یادگیری نحوه صرف فعل در زبان انگلیسی از مهم‌ترین مباحث گرامری و نخستین گام برای جمله‌سازی به زبان انگلیسی است. هنگام صرف فعل در زمان «حال ساده انگلیسی» (Present Simple) برای فاعل‌های سوم‌شخص («He» و «She» و «It») معمولا این پرسش مطرح می‌شود که چه زمانی فعل s یا es می گیرد. در این آموزش از «مجله فرادرس» به کمک مثال‌های کاربردی به این پرسش پاسخ خواهیم داد و علاوه بر یادگیری ساختار فعل در این زمان با موارد کاربرد آن نیز آشنا می‌شویم.

فهرست مطالب این نوشته
997696

همچنین، متنی را همراه با ترجمه فارسی در اختیار شما قرار می‌دهیم تا کاربرد s و es در زمان حال ساده را بهتر درک کنید. در انتهای آموزش نیز تمرین‌های متنوعی برای شما ارائه کرده‌ایم تا به کمک آن‌ها یادگیری خود را این مبحث بسنجید.

چه زمانی فعل s یا es می گیرد؟

یکی از نکاتی که بسیاری از زبان‌آموزان را هنگام یادگیری زمان حال ساده انگلیسی به چالش می‌کشد، افزودن پسوند «s-» یا «es-» به فعل برای فاعل‌های سوم‌شخص مفرد است. S سوم‌شخص را می‌توان به دو شکل «s-» یا «es-» نوشت. برای مثال، فعل «work» به «s» و فعل «go» با «go» به «es-» ختم می‌شود و به ترتیب به صورت «works» و «goes» بیان می‌شوند.

در ادامه، به طور مفصل توضیح خواهیم داد که چه زمانی فعل s یا es می گیرد. اما در یک قاعده کلی می‌توان گفت که در اکثر مواقع فعل در زمان حال ساده انگلیسی برای فاعل‌های سوم‌شخص مفرد («He و She و It) پسوند «s-» می‌گیرد. اما در مواردی که ریشه فعل به یکی از حروف زیر ختم شده باشد، فعل «es-» می‌گیرد:

  • «sh» و «ch» و «ss» و «x»:

wishes / searches / discusses / mixes

goes / does / echoes / vetoes

  • «حرف بی‌صدا + y»:

carries / tries / marries / replies

ساختار کلی فعل در زمان حال ساده انگلیسی

همان‌طور که اشاره کردیم، در جملات مثبت زمان حال ساده انگلیسی فعل برای فاعل‌های سوم‌شخص مفرد («It» و «She» و «He») با اضافه کردن s یا es به شکل ساده فعل صرف می‌کنیم. از این رو، به آن‌ها s سوم‌شخص گفته می‌شود. به عنوان نمونه، به صرف فعل انگلیسی Work برای ضمایر فاعلی مختلف توجه کنید.

صرف فعل Work در زمان حال ساده
work I
work You
works He / She / It
work We
work You
work They

مطابق جدول فوق، در زمان حال ساده انگلیسی، نحوه صرف فعل بسته فاعل جمله متفاوت است:

  • فعل برای تمام فاعل‌ها به استثنای فاعل‌های سوم‌شخص مفرد («It» و «She» و «He») به شکل ساده صرف می‌شود.
    اما در صرف آن برای فاعل‌های سوم‌شخص «s» یا «es» را به آن اضافه می‌کنیم.

دقت داشته باشید که منظور از شکل ساده فعل همان «ریشه فعل» (Root Verb) است. در نتیجه، ساختار فعل در Present Simple با توجه به فاعل آن مطابق یکی از دو فرمول زیر به کار می‌رود.

Subject + root verb

***

Subject + root verb + -s / -es

نمودار ساختار فعل در Simple Present

حال که با ساختار کلی فعل در زمان حال ساده انگلیسی آشنا شدیم، در بخش بعدی به طور دقیق می‌آموزیم که چه زمانی فعل s یا es می گیرد.

