02 اسفند 1403 ساعت 11:12

سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، گزارش فصلی خود از کیفیت اینترنت همراه اول، ایرانسل و رایتل را در پاییز 1403 منتشر کرد.

یکی از شاخص‌های رفاه در جهان امروز، بهره‌مندی شهروندان یک کشور از اینترنت باکیفیت و پرسرعت است. متاسفانه این خدمت مهم، آن طور که باید توسط دولت ارائه نمی‌شود و همین باعث به وجود آمدن نارضایتی‌های فراوان شده است. ارتباطات و فناوری اطلاعات، رکن بسیار مهم توسعه اجتماعی و اقتصادی به شمار می‌رود و عدم توجه به آن می‌تواند چالش‌های زیادی برای مردم به وجود آورد.

گزارش رگولاتوری از کیفیت اینترنت منتشر شد

گزارش رگولاتوری از کیفیت اینترنت

دولت و اپراتورهای خصوصی با عنایت به رشد فزاینده و انفجاری فناوری‌های مرتبط با خدمات اینترنتی، نگرانی‌های بسیاری بابت پوشش حداکثری خدمات لازم به شهروندان داشته و در همین راستا تلاش‌های گسترده‌ای برای ارائه اینترنت باکیفیت و پرسرعت انجام می‌دهند که نمونه بارز آن، اینترنت فیبر نوری و فرآیند رو به رشد آن است.

اخیرا فصلنامه آماری شاخص‌های ارتباطات و فناوری اطلاعات از سوی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی یا همان رگولاتوری، منتشر شده که مرور آن خالی از لطف نیست. گزارش‌هایی که در ادامه شرح آن‌ها می‌آید، به صورت فصلی منتشر می‌شوند و وضعیت شاخص‌های مختلف کیفیت شبکه از جنبه‌های متنوع را مورد بررسی قرار می‌دهند.

گزارش رگولاتوری از کیفیت اینترنت

مجموعه این شاخص‌ها برای اپراتورها از اهمیت خاصی برخوردار بوده و برای نهادهای دولتی هم از این جهت که می‌تواند آن‌ها را در تصمیم‌گیری‌های مهم و استراتژیک راهنمایی کند، مهم است. در این مطلب از گجت نیوز به سراغ بررسی داده‌های فصلنامه رگولاتوری می‌رویم تا شاخص‌های کیفیت شبکه را با یکدیگر بررسی کنیم. در ادامه عملکرد سه اپراتور بزرگ همراه اول، ایرانسل و رایتل را بررسی خواهیم کرد.

همراه اول

گزارش رگولاتوری از کیفیت اینترنت

درصد قطعی سرویس صوتی همراه اول در پاییز سال جاری با در نظر گرفتن فناوری 2G برابر با 0.39 بوده که این سرویس حدود 98.95 درصد موفقیت آمیز عمل کرده است. همچنین آمارها نشان می‌دهد که میزان قطعی سرویس صوتی در فناوری 3G حدود 0.12 درصد و نرخ موفقیت آمیز بودنش نزدیک به 99.83 درصد بوده است.

در قسمت سرویس داده نیز همراه اول عملکرد خوبی از خود نشان داده و میزان قطعی این خدمت در فناوری‌های 3G و 4G به ترتیب 0.27 و 0.28 درصد اعلام گردیده است. گفتنی است که سرویس داده 3G حدود 33.26 درصد و فناوری 4G تا 99.71 درصد موفقیت آمیز است.

ایرانسل

گزارش رگولاتوری از کیفیت اینترنت

اپراتور بعدی ایرانسل بوده که میزان قطعی سرویس صوتی آن برابر با 0.48 درصد در فناوری 2G و نرخ موفقیت آمیز بودنش نزدیک به 97.7 درصد است. این آمارها در فناوری 3G به ترتیب 0.26 درصد و 99.63 درصد هستند. این اپراتور بزرگ در بخش سرویس داده با نرخ قطعی 0.57 و 0.17 درصد برای فناوری 3G و 4G کار خود را ادامه داده و نرخ موفقیت آمیز بودن آن 97.5 و 99.65 گزارش شده است.

رایتل

در نهایت باید به رایتل، سومین اپراتور بزرگ کشور اشاره کرد که میزان قطعی سرویس صوتی آن با فناوری 3G به 0.51 درصد رسیده و 99.65 درصد موفقیت آمیز است. همچنین سرویس داده این اپراتور که مبتنی بر اینترنت 3G و 4G است، 0.51 و 0.15 درصد قطعی دارد و 99 و 99.7 درصد موفق عمل می‌کند.

جمع بندی

گزارش رگولاتوری از کیفیت اینترنت

با عنایت به داده‌هایی که رگولاتوری از کیفیت و قطعی اینترنت سه اپراتور برتر کشور منتشر کرده، می‌توان نتیجه گیری کرد که عملکرد همراه اول و ایرانسل که اپراتورهای بزرگ‌تر ایران هستند مطلوب بوده و میزان موفقیت آمیز بودن آن‌ها بیش از 99 درصد است. رایتل نیز خوشبختانه عملکرد موفقیت آمیزی داشته، اما به علت کوچک‌تر بودن زیرساخت‌هایی که دارد، در مقایسه با دو اپراتور دیگر، جایگاه سوم را به خود اختصاص می‌دهد.

همچنین شاخص بعدی که کیفیت شبکه را تعیین می‌کند، سرعت انتقال داده است که در نسل‌های سوم و چهارم ارتباطات همراه، اهمیت به خصوصی دارد. در همین راستا باید اعلام کرد که رایتل با ارائه سرعت 20 مگابیت بر ثانیه، قطعی کمتری نسبت به همراه اول و ایرانسل دارد. با این حال، این دو اپراتور هم عملکرد بدی ندارند و با اختلافی اندک در جایگاه دوم و سوم قرار می‌گیرند.

در گجت نیوز بخوانید: همزمان با فیلترینگ در ایران، چینی‌ها سرعت فیبر نوری را ۱۰ هزار بار سریع‌تر کردند افزایش سرعت اینترنت ایران در آخرین گزارش اسپیدتست – ژانویه ۲۰۲۵ هوش مصنوعی دیپ‌سیک چینی ها، به طرز عجیبی در حال جمع آوری اطلاعات شخصی کاربران است این گوشی ها بدون نیاز به تجهیزات جانبی به اینترنت ماهواره ای استارلینک متصل می‌شوند

source

توسط expressjs.ir