04 اسفند 1403 ساعت 09:21
در این مطلب به مقایسه دو سدان ژاپنی جذاب میپردازیم که به زودی وارد خیابانها خواهند شد. برنده رقابت سوزوکی سیاز با هوندا سیتی، کیست؟
بازار خودرو طی یک سال اخیر میزبان خودروهای وارداتی زیادی بوده که در بین آنها محصولاتی از خودروسازان ژاپن، کره جنوبی و اروپا دیده میشوند. قطع به یقین پرتکرارترین برند ژاپنی بازار ایران، تویوتا بوده که با خودروهای مهمی همچون راوفور هیبریدی، کرولا، لوین و کمری به حضور پیدا کرده است. امروز قصد داریم دو سدان وارداتی از مقصد توکیو را زیر ذره بین ببریم تا مشخص شود که کدام یک از آنها ارزش خرید بیشتری برای ما ایرانیها دارد.
فهرست محتوا
سوزوکی سیاز یا هوندا سیتی
هوندا را بیشتر با موتورسیکلتهای مشهورش میشناسیم، اما خودروسازی هوندا سابقه طولانی در صنعت خودرو داشته و با طراحی و تولید ماشینهای جذابی مثل هوندا آکورد، سیتی، CR-V و سیویک به بازارهای بین المللی راه یافته است. برند ژاپنی دیگری که قرار است با هوندا به رقابت بپردازد، سوزوکی است. شرکت سوزوکی در ایران با شاسی بلند ویتارا، فرانکس و جیمنی معرف حضور مشتریان است.
امروزه بازار کراس اوورها داغ شده و خریداران خودرو ترجیح میدهند بودجه خود را صرف خرید از این سگمنت کنند، اما خوشبختانه سادگی و صمیمیت سدانها همچنان باعث محبوب ماندن این سگمنت شده و قرار نیست جوانان و بزرگ ترها دست از سر سدانهای وارداتی آن هم از نوع ژاپنیاش بردارند. بیایید به مقایسه هوندا سیتی با سوزوکی سیاز که دو سدان خارجی ژاپنی با اصالت هستند، نگاهی بیندازیم و جزئیات آنها را مرور کنیم.
مختصری از هوندا سیتی
سدان هوندا سیتی را باید در زمره محصولات قدیمی و با اصالت گروه خودروسازی هوندا قرار دهیم، زیرا تاکنون هفت نسل مختلف از این محصول به بازار جهانی راه یافته است. هفتمین نسل از Honda City در سال 2019 میلادی به بازار عرضه شد و اولین بازارهایی که پذیرای آن شدند، مالزی و برزیل بودند.
چهار سال بعد از عرضه نسل هفتم سیتی به بازار، هوندا تصمیم گرفت دستی به سر و گوش این سدان مقرون به صرفه و نسبتا ارزان قیمت بکشد و با طراحی نو و جدید به فروش بیشتر آن کمک کند. شرکت آذریوردسال که به صورت رسمی نمایندگی هوندا در ایران به شمار میرود، هوندا سیتی را به همراه چند مدل دیگر از این شرکت برای جانبازان آماده عرضه کرده است.
مختصری از سوزوکی سیاز
در مقایسه با هوندا سیتی که یک سدان قدیمی به حساب میآید، سوزوکی سیاز یک سدان جدید با رگههایی از مدرنیته است. اولین نسل از سیاز در سال 2014 میلادی به بازار عرضه شد و چهار سال بعد فیس لیفت آن آمد. اغلب مدلهایی که هم اکنون در بازارهای بین المللی دیده میشود، مدل 2018 هستند.
البته سوزوکی سیاز نامهای مختلفی به خود گرفته و حتی در بعضی از بازارها با نشانهای تجاری تویوتا بلتا و چانگان اوشان کیو به فروش میرسد. مسئول ورود این خودرو وارداتی به ایران، راسا موتور خاورمیانه است که مدل 2023 سیاز را عرضه خواهد کرد.
بیشتر بخوانید:
هوندا وزل در برابر کیا سلتوس؛ مقایسه شاسی بلندهای جدید بازار ایران
طراحی ظاهری
اگر بخواهیم به طور دقیق به طراحی بدنه هوندا سیتی و سوزوکی سیاز نگاه کنیم، نشانههایی از زبان طراحی قدیمی هر دو شرکت به چشم میخورد. به عبارت بهتر، ریشههای طراحی این دو سدان به گذشته باز میگردد و نمیتوانیم به عنوان یک مشتری، المانهای مهیج و مدرن در نمای جلو، عقب و جانبی مشاهده کنیم.
