1
اگر عادت داشتید برای دسترسی به جستجوی گوگل (Google Search) از دامنه مخصوص کشور خود استفاده کنید، بهزودی متوجه تغییری خواهید شد. چون همه، در هر نقطهای از جهان، بهزودی مجبور خواهند بود از دامنه و آدرس Google.com استفاده کنند، صرفنظر از اینکه موقعیت جغرافیاییشان کجاست.
همه به Google.com هدایت خواهند شد
گوگل در حال کنار گذاشتن استفاده از دامنههای سطح بالای کشوری (Country Code Top-Level Domains) است و بهجای آن، همه کاربران را به آدرس Google.com هدایت خواهد کرد.
اگر با مفهوم دامنه سطح بالای کشوری آشنا نیستید، این دامنهای است که به طور خاص برای هر کشور در نظر گرفته شده است. مثلاً Google.com همیشه دامنه گوگل برای کاربران آمریکایی بوده، اما کاربران نیجریهای از Google.ng و کاربران برزیلی از Google.com.br استفاده میکردند.
اکنون با توجه به روشی که گوگل برای ارائه تجربه بومی شده به کاربران در کشورهای مختلف در پیش گرفته، این شرکت تصمیم گرفته دامنههای کشوری دیگر ضرورتی ندارند و بر اساس مطلب منتشرشده توسط گوگل در وبلاگ رسمیاش، همه کسانی که از این دامنهها استفاده میکردند، به دامنه Google.com هدایت خواهند شد تا تجربه کاربران در جستجو سادهتر و یکپارچهتر شود.
این تغییر بهتدریج طی چند ماه آینده اعمال خواهد شد. زمانی که این اتفاق بیفتد، اگر شامل حال شما هم بشود، آدرس Google.com را در نوار آدرس مرورگر خود مشاهده خواهید کرد. همچنین ممکن است از شما خواسته شود برخی از تنظیمات جستجوی خود را دوباره وارد کنید.
با این حال، گوگل تأکید کرده که این تغییر تأثیری بر نحوه عملکرد جستجو نخواهد داشت و همچنین نحوه پایبندی شرکت به «تعهدات قانونی در چارچوب قوانین ملی» را تغییر نخواهد داد. همچنین تجربه جستجوی کاربران نیز دچار تغییر نمیشود، چراکه از سال ۲۰۱۷، گوگل صرفنظر از دامنهای که کاربران استفاده میکردند، تجربهای یکسان را برای همه ارائه میداد، از جمله نتایج محلی و بومی.
آیا Google Search هنوز هم یک ضرورت است؟
این روزها پرسشهایی درباره اینکه آیا جستجوی گوگل همچنان بهاندازه گذشته ضروری است یا نه مطرح شدهاند. من بهخوبی روزهایی را به یاد دارم که یا باید آدرس دقیق سایتی را بلد میبودیم یا قبل از رفتن به هر جایی در اینترنت، باید سراغ یک موتور جستجو که معمولاً گوگل بود میرفتیم. اما حالا دیگر شرایط مثل آن زمان نیست.
امروزه راههای متعددی برای یافتن اطلاعات مورد نیاز در اینترنت وجود دارد، از شبکههای اجتماعی (بهویژه ردیت) گرفته تا چتباتهای هوش مصنوعی و موارد بسیار دیگر. گوگل تلاش میکند با رقبا همگام بماند و با ارائه پاسخهای سریع از طریق «نمای کلی هوش مصنوعی» (AI Overviews) به سؤالات کاربران، همچنان موتور جستجوی جذابی بماند، اما این قابلیتها در شکل فعلی خود هنوز فاصله زیادی با حالت ایدهآل دارند.
البته باید گفت این موضوع ارتباط مستقیمی با هدایت همه کاربران به Google.com ندارد. با این حال، نکته مهمی که باید به خاطر سپرد این است که اینترنت و شیوه جستجوی ما در آن، طی سالها تغییر کرده و همچنان هم در حال تغییر است و این روند در آینده نیز ادامه خواهد داشت.
منبع makeuseofsource