افعالی که s می گیرند

به طور کلی می‌‌توان گفت فعل در زمان حال ساده انگلیسی، به جزء موارد استثناء، برای فاعل‌های سوم‌شخص مفرد معمولا با اضافه شدن s به ریشه فعل صرف می‌شوند. به مثال‌های زیر توجه کنید.

She understands English.

او زبان انگلیسی را متوجه می‌شود.

He drinks tea at breakfast.

او صبحانه چای می‌نوشد.

It rains a lot in the summer here.

اینجا تابستان‌ها خیلی باران می‌بارد.

افعالی که es می گیرند

در این بخش به افعالی پرداخته‌ایم که در زمان حال ساده es می‌گیرند. در صورتی هم که به یادگیری زبان انگلیسی از طریق فیلم‌های آموزشی علاقه‌مند هستید، پیشنهاد می‌کنیم فیلم آموزش کتاب Basic Grammar In Use از فرادرس را تماشا کنید که لینک آن را در ادامه آورده‌اتیم.

در موارد زیر برای صرف فعل برای فاعل‌های سوم‌شخص مفرد در زمان حال ساده انگلیسی از «es-» استفاده می‌کنیم.

  • افعالی که به حروف «sh» و «ch» و «ss» و «x» ختم شده باشند، «es-» می‌گیرند:

He washes his car every week.

او هر هفته ماشینش را می‌شوید.

She teaches math at a primary school.

او در مدرسه ابتدایی ریاضی درس می‌دهد.

تصویر فردی که صرف فعل «teach» در زمان حال ساده را توضیح می‌دهد.

She misses her daughter.

او دلتنگ دخترش است.

He fixes computers for a living.

شغل او تعمیر کامپیوتر است.

  • افعالی که به حرف «o» ختم می‌شوند نیز «es-» می‌گیرند، مانند مثال‌های زیر:

He always does the dishes. (do)

او همیشه ظرف‌ها را می‌شوید.

He goes abroad twice a year. (go)

او سالی دو بار به خارج از کشور می‌رود.

نکته اول: این قاعده برای افعالی که به «oo» ختم می‌شوند، صدق نمی‌کند، مانند مثال زیر:

The audience boos the opposing team.

تماشاگران تیم حریف را هو می‌کنند.

  • افعال مختوم به «y» که حرف یکی مانده به آخر آن‌ها «‌بی‌صدا» (Consonant) باشد، با اضافه شدن s سوم‌شخص، حرف «y» در آن‌ها به «ie» تبدیل می‌شود، مانند مثال‌های زیر:

She carries a heavy bag to school. (carry)

او کیف سنگینی را به مدرسه می‌برد.

Jane replies to her messages fast. (reply)

«جین» سریع به پیام‌هایش پاسخ می‌دهد.

My mother always worries about me. (worry)

مادرم همیشه نگران من است.

نکته دوم: افعال مختوم به «y» که حرف یکی مانده به آخر آن‌ها «صدادار» (Vowel) باشد، با اضافه کردن s سوم‌شخص، دچار این تغییر نمی‌شوند:

She says she is busy today. (say)

او می‌گوید که امروز سرش شلوغ است.

***

The kid plays in the backyard. (play)

کودک در حیاط‌خلوت بازی می‌کند.

تصویر نمودار افعالی که es- می‌گیرند.

یادگیری گرامر زبان انگلیسی با فرادرس​

گرامر زبان انگلیسی یکی از مهم‌ترین مباحث در یادگیری این زبان است. تسلط به نکات دستوری به ما کمک می‌کند مکالمات روان‌تری داشته باشیم، متون دقیق‌تری بنویسیم و راحت‌تر متوجه صحبت‌های انگلیسی‌زبانان شویم. اما برای یادگیری گرامر زبان انگلیسی لازم است از منابع مناسبی استفاده کنیم، به صورت پله‌به‌پله و با توجه به سطح زبان انگلیسی خود یادگیری مباحث آن را پیش ببریم.

