1
طبق گزارش ACI World، در بولتن دو سالانه ترافیک فرودگاهی ۲۰۲۴-۲۰۵۳، سفرهای هوایی تا سال ۲۰۵۳ میلادی به ۲۲.۳ میلیارد مسافر هوایی خواهد رسید که دو و نیم برابر رقم در سال ۲۰۲۴ میلادی بوده است. این پیشبینی بر اساس دادهها و پیشبینیهای سال گذشته برای سال ۲۰۲۵ میلادی است.
به طور خاص، از سال ۲۰۲۴ تا سال ۲۰۴۳ انتظار میرود که تعداد مسافران جهانی با نرخ سالانه ۳.۴ درصد رشد کند و به رقم ۱۷.۷ میلیارد مسافر به صورت سالانه برسد. تا سال ۲۰۴۵، این تعداد به ۱۸.۷ میلیارد مسافر افزایش پیدا خواهد کرد که دو برابر ارقام سال ۲۰۲۴ میلادی خواهد بود.
در سال گذشته میلادی، ۹.۵ میلیارد مسافر هوایی وجود داشت که نشان دهنده ۹ درصد افزایش نسبت به سال ۲۰۲۳ میلادی است. این رقم کمتر از برآورد اولیه بود چراکه پیشبینیها به طور کامل تأثیر همهگیری را در نظر نگرفته بودند. پیشبینی اولیه برای سال ۲۰۲۴ میلادی، ۱۱.۴ میلیارد مسافر بود که در نهایت محقق نشد و تعداد مسافران هوایی در آن سال، ۹.۵ میلیارد مسافر بود.
با این حال، تا سال ۲۰۲۵، باور عمومی بر این است که همه بازارها از اثرات همهگیری کووید-۱۹ بهبود پیدا کنند و در مسیر رشد پایدار قرار بگیرند. انتظار میرود که ترافیک جهانی مسافران به ۹.۹ میلیارد مسافر برسد که نرخ رشد سالانه ۴.۸ درصد است.
پیشبینیها حاکی از آن است که آفریقا در سال ۲۰۲۴، تعداد ۲۳۶ میلیون مسافر هوایی داشته باشد که ۱۰۷ درصد از سطح سال ۲۰۱۹ رشد داشته است. انتظار میرود که منطقه آسیا و اقیانوسیه شاهد ۵ میلیارد مسافر باشد که رشد ۱۰۳ درصدی از سال ۲۰۱۹ خواهد داشت. همچنین پیشبینی میشود که اروپا ۵ میلیارد مسافر داشته باشد که ۱۰۲ درصد نسبت به سال ۲۰۱۹ بیشتر خواهد بود. تعداد مسافران در آمریکای لاتین و کارائیب نیز ۷۴۶ میلیون مسافر خواهد بود که نسبت به سال ۲۰۱۹ افزایش ۱۱۱ درصدی خواهد داشت.
علاوه بر این، پیشبینی میشود که تعداد مسافران هوایی در خاورمیانه به رقم ۴۴۳ میلیون مسافر برسد که نسبت به سال ۲۰۱۹ حدود ۱۰۹ درصد بیشتر خواهد بود و این در حالی است که تعداد مسافران در آمریکای شمالی به یک میلیارد مسافر خواهد رسید که نسبت به سال ۲۰۱۹ افزایش ۱۰۴ درصدی خواهد داشت.
اقتصادهای نوظهور و در حال توسعه احتمالاً نرخ رشد بالاتری نسبت به اقتصادهای پیشرفته تجربه خواهند کرد و خاورمیانه و آسیا – اقیانوسیه با نرخ رشد ۵.۲ و ۵ درصدی بین سالهای ۲۰۲۴ تا ۲۰۳۰ پیشتاز خواهند بود. میانگین جهانی ۴ درصد است که این رشد از آن بیشتر است.
با این حال، باید به این نکته توجه داشت که رشد جهانی مسافران هوایی به دلیل تنشهای ژئوپلیتیکی با چالشهایی مواجه خواهد شد. اعمال مجدد احتمالی تعرفهها توسط ایالات متحده در دولت دوم ترامپ میتواند به طور غیرمستقیم بر تقاضا برای سفرهای بینالمللی تأثیر بگذارد. علاوه بر این، تأخیر در تحویل هواپیماها از سوی سازندگان خطراتی را برای فرصتهای رشد ایجاد میکند که منجر به افزایش هزینههای عملیاتی و تأثیرگذاری بر احساسات مسافران میشود. هواپیماییها، فرودگاهها و سیاستگذاران باید اقدامات جسورانه و آیندهنگرانه برای پیشبینی و رفع نیازهای آینده این صنعت انجام بدهند.
منبع tourism-reviewsource