1
مرگ مدل AMG CLS 63 راه را برای تولد AMG GT چهار در کوپه هموار کرد، اما اکنون نوبت این مدل است که جای خود را به جانشین جدید بدهد. آفالترباخ در حال آماده شدن برای خداحافظی با موتور درونسوز این سوپر سدان است و قرار است یک مدل تمامبرقی جایگزین آن شود. این سدان بینام که اولین محصول AMG است که از ابتدا به عنوان یک خودروی الکتریکی توسعه یافته، در ماه ژوئن رونمایی خواهد شد. پیش از رونمایی رسمی، تیزری منتشر شده تا هیجان بازار را افزایش دهد.
طراحی الهام گرفته از تایکان
خطوط بدنه و طراحی ظاهری
خط سقف شیبدار این خودرو که شبیه به پورشه تایکان طراحی شده، ممکن است در نگاه اول یک کوپه کشیده را تداعی کند، اما با دقت میتوان خطوط درهای عقب را تشخیص داد. تصاویر رسمی از نمونه اولیه پوشیده شده با استتار، نشاندهنده بدنهای عملیتر با طراحی چهار در است.
سبک بدنه: لیفتبک یا سدان؟
هنوز مشخص نیست که این خودرو همانند مدل بنزینی قبلی به صورت لیفتبک عرضه میشود یا مرسدس تصمیم گرفته آن را با طراحی بدنه سدان معرفی کند. این مدل جذاب برقی نخستین بار در سال ۲۰۲۲ با کانسپت Vision AMG به نمایش درآمد و نشاندهنده تحولی کامل در طراحی نسبت به سدان V8 پیشین بود که آلمانیها طی هفت سال عرضه میکردند.
ابعاد بزرگ و پلتفرم جدید
ویژگیهای بدنه و طراحی کلی
با داشتن چهار در، کاپوتی نسبتاً کشیده و بخش عقبی بزرگ، این خودرو ابعادی قابل توجه خواهد داشت. نگاهی به نمونه اولیه نشان میدهد که این مدل با ارتفاع کم از سطح زمین، حضوری پررنگ خواهد داشت. همچنین، نسخهای SUV با ارتفاع بیشتر از زمین نیز در حال توسعه است.
پلتفرم AMG.EA
هر دو مدل سدان و SUV بر پایه پلتفرم اختصاصی AMG.EA ساخته خواهند شد. هدف این پروژه داخلی، خلق خودروهای برقی هیجانانگیز برای رانندگی است.
پیشرانههای پیشرفته و قدرت چشمگیر
موتورهای YASA
در قلب این سدان، موتورهای جریان محوری YASA قرار دارند که میتوانند ۴۸۰ اسببخار قدرت و ۵۹۰ پوند-فوت گشتاور تولید کنند، در حالی که وزن آنها تقریباً نصف موتورهای جریان شعاعی است. نصب یک موتور بر روی هر محور امکان ایجاد سیستم چهارچرخ متحرک با قدرتی نزدیک به ۱۰۰۰ اسببخار و بیش از ۱۰۰۰ پوند-فوت گشتاور را فراهم میکند، رقابتی مستقیم با پورشه تایکان توربو و آئودی RS E-Tron GT.
ترکیب سیستم انتقال قدرت
البته، وجود دو موتور لزوماً به معنای سیستم چهارچرخ متحرک نیست. برای مثال، کانسپت سوپرکار One-Eleven از سیستم دو موتوره محور عقب بهره میبرد.
نگرانیها درباره وزن و آیرودینامیک
وزن خودرو
وزن بالا یکی از دغدغههای اصلی است. البته مدل فعلی AMG GT چهار در کوپه هم سبک نبوده و نسخه هیبریدی پلاگین V8 آن، وزنی معادل ۵۲۶۹ پوند دارد. بنابراین، نسخه تمام برقی نمیتواند وزن بسیار کمتری داشته باشد، یا شاید هم بتواند؟
مقایسه سدان و SUV
با توجه به منطق طراحی، انتظار میرود که نسخه SUV حتی سنگینتر از سدان باشد. همچنین، سدان به لطف بدنه آیرودینامیکتر، برد حرکتی بیشتری نسبت به SUV خواهد داشت.
آینده مبهم برای AMGهای برقی
نگرانی طرفداران
فراتر از مشخصات فنی، AMG نگرانیهایی درباره آینده این دو مدل برقی دارد. بسیاری از علاقهمندان هنوز ترجیح میدهند موتوری با حجم بالای احتراق داخلی داشته باشند تا یک سیستم تماماً بیصدا. هرچند که خودروهای برقی به لطف گشتاور فوری خود شتاب اولیه فوقالعادهای دارند، اما تجربه رانندگی چیزی فراتر از شتاب اولیه است. شتابهای تند و سریع خیلی زود تکراری میشوند.
تجربه ناخوشایند C63 جدید
مدل جدید C63 پس از جایگزینی موتور V8 با موتور چهار سیلندر الکتریکیشده بسیار پیچیده، با استقبال کمی مواجه شد. حالا اگر موتور احتراق داخلی کاملاً حذف شود، ممکن است روح AMG هم از بین برود. شاید هم اشتباه کنیم و این سدان برقی با استقبال خوبی مواجه شود و سرمایه لازم را برای حفظ موتور V8 برای آینده تأمین کند.
source