فرادرس به عنوان یکی از معتبرترین منابع آموزش آنلاین زبان انگلیسی در نظر گرفته می‌شود. فیلم‌های آموزشی آن به زبان ساده ارائه شده‌اند تا زبان‌آموز بتواند در کوتاه‌ترین زمان نکات لازم را بیاموزد. یکی دیگر از مزایای این فیلم‌های آموزشی دسترسی بیست‌‌ و‌ چهار ساعته به محتوای آن برای مرور نکات است. علاوه بر این، فیلم‌های آموزشی فرادرس مباحث متنوعی از گرامر زبان انگلیسی را در سطوح مبتدی تا پیشرفته پوشش می‌دهد؛ از ساختار جمله و انواع زمان‌های انگلیسی گرفته تا مباحث پیشرفته‌تر.

برای دیدن فهرستی کامل از فیلم‌های آموزشی فرادرس برای تقویت گرامر زبان انگلیسی کافی است به لینک زیر مراجعه کنید.

تصویر فیلم‌های آموزش گرامر زبان انگلیسی از فرادرس
برای دیدن مجموعه فیلم‌های آموزش گرامر زبان انگلیسی از فرادرس می‌توانید روی تصویر فوق کلیک کنید.

صرف فعل Be و Have در زمان حال ساده انگلیسی

دو فعل «To Be» و «Have» جزو استثنائات هستند و حین صرف برای فاعل سوم‌شخص مفرد از قاعده مشخصی پیروی نمی‌کنند. در جدول زیر صرف فعل بی‌قاعده انگلیسی «To Be» در زمان حال ساده را می‌بینیم.

صرف فعل بی قاعده Be در زمان حال ساده
am I
are You
is He / She / It
are We
are You
are They

همان‌طور که می‌بینید، فعل در این زمان برای فاعل‌های سوم‌شخص به شکل «is» صرف می‌شود.

در جدول زیر نیز نحوه فعل بی قاعده Have در این زمان را می‌بینیم که برای فاعل‌های سوم‌شخص به شکل «has» بیان می‌شود.

صرف فعل Be در زمان حال ساده
have I
has You
have He / She / It
have We
have You
have They

حذف s یا es در جملات منفی و سوالی حال ساده

همان‌طور که یاد گرفتیم برای صرف فعل در جملات مثبت زمان حال ساده انگلیسی برای فاعل‌های سوم‌شخص مفرد، به انتهای فعل «s-» یا «es-»‌ اضافه می‌کنیم. اما در صرف فعل در جملات منفی و سوالی با اضافه شدن does یا doesn’t به جمله s سوم‌شخص را از انتهای فعل حذف می‌کنیم. برای درک بهتر، مثال‌های زیر را در نظر بگیرید.

Affirmative: Sarah works at an office.

Negative: Sarah doesn’t work at an office.

interrogative: Does Sarah work at an office?

مثبت: «سارا» در یک اداره کار می‌کند.

منفی: «سارا» در یک اداره کار نمی‌کند.

سوالی: آیا «سارا» در یک اداره کار می‌کند؟

تصویر خانمی که پشت لپ‌تاپ نشسته است.

بنابراین، می‌توان نتیجه گرفت که در گرامر زبان انگلیسی همراه با «does» یا «doesn’t» نمی‌توان از s سوم‌شخص استفاده کرد.​ در ادامه نحوه منفی کردن و سوالی کردن فعل در زمان حال ساده انگلیسی را کامل‌تر توضیح داده‌ایم.

منفی کردن فعل در زمان حال ساده انگلیسی

این بخش از مطلب را به نحوه منفی کردن فعل در زمان حال ساده اختصاص داده‌ایم. برای آشنایی بیشتر با ساختار جمله در زبان انگلیسی نیز می‌توانید فیلم آموزش گرامر مقدماتی زبان انگلیسی از فرادرس را ببینید که لینک آن را در ادامه آورده‌ایم.

برای منفی کردن فعل انگلیسی در این زمان لازم است به صورت زیر از (Do Not) Don’t یا (Does Not) Doesn’t استفاده کنیم:

  • اگر فاعل «I / You / We / They» باشد، Don’t را قبل از فعل اضافه می‌کنیم:

I like coffee.→ I don’t / do not like coffee.

من قهوه دوست دارم. ← من قهوه دوست ندارم.