سدان هوندا به لطف فیس لیفت سال 2023 با تغییراتی اساسی رو به رو شد و توانست حالت جوان پسندتر و اسپرتتری نسبت به قبل ارائه دهد. مثلا دیفیوزر تعبیه شده زیر سپر عقب به گرافیک چشم نواز چراغها به جذابیت استایل هوندا کمک کردهاند. از نمای عقب که بگذریم، عمده تغییرات فیس لیفت در نمای جلو نهفته شده است.
چراغهای جلو سیتی نسبت به قبل تغییر کرده و سپر جلو در مقایسه با نمای جلو سوزوکی سیاز، جذابتر به نظر میرسد. در مجموع باید به این نکته بسنده کرد که هر دو سدان قدیمی به نظر میرسند، با این تفاوت که هوندا سعی کرده ابتکارات جالبی در فیس لیفت 2023 پیاده سازی کند و همین ترفندها به زیباتر شدن آن کمک کردهاند.
طراحی داخلی
نه تنها ظاهر بیرونی، بلکه داخل کابین هر دو سدان ژاپنی بازار ایران رنگ و بوی کهنگی به خود گرفتهاند. متاسفانه در مقایسه با سدانهایی مثل مزدا 3 پرمیوم ادیشن آفتاب خودرو، هوندا سیتی و سوزوکی سیاز، حرف زیادی برای گفتن نخواهند داشت. با این حال ژاپنیهای هوندا سعی کردهاند ضمن فیس لیفت ظاهر بیرونی، تغییراتی در کابین سیتی به وجود بیاورند.
طرح داشبورد جدید در Honda City در مقایسه با Suzuki Ciaz جذابتر بوده و با سلیقه اغلب مشتریان امروزی سازگار است. علاوه بر این باید به دریچههای تهویه عمودی اشاره کرد که ثابت میکنند طراحان این خودرو نهایت تلاش خود را برای زیباتر جلوه دادن سیتی کردهاند. داشبورد و سایر ادوات سوزوکی سیاز در سطح و اندازه یک خودرو اقتصادی بوده و نمای کلی کابین نشان دهنده فضای قدیمی و از مد افتاده است.
گرچه متریال داشبورد و رودریها از جنس پلاستیک خشک بوده، اما کیفیت خوبی دارند و با عنایت به برچسب قیمتی که از این دو سدان میبینیم، قابل قبول و مطلوب به نظر میرسند. به لحاظ جادار بودن فضای پا و سر سرنشینان، هوندا سیتی تعریفی نبوده، اما بد هم نیست و میتواند به راحتی پذیرای 4 الی 5 نفر با قد متعارف باشد. سوزوکی سیاز به لحاظ بهرهمندی از فاصله محوری بیشتر، فضای پا و سر بهتری ارائه میدهد.
سدان ژاپنی هوندا با ظرفیت صندوق عقب 519 لیتری، یک سدان خانوادگی مناسب برای سفرهای بین شهری به حساب میآید و میتواند نیاز اغلب خانوارهای ایرانی را برآورده کند. حجم صندوق بار سیاز هم 495 لیتر بوده و گرچه از هوندا کمتر است، اما همچنان مناسب سفرهای خانوادگی خواهد بود.
بیشتر بخوانید:
هوندا سیویک در برابر نیسان سیلفی؛ مقایسه سدان های ژاپنی جدید بازار ایران
قوای فنی
با توجه به بنزین بیکیفیتی که ایران دارد و نبود بنزین سوپر، به نظر میرسد که بهترین گزینه برای انتخاب یک خودرو اقتصادی و مقرون به صرفه، موتور تنفس طبیعی باشد. چنین پیشرانههایی ضمن سازگاری بالا با بنزین ایران، استهلاک کمتری داشته و هزینههای نگهداری پایینتری در مقایسه با توربوشارژها خواهند داشت. خبر خوب اینکه هوندا سیتی و سوزوکی سیاز مجهز به موتور 1.5 لیتری 4 سیلندر تنفس طبیعی شدهاند.
علیرغم شباهت زیاد قوای محرکه هر دو سدان به یکدیگر، هوندا عملکرد بهتری از خود نشان داده و موفق شده از دل پیشرانه 1.5 لیتری 4 سیلندر تنفس طبیعی، قدرت و گشتاور بیشتری بیرون بکشد. موتور زیر کاپوت هوندا سیتی میتواند در شرایط ایده آل، 121 اسب بخار قدرت و 145 نیوتن متر گشتاور را از طریق یک گیربکس اتوماتیک CVT به چرخهای جلو هدایت کند.
پیشرانه در سینه خفته سوزوکی سیاز با همان مشخصات، قادر به تولید 103 اسب بخار قدرت و 138 نیوتن متر گشتاور است و میتواند نیروی محرکه را از طریق یک جعبه دنده اتومات 4 سرعته به محور جلو انتقال دهد. همچنین سوزوکی سیاز 60 کیلوگرم سبکتر از رقیب است، اما شتاب گیری کمتری دارد، زیرا پیشرانه هوندا قویتر ظاهر شده است.
