28 اسفند 1403 ساعت 07:00
خودروهای هاچ بک برقی در ایران طرفدار ندارند اما رنو 5 توربو برقی 3E واقعا داستان متفاوتی برای روایت در نظر گرفته است! در ادامه با مشخصات فنی و قابلیتهای عجیب و غریب رنو 5 توربو 3E همراه شما هستیم.
تجربه سواری با رنو 5 در سالهای دور، حداقل برای ما ایرانیها حس و حال عجیبی دارد؛ حالا فرض کنید که بر تن همان رنو 5 نوستالژیک، لباس برقی بپوشانیم و قدرت یک لامبورگینی سوپر اسپرت را در پدال گاز آن قرار دهیم. چنین ترکیبی را میتوانید در رنو 5 توربو برقی 3E پیدا کنید که در آخرین مطلب از سری اخبار خودرو گجت نیوز قصد داریم به سراغ آن برویم.
مشخصات فنی رنو 5 توربو برقی 3E
پس از نمایش نسخه کانسپت این خودرو در اواخر سال 2024، نسخه تولیدی آن به تازگی برای ورود به بازار آماده شده است که از نظر ظاهری تقریبا با مدل کانسپت هیچ فرقی ندارد؛ البته این نسخه شاهد تغییرات جزئی مانند افزودن یک لوگوی RS در پشت ستون B بوده و بس! به هر حال هنوز هم یک خودروی دو درب با ظرفیت دو سر نشینه را داریم، در حالی که رنو 5 معمولی دارای درهای عقب و پنج صندلی است. یک نکته مهم دیگر هم به بحث انتقال توان مربوط میشود، یعنی جایی که توان از چرخهای جلویی به دیفرانسیل عقب میروند.
این هیولای کوچک از رنو 5 توربو با موتور سنترال الگوبرداری کرده و برخلاف ظاهر جمع و جور خود، روی رینگهای عظیم 20 اینچی قرار گرفته است. گلگیرهای عقب برآمده میزبان موتورهای درون چرخ یا همان «in wheel» هستند و هر کدام با 268 اسب بخار معادل 200 کیلووات قدرت را در اختیار راننده قرار میدهند. در یک کلام، این هاچ بک پر حرف و حدیث الکتریکی 536 اسب بخار قدرت تولید میکند. گشتاور هم با توجه به نوع موتورهای برقی، عدد 4800 نیوتن متر را نشان میدهد، اما این عدد احتمالاً نشان دهنده گشتاور چرخ به جای گشتاور موتور است.
پیش تر GMC همین کار را برای هامر تمام برقی و تسلا با خودرو برقی رودستر انجام داد. به هر حال معمولا عدد گشتاور موتور، 10 درصد از این عدد است و میتواند حدس زد که رنو 5 توربو برقی 3E تقریبا 480 نیوتن متر گشتاور را تقدیم راننده میکند. همچنین بد نیست اشاره کنیم که نزدیکترین رقیب این خودرو در ایران، حداقل از نظر ظاهر و ابعاد و برقی بودن، شاید کی ام سی E30X باشد، هرچند که توان آن از 130 اسب بخار فراتر نمیرود!
رنو 5 توربو 3E در حدود سه ثانیه از 0 به 100 کیلومتر در ساعت میرسد و حداکثر سرعت آن به 270 کیلومتر در ساعت محدود شده است تا در عملکرد طولانی مدت موتورهای برقی، اختلالی رخ ندهد. حتی با وجود اینکه تمرکز اصلی روی عملکرد است، رنو 5 توربو برقی 3E همچنان شعاع حرکت یا همان رنج پیمایش مناسبی خواهد داشت. این خودروساز فرانسوی به لطف پکیج باتری 70 کیلووات ساعتی، حداکثر 400 کیلومتر شعاع حرکت را در چرخه WLTP در کاتالوگ این خودرو ثبت کرده است.
با وجود اینکه نسخه برقی رنو 5 توربو خودرویی بزرگتر با باتری بزرگتر از رنو 5 استاندارد است، این وزن این خودرو هاچ بک برقی وحشی به 1450 کیلوگرم میرسد که بخش بزرگی از آن، مربوط به پکیج باتریهای خودرو است. البته که اضافه وزن آن به لطف استفاده از فیبر کربن در بخشهای داخلی و خارجی تا حد زیادی جبران شده و حتی حذف درهای عقب و صندلیهای عقب نیز کمک زیادی به لاغر شدن این محصول کردهاند. همچنین رنو وعده داد که تا زمان تولید نسخه نهایی، رنو 5 توربو برقی 3E کاهش وزن بیشتری را هم تجربه کند.
در ادامه باید اشاره کنیم که رنو 5 توربو 3E از پلتفرم 800 ولتی دی سی بهره میبرد و این قابلیت حداکثر سرعت شارژ 350 کیلووات را فراهم کرده است، در حالی که خودروهای برقی معمولی فقط از شارژ DC با سرعت 100 کیلووات پشتیبانی میکنند. در یک سناریوی ایده آل، باتری لیتیوم یونی میتواند در مدت 15 دقیقه از 15 به 80 درصد شارژ شود که این عدد، فوق العاده به نظر میرسد.
پلتفرمی که رنو 5 توربو برقی 3E روی آن توسعه پیدا کرده است، قبلاً نیز شاهکاری به نام آلپاین A290 را به وجود آورده بود، اما به نظر میرسد که 5 توربو 3E در لیگ کاملاً متفاوتی بازی خواهد کرد. اهرم ترمز دستی عمودی به سبک خودروهای رالی، در کنار تریم داخلی از جنس آلکانترا، رول کیج و صندلیهای اسپرت ریس با کمربند شش نقطهای، همگی یک مجموعه متفاوت را خلق کردهاند که قدرت واقعی آنها را فقط میتوان در پیست محک زد.
قیمت و زمان تحویل
رنو در هفتههای آینده از نسخه نهایی این محصول رونمایی میکند، سپس پروسه فروش آغاز میشود و تحویل اولین سری آن در سال 2027 آغاز خواهد شد. در حال حاضر هیچ عدد برای رنو 5 توربو برقی 3E ذکر نشده است، اما احتمالاً قیمت این خودرو شش رقمی خواهد بود یعنی فراتر از 1 میلیون دلار. بخش زیادی از این رقم به لیمیتد ادیشن بودن این محصول وابسته است و تنها 1980 خودرو به عنوان ادای احترام به سالی که رنو 5 توربو اصلی برای فروش عرضه شد، ساخته خواهد شد و بد نیست بدانید که این خودرو برقی همه فن حریف، در اروپا، خاورمیانه، ژاپن و استرالیا به فروش خواهد رسید. یعنی شاید روزی برسد که در ایران هم دیده شود!
source