  • اگر فاعل «He / She / It» باشد، Doesn’t را قبل از فعل قرار می‌دهیم و s سوم‌شخص را از انتهای آن حذف می‌کنیم:

He likes coffee.→ He doesn’t like coffee.

او قهوه دوست دارد. ← او قهوه دوست ندارد.

(Not: He doesn’t likes coffee.)

سوالی کردن فعل در زمان حال ساده انگلیسی

در آموزش‌های قبلی از «مجله فرادرس» به طور کامل با نحوه سوال ساختن در زبان انگلیسی آشنا شدیم. در این بخش قصد داریم یاد بگیریم که چطور در زمان حال ساده انگلیسی می‌توان جملات سوالی ساخت و با نحوه حذف «s-» و «es-» در این نوع جملات آشنا می‌شویم.

جملات سوالی انگلیسی را می‌توان به دو دسته کلی تقسیم‌بندی کرد:

در این بخش از مطلب نحوه سوالی کردن جملات با هرکدام از آن‌ها را در زمان حال ساده را به‌طور کامل خواهیم آموخت.

سوالات پرسشی بله یا خیر

برای ساختن Yes/No Questions کافی است مراحل زیر را طی کنیم:

  • جای فاعل و فعل اصلی را عوض می‌کنیم.
  • فعل کمکی «Do یا Does» را در ابتدای جمله قرار می‌دهیم.
    • اگر فاعل «I / We / You / They» باشد، «Do» را در ابتدای جمله قرار می‌دهیم.
    • اگر فاعل سوم‌شخص مفرد («He / She / It») باشد، Does را به ابتدای جمله اضافه می‌کنیم و s سوم‌شخص را از انتهای آن حذف می‌کنیم.
  • در انتهای جمله به جای نقطه علامت سوال می‌گذاریم.

به مثال‌ زیر توجه کنید.

Affirmative: They study hard.

Interrogative: Do they study hard?

جمله مثبت: آن‌ها سخت درس می‌خوانند.

جمله سوالی: آیا آن‌ها سخت کار می‌کنند؟

تصویر دو دانش‌آموز که با هم درس می‌خوانند.

اما در مثال زیر جمله‌ای با فاعل سوم‌شخص مفرد را سوالی کرده‌ایم. بنابراین، لازم است s سوم‌شخص را نیز حذف کنیم.

Affirmative: John studies hard.

Interrogative: Does john study hard?

جمله مثبت: «جان» سخت درس می‌خواند.

جمله سوالی: آیا «جان» سخت درس می‌خواند؟

با توجه به آنچه یاد گرفتیم، ساختار Yes / No Question در زمان حال ساده را می‌توان در فرمول زیر دید.

Do / Does + subject + base form of the verb + …?

تصویر ذره‌بینی که روی نوشته «Third Person Singular» قرار دارد.

جملات سوالی با کلمات پرسشی

این نوع سوالات با کلمات پرسشی انگلیسی مثل «When» و «Where» یا «How» شروع می‌شوند، پاسخ‌های طولانی‌تری دارند یا به عبارتی نمی‌توان آن‌ها را صرفا با بله یا خیر جواب داد.

برای ساختن Wh-Questions در زمان حال ساده مراحل زیر را طی کنیم:

  • کلمه پرسشی مورد نظر را در ابتدای جمله قرار می‌دهیم.
  • جای فاعل را با فعل عوض می‌کنیم.
  • با توجه به فاعل جمله، فعل کمکی do یا does را بعد از کلمه پرسشی قرار می‌دهیم.
  • در صورتی که فعل کمکی does باشد، s سوم‌شخص را از انتهای فعل حذف می‌کنیم.
  • در انتهای جمله علامت سوال می‌گذاریم.

برای درک بهتر مثال زیر را در نظر بگیرید.

Affirmative: The dog sleeps on the sofa.

Interrogative: Where does the cat sleep?

جمله مثبت: سگ روی مبل می‌خوابد.

