بر اساس یک پژوهش جدید، ۶۰ درصد از زنان در ترکیه خود را کارآفرین می‌دانند، در حالی که این میزان در میان زنان نسل Z به ۸۸ درصد می‌رسد.

طبق این پژوهش که در ۴۱ کشور جهان و با مشارکت بیش از ۴۲ هزار نفر انجام شده است، به‌ویژه زنان نسل جوان تمایل دارند کارآفرین شوند تا رؤیاهای خود را دنبال کنند، استقلال مالی به دست آورند، انعطاف‌پذیری در کار و زندگی را افزایش دهند و در دنیا تأثیرگذار باشند. میزان تمایل زنان نسل Z به کارآفرینی به ۸۸ درصد می‌رسد.

این پژوهش توسط شرکت Mastercard و با همکاری مؤسسه پژوهشی Opinium انجام شده و طی یک نظرسنجی کمی آنلاین بین ۱۶ دسامبر ۲۰۲۴ تا ۳ ژانویه ۲۰۲۵ در ۴۱ کشور در آمریکای شمالی، آمریکای لاتین، آسیا-اقیانوسیه، اروپا، خاورمیانه و آفریقا اجرا شده است.

نتایج پژوهش:

  • در سطح جهانی، ۳۰ درصد از زنان و ۳۷ درصد از مردان خود را کارآفرین می‌دانند. در ترکیه، ۶۰ درصد از زنان و ۷۴ درصد از مردان خود را کارآفرین می‌دانند.
  • این میزان در میان نسل‌های جوان‌تر زنان افزایش قابل‌توجهی دارد. در سطح جهانی، ۷۱ درصد از زنان نسل Z و ۶۵ درصد از زنان نسل هزاره تمایل به کارآفرینی دارند، در حالی که این عدد برای زنان نسل X (۴۵ درصد) و نسل Baby Boomers (۲۲ درصد) بسیار پایین‌تر است.
  • در ترکیه، تمایل زنان نسل Z به کارآفرینی به ۸۸ درصد می‌رسد.

دلایل اصلی تمایل زنان نسل Z در جهان به کارآفرینی:

۱. کسب درآمد بیشتر (۵۷ درصد)
۲. دستیابی به استقلال مالی (۵۴ درصد)
۳. ایجاد تعادل بین کار و زندگی

این معیارها برای نسل هزاره نیز تقریباً مشابه است.

دلایل اصلی تمایل زنان ترکیه به کارآفرینی:

۱. تحقق رؤیاهای شخصی (۶۲ درصد)
۲. ایجاد تعادل بهتر بین کار و زندگی (۴۶ درصد)
۳. ساعات کاری انعطاف‌پذیرتر (۴۰ درصد)

موانع پیش روی زنان کارآفرین:

  • در سطح جهانی و در ترکیه، بزرگ‌ترین مانع بر سر راه کارآفرینی، تأمین مالی است. این موضوع برای مردان نیز بزرگ‌ترین چالش محسوب می‌شود.
  • زنان ترکیه به کمبود منابع مالی (۴۰ درصد)، نبود سرمایه‌گذاری (۳۹ درصد) و کمبود تجربه (۲۸ درصد) به عنوان بزرگ‌ترین موانع اشاره کرده‌اند.
  • در مورد حمایت‌هایی که می‌تواند به زنان در غلبه بر این موانع و احساس امنیت بیشتر در راه‌اندازی کسب‌وکارشان کمک کند، دسترسی به گزینه‌های مالی بیشتر (۴۸ درصد)، آموزش بهتر در مهارت‌های کسب‌وکار (۳۳ درصد) و آموزش در زمینه فناوری (۲۹ درصد) مهم‌ترین پاسخ‌ها بوده‌اند.

نرخ بالای زنان کارآفرین در ترکیه

نتایج این پژوهش نشان می‌دهد که ۶۰ درصد از زنان ترکیه خود را کارآفرین می‌دانند که این میزان بالاتر از متوسط منطقه EEMEA (اروپای شرقی، خاورمیانه و آفریقا) با ۵۱ درصد است.

  • نسل‌هایی که بیشترین احتمال را دارند که خود را کارآفرین بدانند یا در آینده کارآفرین شوند:
    • نسل Z (۸۸ درصد)
    • نسل هزاره (۷۲ درصد)
    • نسل X (۶۴ درصد)
    • نسل Baby Boomers (۵۵ درصد)

این داده‌ها نشان می‌دهد که در ترکیه، با افزایش سن، احتمال دیدن خود به عنوان یک کارآفرین کاهش می‌یابد.

صنایع مورد علاقه زنان کارآفرین ترکیه

زنان ترکیه تمایل دارند کسب‌وکار خود را در حوزه‌های زیر راه‌اندازی کنند:

  • صنعت غذا و نوشیدنی (۳۰ درصد)
  • لوازم آرایشی و بهداشتی (۱۷ درصد)
  • خدمات کسب‌وکار (۱۲ درصد)

در مقابل، مردان تمایل بیشتری به راه‌اندازی کسب‌وکار در حوزه IT و کامپیوتر دارند، به‌طوری که این میزان در بین مردان ۱۲ درصد و در بین زنان ۷ درصد است.

کشورهای شرکت‌کننده در نظرسنجی:

انگلیس، فرانسه، آلمان، ایتالیا، اسپانیا، اتریش، ایرلند، بلژیک، نروژ، دانمارک، جمهوری چک، یونان، لهستان، هلند، سوئد، پرتغال، اسلواکی، سوئیس، هند، اندونزی، سنگاپور، استرالیا، چین، تایلند، کره، آفریقای جنوبی، نیجریه، امارات متحده عربی، عربستان سعودی، ترکیه، کنیا، مصر، اوکراین، مراکش، برزیل، مکزیک، کلمبیا، آرژانتین، شیلی، کانادا، ایالات متحده آمریکا.

source

توسط expressjs.ir