بسیاری از والدین متوجه شده‌اند که فرزندانشان پس از همه‌گیری ویروس کرونا در مهارت‌های اساسی خواندن و ریاضی دچار مشکل شده‌اند. اکنون این نگرانی‌ها با نتایج نگران‌کننده آزمون‌های ملی تأیید شده و نشان می‌دهد که چند سال اخیر تأثیر قابل‌توجهی بر یادگیری دانش‌آموزان داشته است.

پژوهش‌های ملی درباره افت تحصیلی
پگی کار، کمیسر مرکز ملی آمار آموزشی (NCES)، به‌دقت این افت تحصیلی را مطالعه کرده است. او به نقش آموزش مجازی و اختلالات گسترده در سیستم آموزشی به‌عنوان عواملی که همچنان بر عملکرد دانش‌آموزان تأثیر می‌گذارند، اشاره کرده است.

کاهش علاقه به مطالعه

بررسی‌های اخیر نشان می‌دهد که نمرات خواندن دانش‌آموزان کلاس چهارم به‌طور متوسط از ۲۲۰ به ۲۱۵ کاهش یافته است.

این تغییر نشان‌دهنده آن است که چالش‌های ناشی از همه‌گیری کرونا فقط یک مشکل کوتاه‌مدت نبوده، بلکه اثرات طولانی‌مدتی بر توانایی‌های زبانی دانش‌آموزان گذاشته است.

کار دراین‌باره می‌گوید:
“علاقه دانش‌آموزان به مطالعه در حال کاهش است. ما می‌دانیم که معلمان دیگر به اندازه قبل از دانش‌آموزان نمی‌خواهند که پاسخ‌هایشان را به‌صورت انشایی ارائه دهند.”

کاهش شدید نمرات ریاضی

نمرات ریاضی دانش‌آموزان کلاس هشتم کاهش شدیدتری را تجربه کرده و به‌طور متوسط هشت واحد نسبت به سال‌های قبل افت داشته است.

این افت به‌ویژه در میان دانش‌آموزانی که عملکرد ضعیف‌تری دارند، شدیدتر بوده و بسیاری از معلمان می‌گویند که مجبورند درس‌های جبرانی برگزار کنند تا دانش‌آموزان را به سطح استاندارد برسانند.

همچنین نمرات ریاضی کلاس چهارم سه واحد کاهش یافته است. بااین‌حال، در میان دانش‌آموزان قوی‌تر کلاس هشتم، نسبت به سال گذشته اندکی پیشرفت مشاهده شده است.

این تفاوت غیرمعمول، باعث ایجاد بزرگ‌ترین شکاف آموزشی میان دانش‌آموزان قوی و ضعیف شده که تاکنون در این آزمون‌ها دیده شده است.

برخی ایالت‌ها شاهد بهبود وضعیت هستند

نکته مثبت این است که در برخی مناطق، روند آموزشی بهتر شده است. برای مثال، دانش‌آموزان کلاس چهارم در ایالت آلاباما نمرات ریاضی بالاتری نسبت به قبل از همه‌گیری کسب کرده‌اند و در لوئیزیانا نیز دانش‌آموزان در بخش خواندن عملکرد بهتری داشته‌اند.

این نتایج نشان می‌دهد که سیاست‌های آموزشی محلی و استراتژی‌های کلاس‌های درس ممکن است در برخی مناطق تأثیرگذار باشند.

مقامات آموزشی در حال بررسی موفقیت برخی از ایالت‌ها هستند تا مشخص شود چه عواملی در بهبود عملکرد این دانش‌آموزان مؤثر بوده است. برخی کارشناسان معتقدند که استفاده از روش‌های آموزشی ساده و منظم می‌تواند به دانش‌آموزان کمک کند تا دروس پایه‌ای را بهتر درک کنند.

شکاف‌های آموزشی در ریاضی و خواندن

برای بسیاری از خانواده‌ها، آموزش در دوران همه‌گیری تغییر بزرگی بود که شامل آموزش مجازی، کاهش زمان کلاس‌ها و کاهش بحث‌های گروهی می‌شد.

دانش‌آموزانی که دسترسی محدودی به اینترنت داشتند، با چالش‌های بیشتری روبه‌رو شدند، که این موضوع می‌تواند نابرابری‌های آموزشی را افزایش داده باشد.

