شایانیوز- وقتی ماه می فرا می‌رسد، نیویورک تبدیل می‌شود به باند فرود خلاقیت و اغراق، بهشت طراحان و صحنه‌ای که در آن مد نه تنها دیده می‌شود بلکه تجربه می‌شود. مت گالا ۲۰۲۵ دقیقاً همین بود: یک شاهکار فرهنگی، یک نمایش تمام‌عیار از دقت، هویت، قدرت و ظرافت در مد. تم امسال با عنوان «فوق‌العاده ظریف: خیاطی به سبک سیاه» سفری بود به تاریخ، هویت و تأثیر سبک دندیسم سیاه در مد. دندیسم سیاه، که ریشه‌هایش به دوران استعمار و مبارزه برای کنترل هویت فردی بازمی‌گردد، حالا در قالیچه قرمز مت گالا بازروایت شد اما این‌بار با نگاهی قدرتمند، مدرن و آزادی‌خواهانه. همانطور که در ماه فوریه اعلام شد، شعار لباس مت گالا ۲۰۲۵ «برای شما دوخته شده» اشاره‌ای به تمرکز نمایشگاه بر لباس و کت و شلوار مردانه دارد که خلاقیت شرکت‌کنندگان امسال در زمینه این نوع لباس را به نمایش گذاشت. 

41

برجی از گل های نرگس

دکوراسیون مت گالا همیشه جدی گرفته می‌شود. وقتی مهمانان وارد موزه متروپولیتن شدند، از دیدن برجی از گل‌های نرگس که توسط هنرمند سای گوین طراحی شده بود، شگفت‌زده شدند. نقاشی جذاب او با عنوان «بدون عنوان» (آسمان) هنگام شام بر روی سقف معبد دندور به نمایش درآمد.

5823306068430800873

لباس‌هایی که تاریخ نوشتند

لباس‌ها در مت گالا حرف می‌زنند؛ و امسال، این حرف‌ها بلندتر از همیشه بودند. نگاهی بیندازیم به برخی از درخشان‌ترین ظاهرها:

37

ریانا

ملکه فرش قرمز، با لباسی کت‌مانند طراحی مارک جیکوبز حضور یافت. لباس از پارچه‌ای براق با برش‌های ساختارمند تهیه شده بود که جلوه‌ای گرافیکی ایجاد می‌کرد. او با این لباس اعلام بارداری سوم خود را نیز در مرکز توجه قرار داد.

1

زندایا

با کت و شلوار سفید از برند لویی ویتون به طراحی فارل ویلیامز، زندایا نمادی از زن مدرن و دندیسم جدید بود. سبک مینیمال و در عین حال ساختارشکن این لباس، با آرایش موی مرطوب و کفش‌های مردانه تکمیل شده بود. نکته جالب توجه این بود که یکی از ترس‌های بزرگ استایلیست‌ها و سلبریتی‌ها روی فرش اتفاق افتاد؛ زندایا و آنا ساوایی هر دو با اوت‌فیت‌های شبیه هم (با تفاوت‌های خیلی جزئی)حضور پیدا کردن.

13

فارل ویلیامز

به عنوان یکی از میزبانان مراسم، فارل با لباسی از برند خودش (بیلیونر بویز کلاب) در رنگ‌های کلاسیک سیاه و سفید ظاهر شد. کت بلند با یقه شنلی، پیراهن سفید با کراوات گره‌خورده‌ خاص و کفش‌های براق با سگک فلزی، هویتی ترکیبی از غرب مدرن و سنت سیاه را بازتاب داد.

3

A$AP Rocky

او لباسی از ریک اونز بر تن داشت: یک کت شنلی پیچیده‌شده با پارچه‌های لایه‌لایه، ترکیبی از ساختارشکنی و رمانتیسم تاریک. کفش‌های چکمه‌مانند و عینک دودی هندسی، حس پست‌مدرن به لباسش بخشید.

4

لوئیس همیلتون

همیلتون در لباسی از برند ولز بونر حضور یافت؛ ترکیبی از خیاطی انگلیسی و المان‌های آفریقایی. جزئیاتی چون گلدوزی دستی، پارچه‌های راه‌راه و کفش‌های چرمی با بند بلند، اشاره‌ای مستقیم به دوگانه‌ فرهنگی او بود.

.5

کلاه؛ بیانیه ای برای مقاومت فرهنگی

در مت گالا ۲۰۲۵، کلاه‌ها نه‌تنها به‌عنوان اکسسوری، بلکه به‌مثابه بیانیه‌های بصری و فرهنگی درخشان ظاهر شدند. از کلاه پهن و صورتی رنگ تریسی الیس راس که یادآور دندیسم زنانه و الهام‌گرفته از مد دهه‌های ۳۰ و ۴۰ بود، تا کلاه کلاسیک بولر مشکی روی سر فارل ویلیامز که ترکیبی از ارجاعات ویکتوریایی و استایل هیپ‌هاپ مدرن بود، هر کلاه معنایی فراتر از فرم داشت. برخی از مهمانان مانند لوئیس همیلتون با کلاه‌های الهام‌گرفته از سنت‌های آفریقایی حضور یافتند که جزئیات گلدوزی‌شده و پارچه‌های سنتی در آنها دیده می‌شد. این اکسسوری‌ها نه‌تنها تکمیل‌کننده استایل بودند، بلکه هویت، اصالت و نوعی مقاومت فرهنگی را نیز به تصویر کشیدند. در مجموع، کلاه‌ها در این مراسم تبدیل به نمادهایی از تاریخ، طبقه و خلاقیت فردی شدند.

20

اتفاقات عجیب مت گالا 2025

نیکی میناژ با کفش‌های پلتفرم بلندش، در ورودی فرش قرمز دچار مشکل شد اما با شوخ‌طبعی از پس آن برآمد. دامسون ادریس با ورود در یک ماشین مسابقه و تعویض لباس در محل، صحنه‌ای سینمایی خلق کرد. 

21

فراتر از لباس: تأثیر فرهنگی مت گالا

مت گالا ۲۰۲۵ چیزی بیش از یک جشن مد بود؛ این رویداد یک بیانیه اجتماعی، یک کلاس تاریخ پوشیدنی و تجسمی از مقاومت هنرمندانه در برابر روایت‌های قالبی بود. سیاه بودن نه فقط یک رنگ، بلکه یک زبان در این شب بود زبانی که با نخ و سوزن صحبت می‌کرد. مت گالا ۲۰۲۵ در ترکیب اصالت تاریخی با نوآوری مدرن، بی‌نقص عمل کرد. این مراسم اثبات کرد که لباس‌ها می‌توانند داستان بگویند، قدرت را بازتاب دهند و هویت را بازآفرینی کنند. اگر مد، همان‌طور که گفته‌اند، زبانی برای بیان خود است، مت گالا امسال با فریادی زیبا، رسا و پرقدرت سخن گفت.

28

38

36

35

34

33

32

31

30

 

source

توسط expressjs.ir