جمله سوالی: سگ کجا می‌خوابد؟

تقویت زبان انگلیسی با فیلم‌های آموزشی فرادرس

در دنیای امروز زبان انگلیسی یکی از ابزارهای ضروری برای موفقیت به شمار می‌آید که فرصت‌های تحصیلی و شغلی بهتر یا امکان ارتباط با افراد مختلف در سراسر جهان را برای ما فراهم می‌کند. انتخاب منبع آموزشی مناسب اولین قدم برای شروع یادگیری زبان انگلیسی است.

فرادرس به عنوان یکی از بزرگ‌ترین و معتبرترین منابع آموزشی آنلاین، دوره‌های کاربردی متنوعی در زمینه تقویت زبان انگلیسی در سطوح مبتدی تا پیشرفته ارائه می‌دهد که تمام مباحث ضروری از گرامر و واژگان گرفته تا تقویت مهارت‌های چهارگانه زبان انگلیسی را پوشش می‌دهند. علاوه بر این، این امکان را برای شما فراهم می‌کند تا بدون محدودیت زمانی یا مکانی و مطابق با برنامه خود، زبان انگلیسی را بیاموزید.

برای دیدن فهرست کاملی از فیلم‌های آموزش زبان انگلیسی فرادرس می‌توانید به لینک زیر مراجعه کنید.

مجموعه فیلم‌های آموزش زبان انگلیسی فرادرس
برای تماشای مجموعه فیلم‌های آموزش زبان انگلیسی فرادرس می‌توانید روی تصویر فوق کلیک کنید.

کاربرد حال ساده در انگلیسی

زمان حال ساده یا Present Simple جزو اولین مباحثی است که به زبان‌آموزان آموزش داده می‌شود. تا اینجای مطلب، با ساختار آن آشنا شدیم و یاد گرفتیم که در این زمان چه زمانی فعل s یا es می گیرد. در ادامه، به موارد کاربرد آن اشاره می‌کنیم.

  • توصیف عادت‌ها و وقایع تکرار‌شونده:

I wake up at 7 a.m. every day.

من هر روز ساعت 7 صبح بیدار می‌شوم.

  • بیان حقایق کلی یا علمی:

Water boils at 100°C.

آب در دمای 100 درجه سانتی‌گراد می‌جوشد.

  • اشاره به برنامه‌ها و رویدادهای زمان‌بندی شده:

The bus arrives at 9 a.m. everyday.

اتوبوس هر روز ساعت ۹ می‌رسد.

تصویر تابلویی که روی آن نوشته شده است: «Simple Present»

  • برای صرف افعال «افعال حالتی انگلیسی» (Stative Verbs) در زمان حال:

She knows the answer.

او پاسخ را می‌داند.

This book belongs to my friend.

این کتاب متعلق به دوستم است.

  • برای اشاره به آینده:

The guests arrive soon.

مهمان‌ها به‌زودی می‌رسند.

کاربرد s و es در متون انگلیسی

یکی از بهترین روش‌هایی که به جا افتادن نکات گرامری در ذهن ما کمک می‌کند، خواندن متون انگلیسی مثل داستان‌های کوتاه انگلیسی است. از این رو، در این بخش از آموزش مجله فرادرس متن ساده و کوتاهی را در اختیار شما قرار داده‌ایم تا با خواندن آن بهتر درک کنید که چه زمانی فعل s یا es می گیرد.

اگر به یادگیری زبان انگلیسی با استفاده از داستان‌های کوتاه علاقه‌ دارید، می‌توانید فیلم آموزش گرامر، کالوکیشین و اسپیکینگ در قالب داستان کوتاه از فرادرس را تماشا کنید که لینک آن را در ادامه آورده‌ایم.

به متن زیر توجه کنید. تلفظ صوتی فایل صوتی این متن نیز در اختیار شما قرار گرفته است و ترجمه فارسی آن را در ادامه آورده‌ایم.

Sarah and Mary walk to school together every morning. Sarah usually listens to music on her headphones, but Mary doesn’t listen to music. Instead, she reviews her lessons in her mind and goes over key points she wants to remember. They don’t talk much during their walk, but sometimes they discuss what they plan to do after school. 