بر اساس یک مطالعه درباره تعطیلی مدارس در دوران همه‌گیری، از دست رفتن زمان آموزشی باعث کاهش مهارت‌های اساسی، به‌ویژه در میان دانش‌آموزان کوچک‌تر شده که نیاز بیشتری به راهنمایی مستقیم برای درک مفاهیم اولیه خواندن و ریاضی دارند.

کاهش زمان تدریس و فرصت‌های کمتر برای تمرین مهارت‌های جدید، باعث کاهش پیشرفت آموزشی دانش‌آموزان شده است.

نقش حضور در کلاس درس

داده‌های جدید نشان می‌دهد که دانش‌آموزانی که به‌طور منظم در کلاس‌ها حضور ندارند، بیشتر در معرض افت تحصیلی هستند.

دانش‌آموزانی که به‌طور مکرر مدرسه را از دست می‌دهند، در فهم مطالب جدید دچار مشکل می‌شوند زیرا فرصت‌های مهم یادگیری در کلاس، تعامل با معلم و دریافت بازخورد را از دست می‌دهند.

مدارس سعی دارند با تأکید بر حضور منظم و طراحی برنامه‌های درسی جذاب‌تر، این مشکل را برطرف کنند.

معلمان این اقدامات را بخشی از راه‌حل برای افزایش علاقه به مطالعه و ریاضی می‌دانند، هرچند که ممکن است مدتی طول بکشد تا پیشرفت‌های چشمگیری حاصل شود.

لزوم بازنگری در منابع و پشتیبانی آموزشی

دسترسی به کتابخانه‌ها و منابع خواندنی در خارج از ساعات مدرسه می‌تواند به بهبود شرایط کمک کند، به‌ویژه برای دانش‌آموزانی که در خانه به چنین امکاناتی دسترسی ندارند.

برخی مناطق آموزشی با ارائه کلاس‌های فوق‌برنامه، دوره‌های جبرانی تابستانی یا تدریس خصوصی در گروه‌های کوچک تلاش می‌کنند تا اطمینان حاصل کنند که دانش‌آموزان آموزش کافی دریافت می‌کنند.

مقامات آموزشی همچنین خواستار بهبود آموزش معلمان در زمینه تدریس خواندن و روش‌های مؤثر در آموزش ریاضی شده‌اند. آن‌ها معتقدند که اگر معلمان در راهنمایی دانش‌آموزان احساس اعتمادبه‌نفس بیشتری داشته باشند، یادگیری برای دانش‌آموزان نیز شفاف‌تر و مؤثرتر خواهد شد.

مقابله با استرس پس از همه‌گیری

عملکرد تحصیلی تنها نگرانی موجود نیست. دانش‌آموزان با چالش‌های عاطفی و ذهنی ناشی از سال‌های اخیر که همراه با عدم قطعیت بوده، نیز روبه‌رو هستند.

این استرس می‌تواند انگیزه آن‌ها را برای مطالعه یا حل مسائل ریاضی کاهش دهد، به‌ویژه اگر احساس کنند که بیش از حد تحت فشار قرار گرفته‌اند.

کارشناسان معتقدند که مدارس باید مشاوره یا جلسات آرامش‌بخش را برای کمک به دانش‌آموزان در بازیابی تعادل عاطفی ارائه دهند. حتی گام‌های کوچک در جهت ثبات روانی می‌تواند به بهبود عملکرد تحصیلی آن‌ها منجر شود.

لزوم تلاش جمعی و حمایت خانواده‌ها

کار، نتایج جدید را هشداردهنده توصیف کرد، اما تأکید کرد که معلمان همچنان خانواده‌ها را تشویق می‌کنند که به یادگیری فرزندانشان امید داشته باشند و در روند پیشرفت آن‌ها مشارکت کنند.

بسیاری از معلمان به دنبال راه‌حل‌های نوآورانه برای افزایش علاقه دانش‌آموزان به خواندن هستند، از جمله دروس تعاملی و فعالیت‌های کلاسی که روی درک مطلب تمرکز دارند.

برخی از جوامع محلی برنامه‌های داوطلبانه ریاضی راه‌اندازی کرده‌اند که در آن دانش‌آموزان دبیرستانی به دانش‌آموزان کوچک‌تر کمک می‌کنند. نشانه‌های اولیه موفقیت این طرح‌ها نشان می‌دهد که یک تلاش جمعی و هدفمند می‌تواند تأثیرات مثبتی داشته باشد.

این نتایج در گزارش کارت ارزیابی پیشرفت ملی در آموزش (National Assessment of Educational Progress Report Card) منتشر شده است.

source

توسط expressjs.ir