18 اسفند 1403 ساعت 19:01
دولت چهاردهم در لایحه بودجه سال ۱۴۰۴، مجموعا ۴ هزار میلیارد تومان برای توسعه هوش مصنوعی و طرحهای آموزشی و سلامتمحور در نظر گرفته است.
با عنایت به آخرین اخبار داخلی، دولت در جداول لایحه بودجه سال آتی، بهویژه در ردیف ۱۰ جدول مصارف هدفمندی یارانهها، اعتباراتی را برای اجرای تکالیف برنامه هفتم پیشرفت در نظر گرفته است. این اعتبارها به منظور حمایت از پروژهها و طرحهای کلیدی که میتوانند به توسعه و رشد کشور کمک کنند، توزیع شدهاند.
طبق این برنامه، 2 هزار میلیارد تومان اعتبار برای حمایت از برنامه ملی توسعه هوش مصنوعی تخصیص یافته است. این برنامه ملی به دنبال ایجاد زیرساختهای لازم و فراهم کردن زمینههای پژوهشی و عملیاتی در حوزه هوش مصنوعی است که میتواند در آینده به افزایش بهرهوری، نوآوری و کارایی در صنایع مختلف کمک کند.
همچنین، 2 هزار میلیارد تومان دیگر نیز برای حمایت از طرحهای هوش مصنوعی با اولویت آموزش و سلامت پیشنهاد شده است. این بخش از اعتبار به ویژه بر روی بهبود کیفیت آموزش و ارتقای خدمات بهداشتی و درمانی با استفاده از فناوریهای نوین و هوش مصنوعی تمرکز دارد. علاوه بر این، پنج هزار میلیارد تومان به حمایت از طرحهای پیشران اختصاص داده شده است که در این راستا، تأکید ویژهای بر ریزالکترونیک وجود دارد. در ادامه با انتشار جزئیات این خبر همراه ما باشید.
لزوم حمایت از بخش خصوصی و توسعه هوش مصنوعی در کشور
بر اساس گزارش مرکز پژوهشها، هرچند در لایحه بودجه ۱۴۰۳ اعتباری به میزان دو هزار میلیارد تومان برای توسعه هوش مصنوعی در نظر گرفته شده بود، اما بر اساس گزارش سازمان ملی هوش مصنوعی، این منابع در سال ۱۴۰۳ تخصیص داده نشد. این موضوع نشاندهنده شکاف بین برنامهریزی و اجرا در حوزههای فناوریمحور است که میتواند به عنوان مانعی در مسیر پیشرفت و توسعه این بخش عمل کند.
علاوه بر این، محدودیتهای بازار داخلی و کمبود تقاضا از دیگر چالشهای پیشروی توسعه هوش مصنوعی در کشور هستند. برای غلبه بر این موانع دولت باید با اتخاذ سیاستهای مناسب، تقاضا را تحریک کرده و از بخش خصوصی حمایت کند. این حمایتها میتواند شامل ارائه تسهیلات مالی، کاهش موانع قانونی و ایجاد بسترهای مناسب برای همکاری بین بخشهای دولتی و خصوصی باشد.
در سند ملی هوش مصنوعی که در ۲۹ خرداد ۱۴۰۳ توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید، مقرر شد که مرکز ملی هوش مصنوعی پس از طی تشریفات قانونی به سازمان ملی هوش مصنوعی تبدیل شود. این سازمان به عنوان یک نهاد مستقل زیر نظر رئیسجمهور فعالیت خواهد کرد. همچنین، اساسنامه این سازمان باید ظرف مدت سه ماه پس از تصویب سند توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب برسد.
در ادامه، با تصویب مصوبه اصلاح تبصره ذیل مصوبه ماده واحده تشکیل شورای ملی راهبری و تأسیس سازمان ملی هوش مصنوعی، وظیفه تدوین و تصویب اساسنامه سازمان ملی هوش مصنوعی به معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان ریاست جمهوری محول شد.
ابلاغ اساسنامه سازمان ملی هوش مصنوعی
این معاونت موظف است ظرف مدت سه ماه از زمان ابلاغ اصلاحیه مصوبه، با همکاری سازمانهای مختلف از جمله سازمان اداری و استخدامی، سازمان برنامه و بودجه، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات اساسنامه را تدوین و به تصویب هیئت وزیران برساند.
در حال حاضر، این اساسنامه در دست بررسی کمیسیونهای دولت قرار دارد و به دلیل عدم تصویب نهایی، اعتبارات این نهاد همچنان در قالب مرکز ملی هوش مصنوعی و در ردیف متفرقه در اختیار معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری قرار میگیرد. دولت در برنامه هفتم توسعه نیز موظف به تدوین و اجرای برنامه ملی توسعه هوش مصنوعی شده است. مرکز پژوهشها بر این باور است که اعتبارات فعلی در نظر گرفته شده برای این برنامه کافی نیست و حتی در مقایسه با سرمایهگذاریهای کشورهای رقیب، فرصتهای لازم برای رشد سریع و پایدار را فراهم نمیکند.
بر این اساس، مرکز پژوهشها پیشنهاد داده است که در لایحه بودجه سال ۱۴۰۴ منابع جدیدی برای توسعه هوش مصنوعی در نظر گرفته شود. این پیشنهاد با توجه به اهمیت استراتژیک هوش مصنوعی و نقش آن در پیشرفت اقتصادی و اجتماعی کشور بسیار حائز اهمیت است. کمبود منابع مالی میتواند مانع جدی در راه اجرای برنامههای توسعه هوش مصنوعی باشد.
این کمبود میتواند باعث کاهش سرعت پروژههای تحقیقاتی و توسعه فناوریهای نوین در حوزه هوش مصنوعی شود. همچنین، کمبود بودجه میتواند باعث مهاجرت نخبگان و متخصصان هوش مصنوعی به کشورهای دیگر شود. ایجاد زیرساختهای سختافزاری و نرمافزاری مورد نیاز برای توسعه هوش مصنوعی نیازمند سرمایهگذاری قابل توجه است.
source