After school, their routine is different. Sarah usually stops at the park on the way back home and spends time with her friends, even when the weather is cold. On the other hand, Mary goes straight home to watch her favorite show. She doesn’t want to miss it, so she hurries through the door, grabs a snack, and sits down in front of the TV. She also has a habit of napping before she does her homework.

Although Sarah and Mary’s daily routines are different, they meet each other every weekend at the library to study together. Sarah helps Mary with her math problems, and Mary teaches Sarah English.

ترجمه فارسی

«سارا» و «مری» هر روز صبح با هم به مدرسه می‌روند. «سارا» معمولا با هدفون خود موسیقی گوش می‌دهد، اما «مری» موسیقی گوش نمی‌کند. در عوض، در ذهنش درس‌هایش را مرور می‌کند و نکات مهمی که می‌خواهد به یاد بسپارد را بررسی می‌کند. آن‌ها حین پیاده‌روی‌شان زیاد صحبت نمی‌کنند، اما گاهی در مورد برنامه‌هایی که برای بعد از مدرسه دارند، حرف می‌زنند.

آن‌ها بعد مدرسه برنامه‌های متفاوتی دارند. «سارا» حین بازگشت به خانه در پارک توقف می‌کند و با دوستانش وقت می‌گذراند، حتی وقتی هوا سرد باشد. از طرف دیگر، «مری» مستقیم به خانه می‌رود تا برنامه‌ تلویزیونی مورد علاقه‌اش را تماشا کند. از آنجا که نمی‌خواهد آن را از دست بدهد، با عجله وارد خانه می‌شود، یک خوراکی برمی‌دارد و جلوی تلویزیون می‌نشیند. همین‌طور، او عادت دارد قبل از انجام تکالیفش کمی بخوابد.

با این‌که برنامه روزانه‌ «سارا» و «مری» متفاوت است، هر هفته در کتابخانه یکدیگر را می‌بینند تا با هم درس بخوانند. «سارا» به «مری» در مسائل ریاضی کمک می‌کند و «مری» به «سارا» انگلیسی یاد می‌دهد.

تمرین

برای ارزیابی عملکرد خود در رابطه با «مطلب چه زمانی فعل s یا es می گیرد»، می‌توانید از تمرین‌هایی که در ادامه در اختیار شما قرار گرفته است استفاده کنید. آزمون اول شامل ۱۰ سؤال است و پس از پاسخ دادن به تمامی پرسش‌ها و ظاهر شدن دکمه «دریافت نتیجه آزمون»، می‌توانید نمره عملکردتان را مشاهده کنید و جواب‌های درست و نادرست را نیز ببینید. پاسخ سؤالات نیز بعد از هر آزمون آمده است.

تمرین اول

گزینه مناسب را انتخاب کنید.

1. Thomas really ____ to draw pictures. (like)

2. My father ____ in a big office. (work)

3. My classmate always ____ her. (pass)

4. My friend ____ at a college near his house. (study)

5. David sometimes ____ tennis in the afternoon. (play)

6. Mariam always ____ to help people. (try)

7. Troy always ____ football games. (watch)

8. Patrick has an interesting hobby. He ____ old cars. (fix)

9. My baby brother ____ when he doesn’t see his mother. (cry)

10. My sister usually ____ at about six o’clock in the morning. (get up)

 

تمرین دوم

جاهای خالی را با کلمه مناسب پر کنید.

Q1: The Principal ____ to speak to Raj. (want)

Answer: The Principal wants to speak to Raj.

Q2: The baby ___ all day. (cry)

Answer: The baby cries all day.

Q3: The flight ____ at 8 o’clock in the morning. (leave)

Answer: The flight leaves at 8 o’clock in the morning.

Q4: What ____ so good? (smell)

Answer: What smells so good?

Q5: Nick ___ badminton every evening. (play)

Answer: Nick plays badminton every evening.

Q6: Tony ___ to guitar lessons every Sunday. (go)

Answer: Tony goes to guitar lessons every Sunday.

Q7: If it ___ today, we will get stuck. (rain)

Answer: If it rains today, we will get stuck.

Q8: I ___ up at 7:00 a.m. every day. (get)

Answer: I get up at 7:00 a.m. every day.