به لحاظ مصرف سوخت، هر دو سدان وارداتی 6 لیتر در هر صد کیلومتر مسافت مصرف میکنند. (هوندا کمی بیشتر بنزین میسوزاند) سیستم تعلیق محور جلو از نوع مک فرسون و در عقب محور پیچشی است.
امکانات رفاهی و تجهیزات ایمنی
هر دو سدان ژاپنی که در این مطلب به مقایسه آنها میپردازیم، اقتصادی و نسبتا ارزان قیمت هستند و به همین خاطر نباید انتظار امکانات رفاهی و تجهیزات ایمنی کاملی از آنها داشته باشید. با این حال، هوندا سیتی و سوزوکی سیاز مجهز به آپشنهای قابل قبول و متعارفی مثل کروز کنترل، سنسور نور، دوربین عقب و سیستم تهویه اتوماتیک هستند.
هوندا سیتی – رفاهی | سوزوکی سیاز – رفاهی | هوندا سیتی – ایمنی | سوزوکی سیاز – ایمنی |
سنسور نور | استارت دکمهای | کیسه هوای راننده و سرنشین | کروز کنترل |
تنظیم برقی آینههای جانبی | نمایشگر لمسی 7 اینچی | کیسه هوای جانبی | ایربگ راننده |
چراغهای روشنایی روز | دوربین عقب | کیسه هوای پردهای | ایربگ سرنشین جلو |
چراغهای جلو و عقب LED | مه شکن جلو و عقب | سیستم کنترل پایداری | ترمز ABS – EBD |
چراغهای مه شکن جلو LED | سنسور پارک عقب | سیستم ترمز | کنترل پایداری |
آنتن بالچه کوسهای | سیستم ورود بدون کلید | سیستم کنترل خودرو در سربالایی | ترمز جلو دیسکی خنک شونده |
دستگیرههای در با پوشش کرومی | سنسور نور | سیستم هشدار تایر | ترمز عقب کاسهای |
رینگهای آلومینیومی و چرخ زاپاس | چراغهای اصلی با تکنولوژی | کروز کنترل | سیستم پایش فشار باد تایرها |
کامپیوتر سفری | روکش چرم مصنوعی صندلیها | سیستم هشدار ایمنی | کنترل شروع حرکت در سربالایی |
سیستم موسیقی با کنترل فرمان | سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک | اتصال صندلی کودک یا ایزوفیکس | سیستم ضد سرقت ایموبلایزر |
شیفتر تعویض دنده از فرمان | دریچه سیستم تهویه مطبوع برای سرنشینان عقب | فرمان برقی | – |
فرمان چرمی | بازکن درب صندوق عقب از داخل کابین | ایموبلایزر | – |
تودوزی داخلی پارچهای | دکمههای کنترلی روی غربیلک فرمان | – | – |
کنسول صندلیهای جلو و عقب | کامپیوتر سفری پیشرفته 4.2 اینچی | – | – |
روشنایی صندوق عقب | آینه داخلی تیره شونده | – | – |
سیستم ورود و استارت بدون کلید | آینههای تاشو برقی | – | – |
دوربین دید عقب سه حالته | صندلی راننده 6 جهته دستی | – | – |
کولر اتوماتیک | – | – | – |
فرمان با تنظیم عمق و ارتفاع | – | – | – |
صندلی راننده با تنظیم ارتفاع | – | – | – |
نمایشگر لمسی 8 اینچی | – | – | – |
اندروید اتو و اپل کارپلی | – | – | – |
هوندا سیتی بخریم یا سوزوکی سیاز؟
بازار ایران طی سالهای قبل با برند هوندا بیش از سوزوکی سروکار داشته و به همین خاطر میزان استقبال از محصولات این خودروساز ژاپنی بیشتر است. هوندا به واسطه حضور فعال و مثبت در ایران میتواند مشتریان بیشتری برای خودش دست و پا کند و به احتمال زیاد بازار خرید و فروش آن گرمتر سوزوکی است.
هوندا سیتی به لطف بهرهمندی از پیشرانه با توان بالاتر، شتاب گیری بهتر، فضای صندوق عقب جادارتر و برخورداری از شیفتر پشت فرمان و طراحی به روزتر با توجه به فیس لیفت اخیری که داشته، میتواند گزینه مناسبی برای علاقهمندان به سدانهای وارداتی اقتصادی باشد. با این حال نباید سوزوکی سیاز را فراموش کرد، زیرا این سدان ژاپنی کابین جادارتری داشته و مصرف سوختش پایینتر است.
source