهای نوین و پایدار برای حملونقل ریلی تمرکز دارد و از سوی دیگر، شرکت Mendocino Railway که وظیفه حفظ و بهرهبرداری از خط آهن تاریخی کالیفرنیا وسترن ریلرود یا همان مسیر قطار اسکانک را بر عهده دارد. هدف اصلی این همکاری، ادغام نسل جدید وسایل نقلیه ریلی جادهای شرکت گلاید در عملیات فعال حمل بار در این مسیر ۶۴ کیلومتری است.
محور اصلی این پروژه آزمایشی، آزمایش و بهکارگیری دو وسیله نقلیه نوآورانه از نسل جدید محصولات ریلی جادهای شرکت گلاید است. این وسایل نقلیه به گونهای طراحی شدهاند که قابلیت حرکت هم بر روی ریلهای قطار و هم بر روی جادههای معمولی را داشته باشند و به این ترتیب انعطاف پذیری بینظیری را در فرآیندهای لجستیکی ایجاد کنند. اولین مدل، GliderM نام دارد که یک وسیله نقلیه ریلی جادهای با پیشرانه هیبریدی است. این مدل با ترکیب مزایای هر دو حالت ریلی و جادهای، میتواند نقشی کلیدی در حمل بار ایفا کند. در کنار آن، مدل پیشرفتهتر AR2RV قرار دارد که نسخه تماما خودران GliderM محسوب میشود. این کامیون خودران ریلی جاده ای Glid نشاندهنده اوج فناوری این شرکت در زمینه اتوماسیون حملونقل ریلی جادهای است.
در طول این پروژه آزمایشی، هر دو مدل GliderM و AR2RV در کنار یکدیگر و در شرایط عملیاتی واقعی در مسیر ناهموار قطار اسکانک فعالیت خواهند کرد تا نشان دهند چگونه سیستمهای حمل و نقل هوشمند میتوانند فرآیندهای لجستیکی مرحله اول و آخر را متحول سازند. جزئیات فنی دقیق این وسایل نقلیه مانند ظرفیت بار، برد پیمایشی یا سطح دقیق خودرانی آنها هنوز اعلام نشده است، اما تمرکز بر روی قابلیتهای ریلی-جادهای و سیستمهای خودران پیشرفته، آنها را در خط مقدم نوآوری قرار میدهد.
محل اجرای این پروژه آزمایشی، خود به اندازه فناوری به کار رفته در آن، جذاب و قابل توجه است. خط آهن کالیفرنیا که مسیر 64 کیلومتری بین شهرهای ویلیتس و فورت برگ در شمال کالیفرنیا را طی میکند، در سال ۱۸۸۵ تاسیس شد و نقشی حیاتی در اقتصاد تاریخی مبتنی بر چوب بری و حمل بار این ایالت ایفا کرده است. این مسیر به دلیل عبور از میان جنگلهای باشکوه درختان سکویا و همچنین داشتن پستی و بلندیها و پیچهای فراوان، به خاطر مناظر خیره کننده و طبیعت وحشی خود شهرت جهانی دارد.
لقب جالب قطار اسکانک در دهه ۱۹۲۰ میلادی به این خط آهن داده شد. در آن زمان، قطارهای اولیه این مسیر از موتورهای بنزینی استفاده میکردند که بوی قوی و نافذی داشتند و مسافران اغلب مدتها قبل از رسیدن قطار، بوی آن را حس میکردند. این مسیر ریلی تاریخی اکنون توسط شرکت Mendocino Railway نگهداری و بهرهبرداری میشود و اجرای پروژه آزمایشی کامیون خودران ریلی جاده ای Glid در این کریدور، تلاشی برای دمیدن روحی تازه و هدفی نوین در کالبد این میراث صنعتی و طبیعی است.
پروژه مشترک گلاید و Mendocino Railway اهدافی بسیار فراتر از صرفا آزمایش یک فناوری جدید را دنبال میکند. این طرح ابتکاری به دنبال ارائه راه حلهای لجستیکی هوشمندتر و پاکتر برای جوامع روستایی و کمتر توسعه یافتهای است که ممکن است دسترسی محدودی به زیرساختهای حملونقل کارآمد داشته باشند. با ارائه یک راهکار پایدار، این پروژه به کاهش اثرات زیست محیطی حملونقل بار و کاهش انتشار کربن کمک میکند و همزمان دسترسی و فرصتهای اقتصادی را برای این مناطق بهبود میبخشد.

مسیر ریلی تاریخی کالیفرنیا
یکی دیگر از اهداف مهم، احیای زیرساختهای ریلی کمتر استفاده شده مانند خطوط کوتاه است. این پروژه همچنین تاکید ویژهای بر توسعه مهارتهای محلی، مشارکت دادن جامعه و ایجاد همکاری میان بخشهای دولتی و خصوصی دارد تا اطمینان حاصل شود که مزایای اتوماسیون و فناوریهای نوین به دست مردمی میرسد که در امتداد این مسیر زندگی و کار میکنند.
این همکاری در زمانی صورت میگیرد که توجه ملی در ایالات متحده به سمت زیرساختهای پایدار و زنجیرههای تامین سبزتر معطوف شده است. پروژه کامیون خودران ریلی جاده ای گلاید پتانسیل آن را دارد که به یک الگو و نقشه راه برای سایر خطوط ریلی کوتاه در سراسر کشور تبدیل شود که به دنبال مدرن سازی عملیات خود هستند، در حالی که هم شخصیت تاریخی و هم دسترسیپذیری خود را حفظ میکنند. در صورت موفقیت، پروژه آزمایشی کامیون خودران ریلی جاده ای Glid در مسیر قطار اسکانک میتواند آغازگر عصر جدیدی از شبکههای حمل بار جدید باشد. این فناوری بهویژه در مناطقی که حمل و نقل جادهای سنتی پرهزینه، کند یا از نظر زیست محیطی ناپایدار است، میتواند راه حلی کارآمد و انقلابی ارائه دهد. همکاری شرکت گلاید و Mendocino Railway نمونهای درخشان از ترکیب احترام به تاریخ و نگاه جسورانه به آینده برای ساختن فردایی پایدارتر و کارآمدتر در صنعت حملونقل است.
source