Q9: Amy rarely ___ her room. (leave)

Answer: Amy rarely leaves her room

Q10: Cows ___ us milk. (give)

Answer: Cows give us milk.

Q11: My granny ___ delicious lasagne. (cook)

Answer: My granny cooks delicious lasagne.

Q12: The birds ___ all day long. (chirp)

Answer: The birds chirp all day long.

Q13: The boys ___ hard to get good grades. (study)

Answer: The boys study hard to get good grades.

Q14: The teacher ____ the parents today. (meet)

Answer: The teacher meets the parents today.

Q15: The movie ____ within a few minutes. (resume)

Answer: The movie resumes within a few minutes.

تمرین سوم

با استفاده از کلمات موجود در پرانتز جمله‌سازی کنید.

Q1: (he / drive to work every day)

Answer: He drives to work every day.

Q2: (he / not / read the newspaper)

Answer: He doesn’t read the newspaper.

Q3: (she / dance often)?

Answer: Does she dance often?

Q4: (how / he / travel to work)?

Answer: How does he travel to work?

Q5: (she / catch a cold every winter)

Answer: She catches a cold every winter.

Q7: (she / not / walk to school)

Answer: She doesn’t walk to school.

Q8: (how / he / carry such a heavy bag)?

Answer: How does he carry such a heavy bag?

تمرین چهارم

مکالمه زیر را بخوانید و ایرادات آن را اصلاح کنید.

Question:

Olivia: Hi! How is your son, James, doing? What time does he usually wakes up in the morning?
Sophia: Oh, he wakes up at 7:30 AM. He doesn’t like to have breakfast at home, so he eat it at school.
Olivia: My daughter is the opposite! She wakes up earlier, around 6:30 AM. She like having breakfast with me before school.
Sophia: What do she eats for breakfast? James does not like cereal, but he loves pancakes.
Olivia: Emma usually have cereal with fruit, and eats it very quickly!

Answer: 

Olivia: Hi! How is your son, James, doing? What time does he usually wake up in the morning?
Sophia: Oh, he wakes up at 7:30 AM. He doesn’t like to have breakfast at home, so he eats something at school.
Olivia: My daughter is the opposite! She wakes up earlier, around 6:30 AM. She likes having breakfast with me before school.
Sophia: What does she eat for breakfast? James does not like cereal, but he loves pancakes.
Olivia: Emma usually has cereal with fruit, and eats it very quickly!

جمع‌بندی

در این مقاله یاد گرفتیم که فعل چه زمانی فعل s یا es می گیرد. به این منظور، ابتدا ساختار کلی فعل در زمان حال ساده انگلیسی را بررسی کردیم و دیدیم که در صرف فعل برای فاعل‌های سوم‌شخص مفرد («He» و «She» و «It») در این زمان لازم است پسوند «s-» یا «es-» را به انتهای ریشه فعل اضافه کنیم. همین‌طور آموختیم که بیشتر فعل‌ها «s-» می‌گیرند مگر این‌ که به یکی از حروف زیر ختم شده باشند:

  • «sh» و «ch» و «ss» و «x»:

pushes / catches / passes / relaxes

  • «حرف صدادار + y»:

البته استثنائاتی هم در این خصوص وجود دارد که حتما باید به آن‌ها توجه داشته باشیم که عبارت‌اند از:

  • اگر فعلی که به «oo» ختم شده باشد، «s-» می‌گیرد:
  • در صورتی هم که دو حرف پایانی فعل «حرف بی‌صدا + y» باشد، با «s-» صرف می‌شود:

سپس، ضمن اشاره به موارد کاربرد زمان حال ساده انگلیسی، متنی را در این زمان خواندیم تا بهتر درک کنیم چه زمانی فعل s یا es می گیرد. در انتهای مطلب نیز، تمرین‌های متنوعی ارائه کردیم تا یادگیری خود را از این مبحث ارزیابی کنید.

مطلبی که در بالا مطالعه کردید بخشی از مجموعه مطالب «آموزش گرامر زبان انگلیسی – به زبان ساده» است. در ادامه، می‌توانید فهرست این مطالب را ببینید:

source

توسط expressjs.ir