تجارت برای ثروتمندترین افراد جهان در حال رونق است و به طور تصادفی، صنعت گردشگری در سوئیس نیز همین‌طور بوده است. در سال ۲۰۲۴ میلادی، هتل‌های سوئیس ۴۲.۸ میلیون اقامت شبانه را به ثبت رساندند که بالاترین رقم در پنجاه سال گذشته بوده است.

یکی از عوامل چنین افزایشی در گردشگری سوئیس نیز مسافرانی هستند که به دنبال اقامت لوکس در سوئیس هستند که بیشتر آن‌ها از ایالات متحده آمریکا می‌آیند و با تعداد بی‌سابقه‌ای به این کشور آلپ هجوم می‌آورند. کاملاً آشکار شده که مسافران ثروتمند تأثیر قابل توجهی بر اقتصاد سوئیس دارند و این کشور وضعیت خودش را به‌عنوان مقصدی برتر در سطح جهانی افزایش داده است.

پیشخدمت‌های اختصاصی و خدمات VIP

برای چندین دهه، مناظر بکر و شهرت نخبه سوئیس، آن را به جاذبه‌ای برای مسافران ثروتمند تبدیل کرده است. این کشور برای مدت طولانی مترادف با انحصار و لوکس بودن بوده که شامل هتل‌های پنج ستاره و غذاخوری‌های ستاره‌دار میشلین گرفته تا کلبه‌های اسکی خصوصی و خدمات بانکی محتاطانه است. در دوران پس از همه‌گیری کرونا، سوئیس بیشتر به سمت تجربه‌های شخصی سازی شده و پیشرفته و لوکسی رفته است که برای افراد معدود و ثروتمند طراحی شده است.

هتل‌ها در مقاصد آلپاینی همچون سنت موریتز، زرمات و گستاد با خدماتی که ممکن است فقط در استراحتگاه‌های لوکس تلویزیونی مانند سریال White Lotus انتظار داشته باشید، سطح لوکس و مجلل بودن را افزایش داده‌اند که شامل پیشخدمت‌های اسکی خصوصی برای گرم کردن چکمه‌های شما، تورهای هلی اسکی و حتی موتورسیکلت‌های هارلی دیویدسون برای رانندگی مهمانان است.

اقامتگاه‌های پنج ستاره این کشور اکنون با مزایای مورد انتظار مانند سرآشپزهای خصوصی و خدمات دربان ارائه می‌شوند که تجربه‌های تجملی و ماندگاری را در زندگی به شما ارائه می‌کنند. برخی مانند The Chedi دارای برخی ولخرجی و افراط‌گرایی نیز هستند، مثلاً مجموعه‌ای از هزاران سیگار کمیاب را در اختیار شما قرار می‌دهند که قیمت آن‌ها می‌تواند تا ۸۶۰۰ یورو باشد.

توجه ویژه نسبت به گردشگری لوکس

بر اساس گزارش مجمع اقتصاد جهانی، میلیاردرها در سراسر جهان در سال ۲۰۲۴ ثروت جمعی خودشان را به میزان خیره کننده ۱.۹۴ تریلیون یورو افزایش دادند. برای کشور سوئیس، به نظر می‌رسد که ورود افراد ثروتمند یک استراتژی بسیار سودآور و خوب بوده است.

در سال گذشته، تعداد اقامت‌های شبانه خارجی با ۵.۱ درصد افزایش به ۲۲ میلیون نفر رسید و مسافران آمریکایی حدود یک چهارم آن را تشکیل می‌دهند. در همین حال، بازدیدکنندگان چینی و هندی هر کدام دو رقمی افزایش یافتند که نشان دهنده رشد سفرهای لوکس طولانی مدت است.

اگرچه ممکن است تعداد بازدیدکنندگان ثروتمند زیاد نباشند اما آن‌ها تأثیر قابل توجهی دارند. هتل‌های پنج ستاره تنها حدود ۸ درصد از کل اقامت‌های شبانه را تشکیل می‌دهند اما مهمانانی که در این هتل‌ها اقامت دارند، ۲۵ تا ۳۰ درصد از کل درآمد گردشگری سوئیس را تشکیل می‌دهند.

با این حال، منتقدان این سؤال را مطرح کرده‌اند که آیا این بازدیدکنندگان فوق لوکس ممکن است برای گردشگران محلی قیمت‌ها را افزایش بدهند. داستان‌های موفقیت‌آمیز گردشگری مشابه در جاهای دیگر مانند شهر رم نیز وجود داشتند، جایی که اجاره‌های کوتاه مدت اجاره بها را بالا برده و ساکنان را مجبور به زندگی در خارج از شهر کرده است.

سایر نقاط تفریحی لوکس

رونق گردشگری لوکس سوئیس به تنهایی اتفاق نمی‌افتد. مقاصد در سراسر جهان برای بخشی از بازار گران قیمت رقابت می‌کنند. به‌عنوان مثال، تنریف (Tenerife) در حال تغییر موقعیت خودش به‌عنوان یک مقصد انحصاری است و فعالیت‌هایی را به طور خاص با هدف جذب مسافران لوکس ایالات متحده آغاز کرده و این در حالی است که استراحتگاه‌های مالدیو، اتریش و یونان برنامه‌های سفر سفارشی، پناهگاه‌های خصوصی و مجتمع‌های سلامتی مستقل را برای جذب مسافران ثروتمند ارائه می‌دهند.

چیزی که سوئیس امیدوار است همچنان آن را از سایر مقاصد لوکس متمایز کند، ترکیبی از عظمت دنیای قدیم و دنیای مجلل مدرن آن است. در حالی که مقاصدی مانند دبی و مالدیو نوید اسراف و ولخرجی را می‌دهند، سوئیس تجملاتی را ارائه می‌کند که ریشه در میراث، سلامتی، ماجراجویی‌های فضای باز و همچنین خدمات در سطح جهانی دارد. همین نیز می‌تواند فرمولی برنده برای جذب ثروتمندترین مسافران جهان باشد.

منبع euronews

source

توسط expressjs.ir